• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Peltipoliisien valvonnan alle halutaan nyt uusi liikkujaryhmä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Murina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vma sanoi:
Katos vaan. Eivät ole kuitenkaan kuvaa koskaan lähettäneet. Tietty syy voi olla se että haluavat nähdä minun naaman ja tarkastaa ajanko itse autoa.

Kyllä se sun naama esikatsotaan ajokortti-, ammattipätevyys-, passi- tai henkilökorttikuvasta.
Kuva tulee heittämällä kun sitä asiallisesti pyytää.

vma sanoi:
Juuri viime viikolla kävin poliisilaitoksella kutsusta katsomassa kuvaa, jossa firman autolla oli temmottu aikamoista vauhtia kameraan. Totesin että en tunne kuvasta kuskia, ja poliisi totesi että minä en ole kuvassa. Job jobbed.

En tiedä jatkoiko poliisi asian selvittelyä, mutta minä en siihen hommaan lähtenyt mukaan. Eivätkä poliisit koskaan ole ruvenneet myöskään inttämään että minun pitäisi asiaa selvitellä. Se kun on poliisin työtä.

Olen noita kuvia käynyt katsomassa noin kymmenen kertaa, ja koskaan ei ole tullut mitään selvityspyyntöä että kuljettajan henkilöllisyys pitäisi selvittää. Joka kerta on pyydetty poliisiasemalle katsomaan vaan itse kuvaa, ja minun osalta homma jää siihen.

Palaan tähän vieä...
Juuri äsken puhuin aiheesta oman työmaan työnjohtajan kanssa...
Oli edelleen vakaasti sitä mieltä, että sakko tulee firmalle jos kuljettajaa ei "löydetä".

Mulle tämä ei ole mikään ongelma mutta kiinnostaa virallinen totuus.
Haltijavastuuta ei (vielä) ole joten jos ajan omalla autolla, vaikka umpikypärä päässä, niin silloinkaan ei tarvitse maksaa.
Jos nytei välttämättä halua!

Baltic sanoi:
Palaan tähän vieä...
Oli edelleen vakaasti sitä mieltä, että sakko tulee firmalle jos kuljettajaa ei "löydetä".

Voihan se "tulla" firmalle, mutta se on eri asia kuin maksaminen :D.

Jos firma menee tuollaisia tarpeeksi makselemaan..... se varmaan saa myös ajokieltoa :grin:.

Ei firma voi rikkoa liikennesääntöjä. Kyllä siihen pitää löytää luonnollinen henkilö, jolle sakko osoitetaan

Periaatteessa firmalla pitää aina olla ajoneuvovastaava ("käyttövastaava"), jonka pitää tietää kuka autolla on milloinkin ollut liikenteessä. Ajopäiväkirjastahan se selviää kunhan sen pitoa/valvontaa ei ole laiminlyöty. Ymmärtääkseni tuo käyttövastaava on se joka viime kädessä on vastuussa jos oikeaa syyllistä ei löydetä.

Älkää nyt vain kuvitelko että poliisin varainkeruukampanjassa päästettäisiin työajot sormien läpi... :)

RoadHawk sanoi:
Periaatteessa firmalla pitää aina olla ajoneuvovastaava ("käyttövastaava"), jonka pitää tietää kuka autolla on milloinkin ollut liikenteessä. Ajopäiväkirjastahan se selviää kunhan sen pitoa/valvontaa ei ole laiminlyöty. Ymmärtääkseni tuo käyttövastaava on se joka viime kädessä on vastuussa jos oikeaa syyllistä ei löydetä.

Älkää nyt vain kuvitelko että poliisin varainkeruukampanjassa päästettäisiin työajot sormien läpi... :)

Juuri näin. Viimekädessä verottaja viimeistään vahtii että "työautoa" ei käytetä omiin ajoihin.

Kukaan "käyttövastaava" ei saa edes halutessaan maksaa toisten sakkoja. Rangaistuksen suorittaminen toisen puolesta kun on nimenomaan laissa kielletty.

Baltic sanoi:
Palaan tähän vieä...

melkonen firna, jos ajaa autolla ylinopeutta...
Nyt pakotat sen työmaan johtajan hankkimaan firmalle ajokortin, ennen ku tulee sakot viel ajokortitta ajosta :right:

RoadHawk sanoi:

No eipä sillä käyttövastaavalla ole mitään ilmianto velvollisuutta, eikä kaikkea tartte muistaa ja sitten on viellä itsekriminaallisointisuoja...

