20 sivua tekstiä aiheesta jo. Voisin sanoa, että olen pahoillani, jos sanottavani on sanottu jo aikaisemmin. Mutta äitini opetti, että valehteleminen on rumaa, joten en edes väitä olevani pahoillani. Eiköhän tässä vaiheessa ole jo aikakin kerrata.
Tilastollisesti ABS on motoristille katuajossa hyödyksi. Tilanteet, joissa ABS ylipäätään kytkeytyy käyttöön on tyypillisesti keskellä mutkaa tiellä jotain. Yllättävän esteen huomattuaan moottoripyörällä liikkuva Chuck Norris arvioisi kaikki tilanteeseen vaikuttavat muuttujat alle sekunnin sadasosassa, jonka aikana lainkuuliainen 80 km/h ajava motoristi olisi edennyt 22 cm, ja toimisi arvionsa jälkeen tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Oikeassa elämässä motoristilta kestää kesken leppoisan kruisailun n. sekunti (n. 22 METRIÄ!) tajuta, että jotain on edes pielessä, ja tähän päälle vielä aivoissa tapahtuvat prosessit sen suhteen, että mitähän vittua tässä oikeen pitäisi tehdä. Hyvin-hyvin suuressa prosentissa näistä kaikkein todennäköisimmistä riskitilanteista kuljettajan reaktio on jarrun painaminen. Ja melkein yhtä suuressa prosentissa tapauksista jarruvoima on tilanteeseen liian suuri. Rataharjoittelu saattaa auttaa tässä vaiheessa (luulen, en ole riittävän kokenut asian harrastaja puhuakseni kiistatonta totuutta). Se, mitä ABS tekee, on juuri näiden kaikkein vaarallisimpien ja samalla todennäköisimpien tilanteiden auttaminen.
Jos vetomies vetää puitten ja ruohon pimentämään mutkaan polvi maassa samalla tavalla tottuneesti, kuin on kaikki nämä vuodet vetänyt, ja keskellä mutkaa huomaa koko kaistan leveydeltä traktorin kakkaa, ABS ei pelasta vastaan ajavalta maitoauton keulalta. Normaalin Ajotaito II:n mukaan mutkia kurvaavan alan harrastajan hengen ABS saattaa hyvinkin säilyttää. Tämä johtuu siitä, että mikään ihmisen keksimä tekninen järjestelmä ei vielä ole kyennyt kumoamaan, tai edes kunnolla vemyttämään, fysiikan lakeja. Vetomies käyttää normaalissa ajossaan kaiken renkaiden ja tien välisen kitkapotentiaalin. Meillä tavallisilla motoristeilla tätä potentiaalia jää aina käyttämättä, ja se on se mihin ABS perustuu.
Itselläni ABS-järjestelmää pyörässä ei ole. Vielä n. vuosi sitten minulla oli järjellä perustelematon periaatteellinen vastustus ABS-järjestelmää kohtaan, enkä vieläkään mielelläni omaan pyörääni sellaista kelpuuttaisi. Tänä kesänä kävin pyörälläni ensimmäisen kerran radalla. Vasta se sai minut tajuamaan, kuinka rajoilla olinkaan eteläsuomen mutkateitä tähän asti kaahalillut. Pelkät rengasvalmistajien mainoslauseet mielessään mutkateillä kurvaillessa turvallisuudentunne on vähintään yliampuva (ellei suorastaan valheellinen). Tie itsessään on todella harvoin se tekijä, joka aiheuttaa meille tavan motoristeille kohtalokkaat olosuhteet. Se on se kaikki yllättävä, mihin pitää varautua. Ja normaalin ihmisen ollessa kyseessä ABS auttaa näissä tilanteissa säilyttämään pyörän kontrollin.
Aatemaailmaltani olen melko kova liberalisti, eli liberaalisen puolueen puutteessa kokoomuslainen. Täten minua suorastaan v_tuttaa esim. Hondan politiikka tunkea vähintään CBS tasan jokaiseen myytävään pyörään. Kyllä vapaassa maailmassa ihmisellä pitäisi olla oikeus valita mottoripyöräänsä tyhmä jarrujärjestelmä ja kuolla sen takia. Evoluutio on sitä, että ihminen ymmärtää ostaa pyörän missä on se ABS. Ja radalla kovaa ajavat on sitte erikseen, tuskin ihmisiä enää ollenkaan