• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko typerämpää nähty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mach_mac
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin aika todella mutkaista tietä 80kmh eli oikeastaan vähän liikaa. Eikös sieltä joku tule pyörällä pimeässä mutkassa ohi miljoonaa. Aina löytyy joku joka ajaa kovempaa ja ohittaa hullummassa paikassa
smile_org.gif

Olette varmasti panneet merkille, että jos jonoa on vähänkin esm kehä ykkösellä, kotilokuski vaihtaa kaistaa väkisillä mopomiehen eteen. "Kyllä se heikompi väistää".
Viime viikolla kaksi kertaa härskisti eteen minun ja emännän turvallisuudesta mitään välittämättä. Ja kiivaita kun olemme, välittömästi splittaamalla eteen ja viittilöintiä tien sivuun keskustelemaan.
Eivät tulleet. Peltilootassa kai niin mukava kyhjöttää turvassa huligaanien aiheettomilta raivonpurkauksilta.
wink.gif
Ööö... Aika pelottavaa.. Siis tuo sinun asennoituminen. Itsekin vaihdan kaistaa vasemmalle, jos oikealla on jonoa. Tuskinpa tuossakaan tilanteessa nyt ihan tarkoituksella haettiin motoristin kiilaamista.

Riippuen toki tilanteesa mikä on ollut. Nyt ymmärsin sen niin, että saavutaan liikennevaloihin ja siitä sitten toinen tulee vasemmalle kaistalle. Haluatko hiukan tarkentaa tilannetta, että voidaan myötäelää porukalla tuo hetki?

Joustamaton ja itsekeskeinen ajotapa on pahinta mitä tiedän.
Siitä tässä ei toki olekaan kysymys. Kuten sanoin, jos tilaa on sitä annan. Sen sijaan jos itse olen ohittamassa muuta liikennettä ja perään tulee sentin päähän joku urpo pitkiä vilkuttelemaan, niin ei se ainakaan minun ohitustani ripeytä. Joustaa pitää ja ottaa muut huomioon, ei tuo muuten suju tuo liikenne. Samoin se "toinen ohittaja" voisi ottaa ensimmäisen huomioon ja antaa tämän suorittaa oma ohituksensa kaikessa rauhassa.

Siitä tässä ei toki olekaan kysymys. Kuten sanoin, jos tilaa on sitä annan. Sen sijaan jos itse olen ohittamassa muuta liikennettä ja perään tulee sentin päähän joku urpo pitkiä vilkuttelemaan, niin ei se ainakaan minun ohitustani ripeytä. Joustaa pitää ja ottaa muut huomioon, ei tuo muuten suju tuo liikenne. Samoin se "toinen ohittaja" voisi ottaa ensimmäisen huomioon ja antaa tämän suorittaa oma ohituksensa kaikessa rauhassa.
Aivan! Joustaminen ei koske ainoastaan hitaammin ajavia...

Hetken jo luulin joutuvani tanssimaan miestentanssit.
Tämä hyvä ilmaus.

Lohduksi kaikille päähänpotkituille kerron lyhyesti episodin tänään HML:n moottoritiellä:

Ohitin auton. Palatessani kaistalle - ei ihan turhan knaftisti, mutta päättäväisesti kumminkin - keskiviivalla rötkötti siilin tms. päivän siinä jo kypsynyt ja pehminnyt raato. Ei toimittanut väistää, joten ajoin suoraan yli. Ei tuntunut pahemmin edes tangossa, plörts. Tulivat tuulilasinpesimet hyötykäyttöön vaihteeksi.

Ööö... Aika pelottavaa.. Siis tuo sinun asennoituminen. Itsekin vaihdan kaistaa vasemmalle, jos oikealla on jonoa. Tuskinpa tuossakaan tilanteessa nyt ihan tarkoituksella haettiin motoristin kiilaamista.

Riippuen toki tilanteesa mikä on ollut. Nyt ymmärsin sen niin, että saavutaan liikennevaloihin ja siitä sitten toinen tulee vasemmalle kaistalle. Haluatko hiukan tarkentaa tilannetta, että voidaan myötäelää porukalla tuo hetki?
En jaksa alkaa kirjoittamaan mitään romaania tilanteesta.
Mutta molemmat kiilaukset selkästi tahallisia.
Ja minähän kuittaan takaisin sellaiset vaikka polkupyörällä.

No on nähty, taas oli helsinki kotka motarilla perjantaina oikeella kaistalla busseja ja vasemmalla kaistalla "ohitettiin" 2km/h lujempaa tätä letkaa. Jos olet ohituskaistalla ohita, jos joku tulee takaa kovempaa anna tilaa!'

