• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Päivässä 10 000 km

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Novviisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vai onks ne radat vaan niin maagisia paikkoja, et jokainen löytää itsestään ennenkokemattomia voimavaroja ja uusia ulottuvuuksia?
On!
biggrin.gif

Siirtäkää joku mode tämä pa*kanjauhannan puolelle. Hauska viesti, mutta ei oikein kuulu ratafoorumiin, ellei ratafoorumista haluta tehdä puoliksi pa*kanjauhantaa sisältävää sekalaista valikoimaa kirjoitelmista.

Näköjään joku on ottanut herneen nenään oikein huolella.  
tounge.gif

Maantiellä ei voi ajaa kuin radalla. Radalla ajaminen on varsin tylsää jos ajaa kuin maantiellä. Radalla ajaminen kehittää ajotaitoja enemmän kuin maantiellä pöristely. Esimerkiksi tehokkaan jarruttamisen harjoittelua ei usein tule tehtyä maantiellä - radalla sen oppii nopeasti jos vaan joku hiukan opastaa ajotekniikan saloihin. Samoin mutka-ajoa on helpointa kehittää radalla.

Jos joku nyt kuitenkin on sitä mieltä, että rata-ajo on aivan turhaa, niin ei sitä ole pakko kokeilla. Vapaaehtoista hauskanpitoa se on.
Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu. Kaarreajoa, jarrutusta ja pyörän viemistä rajoille tietysti oppii. Toisaalta radalla ei ole vastaantulijoita, ei risteyksiä, ei traktoreita/leikkuupuimureita eikä pimeitä kurveja (koska rata yleensä tunnetaan joka metriltä) jne. ==> ennakoivaa ajoa ei näiltä osin radalla paljon opi. Pari tämän vuoden kuolemantapausta haisee vähän sille, että on yleisellä tiellä ajettu kuin radalla ja unohtunut että kurvin takana voi olla monttu tai vastaantulija.
Kävin nuorempana joka kesä radalla, mutta vanhemmiten on jäänyt valitettavasti vähemmälle. Kannatan itse rata-ajoa, mutta ei se yksinään ihmeitä tee.
sport05.gif

No se on moro.

Miten ihmeessä tää tänne paskanjauhamistopicciin on päätynyt?
omg.gif

On osa porukasta hyvinkin tosissaan tekstini lukenut. Se on mukavaa se. Koska tosissani sen kirjoitinkin. Kaikkea pittää kyseenalaistaa- se on mun mottoni.

Keskaria toki lueskelen ja siitä otsikostahan tämä koko pohdiskeluni lähti. "päivä radalla vastaa 10 000 kilometriä maantiellä"

Ja tuntemani rataketut vielä löivät lisää vettä myllyyn.

Yhä epäilen.

Otetaan vanhempi motoristi, joka on kierrellyt maat ja mannut. Ajellut viimeset parikymmentä vuotta tasaisesti 15 000 km vuodessa, ilman töppäilyjä. Ei ole koskaan radalla käynytkään. Sitten taas pari kolme vuotta ajellut motoristi , joka on intoutunut ajelemaan radalla. Käypi siellä 5-6 kertaa kesässä. Muutoin ajelee tuon 15-20 000 kilometriä kaudessa.

Onko tosiaan sitten niin- että tuo nuorempi motoristi on "rataharjoittelun" seurauksesta parempi käsittelemään pyöräänsä ja omaa paremman ajotaidon kuin vain maanteillä ajellut konkari??

Ja kun siellä ratavarikolla on kuiteskin tullut hämmästeltyä moista "harjoittelua"- niin kyllähän se siltä näyttää, että ennemmin siellä wannabe rossit ja haydenit ajaavat sekä kavereita että kelloa vasten kilpaa. Sanotaankin sitä sitten vaikka "harjoitteluksi".

No nih ja kaikki mun kanssa kilpaa vetämään herneitä nenään ja kärjistämään oikein porukalla
062802jumpie_prv.gif

Ei ole noin yksiselitteinen juttu. Ainakin radalla oppii luottamaan pyörään ja renkaisiin. Radalla oppii myös jarruttamaan tehokkaasti, vapauttamaan jarrun, ja kääntämään pyörää. Nämä auttavat äkkitilanteissa kadulla.

Mielestäni rata-ajo kouluttaa erilailla kuin tiellä ajetut kilometrit.

Pelkkä ratakettu ilman katuajokokemusta ei varmaankaan ole turvallisin.

