• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko typerämpää nähty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mach_mac
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Splittaus on OK, mutta tänään 7-tiellä ennen Pyhtään Motellia näin parin harlikka?-miehen typerämmän splitin illansuussa:
Siinä oli asfalttityön takia toinen kaista sulki, ja vuoroani kiltisti jonossa odotessani tamä taistelupari vetää ohi.
Sentään vastaantulevat olivat jo menneet, ja meidän jono oli lähdössä liikkeelle vuorostaan.  
crazy.gif

Nimimerk. minäkin löysin itsestäni pienen kukkahatun

Splittaus on OK, mutta tänään 7-tiellä ennen Pyhtään Motellia näin parin harlikka?-miehen typerämmän splitin illansuussa:
Siinä oli asfalttityön takia toinen kaista sulki, ja vuoroani kiltisti jonossa odotessani tamä taistelupari vetää ohi.
Sentään vastaantulevat olivat jo menneet, ja meidän jono oli lähdössä liikkeelle vuorostaan.  
crazy.gif

Nimimerk. minäkin löysin itsestäni pienen kukkahatun
Aiheuttiko net vaaraa tai hidastivat teidän jonottajien menoa
cool.gif
?
Muokataan: Mielestäni se että joku sielä jonossa "kiltisti odottaa" ( ja vie auton paikan
wink.gif
)ei estä, etteikö voisi splittailla

Sekä että: olimme nimittäin kaartamassa jonossa vastaantulevan kaistalle, ja sankarit meinaa tulla kylkeen takaapäin.

Mä olen alkanut ottaa kuvia liikkuessani. Huomasin, kuinka tehokasta on näyttää takanatulevalle ottavansa kameralla kuvaa => kummasti rauhoittuu. Hommaa kannatta harjoitella, jos sen tekee MP:n selästä. Toimii!

Samalla tulee tehtyä se tärkeä juttu, eli otettua rekkari ylös, jos vaikka tapahtuu jotakin.

Ja mitä tulee raivokkaisiin kusipäihin autoilijoissa, pärrällä kannatta alistua ja antaa kusipään jatkaa matkaansa. Se rekkari täytyy muistaa aina ottaa talteen, jos vaikka tulee mieleen palata uudelleen asiassa.

Mikään ei ole pelottavampaa sellaisille piittaamattomille paskiaisille, kuin mennä sen himan pihaan kirjoittamaan lappu ikkunaan ja sanoa, että tietää nyt missä se asuu. Mä olen nähnyt naapurin pojan alkavan jopa tutisemaan, kun sen joku kaveri oli lainannut sen Hondan sitä tykki civicia ja aiheuttanut kauhua liikenteessä. Joku oli käynyt yöllä vähän asentamassa poikasen autoa uuteen uskoon.

Sit vaan täytyy muistaa, että sellaiset kusipäät saattaa olla liikenteessa viimeiseen saakka vaarallisia. Niiden kanssaan kannattaa lopettaa aina leikki ja palata uudelleen myöhemin asiaan, jos vaan tekee mieli. Se on sitten kaikkien omasta luonteesta kiinni, opettaako kusipäätä vai antaako asian olla...

wink.gif

-M

Mä olen alkanut ottaa kuvia liikkuessani. Huomasin, kuinka tehokasta on näyttää takanatulevalle ottavansa kameralla kuvaa => kummasti rauhoittuu. Hommaa kannatta harjoitella, jos sen tekee MP:n selästä. Toimii!
Ethän sä vaan ole ikinä syyllistänyt keulivaa kaaharia liikenteessä temppuilusta? On meinaan toi sunkin temppus kohtalaisen arveluttava...

