• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Päivässä 10 000 km

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Novviisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä luin lehdestä, että päivä radalla vastaa 10 000 kilometriä maantiellä. Ja sithän mä hokasin, että kannattaa tosiaan lähteä radalle.
idea3.gif

Aatelkaas ny, kuin kannattavaa se on noinniinku taloudellisesti. Jos mä meen päiväks radalle- mulla ehkä menee noin pari tankillista maksimissaan bensaa. Onhan se helkutin paljon halvempaa kuin ajaa maantiellä se 10 000 kilometriä. Miettikää mikä säästö
062802jumpie_prv.gif

Ja onko vähän hianoo sanoo ens keväänä jo vaik toukokuun puolessa välissä, että mä oon hei ajanut tänä kesänä jo 30 000 kilometriä. (Eli käynyt 3 kertaa ajamassa radalla.) Eihän siinä tarvii käydä ku parissa ruosteenpoistopäivässä ja vaik mika kallion ajokoulussa- nii kolmekyt tonnia paukkuu ihan mennen tullen. Vähänkö siinä sit noilla tavis maantiemopoilijoilla leuat loksahtaa
omg.gif

Vähän mä kyl jäin miettimään tota lehtikirjoitusta. Et voiks se tosiaan olla noin. Mä sit kyselin vähän kokeneemmilta kavereilta ja ne sano, et kyl se noin on. Ne sano, et siellä radalla oppii käsittelemään pyörää. Ne puhui turvallisesta ajoharjoittelusta, jarrutuksista,pyörään tutustumisesta, ajolinjoista sun muusta. Mulle tuli vähän semmonen tunne, et ei perkele, miten mä oon selvinnykkään tuolla liikenteessä tähän saakka hengissä ja jopa kaatumatta? Ku mä en oo vielä radalla käynykkään. Jotenkin ne suhtautu muhun vähän ylenkatsoen? Että luulenko mä osaavani ajaa, kun en oo ikinä ahvenistollakaan sitä pahinta mutkaa riehannut läpi polvi maassa?

Ensin mä pyöritin vähän herneitä. Mä tivasin niiltä, et enkö mä vai osaa ajaa mutkaa tai hallitse ajolinjoja ilman rataharjoittelua? Et miten mä oon pysynyt tuolla boxinkin tiellä siinä asvaltilla enkä oo menny metikköön? Niitä vaan nauratti ja ne kysyi, että onko kukaan ajanut koskaan mun edellä näyttäen niitä oikeita ajolinjoja? Joo, ei ole edellä ajanut, mutta perässä kyllä - autokoulun opettaja meinaan. Ja paperilta on selitetty ja näytetty monet kerrat, et kyllä mulla jokin käsitys on, ajolinjoistakin. No, näitä ratakettuja nauratti kahta kovempaa. Ne sanoi, että se on ihan eriasia, jos joku korvaan antaa ohjeita tai teoriassa selittää. Että sit ne vasta oppii kunnolla, kun joku ajaa edellä
confused_orig.gif

Sitten ne intoutu kertomaan mulle ea-kouluttajista. - No niistä mä olin kuullut ennenkin. Yks kaveri meinaan aikoinaan kertoi, et siellä radalla ois aina jotain ensiapukouluttajia- Joo, johan mä sillon hokasin, et paskaahan se puhui, joten ei mua enää yllättänyt, kun nää rataketut selvensi, et ne on ennakoivan ajon kouluttajia. Et ne vetää keltainen heijastinliivi päällä edellä näyttäen ajolinjat malliks. Oppii kuulemma tosi hyvin sisäistämään asian. Epäilen, sanoin mä. Miten mä sen paremmin sisäistän ne ajolinjat tuijottamalla jonkun lepattavaa liiviä ja lederhoseneihin tungettua takapuolta kuin että mulle annetaan korvaan ohjeet ja mä tosiaan nään ite sen mutkan??

Ne kuullosti jotenkin niin valaistuneilta. Ihan kuin joku ihme , elämää suurempi tietoisuus prätkällä ajamisesta ois vallannut ne. Niinku ne ois kaikki kokeneet jonkinmoisen herätyksen käytyään ekaa kertaa radalla.
talktohand.gif

Ja sit ne oli jääneet siihen koukkuun. Niiden oli pakko saada sitä kerta toisensa jälkeen lisää. Ne oli kaikki intoutuneet hankkimaan kireitä nahkapukuja, joissa oli tuimat silmät takapuolessa. Yhellä oli jopa rossin kypärä. Se mua vähän nauratti. Aattelin, et kuvitteleekohan se olevansa ihan valentino. Vahingossa varmaan lipsauttaa joskus baari-iltana muutaman topakamman drinksun jälkeen olevansa rossi, valentino rossi
buttrock.gif
Ja sit kans kantisis vähän miettiä tota tyylitajuakin..et jos on sitä pakkia kertynyt, ni ei kande korostaa sitä enää millään mahan poikki kulkevalla nahkavyöllä. Söy läst siison, hei.

