• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paljonko arvioit käyttäväsi mp harrastukseen vuonna 2021?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Paljonko rahaa kuluu 2021?

• 0-2000e

Ääniä: 59 38,8%
  • 2001-5000e

Ääniä: 54 35,5%
  • 5001-10000e

Ääniä: 23 15,1%
  • 10001-20000e

Ääniä: 12 7,9%
  • Yli 20000e

Ääniä: 4 2,6%

• Ääniä yhteensä
    152
Kiinteät kulut: vakuutus 450 + huolto arviolta 400.

Ajohommat: Polttoaineeseen 500 + majoittuminen + safkat 300 (summista voi päätellä, että luvassa ei ole maanosia halkovia seikkailuja)

Ajatuksena on ostaa Astarin airbag-liivi joka on luokkaa 650.

Epäilen ja samalla toivon, että majoittumiseen käytettävä summa olisi hieman korkeampi.

Ajoa 15-20k km
1000€ vakuutus
700€ renkaat
1200€ bensa
1000€ huolto, iso huolto mukana
1000€ majoitus
500€ kahvit ja reissuruokailu
200 sekalaisia tarvikkeita
Yhteensä 5600 €
Sinne ne työssä saadut päivystyskorvaukset uppoavat.:itkupilli:

Älä nyt "J@ck" ihmeessä luovuta, kun sulla parhaat ja huolettomammat ajovuodet edessä...:D

Katsotaanpa asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Itse tuhlaan varmaan kaikkinensa vuodessa keskinmäärin tuon 5t€ tähän harrastukseen.

Normikuluttajan pitää tienata 7500€ (33% veroastella) jotta palveluiden ostoon olisi käytettävissä tuo 5t€. Tästäkin summasta verottajan laariin lankea suoraan 1200.- + pisteverot (polttoaine ja autovero) about 800.-. Ken haluaa voi vielä tähän lisätä palvelutuottajen maksamat verot.....

Tuloveroa 2500.-
Alv+p-veroja 2000.-
Yht. mikä verottajan laariin lankeaa + 4500.-

Tämän lisäksi kohta lankeaa maksettavaksi valtion ottamat lisävastuut. :thumbup:

J@ck sanoi:
Ikää ensi kesänä 65, mopovuosia ~50. Eiköhän tämä ala olla tässä, tai sitten ei.

Äläs ky. Samat numerot täällä mut en aio luovuttaa. Laskeskelin että hyvässä lykyssä olis kymmenkunta ajokautta jäljellä. Jos uusin, kaluston valtio kuittaa toistakymppiä (autovero+alv, ja vieläkö jotain ekstraa pitäis maksaa?).

Olispahan hyvä syy pitää raato kunnossa.

Viimeksi muokattu:
Harrasta lajia jossa on suorituskykyvaatimuksia.

se antaa syyn pysyä kunnossa ja sopivassa painossa.

parhaita keinoa laskea vuosikustannuksia on päättää, että harrastus jatkuu pitkään. tällöin voi ostaa varusteita esim syksyllä. ja ostaa vain kestäviä merkkejä alennuksista. yleensä melkein 10v kestää jotkut takit.

pyörää voi pitää kanssa sen 10v aika helposti.

kalleinta on aloittaa koska kaikki on ostamatta. Mutta jossain kohtaa voi mennä vuosia ettei tarvitse ostaa mitään jos ei halua tai ei ole varaa. joskus tekun jälkeen muistelen laskeneeni, että ostin TL suzukin ja kaikki varusteet ja paljon muuta.

ottamalla huoltamisen itse osaksi harrastusta saa tekemistä talvelle ja säästää kivasti.

harrastus on halventunut vuosien myötä ja internetin tultua, aiemmin joutui maksamaan aika kovaa suomilisää, esim rengasparista 450euroa, kun nykyään voi saada 150eurolla parin tarjouksesta.