Näiden keskustelujen pohjalta voi kyllä sanoa että moottoritiellä ajaminen on kyllä yllättävän haastavaa puuhaa. Ja samaan problematiikkaan olen itsekin törmännyt liikenteessä. Meilläpäin on moottoriteillä vaan noita 100 rajoituksia ja tapanani on ajella mittari 120-140 jouhevasti hitaampia ohitellen. Ongelmiahan tulee vasta sitten kun tiellä liikkuu muitakin omasta mielestään tai ihan oikeasti reippaammin ajavia. Jos itselläni ei ole kiire niin annan edessä olevan 110km/h ajavan suorittaa oman ohituksensa ihan rauhassa enkä pyydä häntä menmään oikealle kaistalle edes reilumman kokoisisaa väleissä. Jos taas on kiire niin ajan hieman lähempänä tai saatan vilauttaa pitkiä jotta pääsisin ohitse.

Sitten alkaa olla hermo tiukalla itsellänikin kun ajan vasenta kaistaa liikenteen mukana vaikka 115 rauhassa odotellen että voisin palata omaan 130 matkanopeuteeni. Kun ei ole kiire niin en jaksa hiillostaa edellä olevia vaan pidän kunnon turvavälin. Tottakai tällöin taakse tulee joku teiden ritari joka näkee oikudekseen ajaa sitä 125 nopeutta jota hän tykkää ajaa. Takana alkaa valojen vilkuttelu ja perseessä hinkkaminen. Järkevintä ehkä olisi mennä johonkin pieneen väliin oikealle kaistalle, mutta kun ei ole kiire ja ohitus loppuu kohta enkä ol todellakaan jäämässä takan tulevan eteen loppupäiväksi (vaan tulen ohittamaan hänetkin jos ohi päästän) niin siinä sitä on sitten miettimistä mitä kannattaa tehdä.

Enpä usko että kenelläkään on tuohon mitään yleispätevää vastausta vaan jokainen tilanne on omanlaisensa. Riippuen nopeuseroista, liikenteen määrästä, turvaväleistä, mielentilasta ja kulkuvälineestä kaikki toimivat varmasti eri tavalla. En varmasti toimi itse aina esimerkillisen hienosti enkä yhtään ihmettele jos näissä tapauksissa tuntuu että usein toinen ajaa aivan päin h**vettiä, koska itsekin saattaisin ajaa toisena päivänä samalla tavalla.

Sitten alkaa olla hermo tiukalla itsellänikin kun ajan vasenta kaistaa liikenteen mukana vaikka 115 rauhassa odotellen että voisin palata omaan 130 matkanopeuteeni. Kun ei ole kiire niin en jaksa hiillostaa edellä olevia vaan pidän kunnon turvavälin. Tottakai tällöin taakse tulee joku teiden ritari joka näkee oikudekseen ajaa sitä 125 nopeutta jota hän tykkää ajaa. Takana alkaa valojen vilkuttelu ja perseessä hinkkaminen. Järkevintä ehkä olisi mennä johonkin pieneen väliin oikealle kaistalle, mutta kun ei ole kiire ja ohitus loppuu kohta enkä ol todellakaan jäämässä takan tulevan eteen loppupäiväksi (vaan tulen ohittamaan hänetkin jos ohi päästän) niin siinä sitä on sitten miettimistä mitä kannattaa tehdä.
Noita tilanteita tulee ainakin lahdentiellä melkein päivittäin. Oikealla rekkaa ym, vasemmalla kaistalla reilun mittainen jono. Joku urpo roikkuu ihan p*rseessä kiinni koukkien välillä kaistan vasempaan laitaan. Ok, voihan sen päästää ohi vaihtamalla oikealle ja jarruttamalla rekkojen nopeuteen ja jatkamalla köröttelyä siellä. ko. urpo sääsisi sitten yhdestä autosta ohi ja nopeuttaisi kotimatkaansa kokonaiset pari sekuntia. Sitten kun pääsee takaisin vasemmalle kaistalle niin vähän ajan päästä taas ohittaa urpon jolla ei loppujen lopuksi ollutkaan mikään kiire, jonossa ajaminen vain oli vaikeaa.
Joskus urpo jättää vähän väliä, kiihdyttää vauhtia perässä, koukkaa juuri ohitetun rekan keulan edestä rinnalle ja heti vasemmalle mun keulan edestä. Sit poljetaankin jarrua koska edessä ollut jono ei kadonnutkaan mihinkään...
Jos olisin mopolla liikkeellä ja joku lähtisi tunkemaan vasemmalta ohi pientareen kautta niin melko varmasti ottaisin rekkarin ylös ja kävisin henkilön kanssa keskustelut liikennekäyttäytymisestä myöhemmin.
kaboom.gif

