• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Parkkikiekko ja motskari (miten toimitte?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikään ei oo niin turhaa kuin maksaa auton pysäköinnistä, tai on jos maksaa moposta :rant:

Kelikamerasta sakot... hieman epäilyttää!!

ismo sanoi:
Onkohan nuo ihan laillisia ? Tulee mieleen yksityisyyden suoja, minä en ainakaan anna rekisterinumeroani mihinkään. Jos muuten en saa pysäköityä niin sitten menen muualle. Ihmiset luovuttaa omia tietojaan ja käytöstapojaan joka paikkaan ilman mitään kyseenalaistamista. En halua että tietojani läytetään mihinkään tutkimuksiin ja markkinointiin, ne olen saanut hyvin blokattua ja en ala jakamaan tietojani ilmaiseksi mihinkään.

Käsittääkseni lainsäädännössä auton rekisterikilpi ei ole henkilötieto, joten tuskinpa sen tallentamista säädellään yhtään missään. Tilanne olisi toinen, jos samalla kuvattaisiin kuski, tai haettaisiin trafin rekisteristä ajoneuvon omistajatiedot. Rekisteriselostetta tai tietosuojaselostetta en löytänyt, mutta käsittääkseni pysäköinninvalvonnan järjestelmään tallentuu rekisterinumeron lisäksi tieto maksuvyöhykkeestä ja maksetun pysäköinnin päättymisaika, jotta lappuliisa voi rekisterikilpiskannerilla tarkastaa onko pysäköinti maksettu.

Itse olen sitä mieltä, että jos kaupungin pysäköintimittariin syötetyssä rekisterinumerossa kokee olevan yksityisyysongelman, niin sitten lienee parempi tulla kaupunkiin julkisella kulkuneuvolla. Nimittäin se rekisterikilpi tulee kuvatuksi helposti kymmeniin valvontakameroihin kaupungilla ajellessa joka tapauksessa.

sami1024 sanoi:
Käsittääkseni lainsäädännössä auton rekisterikilpi ei ole henkilötieto, joten tuskinpa sen tallentamista säädellään yhtään missään. Tilanne olisi toinen, jos samalla kuvattaisiin kuski, tai haettaisiin trafin rekisteristä ajoneuvon omistajatiedot. Rekisteriselostetta tai tietosuojaselostetta en löytänyt, mutta käsittääkseni pysäköinninvalvonnan järjestelmään tallentuu rekisterinumeron lisäksi tieto maksuvyöhykkeestä ja maksetun pysäköinnin päättymisaika, jotta lappuliisa voi rekisterikilpiskannerilla tarkastaa onko pysäköinti maksettu.

Itse olen sitä mieltä, että jos kaupungin pysäköintimittariin syötetyssä rekisterinumerossa kokee olevan yksityisyysongelman, niin sitten lienee parempi tulla kaupunkiin julkisella kulkuneuvolla. Nimittäin se rekisterikilpi tulee kuvatuksi helposti kymmeniin valvontakameroihin kaupungilla ajellessa joka tapauksessa.

On eri asia tulla suoraan talletetutksi johonkin rekisteriin automaattisesti. Valvontakameroista joutuu sentään joku etsimään ne rekisterinumerot. Nyt kun numero on jossain lippuautomaatissa syötettynä johonkin tietokantaan niin kauanko se siellä on ? mihin tarkoituksiin sitä käytetään ? mikä estää sen yhdistämisen rekisteritietoihin ? Vaikka minulla ei ole salattavaa niin en silti halua että edes seuranta onnistuu ihan helposti.

Jos haluan tulla julkisilla kaupunkiin niin joudun ensin ajamaan 10km omalla autolla jotta pääsen linja-autoon. Siinäkin käteisellä maksaminen on noin 2x kalliimpaa kuin matkakortilla ( josta taas on helppo seurata).

En vain tykkää siitä että tietojani käsitellään ilman että tiedän siitä. Isoveli valvoo systeemi on jo ihan tarpeeksi käytössä. Tiedän asiasta jotain enkä pidä yhtään nykykehityksestä eikä tämä ole pelkkää vainoharhaisuutta.

ismo sanoi:
En vain tykkää siitä että tietojani käsitellään ilman että tiedän siitä. Isoveli valvoo systeemi on jo ihan tarpeeksi käytössä. Tiedän asiasta jotain enkä pidä yhtään nykykehityksestä eikä tämä ole pelkkää vainoharhaisuutta.