Jos haluaa kadulla turvalliseksi kuskiksi, molempia: katua ja rataa, ja järki päässä.

Sitäpaitsi, on ratakuskeja, jotka tosissaan harjoittelevat rata-ajoa, ja on ratakuskeja, jotka tosissaan harjoittelevat itse ajamista.

En sinuna paljoakaan yleistäisi. Liikut siinä mielessä väärillä vesillä.

Suurin tunku ratapäiville on kuitenkin esimerkiksi .orgin ratapäiville hitaaseen ja keskiryhmään, ei nopeaan...

Omalla mitättömällä rata-ajon kokemuksellakin uskallan olla Sumpan kanssa samaa mieltä. Rata ja katu, molempi parempi.

Itse opin radalla päivässäkin hyvin paljon. Käy sitten vaikka kuinka harvoin radalla, niin ei se koskaan hukkaan mene. Itse olen pari kesää ajellut ja aina löytyy maanteiltä paikkoja jotka koen vaikeina. Sitten päivä radalla ja siellä onkin joku joka osaa kertoa mitä teen väärin. Sitä kun ei kukaan maantiellä tee. Ja kas, oppi mielessä ja ajo paljon helpompaa..

Omalla olemattomalla ratakokemuksellani uskallan silti olla eri mieltä.
Ole ystävällinen, ja ole erimieltä asiasta sitten vasta kun olet rata-ajoa kokeillut. Niin kauan sun noilla väittämilläs ei ole mun korvissa ainakaan paskankaan merkitystä.

Tää just vituttaa. Jengi esittää mielipiteitä asiasta mistä ei ole minkään maailman käsitystä.

Shellin öljyt on paskoja, koska minä en käytä shellin öljyjä enkä ole ikinä niitä kokeillut, mutta kaverit sano, että shellin öljyt on paskoja, ni minä kerron teille että shellin öljyt on paskoja...

Ja paprika on pahaa. Nyyh.
Menen nyt ja pissin valmiiksi aamumuroihini huomista varten.

No ei sulla sun mielipiteellä oo hirveesti merkitystä, jos et pysty sitä mitenkään perustelemaan eikä ole kokemusta rata-ajosta?

Eihän Sumppa tossa sanonu juuri mitään muuta, ku että toki kadullakin oppii, mutta kun käy välillä sen lisäks myös radalla niin oppii enemmän. Tämän kanssa oot siis eri mieltä?

nixweiss.gif

Ole ystävällinen, ja ole erimieltä asiasta sitten vasta kun olet rata-ajoa kokeillut. Niin kauan sun noilla väittämilläs ei ole mun korvissa ainakaan paskankaan merkitystä.

Tää just vituttaa. Jengi esittää mielipiteitä asiasta mistä ei ole minkään maailman käsitystä.

Shellin öljyt on paskoja, koska minä en käytä shellin öljyjä enkä ole ikinä niitä kokeillut, mutta kaverit sano, että shellin öljyt on paskoja, ni minä kerron teille että shellin öljyt on paskoja...

Olen ystävällinen
biggrin.gif
Silti pidän mielipiteistäni kiinni. Oli sillä paskankaan merkitystä sinulle saati kenellekään muulle??

Olen ystävällinen
biggrin.gif
Silti pidän mielipiteistäni kiinni. Oli sillä paskankaan merkitystä sinulle saati kenellekään muulle??
Minkähän takia sitten nillität täällä tai missään muuallakaan jos muiden mielipiteillä ei ole sinulle merkitystä?

Tuleeko verottaja sulta kotiin pyytämään verotodistuksen ja tekemään sen sun puolesta ettei sun itse tarvitse sitä toimittaa?

Ps. Mäkin olen oikeasti ystävällinen. Apua saa, kun sitä pyytää.

Kyllä on täysin mahdollista, että ikinä radalla käymätön maantiesoturi ajaa paremmin kuin joskus radalla käynyt kuski. Mutta sekin kuski on parempi kuski, jos käy joskus sen maantieajon lisäksi radalla. Tässä ei pitäis olla mitään epäselvää.

Otetaan vanhempi motoristi, joka on kierrellyt maat ja mannut. Ajellut viimeset parikymmentä vuotta tasaisesti 15 000 km vuodessa, ilman töppäilyjä. Ei ole koskaan radalla käynytkään.  Sitten taas pari kolme vuotta ajellut motoristi , joka on intoutunut ajelemaan radalla. Käypi siellä 5-6 kertaa kesässä. Muutoin ajelee tuon 15-20 000 kilometriä kaudessa.