Niin..asiasta hyppäsin taas..piti sanomani, että se ihmeellinen valo, mikä niiden ratakettujen silmiin syttyi niiden puhuessa kierrosajoista ja jännityksensäädöistä ja polvipalojen kulumisesta , sai mut haluamaan mukaan. Mä haluan kokea valaistumisen kanssa. Mäkin haluan oppia luottamaan pyörääni. Ajamaan turvallisesti. Mä haluan sittenkin ajaa sen liehuvan liivin perässä. Mä tahdon nostaa käden ylös kaikille, kun mä poistun radalta varikolle. Ja mä tahdon liittyy johonkin kerhoon, joka järjestää ratapäiviä vain meille. Meidän omalle porukalle- johon ei vääräuskoisia, väärällä merkillä ajavia, huolita. Mä tahdon olla osa tätä yhtä ihanaa pers, oho perhettä
inlove.gif

Hirveesti mua kyl ny hermostuttaa toi radalle lähtö. Tai sinne meno. Kun nyt on olo semmonen, et mä en hallitse pyörääni, en ajolinjoja , en jarrutuksia. Ja voiko siihen mopeettin enää luottaakaan?? Saiskohan jostain tilattua semmosen ea-miehen saattamaan mua vaiks alastarolle? Ois paljon turvallisempi olo ajaa sen perässä. Tai sit jos lainais kaverin pakua...

Valaistumista ja ratapäivää riemulla odottaen
biggrin.gif

P.S jos ehtis käydä vaiks kymmenen kertaa radalla tänä kesänä vielä- ois ihan perskutin loistava ja valaistunut kuski ajokauden loppuun mennessä- ja kilometrejä ois mittarissa pitkälti yli 100000

Radalla nähdään, raksut
wink.gif

Näköjään joku on ottanut herneen nenään oikein huolella.
tounge.gif

Maantiellä ei voi ajaa kuin radalla. Radalla ajaminen on varsin tylsää jos ajaa kuin maantiellä. Radalla ajaminen kehittää ajotaitoja enemmän kuin maantiellä pöristely. Esimerkiksi tehokkaan jarruttamisen harjoittelua ei usein tule tehtyä maantiellä - radalla sen oppii nopeasti jos vaan joku hiukan opastaa ajotekniikan saloihin. Samoin mutka-ajoa on helpointa kehittää radalla.

Jos joku nyt kuitenkin on sitä mieltä, että rata-ajo on aivan turhaa, niin ei sitä ole pakko kokeilla. Vapaaehtoista hauskanpitoa se on.

sanoi:
Mä luin lehdestä, että päivä radalla vastaa 10 000 kilometriä maantiellä. Ja sithän mä hokasin, että kannattaa tosiaan lähteä radalle
Taisit lukea keski-uusimaata ? Kyllä siinä artikkelissa oli paljon hyviä pointteja tuotu esille. Kyseinen henkilö on radalla tahkonnut sen verran et tietää mistä puhuu, terveisiä vaan jos satut lukemaan, vaikkakin tiedän et harvakseltaan käyt näillä sivuilla.

En mä tota provoksi laskis, kieli poskessa kirjotettu vähän kärjistäen ihan asiaa. Vähän sen HD-miehen respektin metsästys tulee mieleen. Kirjottaiskohan joku rataketun respektin metsästyksestä
biggrin.gif

Minusta kirjoitti aika totuudenmukaisesti sellaisen ihmisen ajatuksista joka ei tosiaan koskaan ole radalla käynyt. Tosin aika lailla vettä myllyyn heittäen
biggrin.gif
biggrin.gif

Reippaasti vaan Novus lietsomaan.

Aluksi voit harjoitella vaikka jossain isommalla parkkipaikalla ja kun vauhtia tulee lisää, menet vaan reilusti sinne radalle etkä arastele yhtään. Kokeneemmat mielellään auttaa ja kannustaa. Se on ihan historiaa, että jätkät radalla naureskelee v*..mainen virne naamalla naisten yleiselle osaamattomuudelle.

Jännittäminen on turhaa. Jännäkakka tulee, jos on tullakseen, mutta niin se on kaikilla. Se on juuri sitä esijännityksen säätöä, mistä rataketut puhuu.

Varusteet sinulla on kunnossa? Ilman Nessisiä (vähän kalliimpi nahka, ei se, jossa on ne viurusilmät lautasissa) Sinun on turha lähteä radalle, jos meinaat, että päivä radalla vastaa 10000 kilometriä arkena. Ainakin yksi ylä-, ala- ja välisaideri sekä jokunen parkkipaikallakaato pitää jaksaa tehdä. Käy helposti iholle.

Pari neuvoa: ei liian aikaisin jarrulle ja katseella sitä pyörää ajetaan.

Ei, ei, enhän mä täältä sitä rispektiä hae. Mä lähden sinne radalle hakemaan sitä
biggrin.gif
Eikä tässä ollut mitään provoilua..vaan totista totta joka sana ja nämä keskustelut on oikeasti käyty "herne nenässä pyörien" ja perusteluita vaatien. Sen verran vakaasti nämä rataketut asiaansa tuntuvat uskovan, että tottahan sitä pitää pystyä myös perustelemaan kantansa huolella.