Minulla sama ongelma, siis se etten tykkää tuosta seurannasta. Eniten ärsyttää se, että teen mitä vaan netissä niin mainostajat saa sen tiedon. Toki muutkin saa, mutta ne ei sitten lähesty minua mainoksilla. Tai jos käyn ravintolassa syömässä ja höylään S-korttia. Viimeistään viikon päästä sähköpostissa on kysely oliko hyvää ruokaa.

Pitäisi kai ladata se Tor-selain...

siraulu sanoi:
Minulla sama ongelma, siis se etten tykkää tuosta seurannasta. Eniten ärsyttää se, että teen mitä vaan netissä niin mainostajat saa sen tiedon. Toki muutkin saa, mutta ne ei sitten lähesty minua mainoksilla. Tai jos käyn ravintolassa syömässä ja höylään S-korttia. Viimeistään viikon päästä sähköpostissa on kysely oliko hyvää ruokaa.

Pitäisi kai ladata se Tor-selain...
Niinja mä ainakin käytän kännykässä, saa varmaan tietokoneeseenkin, tuota F-Securen tekemää Freedome vpn-softaa. Se on älyttömän simppeli taviksen käyttää ja salaa mun netinkäytön, ja vaikka espanjassa näyttää että surffaan espoossa. Toimii netti-tv yms.

J@ck sanoi:
Tuntuis, että tietoa menee myös puhelinmyyjille.. Romukullan parasta hintaa joskus etsiskelin, niin heti kohta soi puhelin ja kukapa muu kuin kullan ostaja se siellä. Netti- tai kännyliittymiä erehtyy tutkiskelemaan, niin pian on linjoilla on DNA:ta, Teliaa ja Elisaa.. Hesarin sivuilla pyörähtää, niin kohta soittaa lehtimyyjä.

Hassua, kun itelle ei ole koskaan tullut puhelinmyyjiltä yhteydenottoja nettisurffailun jälkeen.
Tosin, mulla on aina uBlock päällä, sekä puhelinliittymä yrityksen, joka on eri kaupungissa. Lisäksi Trafilta osoitteen luovutuskielto, maistraatista tietojenluovutukiellot yms :)

Naamakirjassa estot päällä, eikä itsestä ole kovin montaa digitaalista kuvaa muutenkaan.

Holan VPN:kin löytyy, mutta harvoin päällä

3JJ sanoi:
Juuri näin. Finlex sanoo:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#P28a

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151319

Eli kiekkoa ei ole edes mahdollista sijoittaa moottoripyörään siten että lain pykälä täyttyisi, ja lisäksi laki mainitsee yksiselitteisesti auton, ja moottoripyörä ei ole auto.

Onkohan tästä käyty rosiksessa asti. Sinänsä lakiteksti aika selkokielellä. Itse käytän kyllä EasyParkkia. Muutaman euron takia ei viitsisi ottaa riskiä.

jorkki sanoi:
Onkohan tästä käyty rosiksessa asti. Sinänsä lakiteksti aika selkokielellä. Itse käytän kyllä EasyParkkia. Muutaman euron takia ei viitsisi ottaa riskiä.
Kuin myös. Ei elämä siihe pariin euroon kaadu. Enemmä vituttaa lähteä vääntämään jostain parkkisakosta, syystä tai ei.

jorkki sanoi:

Muistutan nyt vielä että kyse oli parkkikiekosta. Maksullinen pysäköinti koskee myös moottoripyöriä, samoin aikarajoitukset, mutta kiekkoa velvoitetaan käyttämään vain autossa.

3JJ sanoi:
Muistutan nyt vielä että kyse oli parkkikiekosta. Maksullinen pysäköinti koskee myös moottoripyöriä, samoin aikarajoitukset, mutta kiekkoa velvoitetaan käyttämään vain autossa.

Olen tämän asian vuosia sitten selvittänyt Helsingin pysäköintivalvonnan kanssa. Pysäköintikiekkoa ei moottoripyörissä tarvitse käyttää, mutta pysäköintiaikoja pitää noudattaa. Silti asioidessani parkkihalleissa joissa on yksityinen valvonta, käytän kiekkoa. Eipä tartte tapella jälkikäteen.

