• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pärrä kuomukärryyn...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juicce
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pärrä kuomukärryyn...

Moro!

Onko kellään kokemusta pärrän kuskaamisesta pisteestä A pisteeseen B peräkärryssä?

Minulla olisi tälläinen tulossa eteen ja ajattelin kysellä vähän vinkkejä, että mistä kannattaa ja mistä ei kiinnittää.

Pärrä on 600 Hornet vm 99

Ja pyörässä on se aivan perus jalka ei siis sellaista keskijalkaa(?)

Kiitos jo etukäteen!

Juicce sanoi:
Moro!

Onko kellään kokemusta pärrän kuskaamisesta pisteestä A pisteeseen B peräkärryssä?

Minulla olisi tälläinen tulossa eteen ja ajattelin kysellä vähän vinkkejä, että mistä kannattaa ja mistä ei kiinnittää.

Pärrä on 600 Hornet vm 99

Ja pyörässä on se aivan perus jalka ei siis sellaista keskijalkaa(?)

Kiitos jo etukäteen!

Rungon sivukolmioista 2 liinaa kummallekin sivulle eteen ja toiset 2 taakse. ja katsoo ettei kiristettäessä sivujalka liiku taaksepäin. Pysyy varmasti pystyssä.
Näin oma Kawa, josta tollainen kiinnityspiste rungon sivusta löytyy.

qazwsx sanoi:
Rungon sivukolmioista 2 liinaa kummallekin sivulle eteen ja toiset 2 taakse. ja katsoo ettei kiristettäessä sivujalka liiku taaksepäin. Pysyy varmasti pystyssä.
Näin oma Kawa, josta tollainen kiinnityspiste rungon sivusta löytyy.

Jep ja senverran kireälle ettei jousto irrota liinoja

Jos kuskaa enemmän niin tuo tellinki on mainio. Jos vaan kerran niin neljällä iinalla, kaksi edestä sivuille ja kaksi vaikka takapenkin jalkatappikolmiosta. Kanattaa vaan kiristää sen verran kireälle että jousitus on ns maassa, ettei rupee pomppimaan.

... Ja huomioi ettei se mopon pystyssä pysyminen kovin ihmeellisiä voimia tarvitse. Kunhan auton kuski osaa asiansa.
Kolaritilanteessa (tai muutoin paniikeissa) tulee romua joka tapauksessa...

Pyörän kuljetuksesta ketjuja:
1
2
3
4
Siinä nyt alkuun pikahaulla löytyneitä ketjuja...

Kaverin kanssa kun mentiin radalle, pyörät kärryyn ja molemmat pyörät oli kiinni kahdella liinalla per pyörä. Vaihde päällä ja jalkaa vasten. Kaverin 600cbr ei näy kotarin takaa mutta siellä se kuitenkin oli, kotarista piti ottaa peilit irti muuten ei kuomu menny alas. Kiinnityspisteet oli takavanteesta ja ohajaustangon ympäri

Ja kiristä liina(t) aina vasemmalta, että vetää pyörää sivujalkaa vasten. Itse kaadoin AT.n oikealle kyljelle kun en noin tehny, vaikka liinat kirellä olivatkin:tyhmäminä:

Viimeksi muokattu:
Ei koskaan sivujalkaa tai keskitukea vasten kiristämistä vaan pyörä renkailleen pystyyn ja vedetään liinoilla alakolmiosta tai ohjaustangosta viistosti eteen ja sivuille ja takajalkatappirungoista tms. sopivasta paikasta viistosti taakse. Jalkaa vasten kiristystä tulee välttää, koska jalka menee yllättävän helposti kärryn vaneripohjasta läpi.

Sivutukea voi käyttää apuna kun alkaa kirimään liinoja. Eka sivujalan puolen etuliina hollille (=karvan löysälle) sen jälkeen pujotellaan toisen puolen liina paikoilleen, nostetaan mopo pystyyn niin, että se nojaa sivujalan puoleisen liinan varassa. Sen jälkeen vain tasaista kiristelemistä niin, että mopo seisoo pystyssä ja jousitus painuu muutaman sentin. Jos ei ole eturenkaalle mitään stopparia, kannattaa takaliina laittaa valmiiksi estämään mopon liikkuminen eteenpäin kun kiristää etupään.

