hry sanoi:Mennään jo kovasti off topic, mutta tankkasin testimielessä 11 kertaa 95E10 ja 8 kertaa 98E5. Ysikasilla keskikulutus oli 4,9 l/100 km ja ysivitosella 5,2 l/ 100 km. Pyöränä ST-1300 ja enimmäkseen matka-ajoa yksin. Näillä kulutuksilla 98 saa olla 6% kalliimpaa ennenkuin käärinliinojen taskut bensan hintaeron takia alkaa tyhjentyä.
Jäi kalvamaan. En väitä olevani hifi-viri-mekaanikko, mutta kun aikanaan tein samanlaista vertailua LT:llä en löytänyt mitään havaittavaa eroa. Ajotavan ja matkojen tyypin erot riittävät mennen tullen haihduttamaan havaittavan eron.
Laskennallisestihan tuota voi lähestyä siten, että etanoli sisältää energiaa 30% vähemmän kuin bensa. Kun tuota bensaa sitten kuluisi vaikka 100%bensalla 5l/100km, niin
0% etanoli-sotkulla mennään 100km
5% etanoli-sotkulla *laskennallisesti* 98,5km
10% etanoli-plöröllä samoin excelin mukaan 97km
Jokainen tietty uskoo mihin haluaa. Ja minä myönnän iloisesti ehkä olevani väärässä. Koska kuitenkin LT vie 95E10 bensaa minun ajossani havaintorajojen puitteissa saman verran tankkaanko 98E5 vaiko 98E10, niin valitsen tuon edullisemman. Ysikasilla toki pyörä kulkee kovempaa ja kuskikin tuntee olonsa hyväksi, mutta ei vastaa kyllä mun insinööriluonteeni vaatimaan perustelutarpeeseen.
No joo - ehkä tästä ei kannata vääntää. Näitä keskusteluja käytiin aikanaan ihan riittämiin.