Kiekkopaikoilla ei ole tullut ongelmia. Vanhanaikaisista automaateista olen ottanut lipukkeen taskuun ja lähettänyt siitä kuvan jos kunnallinen on käynyt sakottamassa -> sakot peruttu.

Välitän lyhyen tarinan puljusta nimeltä AutoParkki. Nämä pallinaamat ovat sitä mieltä että pysäköinnistä maksaminen ei riitä jos lipuke ei ole näkyvillä ja yrittävät säikytellä valittajia viittaamalla oikeuden päätöksiin joissa puhutaan epäolennaisuuksista(esimerkiksi auton lattialle pudonneesta lipukkeesta).

Kuluttajaneuvonta ei tiedä mitään: "Lähtökohta on siis kyllä se, että kuluttaja joutuu maksamaan valvontamaksun, jollei lipuke ole ollut kulkuneuvossa selvästi näkyvillä. En ole löytänyt ratkaisua, jossa on ollut moottoripyörän pysäköinnistä kyse, enkä pysty sanomaan, vaikuttaako tämä asia [kuluttajariita]lautakunnan päätökseen."

Tämmöisten kanssa asioidessa voi ottaa ensin yhteyttä kuluttajaneuvontaan(pakollinen vaihe) ja sen jälkeen tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Valituksen voi täyttää netissä, ei mene kauaa. Jos ei muuta niin menee postilootafirman työaikaa ja saavat odotella rahojaan kun lautakunnan käsittelyaika on jotain 18 kuukautta.

Helsingissä näyttävät lisääntyneen automaatit, joihin näppäillään rekisterinumero järjestelmään. Joistakin saa kuitinkin.

Eilen viimeksi käytin easypark:a, helpointa!

ps. olikin tuolla jo muutamaan kertaan mainittu mm. ducatimosterin ja habbax:n toimesta.

Tullut kyllä kivuliaasti huomattua, että pitää tosiaan olla kokonaan parkkiruudun sisällä tai voi heilahtaa lappua.Joskus järkeillyt, että mahtuu muut motot ja autot paremmin jos hivuttaa hieman yli tai sivuun, mutta maalaisjärki ei kannata tässä asiassa.. :p

Taisi olla vieläpä laina pyörällä tämä pikavoitto..

Viimeksi muokattu:
Ite käytän EasyParkia lippupaikoissa, ja kiekkopaikoilla en käytä yhtään mitään.

Kertaakaan en oo sakkoa saanut.

Oulu ohjeistaa:

Moottoripyörille on osoitettu pysäköintipaikkoja Rantakadulta torin kohdalta. Moottoripyörän voi pysäköidä myös muille paikoille pysäköintiä koskevia liikennemerkkejä ja säännöksiä noudattaen. Pysäköinti ei ole sallittu toiselle ajoneuvoryhmälle osoitetuille paikoille, kuten inva-paikoille tai kuorma- ja linja-autoille osoitetuille paikoille.

Moottoripyörien ja tuulilasittomien moottoriajoneuvojen ei tarvitse maksaa pysäköinnistä kadunvarsipaikoilla eikä kaupungin hallinnoimilla pysäköintialueilla.

Aina olen pistänyt ekalle vapaalle paikalle (ei toki inva- jne) ilman kiekkoa ja sakoilta olen minä kurja säästynyt.

Ihan siltä varalta että tämä pointti on hautautunut syvälle ketjuun:

Laki ei vaadi pysäköintikiekon käyttämistä muissa kuin autoissa. Kyllä, laisssa lukee todellakin "auto", ei "ajoneuvo". Kiekkoa on käytettävä vain autoissa. Aikarajaa pitää silti noudattaa, kiekkoa ei tarvitse olla. Joten tietenkään sakkoa ei tule jos moottoripyörässä ei ole kiekkoa käytetty.

Muut maksulliset paikat sitten paikallisen ohjeistuksen mukaan, mutta otsikossa puhutaan vain kiekosta.

Aina asianmukaisella pysäköintialueella ja ruudussa, ei kiekkoa, aikaraja huomioiden = ei sakkoja :thumbup:

Back