• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Omituisia, hauskoja tai mielenkiintoisia anekdootteja MP-harrastuksestasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hirsa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hirsa

MotOrg ry
Ajattelinpa aloittaa leikkimielisen aiheen koskien pieniä omituisuuksia mitä itse kukin itsestään löytää MP-harrastuksen osalta. Eli jos itselläsi on jokin hämmentävä meriitti, jaa se toki täällä :p

Eräs omistani mikä tuli ensimmäisenä mieleen: olen harrastanut tätä touhua kohta seitsemän vuotta ja omistanut kuusi eri pyörää, joista jokainen ollut kyllä aktiivisessa ajossa aina. Kuitenkaan yhteenkään pyöristäni ei ole ikinä omistukseni aikana vaihdettu jarrupaloja, ei sen enempää omasta toimestani kuin huoltomiestenkään käsin :blink: ja itseasiassa renkaitakin vaihdettu vain yhteen näistä kuudesta....
Tämä selittynee kyllä varsin tiuhalla tahdilla jolla vaihdan näitä mopojani :D nykyisen voisi pyrkiä pitämään sen aikaa että saisi kulutusosiakin vaihdetuksi

Ja ehkä vähemmän mielenkiintoisena havaintona mainittakoon että numero 9 on ainoa numero mitä ei ole esiintynyt yhdenkään omistamani pyörän rekisterinumerossa :p Kahdeksikko sen sijaan esiintynyt neljässä.....kahden pyörän kirjaimet ovat olleet VW....mitähän vielä keksis :D

Tiedä sitten onko hauska, mutta kaikki rahat menee vaikka niitä ei olisikaan.:sad:

Vuodesta 2006 olen ajanut samalla pyörällä ja kaatanut sen joka kesä. Nyt vaan jännittää milloin napsahtaa seuraavaksi:blink:
Aina on selvinnyt pelkillä henkisillä kivuilla. Tai onhan noita kaatumatappeja mennyt aika liuta:grin:

Mulla on käynyt sellainen kai aika harvinainen juttu että ensimmäinen mulle ostettu pyörä jäi pitoon. :D Löytyi heti laakista se oikea. :rakastunut:

Itse olen vaihtanut pyörää 4 kertaa ja joka kerta eri syystä/ tavalla.

1. Pyörä lunariin --> uusi
2. Pyörä myytiin --> uusi
3. Pyörä varastettiin --> uusi
4. Pyörä päittäin vaihto nykyisen kanssa.

:D

Koeajolle meno on vaarallista. Edellinen mopo oli viime vuosituhannen lopun tuotteita, aika nykyaikainen kuitenkin vs. 70-luvun mopot, joilla nämä hommat tulivat tutuiksi.
Mainitsin meneväni koeajolle kaverilleni, joka totesi boldauksen tekstin. Koeajo oli pe. töitten jälkeen, sentään tämä malttoi mielensä ja uusi pyörä oli vasta ke. pihassa. Myyjä totesi, että mm. sen vuoksi koeajoja järjestetään, jotta laitteiden kehityksen pääsee toteamaan, ja erohan on valtava kun nykyinen on tältä vuosikymmeneltä.
Molemmat olivat silloin oikeassa, sekä kaverini, että myyjä. Itse olin väärässä - harvoin sitä voi todeta, että kuinka mukavaa kun olin väärässä.:D

Toinen vakio on, kun rouvalle mainitaan prätkiin liittyvien hankintojen hinnoista, hintaa pudotetaan aina 20 - 30 rossaa - säästyy suuremmilta taivasteluilta. :grin:

Silloinhan voi näyttää seuraavan kaupan kuittia vaimolle: kato, saman sain kuin maksoinkin:right:

Mie oon keskittynyt vain ostelemaan mopoja.
Jätän vaihto- ja myyntihommat muille:thumbup:
Jokainen mopo pitää jossain vaiheessa purkaa palasiksi ja kasata, vasta sen jälkeen ne tuntuu omilta.

Ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen ratakaato tuli 13:sta ratapäivälläni, 13.9.2009.
En ole tulossa orgin ratapäivälle tämän viikon perjantaina 13.6 :)

lario sanoi:
Mie oon keskittynyt vain ostelemaan mopoja.
Jätän vaihto- ja myyntihommat muille:thumbup:
Jokainen mopo pitää jossain vaiheessa purkaa palasiksi ja kasata, vasta sen jälkeen ne tuntuu omilta.