Mutta eihän tätä nyt tarvitse ymmärtää. Tietyille ihmisille on olemassa vain yhdenlaista splittaamista, laitonta. Oli tilanne mikä hyvänsä.
No tämän hetkinen tieliikennelaki sallii sivuvaunuttoman moottoripyörän ohittamisen samaa ajokaistaa käyttäen, myös sulkuviivan kohdalla.

Kyseinen lainkohta on laadittu aikana jolloin valtatien leveydeksi oli määritelty 7 metriä.

Tänä päivänä sitä mitä TLL:n laadinnan aikana sallitiin 3,5 metrisille ajokaistoille vapailla nopeuksilla, koitetaan sitten vääntää ei-sallituksi vetoamalla liian pieneen sivumarginaaliin leveämmillä kaistoilla suoritettuna 20 km/h nopeudella.

Voihan tietysti vaatia lakia muutettavaksi, mutta todettakoon vielä että samalla nopeuserolla muuten polkupyöräilijät splittaavat autoja keskustan kaduilla. Joten venkulointia pitää tehdä ettei tuokin mene sitten kielletyksi.

Noita puusilmiä ja hulluja kiilaajia kyllä riittää. Itse olen muutamalta hullulta ottanut rekisterinumeron ylös. Soitto ja saat selville rekisterikeskuksesta omistajan sekä osoitetiedot. 118 antaa sitten puhelinnumerot. Joskus on tullut langalla hiljaista kun olen kysynyt, millaiselta tuntuu, kun lähtee autolla liikenteseen aamulla neljä tyhjää rengasta alla?

Jyrki

Ottamatta kantaa oliko aloittajalla nyt oikea asenne vai ei niin kerronpa kokemukseni joustavasta liikenteestä. Kävin, kotilolla, Tanskassa Billundissa nyt hiljan. Oli aivan mahtava ajella Tanskassa kun ymmärrettiin mitä joustava liikenne todella tarkoittaa. Ohituskaistalta poukattiin oikealle jos takaa tultiin kovempaa, vaikka olisi ollut jono edessä. Kun kaikki teki näin niin kiireisin pääsi etenemään haluamaansa ja tarvitsemaansa vauhtia eikä muidenkaan matka pidentynyt millään tavalla. Täysin käsittämätöntä suomalaiselle joka ei ole sellaista nähnyt ja kokenut.
Matkailu avartaa, suosittelen.

Pari päivää sitten köröttelin kotilollani pihakatuamme kotia kohti. Takana puskurissa roikunut pyörä päätti ohittaa minut oikealta ajaen hidastustöyssyn päältä jalkakäytävälle.

Raju kiihdytys jalkakäytävällä jatkui myös seuraavien työssyjen ohi, eli kaveri iski samalla jalkakäytäväsyöksyllä kaksi kärpästä: hitaan kotilon ja kadun töyssyt.

Piikki, kakspäällä. Töyssyt on siinä kohdassa siksi, että jalkakäytävälle tulee pihoilta liittymät ja alueella asuu paljon lapsiperheitä.

Kaveri pysähtyi noin 100 metrin päässä juttelemaan jonkun kanssa joten päätin käydä kertomassa, mitä ajattelen tempusta motoristina ja kahden pienen pojan faijana.

Kundi huomasi autoni ja lähti karkuun ajaen nyt minua vastaan ojan puolelta, kadun ulkopuolella.

Tässä vaiheessa paloi päreet, kotilo täyttyi savusta. Sain rekkarin ylös, ilmoitin sen poliisille ja aamulla soitin kundille. Kaveri selitti, että näki kyllä pihaliittymissä, ettei siellä ollut lapsia tulossa... näki siis puuaidan läpi...ja ihan kun tuo olisi kelpo puolustus...

