On!Vai onks ne radat vaan niin maagisia paikkoja, et jokainen löytää itsestään ennenkokemattomia voimavaroja ja uusia ulottuvuuksia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On!Vai onks ne radat vaan niin maagisia paikkoja, et jokainen löytää itsestään ennenkokemattomia voimavaroja ja uusia ulottuvuuksia?
Tämä on hieman kaksipiippuinen juttu. Kaarreajoa, jarrutusta ja pyörän viemistä rajoille tietysti oppii. Toisaalta radalla ei ole vastaantulijoita, ei risteyksiä, ei traktoreita/leikkuupuimureita eikä pimeitä kurveja (koska rata yleensä tunnetaan joka metriltä) jne. ==> ennakoivaa ajoa ei näiltä osin radalla paljon opi. Pari tämän vuoden kuolemantapausta haisee vähän sille, että on yleisellä tiellä ajettu kuin radalla ja unohtunut että kurvin takana voi olla monttu tai vastaantulija.Näköjään joku on ottanut herneen nenään oikein huolella.![]()
Maantiellä ei voi ajaa kuin radalla. Radalla ajaminen on varsin tylsää jos ajaa kuin maantiellä. Radalla ajaminen kehittää ajotaitoja enemmän kuin maantiellä pöristely. Esimerkiksi tehokkaan jarruttamisen harjoittelua ei usein tule tehtyä maantiellä - radalla sen oppii nopeasti jos vaan joku hiukan opastaa ajotekniikan saloihin. Samoin mutka-ajoa on helpointa kehittää radalla.
Jos joku nyt kuitenkin on sitä mieltä, että rata-ajo on aivan turhaa, niin ei sitä ole pakko kokeilla. Vapaaehtoista hauskanpitoa se on.
Ole ystävällinen, ja ole erimieltä asiasta sitten vasta kun olet rata-ajoa kokeillut. Niin kauan sun noilla väittämilläs ei ole mun korvissa ainakaan paskankaan merkitystä.Omalla olemattomalla ratakokemuksellani uskallan silti olla eri mieltä.
Onneksi näitä mielipiteitä piisaa, muutenhan ois vallan tylsää..Omalla olemattomalla ratakokemuksellani uskallan silti olla eri mieltä.
Olen ystävällinenOle ystävällinen, ja ole erimieltä asiasta sitten vasta kun olet rata-ajoa kokeillut. Niin kauan sun noilla väittämilläs ei ole mun korvissa ainakaan paskankaan merkitystä.Omalla olemattomalla ratakokemuksellani uskallan silti olla eri mieltä.
Tää just vituttaa. Jengi esittää mielipiteitä asiasta mistä ei ole minkään maailman käsitystä.
Shellin öljyt on paskoja, koska minä en käytä shellin öljyjä enkä ole ikinä niitä kokeillut, mutta kaverit sano, että shellin öljyt on paskoja, ni minä kerron teille että shellin öljyt on paskoja...
Ja paprika on pahaa. Nyyh.
Menen nyt ja pissin valmiiksi aamumuroihini huomista varten.
Minkähän takia sitten nillität täällä tai missään muuallakaan jos muiden mielipiteillä ei ole sinulle merkitystä?Olen ystävällinenOle ystävällinen, ja ole erimieltä asiasta sitten vasta kun olet rata-ajoa kokeillut. Niin kauan sun noilla väittämilläs ei ole mun korvissa ainakaan paskankaan merkitystä.Omalla olemattomalla ratakokemuksellani uskallan silti olla eri mieltä.
Tää just vituttaa. Jengi esittää mielipiteitä asiasta mistä ei ole minkään maailman käsitystä.
Shellin öljyt on paskoja, koska minä en käytä shellin öljyjä enkä ole ikinä niitä kokeillut, mutta kaverit sano, että shellin öljyt on paskoja, ni minä kerron teille että shellin öljyt on paskoja...
Ja paprika on pahaa. Nyyh.
Menen nyt ja pissin valmiiksi aamumuroihini huomista varten.Silti pidän mielipiteistäni kiinni. Oli sillä paskankaan merkitystä sinulle saati kenellekään muulle??![]()
Kyse onkin ääritilanteista. Pelkästään maantiellä ajaessa, etenkin rajoitusten mukaan, ääritilanteita tulee vastaan niin harvoin, että niistä ei opi muuta kuin varomaan niitä enemmän. Radalla oppii kallistamaan pyörää pyörän rajoille asti, ja oppii tietämään miten pyörä kääntyy eri nopeuksista. Ei rata-ajon oppeja tarvita joka päivä kadulla, mutta sitten kun niille on käyttöä niin onkin tosi kyseessä. Itse pääsin eroon mm. hartialukosta rata-ajon ansiosta.Otetaan vanhempi motoristi, joka on kierrellyt maat ja mannut. Ajellut viimeset parikymmentä vuotta tasaisesti 15 000 km vuodessa, ilman töppäilyjä. Ei ole koskaan radalla käynytkään. Sitten taas pari kolme vuotta ajellut motoristi , joka on intoutunut ajelemaan radalla. Käypi siellä 5-6 kertaa kesässä. Muutoin ajelee tuon 15-20 000 kilometriä kaudessa.
Onko tosiaan sitten niin- että tuo nuorempi motoristi on "rataharjoittelun" seurauksesta parempi käsittelemään pyöräänsä ja omaa paremman ajotaidon kuin vain maanteillä ajellut konkari??
Tuohon väittämään/kysymykseen voisi vaimoni vastata..Mut mitäs jos mä nynnöilen siellä radallakin ? Ajella tussutan koko ratakierroksen 60 km/h keskinopeudella- kieli poskessa- himmaillen ja pystyssä kuin rautakanki pyörää kallistelematta. Niin kertokaas nyt viisaammat, että mitä mä siellä sitten opin?
Vai mistäs mulle yht'äkkinen rohkeuden puuska siellä radalla kumpuaa?![]()
Vai onks ne radat vaan niin maagisia paikkoja, et jokainen löytää itsestään ennenkokemattomia voimavaroja ja uusia ulottuvuuksia?