Toi tulee siinä vaiheessa vasta kalliiksi kun tila loppuu kesken ja täytyy rakentaa uusi "auto"talli pyöriä varten :grin:

Akiva sanoi:
Niitäkin voi vaihtaa, tai niin olen kuullut?:paikallatuulee:

Ei se välttämättä vaihtamalla parane.
Toiseksi menee hirmuinen aika ja vaiva uudelleenkouluttautumiseen ja se kaikki aika on pois omista harrastuksista.
Nykynen vaimo on yrittänyt kouluttaa minua yli 20 vuotta ja homma on edelleen todella pahasti kesken

40 vuoden pärrättömyyden jälkeen 'Perttu' (BMW R1100RS) tuli hankittua syyskuussa 2011. Sen kanssa on taivallettu yhdessä 35000 km.
Pyöräkuumeen myötä 'Emma' (K1100LT) ostettiin toukokuussa 2014. Perttu on tallissa. Emmalla on nyt opeteltu 2500 km. Ihka erilaisia ovat moiset pärrät . . . käsittelyltään, rakenteeltaan, huollontaan ja ajelultaan.
Nautinnollisiin kulkemisiin.

Ehkä tämä ei ole ihan tavallinen sarja. Näin on pyörän kuutiotilavuus muuttunut vaihdoissa suuremmaksi.
Tuolta alusta on aikaa kulunut yli 40 vuotta. Ja nyt ollaan jo 900cc:ssa.:)

2m3MtpUtkh9IHbOG8OZ5gwOyX4HcJwbTkrVITSDam6Q=w339-h206-p-no

Seuraava - jos sellainen tulee joskus hommattua - ei kuitenkaan 2 -litrainen, vaan todennäköisesti suunta kääntyy pienempään.

Viimeksi muokattu:
Lahdessa Aleksia pitkin torin sivuitse ajelin markkinapäivänä ja pysähdyin suojatien eteen.
Suojatietä eteni n. 85 -90 v. tyylikäs vanhempi rouva.
Tämä pysähtyi eteeni, katsoi kohti, kiitti ja sanoi: 'Onpa teillä tyylikäs avaruusraketti, nuori mies!'
Kiitin ja jatkoin matkaani…

-jami

Öljynkierto
Olin nuorena miehenä hommannut projektikuntoisen 50-luvun brittipyörän, joka on muuten tallissa vieläkin. Reilu kymmenen vuotta sitten ei netistä tietoa niin helposti saanut että kysyin neuvoa eräätä legendaariselta brittiharrastajalta.

Ongelmana oli kuivasumppuvoitelun letkujen kiinnittäminen ja kannen ulkoisen voiteluputken liittäminen. Kysyinkin kyseisltä herralta että mitenkäs se öljy nyt tuossa koneessa kiertää? Vastauksena oli hömistyneneen ilmeen kera: "koneesta maahan, kuinkas muuten!"

Kyllä hän tietysti selvitti noviisille, ensin hiukan kiusattuaan, että miten ne putket tulee.. Tietysti tuo ensimmäinenkin vastaus pitää paikkansa vanhojen brittien kanssa.

- T -

Kiertotiehuvitus sanoi:
Ehkä tämä ei ole ihan tavallinen sarja. Näin on pyörän kuutiotilavuus muuttunut vaihdoissa suuremmaksi.

Seuraava - jo sellainen tulee joskus hommattua - ei kuitenkaan 2 -litrainen, vaan todennäköisesti suunta kääntyy pienempään.

Mielenkiintoinen kuvaaja. Mulla 30 vuotta ekan ja toisen (nykyisen) pyörän välillä, ja kasvu tekijällä 10 (125--->1250). Seuraavan pyörän kokoa en uskalla edes ennustaa.

Kiertotiehuvitus sanoi:

Seuraava - jo sellainen tulee joskus hommattua - ei kuitenkaan 2 -litrainen, vaan todennäköisesti suunta kääntyy pienempään.
Ja jos sitä seuraava jatkaa samaa rataa - niin tulleeko siitä Gaussin käyrä, tai jonkun muun yhtälön kuvaaja.:D

Back