• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PE 3.7. Moottoripyörän takaa-ajo helsingissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mosse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näin voi joskus käydä. Humalassa taitaa useinmiten näin käydä
biggrin.gif

Vaikka se yksinäinen maija diskovaloineen häviääkin kun pieru saharaan jos sopivalle suoralle pääsee aukaisemaan, yleensä niitä sitten tuppaa joka risteyksestä kaksinverroin eteen kun se poliisiradio etenee pyörääkin nopeammin :S

Toisaalta kuskilla ei tainnut olla paljoa menetettävää.

Mistä muuten moinen pakkomielle kaahaamiseen?
Ennen kuin voin vastata niin voitko tarkemmin määritellä "kaahaamisen" ?

Enimmäkseen moottoripyörällä liikkuessa saa hyvät fiilikset ihan muusta, kuin kovasta vauhdista.
Niin, mistäköhän ne customistit saa kiksinsä? Perseen alla tärisevästä vatkaimesta...

Ja toden totta, yllättävän paljon on ajolupia annettu vajaakuntoisille. Sen verran paljon noita nopeusrajoituksia noudattavia joutuu ohittelemaan. Huvittavaa asiassa on se, kun nämä lain ja järjestyksen epäjumalat osoittavat ohituksen jälkeen pientä mieltään valoja räpsyttelemällä. Vitun pellet!!!
biggrin.gif

Ja toden totta, yllättävän paljon on ajolupia annettu vajaakuntoisille. Sen verran paljon noita nopeusrajoituksia noudattavia joutuu ohittelemaan. Huvittavaa asiassa on se, kun nämä lain ja järjestyksen epäjumalat osoittavat ohituksen jälkeen pientä mieltään valoja räpsyttelemällä. Vitun pellet!!!  
biggrin.gif
No, kyllä niitä ajolupia taas on myös otettu toiselta "vajaakki" puoliskolta poiskin
wink.gif

Mistä muuten moinen pakkomielle kaahaamiseen?
Ennen kuin voin vastata niin voitko tarkemmin määritellä "kaahaamisen" ?

Enimmäkseen moottoripyörällä liikkuessa saa hyvät fiilikset ihan muusta, kuin kovasta vauhdista.
Niin, mistäköhän ne customistit saa kiksinsä? Perseen alla tärisevästä vatkaimesta...

biggrin.gif
Eikös prätkäilyn pitäisi olla rentouttavaa ja mukavaa ajanvietettä? Jos sinua noin pahasti kiristelee ajella niin pitäisikö harkita pyörän myymistä pois?

Taidatkin olla aika ässä prätkän puikoissa  
bowdown.gif
Ja auton puikoissa kans. Eilen ajelin autolla. Kiulussa sen verran kulkua, että ei tarvitse autollakaan ajellessa nyswäreiden perässä peesailla. Ohittaminen on kuitenkin taitolaji. Lahjattomat arkajalat ei pääse 220-heppaisella perhefarmarilla rekasta ohi, kun osaajat ohittaa ne molemmat täyteen lastatulla 100-heppaisella pakulla. Ei oo kaikille helppoo.

Eilen pari pertti-perus-peelo-motoristia kyttäsi pakun takana ohituspaikkaa. Kattelin sitä urpoilua siinä muutaman ohituspaikan ajan, kunnes kyllästyin ja tyrkkäsin kolmosen salkkuun ja ampaisin ohi koko urpoputkesta yhdellä kaasun painalluksella. Helppoa kun sen osaa. Jos ne mikki-hiiret olisi siinä valoja räpsytelleet tai sormimerkkejä heilutelleet niin oltaisiin siinä tien penkalla voitu hetki keskustella ohittamisen sietämättömästä vaikeudesta
pftroest.gif

bowdown.gif
Ja auton puikoissa kans. Eilen ajelin autolla. Kiulussa sen verran kulkua, että ei tarvitse autollakaan ajellessa nyswäreiden perässä peesailla. Ohittaminen on kuitenkin taitolaji. Lahjattomat arkajalat ei pääse 220-heppaisella perhefarmarilla rekasta ohi, kun osaajat ohittaa ne molemmat täyteen lastatulla 100-heppaisella pakulla. Ei oo kaikille helppoo.