Jim Goose sanoi:
Tää on ihan ehdoton kapine, toimii tallissakin.
Peräkärryssä ruuvaa pannalla pohjaan kiinni, pyörä räikkäliinalla T-kappaleista vaunun koukkuihin.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-7510

Jep täältäkin tämmönen löytyy ja on ollu kyllä paljon muutakin käyttöä kuin kuljettelussa. Tosi kätevä monessa hommassa kun ei tuossa omassa mopossa oo keskiseisontatukea.

Nitrous sanoi:
Ei koskaan sivujalkaa tai keskitukea vasten kiristämistä vaan pyörä renkailleen pystyyn ja vedetään liinoilla alakolmiosta tai ohjaustangosta viistosti eteen ja sivuille ja takajalkatappirungoista tms. sopivasta paikasta viistosti taakse. Jalkaa vasten kiristystä tulee välttää, koska jalka menee yllättävän helposti kärryn vaneripohjasta läpi.

Sivutukea voi käyttää apuna kun alkaa kirimään liinoja. Eka sivujalan puolen etuliina hollille (=karvan löysälle) sen jälkeen pujotellaan toisen puolen liina paikoilleen, nostetaan mopo pystyyn niin, että se nojaa sivujalan puoleisen liinan varassa. Sen jälkeen vain tasaista kiristelemistä niin, että mopo seisoo pystyssä ja jousitus painuu muutaman sentin. Jos ei ole eturenkaalle mitään stopparia, kannattaa takaliina laittaa valmiiksi estämään mopon liikkuminen eteenpäin kun kiristää etupään.

Jees, hyvä neuvo:thumbup: Eli niin ku entinen pomo joka sano mulle työpäivän päätteeksi:" Kuule Kimmo, sitte kun lähdet töistä kotia etkä ole oppinut mitään uutta, ei tarvii enää töihin tulla!" No tosin pomo ei ole entinen tuon syyn takia:)-
Eli taas opittiin jotakin uutta:jpstyle:

Eturengas BikeStandiin, liinat clipareista lattiaan ja lopuksi takapukki lankarulliin, perä ylös ja vot, ei hievahdakkaan.

Aluksi vastasin ehkä vähän hätäiseen ja jäi mainittematta että itse käytän laudan palasta sivujalan alla, kahdesta syystä: Toinen tuo "Nitrous" nimimerkin mainitsema heikko vaneripohja ja toinen että pyörä enenmän pystyasennossa.

Ensimmäinen vihje on lukea ohjekirja. Onko siellä annettu ohjeita kuljetuksesta. Tiiä noista clipareista kiristämisestä, mutta on pyöriä, joita ei ohjaustangosta saa kiristää/kiinnittää.

C-A-D sanoi:
Ensimmäinen vihje on lukea ohjekirja. Onko siellä annettu ohjeita kuljetuksesta. Tiiä noista clipareista kiristämisestä, mutta on pyöriä, joita ei ohjaustangosta saa kiristää/kiinnittää.

Mä olen ihmetellyt kanssa tätä ohjaustangoista sitomista. Onhan se jämerä tanko, mutta silti kuulostaa riskaabelilta kun minua on joskus eritoten jopa neuvottu välttämään ohjaustangon rasitusta. Noin yleistäen sanoin tämän, saamistani ohjeista eri puolilta laitteiden käsittelyssä. Olettaisin aika kovan rasituksen tulevan kun on momenttivarren päässä kiinnityspiste ja jos tempoilee kuormasssa. Siis, että ylipäätänsä sitoa mitään liinaa tankoon kiinni.

Tämä oli siis vaan uteliaan kysymys. Omaa kelkkaa taikka pyörää ei tulisi vaan mieleenkään laittaa tangosta kiinni rasitusta vasten. Rungosta jousittamattomasta massasta ensimmäisenä lähinnä sitomiset. Noin yleistäen.

Tiedän kyllä, että ohjaustanko kestää aika paljon. Olen heittäny kelkan jäällä "katon" kautta ympäri. Mutta silti.

Back