Helvetin tyhmäähän tollanen väliin/perseeseen änkeäminen ja vittuspäissään liikenteessä ajelu on mutta et kyllä ittekää mikää lasse liikenneesimerkki ole
mad.gif

No on nähty, taas oli helsinki kotka motarilla perjantaina oikeella kaistalla busseja ja vasemmalla kaistalla "ohitettiin" 2km/h lujempaa tätä letkaa. Jos olet ohituskaistalla ohita, jos joku tulee takaa kovempaa anna tilaa!'

Helvetin tyhmäähän tollanen väliin/perseeseen änkeäminen ja vittuspäissään liikenteessä ajelu on mutta et kyllä ittekää mikää lasse liikenneesimerkki ole  
mad.gif
Jos kummallakaan kaistalla ei ole muita, ei edessä eikä takana, niin eikö se nimenomaan ole tahallinen kiilaus kun tullaan eteen? Ja kuljettaja oli selvästi havainnut minut enkä ajannut missään katveessa tms.

Osa ei taida ymmärtää eroa ajetaanko vasenta kaistaa jonossa reipasta vauhtia oikeaa kaistaa kulkevan jonon ohi vai jääkö sinne vasemmalle kaistalle köröttelemään joku yksittäinen auto/mp/jne., vaikka tilaa olisi oikeallakin kaistalla.

Ensin mainitussa kaikkien vasenta kaistaa ajavien ei todellakaan ole järkeä "antaa joustavasti tietä" nopeammin takaa tulevalle koukkaamalla jokainen vuorollaan oikealle kaistalle. Eihän kenenkään turvallisuutta tarvi vaarantaa joustavuuden nimissä esim. tunkemalla liian pieneen väliin oikealle kaistalle. Liikenne on iso kokonaisuus eikä sujuva liikenne tarkoita vain yhden menopelin sujuvaa menoa!

^ Aamen.

Siellä vasemmalla kaistallakin voi olla joku joka vetää jonoa. Silti siellä vasemmallakin kaistalla pitäisi olla lupa pitää nimellinen turvaväli, ilman että joku mielestään nopeampi tulee ahteriin nuohoamaan.

jeh, ja käy nopsaan niin, et jos vaihdat sinne oikealla kaistalle antaaksesi tilaa, niin takas ohituskaistalle et enää pääse, kun se letka nykii siitä ohi ja ite oot sen savuttavan rekan perässä..

Ite annan tilaa (ei koske ruuhkassa ajoa) jos nään, että takaa tulee nopeampi.
Perässä roikkujat huimalla 2m turvavälillä sit saa kutsuja päähänlyönti kilpailuun pientareella tai ainakin ojennetun keskisormen. Joku kerta lähden kyllä perään ja seuraan vaikka kotipihaan asti, jos ei mee puhe perille, ni pumppailkoot sitten ilmaa renkaisiin seuraavat pari viikkoo ku teen ilta-ajelut seudulle ja ilmat pois renkuloista... tai näin ainakin tekisi mieli tehdä...

asennevamma löytyy muita asennevammaisia kohtaan.

Ovat sarjassa niitä, jotka ovat kotona tossun alla ja jossain pitää sitten päästä pätemään. Joko auton ratissa tai sitten asiakaspalvelijoille.
PikkuNeiti Kawailija Lunastar on oikeassa. Juuri nämä persreiät ovat ilmeisesti juuri ne samat pätemiskipeät paskakasat jotka soittavat suutaan vain asiakaspalveluissa toimivien edessä. Muualla ollaan niin nöyrää nautaa, että...

Missään muualla se ei meniskään läpi vaan siellä tulisi takaisin. Aspassa tosiaan joutuu nielemään kaiken kakan. No onneksi elämää on muuallakin kuin työpaikalla.

Topicin aloittajalle, mulla kävi kanssa noin.
Kotilokuski oli vaan muija, ja mä tyhmä hidastelin Kehä1 lauantai-iltana vain 97km/h (yammun mittarissa).  
withstupid.gif

Se ajoi Opelisa mun oikealle puoleelle rinnalle, ja näytteli keskaria ja kaiken näköisiä merkkejä...
crazy.gif

Alkoi pelottaa ja poistuin paikalta nopeasti ottaen kilometrin "pelivaraa" Opeliin.

Niistä ei koskaan tiedä...
Pitäisi tuon Kehä-I:n keskisormettajan mennä takaisin autokouluun. Kehä I on tavallinen monikaistainen tie (tarkalleen ottaen seututie 101), jossa saa ajaa oikealta ohi ihan niin paljon kuin haluaa.

Oikealta ohittamisen kielto koskee moottoritietä.