Eilen pari pertti-perus-peelo-motoristia kyttäsi pakun takana ohituspaikkaa. Kattelin sitä urpoilua siinä muutaman ohituspaikan ajan, kunnes kyllästyin ja tyrkkäsin kolmosen salkkuun ja ampaisin ohi koko urpoputkesta yhdellä kaasun painalluksella. Helppoa kun sen osaa. Jos ne mikki-hiiret olisi siinä valoja räpsytelleet tai sormimerkkejä heilutelleet niin oltaisiin siinä tien penkalla voitu hetki keskustella ohittamisen sietämättömästä vaikeudesta
pftroest.gif
+1
biggrin.gif

Tosin vaan 85 hv ja kaksi prätkää kyydissä & majoituskamat & muut rojut. Hyvin pääsee ohittelemaan, kun vaan vähän suunnittelee etukäteen...

bowdown.gif

pftroest.gif
just näin :)jopa mun 88hv vinkswankkeli pakulla pääsee ohi kun vaan ohittaa!vähän tarvii kelata vauhtia niin kyl se menee että heilahtaa!ei se siitä rekan puskurissa roikkumalla mihkään lähde vaikka kuinka ois kaikki puut pesässä
smile_org.gif
menee kyl aika paljon offtopikiks
smile_org.gif

bowdown.gif

pftroest.gif
Voin kuvitella ajonopeuden ko ohitustilanteen oltua ohi...sitten taas kysellään että "tietääks kukaa kuin paljon ajokieltoa tulee?" ja että Suomen Laki on /c:stä. Onneksi jarrutus-/pysähtymismatka on joillekin nopeudesta riippumaton vakio...
bowdown.gif

Ei kai kellekään motoristille voi pärrällä ohittaminen olla vaikeaa, teknisesti helpompaa suoritusta saa hakea. Lain noudattamisen yhdistäminen kyseiseen liikennetilanteeseen sen sijaan onkin jo paljon vaikeampi, henkistä kapasiteettia vaativa juttu...
thumbs-up.gif

Riskit tulisi aina sopeuttaa saavutettuun hyötyyn, esimerkkitapauksessa varmaan aivan korvaamaton juttu kyseessä. Ei muuten väliä, mutta kun siellä liikenteessä on muitakin kuin SINÄ.

"...kunnes kyllästyin ja tyrkkäsin kolmosen salkkuun ja ampaisin ohi koko urpoputkesta yhdellä kaasun painalluksella. Helppoa kun sen osaa."
On se hienoa kun "osaa" kaikenlaista...
idea3.gif

On se hienoa kun "osaa" kaikenlaista...
idea3.gif
Turvallinen ohitus on nopea. Jotkut ei osaa vaihtaa pienemmälle ja kerätä vauhtia hieman ennakkoon. Sitten hinkataan siinä ohitettavan takakulmassa ja vaikeutetaan takana tulevien ohitusta. Nyswäri-junaa ei aiheuta se ensimmäinen hidastelija, vaan ne seuraavana ajavat, jotka eivät ymmärrä pitää riittävästi väliä edellä ajavaan muiden ohittamista helpottaakseen. No, toisilla on vaan enemmän hitaita lihassoluja - ilmeisesti myös aivosoluja...

tiettyjen ´alfaurosten´, tai ainakin itseään sellaisena pitävien testosteronitaso ylittää jälleen käsityskyvyn.

Upean mustavalkoinen tämä maailma, kun on olemassa vain hyvin kapea ´eliitti´ näitä supertaitavia / nopeita, ja sitten on hitaita, sokeita, tyhmiä ja avuttomia. Ja välissä on vain valtaisa rotko. Eikä niin minkäänlaista gäppiä kuvitellun ja todellisen ajotaidon välissä, varsinkaan netissä.

En kylläkään käsitä, miten kännissä jepareita karkuun ja auton kylkeen itsensä ajaneen luuserin edesottamuksista on tässäkin threadissa tultu (jälleen) tähän omilla osaamisillaan pullisteluun, muttei sen kai niin väliä....
biggrin.gif

En kylläkään käsitä, miten kännissä jepareita karkuun ja auton kylkeen itsensä ajaneen luuserin edesottamuksista on tässäkin threadissa tultu (jälleen) tähän omilla osaamisillaan pullisteluun, muttei sen kai niin väliä....  
biggrin.gif
No kato niin se vaan menee...
biggrin.gif

Mitä tulee yleisesti ajotaitoon, niin joko minä olen aivan ylivoimaisen taitava (muutamien muiden muassa) tai sitten osa on aivan luokattoman huonoja. Niin vaikeaa tuntuu joillekin olevan niinkin yksinkertainen asia kuin hitaamman ohittaminen. Syytä mä siihen oon.