Enpä tiedä onko säännöt muuttuneet viimeaikoina. Mut ainakin viel muutama vuosi sitten, ajopäiväkirjaa ei ollu pakko pitää, jos yrityksen omistamast autosta ei ollu haettu/hyväksytty alv-vähennystä.

PoS sanoi:
Ei firma voi rikkoa liikennesääntöjä. Kyllä siihen pitää löytää luonnollinen henkilö, jolle sakko osoitetaan

Onhan meillä jo semmoinen asia kuin yhteisösakko, joka tuomitaan yhteisölle, esimerkiksi osakeyhtiölle.

Enkä olisi erityisen yllättynyt, jos jonain päivänä yhteisösakko voisi napsahtaa ylinopeudestakin. Pasterstein & co:lle kun näyttää olevan tärkeintä, että sakko kirjoitetaan jollekin - ei ole niin nöpönuukaa, kenelle.

:hanuria:

No ainakin on kätevä systeemi yritysautoille. "En tunne ja selvitelkää itse kuka ajoi" ja se on siinä. Putki-Penan Hiace Tai Taksi-Penan taksi ajoi taas kameraan ja Pena ei itse ollut ratissa. Ei mahda kukaan mitään. Jotenkin vähän epäilyttää oisko oikeasti noin yksinkertaista.

B12 sanoi:
No ainakin on kätevä systeemi yritysautoille. "En tunne ja selvitelkää itse kuka ajoi" ja se on siinä. Putki-Penan Hiace Tai Taksi-Penan taksi ajoi taas kameraan ja Pena ei itse ollut ratissa. Ei mahda kukaan mitään. Jotenkin vähän epäilyttää oisko oikeasti noin yksinkertaista.

Ihan yhtä kätevää ja helppoa se on omalla (yksityisomisteisella) autolla. Kiistää ajaneensa ja antaa poliisin sen jälkeen, ihan itse rauhassa selvittää rikkeen/rikoksen, eikä sekaannu homman selvittelyyn mitenkään. Se kannattaa muistaa, et perätön ilmianto sekä väärä todistus on vakavia rikoksia.

Viimeksi muokattu:
Useampi kamerasakko on jäänyt maksamatta, kun poliisi ei ole saanut annettua tiedoksi tutkinnan tulosta sakon vastustamisen jälkeen.

Tätähän ne sillä haltijavastuulla koittaa estää.

PoS sanoi:
Useampi kamerasakko on jäänyt maksamatta, kun poliisi ei ole saanut annettua tiedoksi tutkinnan tulosta sakon vastustamisen jälkeen.

Kyllä, sekä sen et sakonkirjoutuksen jälkeen kiistämisen joutuis tekee hallinto-oikeuteen eikä enään käräjäoikeuteen.

Näissä se iso ero, et hallinto-oikeuteen valittaminen maksaa ja siinä pitää periaatteessa todistaa syyttömyytensä, kun taas käräjöinti on ihan ilmaista ja on syyttäjän velvollisuus osoittaa epäillyn syyllisyys.

Näitä "käännetyn taakan" mahdollistavia hankkeita olisi jokaisen syytä seurata mahdollisuuksiensa mukaan
ja aktivoitua kunnon kansalaisen tavoin kaikin mahdollisin keinoin..... yksin ja yhdessä.

Digitalisaation kautta aukeaa valvonnan puolelle jo niin rajusti uusia mahdollisuuksia.....
ja myöskin mahdollisuuksia "taloudellisten tavoitteiden" terävöittämiseen, että
käännetyn taakan kanssa ei päästetä pelkästään Pandoran lipasta avautumaan,
vaan asettaudutaan tukevasti kontalleen housut kintuissa.

Siinä kisassa "takaa ajajat" eivät enää laita "vilkkua vasemmalle" ja aja ohi......
vaan junttaavat suoraan pakoputkesta sisään..... ja kunnolla.

Viimeksi muokattu:
PoS sanoi:
Mutta luulisi että tässä tulevat jo perustuslailliset oikeudet vastaan. Eli eihän se että omistaa jonkun laitteen voi tehdä automaattisesti vastuullista myös laitteella tehdyistä rikkomuksista. Jos omistat keittiöveitsen niin ethän voi olla vastuullinen siitä että joku ottaa sen ja puukottaa toista. Kyllä se puukottaja on minusta syyllinen eikä omistaja.