Joo, kädet varmasti tulee tärisemään ja vatsa vellomaan vetelänä ennen ekaa rata-ajoa. Mutta ei hätää - mulla on pinkeä nahkapuku- jos vahinko käy niin vetelät pyörii siellä puvun sisällä, eikä lennä lepattavien gorejen alta rataa liukastuttamaan
wink.gif

Ja joo- mä liimasin tänään pyörääni semmosen "the doctor" -tarran. Aattelin, et sillä kait saa lisää katu-uskottavuutta siellä radallakin.
cool.gif

Joo, kädet varmasti tulee tärisemään ja vatsa vellomaan vetelänä ennen ekaa rata-ajoa. Mutta ei hätää - mulla on pinkeä nahkapuku- jos vahinko käy niin vetelät pyörii siellä puvun sisällä, eikä lennä lepattavien gorejen alta rataa liukastuttamaan
wink.gif

Ja joo- mä liimasin tänään pyörääni semmosen "the doctor" -tarran. Aattelin, et sillä kait saa lisää katu-uskottavuutta siellä radallakin.
cool.gif
*REPS*
biggrin.gif

Minunkin pitäisi tiukassa puvussani lomani ensimmäisenä päivänä (6.7) radalle mennä... Loppu loma sitten varmaan kokovartalokipsissä...
cool.gif
ei vaan pitää ajaa ihan
sport05.gif

wink.gif

cool.gif
Aivan loistavaa.

Sai pitkästä aikaa nauraa kun lueskeli nuo tekstisi
smile_org.gif

Pidä toi!
bowdown.gif

Se mua tässä mietityttääkin..kun EN ole rohkea. Tuolla liikenteessäkin pelko perssiissä koko ajan. Että jos noi autot ei nyt huomaakkaan mua? Mitä jos tossa mutkassa onkin öljyä?
Jos mä kaadun, kun kallistun liikaa? Jaksanko mä roikkua stongissa, kun on niin hirmunen vastatuuli? Ylettääks mun jalat seuraavissa liikennevaloissa maahan?
lookaround_orig.gif

Joo- radalla ei ole vastaantulijoita. Ei tarvii kotiloita varoa. Ei pelätä öljyä tahi soraa. Ai nou.

Mut mitäs jos mä nynnöilen siellä radallakin ? Ajella tussutan koko ratakierroksen 60 km/h keskinopeudella- kieli poskessa- himmaillen ja pystyssä kuin rautakanki pyörää kallistelematta. Niin kertokaas nyt viisaammat, että mitä mä siellä sitten opin?
Vai mistäs mulle yht'äkkinen rohkeuden puuska siellä radalla kumpuaa?
nixweiss.gif

Vai onks ne radat vaan niin maagisia paikkoja, et jokainen löytää itsestään ennenkokemattomia voimavaroja ja uusia ulottuvuuksia?

Ai nii- rispektii vois kans saada, jos mä hioisin noi mun kiiltävät polvipalat nauhahiomakoneella. Ootteko kokeilleet?

Tuolla on Bajahillissä ehostusohjeet. Polvipaloille.

Sinun on nyt vaan pakko oppia kallistumaan ja värisemään liikenteessä. Tremble like a Flower, sanoi laulaja. Ei ne muuten huomaa, kukaan, mitään, missään.

Et ole kertonut käyttämästäsi ajoneuvosta yksityiskohtia, mutta ymmärrän duubiosi. Tämän GSA:n satulakorkeus on 90 cm. Kerron, näin kahdenkesken, että koeajolla sattui hupaisasti. Jalathan ne ilmassa leikkiä löivät. Japanialaiseen tottuneella.

Kirjoittamaasi sisältyvien väkevää elämän makua heijastavien viitteiden avulla päädyn johtopäätelmään, että jaksat roikkua stongassa sekä tyvenessä että mitä hirmuisimmissa vastapuhureissa.

Sinä vanha, elämää selvästi kokenut ihminen, kiitos kannustavista sanoistasi. Toistaiseksi yhä stongissa olen kiinni pysynyt- kerran mä tosin kokeilin ajaa ilman käsiä
biggrin.gif

Ja oonhan mä värissyt jo- siellä tuulessa ja puhurissa.

Huomaa kyllä että heti täällä ne koirat älähtelee joihin kalikat kalahtelee  
biggrin.gif
Kyllä hoodeemiehen seikkailuille jaksetaan naureskella mutta kunhan samantyylinen tarina liippaa turhan läheltä sitä omaa sarvikuononnahkapukua niin ollaan takajaloillaan ja epäilemässä provoksi ja kivittämässä aloittajaa... Hitto täällä on huvittavaa porukkaa!!!  
biggrin.gif

Loistavasti kirjoitettu aloittajan teksti! Pidä toi linja. *rispekt* 
buttrock.gif

Ei kai tässä kukaan mitään älähdellyt... Mielenkiinnolla odotan ratapäiväreportaasia
biggrin.gif

Back