-Ja samaa on täälläkin puhuttu motoristien splittauksista. Miksi ei autoilija saisi splitata motoristia? Itse ainakin ohittelen autolla mopoilijoita taajamassa autolla 60 alueella,jos mopoilija antaa tilaa.
No, yleensä splittaamisissa kyse on kai ollut tilanteista, joissa liikenne seisoo tai matelee 20-30 km/h ja ajetaan hieman nopeammin ohi. Noissa nopeuksissa lain sallima ohitus samaa kaistaa käyttäen on huomattavasti turvallisempaa kuin ajaa 120 km/h rinnakkain samalla kaistalla. Kyseessä kun on kuitekin hieman suurempi nopeus kuin se puolet polkupyörän nopeudesta, jolla kehäteiden ruuhkat liikkuvat.

(silloin kun mittaustadataa vielä sai netistä, niin Haagan suora - Leppävaara -välin keskinopeus oli 6:45-9:15 16-18 km/h.)

-Ja samaa on täälläkin puhuttu motoristien splittauksista. Miksi ei autoilija saisi splitata motoristia? Itse ainakin ohittelen autolla mopoilijoita taajamassa autolla 60 alueella,jos mopoilija antaa tilaa.
No, yleensä splittaamisissa kyse on kai ollut tilanteista, joissa liikenne seisoo tai matelee 20-30 km/h ja ajetaan hieman nopeammin ohi. Noissa nopeuksissa lain sallima ohitus samaa kaistaa käyttäen on huomattavasti turvallisempaa kuin ajaa 120 km/h rinnakkain samalla kaistalla. Kyseessä kun on kuitekin hieman suurempi nopeus kuin se puolet polkupyörän nopeudesta, jolla kehäteiden ruuhkat liikkuvat.

(silloin kun mittaustadataa vielä sai netistä, niin Haagan suora - Leppävaara -välin keskinopeus oli 6:45-9:15 16-18 km/h.)
Mutta eihän tätä nyt tarvitse ymmärtää. Tietyille ihmisille on olemassa vain yhdenlaista splittaamista, laitonta. Oli tilanne mikä hyvänsä.

Ehdottomasti kyllä!
Toisaalta jos joku tulee taakse ja näyttää valoilla tarpeen ohitukseen itse ainakin lisään omaa vauhtia ja päästän heti kun mahdollista ohi. Minä kun vakaasti uskon, että tälläisessä tapauksessa kiire on todellinen.

Tosin eipä ole koskaan valojen vilkuttajia ilmestynyt perään. Ohitettavat kyllä on vilkuttaneet. Mitähän nekin sillä haluavat?

Nehän ne parhaita on, jotka ajavat ihan persiissä kiinni, ja sitten kun päästää ohi, tiputtavat vauhtiaan, ja jäävät hyvässä lykyssä siihen vasemmalle kaistalle tukkeeksi.
kaboom.gif

Ehdottomasti kyllä!
Toisaalta jos joku tulee taakse ja näyttää valoilla tarpeen ohitukseen itse ainakin lisään omaa vauhtia ja päästän heti kun mahdollista ohi. Minä kun vakaasti uskon, että tälläisessä tapauksessa kiire on todellinen.

Tosin eipä ole koskaan valojen vilkuttajia ilmestynyt perään. Ohitettavat kyllä on vilkuttaneet. Mitähän nekin sillä haluavat?
Samoin. Pyrin edestä tupeksimasta jos nopeampi haluaa ohi. Saatan kiihdyttää huomattavastikin lisää, että pystyn vapauttamaan kaistan sujuvasti ilman että ohittajan tarvitsisi oleellisesti hidastaa. Kiihdyttelyhän on kaiken lisäksi kivaa joko prätkällä tai vääntävällä kotilolla. Sakkoja pelkäävien kannattaa pysytellä niiden rekkojen peesissä ja jättää ohittelut niille, jotka siihen kykenevät.

Lisäksi käytän jarrua vain pysähtymiseen, en hidastamiseen. Tuon kun muutkin oppisivat, niin liikennevirta olisi sujuvampi ilman pumppauksia.

Itse splittasin viime perjantaina pitkän jonon jossa liitytään t-risteykseen kolmion takaa. Oli pitkä jono, kuuma ja risteyksessä tietyön takia 20 rajoitus. Noh splittasin nätisti hiljaa koko jonon ja menin kolmanneksi jonossa josta ilmeisesti takana oleva auto veti perunat imusarjaan ja kiihdytti risteyksen jälkeen rinnalle ja yritti ajaa yli. Siis voi jumankauta jos olis joskus tullu syötyä vähän enemmän sitä kaurapuuroa niin olis kyllä voinu leipoo sitä kaveria ja pistää sen eukko istumaan ratin taa..

Tilanteen rauettua, kun väistelin demolition manin, niin kyllä nauratti. Kaikkeen sitä törmää kun on tuolla Salon liikenteessä.
Toivottavasti äijä ymmärsi että ei ollu pannut kaukana..

Back