Toivon, että kaveri tuumaa asiaa hetken mielessään.

Teiden ritari, vasen kaista, ''odotettelen että muut kääntyvät edeltä''. Ei mene jakeluun vasemmalla kaistalla roikkuminen. Vasemmalta kaistalta ei motarilla käänny kuin umpi idiootit u-käännöksellä.''Ohituskaistaa'' ajaneet ovat useita 10 kilometrejä roikkuneet vasemmalla kaistalla vaikka oikea kaista on tyhjä,useasti kotilokuski puhuu vielä kännykkään samalla. Aika
033102ass_1_prv.gif
koko letkan toiminta.

Aika kattavaa jutustelua aiheesta ja mitä tuohon itse vielä lisäilemään niin varmasti melko pieni vähemmistö tekee maantieterrrorismia eikä niihin varmaan ole yleispätevää ohjeistusta. Sanoisin, että tilanteen mukaan ja itsesuojeluvaistojen kera.

Sitten muut vasentakaistaa ajelijat tai eteen ajavat ym. tohelot tekee sitä silkkaa ajattelemattomuuttaan. Totuushan on, että motoilijalta palaa helpommin käämit jos tuntee ettei hänen turvallisuudellaan ole mitään painoarvoa, kun autoilijat ajelee miten ajelee kännykkä korvalla turvavöittensä suojaamina ym. passiivista turvaa ympärillään.

Mulla on ainakin aikaa sitten jo tullu mitta täyteen tuota "ota autoilija motot huomioon" valistusta, ei ne ota. Käännä kahvaa tai jää alle, näin se menee (valitettavasti).

Itse tulin viikko sitten nelostietä Jyväskylästä pohjoiseen pitkässä jonossa ja perääni kiilautui iso Volvo noin 1-2m päähän takarenkaasta eikä ohittanut vaikka näytin vilkulla että ohi vaan. No pistin Monsteriin kolmosen päälle ja keirroksia noin 7000 jolloin mörkö puhuu kuuluvasta Termingonin putkilla ja ilman killereitä jolloin Volvossa alkoi hirveä viittely ja ilmeisesti jotain pientä oli pystyssä mutta turvaväli kasvoi heti noin 50metriin. Ehkä äijältä meni poppikoneet kuulumattomiin.

Tuolla muualla pidemmälle liikennekulttuurissa päässeissä maissa moottoritiellä liikenne sujuu mukavasti, kun ohitetaan mennään vasenta kaistaa ja palataan heti oikealle ohituksen jälkeen (vaikka siellä parin sadan metrin päässä olisikin taas ohitettava) eikä varata itselle ohituskaistaa.
Tää on taas se juttu joka minua ärsyttää motarilla eli nämä kaistalta toiselle pomppijat, joiden pitää käydä ottamassa vauhtia joka ohitettavan välissä ja heti välittömästi ohituksen jälkeen vetää eteen niinkun sieltä olisi joku vastaan tulossa. Varsinkin loskakeleillä oikein mukavaa. Kyllä se vasenkin kaista on ihan ajettavaksi tehty, ei sitä tartte pelätä, ohitukseen saa ja pitää varata tarpeeksi tietä ettei tartte tunkea persettään heti syliin. Tietysti voi ohittaa riittävällä nopeudella, mutta jos kesken ohituksen joku vatipää vetää perään kahtasataa kiinni niin se on sen ongelma. Joitakin voi tietysti ärsyttää jo se että joku ajaa vasenta kaistaa pitempään kuin 50m vaikka takana ei ketään tuliskaan "kun se on kiellettyä" "eikä saa varata itselle ohituskaistaa". Heh heh.
Juu, mä olen samaa mieltä. Juuri sateella tai loskakelillä todella ärsyttävää. Kolmen aikaan yöllä Lahden motarilla, kaatosateessa, yksinäinen Vulva V40 ilmestyi taakse ja ohi. Minä prätkällä. Välittömästi ohituksen jälkeen palasi oikealle kaistalle ja kurat naamalle. Ihanaa. Tosiaan, tie oli t y h j ä.

Back