itse myös en vertaisi mp harrastusta nollatasoon, vaan johonkin muuhun harrastukseen joka tarjoaa vastaavan oman täydellisen ecosysteemin ja todellisuuden. esim rata-ajoon mp on kuitenkin halvin laite. itselle mp oli lähtökohtaisesti se yksinkertaisuus yhdistettyä suorituskykyyn jota suomessa ei autoista pystynyt tavallisilla palkkatuloilla ostamaan. Tänä päivänä autoistakin sen saisi paremmin kun tarjontaa on enemmän, mutta silti ne on niin monimutkaisia, vaikeita säilyttää, ruostuvat, vaativat paljon huoltoa ja osia on vaan liikaa.

Viimeksi muokattu:
jaket sanoi:
parhaita keinoa laskea vuosikustannuksia on päättää, että harrastus jatkuu pitkään. tällöin voi ostaa varusteita esim syksyllä. ja ostaa vain kestäviä merkkejä alennuksista. yleensä melkein 10v kestää jotkut takit.
Kevyesti. Minulla on nahkapuku kestänyt jo 13 vuotta ja yhä vaan tuntuu paremmalta. Mitä nyt taskunpohjia olen vähän korjaillut.

jaket sanoi:
pyörää voi pitää kanssa sen 10v aika helposti.

kalleinta on aloittaa koska kaikki on ostamatta. Mutta jossain kohtaa voi mennä vuosia ettei tarvitse ostaa mitään jos ei halua tai ei ole varaa. joskus tekun jälkeen muistelen laskeneeni, että ostin TL suzukin ja kaikki varusteet ja paljon muuta.

ottamalla huoltamisen itse osaksi harrastusta saa tekemistä talvelle ja säästää kivasti.
Itse olen ostanut kaikki pyörät syksyllä. On sitten talvella tallissa mukavaa tekemistä kun lisäosia asentelee ja tutkailee mitä pyörä on syönyt. Normihuollot pystyy melkein kuka tahansa tekemään itse jos vain on joku tila ja vähän intoa selvittää miten homma tehdään. Vuosien myötä kehittyykin sitten melkoiseksi mekaanikoksi. Enemmän se on minusta kiinni kiinnostuksesta asiaan kuin mistään muusta.

jaket sanoi:
itselle mp oli lähtökohtaisesti se yksinkertaisuus yhdistettyä suorituskykyyn jota suomessa ei autoista pystynyt tavallisilla palkkatuloilla ostamaan. Tänä päivänä autoistakin sen saisi paremmin kun tarjontaa on enemmän, mutta silti ne on niin monimutkaisia, vaikeita säilyttää, ruostuvat, vaativat paljon huoltoa ja osia on vaan liikaa.
Sinäpä sen sanoit. Mopon voi huoltaa hätätilassa vaikka talvella olohuoneessa. Ja mitähän maksaisi vastaavan teho/paino -suhteen omaava auto.

No perusmaksut, ~2000€, bensa oisko 500-1000€, sitten ois hankintalistalla: etukate, bellypan, gear indicator, laukut, uudet ajokengät... Jaa-a saaas nähä.

Re: Paljonko arvioit käyttäväsi mp harrastukseen vuonna 2021?

Kunnollisen matkapyörän hankintaan meni about 35 tonnia, jos kesän turneet ei onnistukaan jonkun flunssan takia, niin saattahan se ketuttaa.

Suomessa matkailua pitäisi varmaan alkaa suunnittelemaan ihan vain plän beenä.

jaket se antaa syyn pysyä kunnossa ja sopivassa painossa. parhaita keinoa laskea vuosikustannuksia on päättää sanoi:
2001 sijoitettu n. 13000 e
2002-2018 n. 3000/vuosi / sama laite alla koko ajan
2019 n. 25000e
2020 n.4000e

2001-2020 yht. n.90000-100000e noin arvio, tuosta voi vähentää tämän hetken pyörän arvon.

2021 budjetti n. 3000-6000e

Back