Ja mustavalkoisuudesta kun nyt mainitsit, et ole itse tosiaankaan mikään värikuvienkehittäjä. Mutta jatketaan - joko pitkät päällä tai kokonaan valot pimeinä.

biggrin.gif
No kato niin se vaan menee...  
biggrin.gif

Mitä tulee yleisesti ajotaitoon, niin joko minä olen aivan ylivoimaisen taitava (muutamien muiden muassa) tai sitten osa on aivan luokattoman huonoja. Niin vaikeaa tuntuu joillekin olevan niinkin yksinkertainen asia kuin hitaamman ohittaminen. Syytä mä siihen oon.

Ja mustavalkoisuudesta kun nyt mainitsit, et ole itse tosiaankaan mikään värikuvienkehittäjä. Mutta jatketaan - joko pitkät päällä tai kokonaan valot pimeinä.
No älä ohittele niitä vaan ajele rauhallisesti perässä
biggrin.gif

No, sitä niittää mitä on kylvänyt.

Mutta jotenkin on pieni "kutka" että poliisi ei enään päästäkkään niin helposti moottoripyörällä karkuunlähtijää "käsistään". Lyödään painetta ja odotellaan tuloksia. Sen jälkeen poliisi voi hyvin mielin sanoa, että emmehän me häntä "tappaneet" ihan itse tuo sen teki  
omg.gif
No kuka sen sitten teki jos ei ihan ite?

No, sitä niittää mitä on kylvänyt.

Mutta jotenkin on pieni "kutka" että poliisi ei enään päästäkkään niin helposti moottoripyörällä karkuunlähtijää "käsistään". Lyödään painetta ja odotellaan tuloksia. Sen jälkeen poliisi voi hyvin mielin sanoa, että emmehän me häntä "tappaneet" ihan itse tuo sen teki  
omg.gif
No kuka sen sitten teki jos ei ihan ite?
Kyllä jokainen meistä kuolee tosiaan ihan itse. Joku vaan saattaa vähän "avustaa".... Just katselin tuubista karkupätkän, jossa kokematon poika päästelee 10 minsaa piiskaa pakoon ja sen jälkeen mutkassa pöllähtää... tiedä sitten kuoliko... poliisi pyytää vaan tilaamaan ambulanssin. Mitähän aatoksia mahtoi kulkea virkamieskaksikon päässä liikkumattomana sykkyrässä makaavaa myttyä katsellessaan... Yhtä hyvin olisivat voineet ampua saman tien ja säästää hieman valtion bensaa...

-hh-

Netissä olleita videoita ihmetellessäni olen myös aikaa sitten pannut merkille, että takaa-ajotilanteissa poliisit monesti itse kovassa vauhdissa rikkovat jos jonkinlaisia alkeellisiakin turvallisuussääntöjä. Edelleenkin olen vahvasti sitä mieltä, että aivan millaisilla kustannuksilla ja riskinotolla tahansa ei pidä takaa-ajoihin ryhtyä ja jos on jo ryhdytty niin niistä tulisi osata myös luopua. Taannoin oli video, jossa poliisi täysin olemattoman näkyvyyden vallitessa olisi voinut kolaroida vastaantulevien kanssa jne. Tuurilla selvisivät. Hirvittävän hyvin ymmärrän, että joskus on pakenija saatava kiinni, mutta ei ihan millä tahansa kustannuksilla. On lisäksi täysin liioiteltua, että pakenijat ovat jotain suurrikollisia. Tosiasia on, että vain aivan pieni osa on suurrikollisia. Takaa-ajojen ongelma on, että takaa-ajajat painostavat takaa-ajetun epätoivoisiin tilanteisiin ja niistä johtuviin typeriin seuraamuksiin. Tottakai asia on niin, että pakoon ei pitäisi alun perin lähteä. Näilläkin palstoilla on kuitenkin reposteltu paljonkin pakenemisen filosofioista. Itse en suosittele pakenemisia.

Ruåtsin poliisin kommentti:
"Hänen mukaansa sattuu varsin harvoin, että rikollinen jää kiinni siksi, että poliisi on ajanut lujaa. - Siksi poliisilla ei olekaan perustetta kaahata kaupungissa kuin rallikuski."

Back