Pete2 sanoi:
Mutta luulisi että tässä tulevat jo perustuslailliset oikeudet vastaan. Eli eihän se että omistaa jonkun laitteen voi tehdä automaattisesti vastuullista myös laitteella tehdyistä rikkomuksista. Jos omistat keittiöveitsen niin ethän voi olla vastuullinen siitä että joku ottaa sen ja puukottaa toista. Kyllä se puukottaja on minusta syyllinen eikä omistaja.

Eikös tähän tähtää se että rikesakko oli tarkoitus muuttaa rikemaksuksi? Kuten Parkkimaksukin joka on ajoneuvokohtainen?

Kun tämä muutos tulisi niin myös pienet ylinopeudet menis auton mukaan omistajalle.

Kieroja ovat lain säätäjät!

Re: Peltipoliisien valvonnan alle halutaan nyt uusi liikkujaryhmä

Eikös tähän tähtää se että rikesakko oli tarkoitus muuttaa rikemaksuksi? Kuten Parkkimaksukin joka on ajoneuvokohtainen?

Kun tämä muutos tulisi niin myös pienet ylinopeudet menis auton mukaan omistajalle.

Kieroja ovat lain säätäjät!
Samalla kun saadaan nuo rikesakot hallinnollisiksi maksuiksi muuttuu myös se, että ne vaikuttaa kortin lähtöön. Eli jatkossa hallinnollisia maksuja voi tulla kuinka paljon tahansa ilman kortin lähtemistä. Tämä on myös yksi tärkeä pointti. Nythän kun tötöilee liikenteessä liikaa niin varsin nopeasti lähtee kortti kuivumaan ja pontentiaalinen lisämaksujen maksaja ei ole enää mukana kerryttämässä pottia.

Jotenkin halausivat tuon varmaan myös suurempiin ylinopeuksiin sisälle. Onhan se valtion rahanhankinnan kannalta aivan hullua että potentiaalisimmat lisämaksujen maksajat poistetaan liikenteestä aina kuukausiksi kerrallaan jos vähän liikennettä on ensin tullut vaarannettua. Rahankeräyksen kannalta varsin haitallinen ominausuus.

Jagroan sanoi:
Samalla kun saadaan nuo rikesakot hallinnollisiksi maksuiksi muuttuu myös se, että ne vaikuttaa kortin lähtöön. Eli jatkossa hallinnollisia maksuja voi tulla kuinka paljon tahansa ilman kortin lähtemistä. Tämä on myös yksi tärkeä pointti. Nythän kun tötöilee liikenteessä liikaa niin varsin nopeasti lähtee kortti kuivumaan ja pontentiaalinen lisämaksujen maksaja ei ole enää mukana kerryttämässä pottia.

Jotenkin halausivat tuon varmaan myös suurempiin ylinopeuksiin sisälle. Onhan se valtion rahanhankinnan kannalta aivan hullua että potentiaalisimmat lisämaksujen maksajat poistetaan liikenteestä aina kuukausiksi kerrallaan jos vähän liikennettä on ensin tullut vaarannettua. Rahankeräyksen kannalta varsin haitallinen ominausuus.

Jep - jossain tais myös olla esitetty että raja sakolle nousis - olis siinä perusteena myös se että jos ei aidosti huomaa ajoissa 100-> 80 nopeuden pudotusta niin ei mee niin helposti päiväsakoille.

Mut toinen puoli on se varmaan ettei taas tipu maksaja pois loopista.

Seuraava steppi - varmaan jo valmistelussa- on se että, kun poliisin ei tartte tutkia eikä syytäjän osoitta niin, kuvasta tunnistetaan rekkari automaatilla ja lähtee lasku - optimitilanteessa E-laskuna tai suoralaskutuksena.

Siru niskaan kaikille, niin nähdään suoraan, jos on tullut liikuttua ylinopeutta. Eihän sillä ole väliä, oletko ollut ajamassa, vai kyydissä, sillä Suoraselkäisen Kunnon Kansalaisen (tm) on puututtava ylinopeuden ajamiseen, ja jos niin ei tee, olisi yhtä hyvin voinut ajaa ylinopeutta itse. Sitte vielä automaattinen suoraveloitus hallinnollisiin maksuihin, niin kyllä onkin turvallista.

Back