Onko tosiaan sitten niin- että tuo nuorempi motoristi on "rataharjoittelun" seurauksesta parempi käsittelemään pyöräänsä ja omaa paremman ajotaidon kuin vain maanteillä ajellut konkari??
Kyse onkin ääritilanteista. Pelkästään maantiellä ajaessa, etenkin rajoitusten mukaan, ääritilanteita tulee vastaan niin harvoin, että niistä ei opi muuta kuin varomaan niitä enemmän. Radalla oppii kallistamaan pyörää pyörän rajoille asti, ja oppii tietämään miten pyörä kääntyy eri nopeuksista. Ei rata-ajon oppeja tarvita joka päivä kadulla, mutta sitten kun niille on käyttöä niin onkin tosi kyseessä. Itse pääsin eroon mm. hartialukosta rata-ajon ansiosta.

Rata-ajo hyödyttää ketä tahansa motoristia pyörään, ikään ja ajotyyliin katsomatta.

Millekäs ratapäivälle olitkaan ilmoittautunut?

Mut mitäs jos mä nynnöilen siellä radallakin ? Ajella tussutan koko ratakierroksen 60 km/h keskinopeudella- kieli poskessa- himmaillen ja pystyssä kuin rautakanki pyörää kallistelematta. Niin kertokaas nyt viisaammat, että mitä mä siellä sitten opin?
Vai mistäs mulle yht'äkkinen rohkeuden puuska siellä radalla kumpuaa?  
nixweiss.gif

Vai onks ne radat vaan niin maagisia paikkoja, et jokainen löytää itsestään ennenkokemattomia voimavaroja ja uusia ulottuvuuksia?
Tuohon väittämään/kysymykseen voisi vaimoni vastata..

Vaimo on pienikokoinen ja rauhallinen kuski. Ajelee vasta toista kautta ja eteneminen on sellaista aavistuksen epävarmaa vielä. Sitä se on ollut jo viime syksystä asti. On tullut sellainen taantumakausi ajotaidon kehittymisessä. Eli määrätty perusajamiseen tarvittava taito on, mutta sen eteenpäin kehittäminen vaatisi jo aktiivisesti reippaampia otteita maantiellä -> riskit kasvaa.

Käytiin Ahvenistolla ekaa kertaa kuukausi sitten vapaassa harjoittelussa ja niin vaan oli vaimonkin renkaan reunoilta löytynyt enemmän kallistusvaraa. Ajetun 80-100km matkalla oppi varmasti sellaisia asioita, joita ei tiellä olisi kokeillut seuraavan 10tkm aikana. Vauhti kadulla ei tuonkaan jälkeen kasvanut mihinkään, mutta ehkä siinä seuraavassa tiukassa kurvissa käyttää sitä opittua.

Rata-ajo matkaenskalla opetti että soralla on hauskempaa
062802jumpie_prv.gif
Sanotaan näin jotta jos ei ole sisäistänyt sitä miten moottoripyörää kallistellaan ja miten sillä jarrutetaan niin radalla voi opetella. Tosin tehokasta jarruttamista voi opetella myös maanteillä kun lähestyy yksin risteystä, ei siihen rataa tarvita. Kallistelun oppii siviilissäkin ajamalla mutta jos kallistamista kammoaa niin radalla kammosta voi päästä eroon helpommin.

Radan pinta on liian steriili suomalaiseen asfalttiin verrattuna, puuttuu urat ja halkeamat & pikipaikat. Liikenteen ajolinjojen opetteluun pitäisi radalla olla keskiviivat.... Kelloa vastaan siellä toki voi ajaa tosissaan ja ihan hauskaa se varmaan on, ei siinä mitään. Täytyy sanoa että pieni pettymys koko juttu. Olis varmaan pitänyt olla kyykkyvingutin alla jotta olis päässyt menemisen makuun.

Voisin suositella rata ajon vastineeksi harjottelua soratiellä. Ajamiseen ei tarvita enduroa kuten ei radallekkaan superkyykkyä... Normi peruspyörä riittää. Soralla rajat tulee vastaan monta kertaa nopeammin kuin asfaltilla. Jarrutukset, sladit, kaikki. Kun oppii ajamaan soralla ei ole heti paskat housussa kun kurvissa on hiekkaa tai asfaltissa reikä.

Back