• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oliko oikeasti lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja valuvika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Streethawk sanoi:
Ja mistäänhän ei löydy tuohon ratkaisua... Kannattaa vaan jatkaa sokkona kaistanvaihtoja :kääk:

Ei sellaisia peilejä olekkaan jotka kattaisivat 100% oikealle puolelle liittyvän kaistan tapahtumista. Kyllä osa vastuu on sillä mopoilijallakin, joka voi "tyhjästä" rampista ilmestyä, ja kiihdyttää sekunneissa sinne kuolleeseen kulmaan. Jos itsensä ajattaa pyhänä pyöräharrastajana paikkoihin joissa riski on iso, saa pikkuisen katsella omaankin peiliin. Mieluummin sinne vessan sellaiseen koska jos liikenneäly on perusluokkaa, taustapeiliin katselu vaan lisää entisestään onnettomuusriskiä.

Olen usein autolla ajaessani katsonut kuinka kaistalleni liittyvä ramppi on tyhjä ja ennen kuin ehdin kissaa sanoa, ampuu rampista nousevaan kaistaan joku riittävään kiihtyvyyteen yltävä menopeli. Väärinhän sen päälle on kaistaa vaihtaa, se on vissi. Mutta ihmisen kyky havainnoida näkymättömissä olevia asioita on kuitenkin rajallinen.

Pakko lisätä pakukeskusteluun, että itsekin joskus pakua, ja kuorma-autoakin ammatikseni ajaneena seurasin muuta liikennettä peileistä ja ikkunoista paljon. Niin paljon että siihen rinnalle sokeaan kulmaan ei kukaan huomaamatta kyllä helposti päässyt. Tietty jos ei muuta liikennettä jaksa seurata niin...

L18 sanoi:
Pakko lisätä pakukeskusteluun, että itsekin joskus pakua, ja kuorma-autoakin ammatikseni ajaneena seurasin muuta liikennettä peileistä ja ikkunoista paljon. Niin paljon että siihen rinnalle sokeaan kulmaan ei kukaan huomaamatta kyllä helposti päässyt. Tietty jos ei muuta liikennettä jaksa seurata niin...

Olen kanssasi samaa mieltä mutta nyt keskityinkin itse vain rampista rinnallesi liittyvään liikenteeseen. Itsekin itseni sekä 18 että 22 metrisen yhdistelmän ratissa aikanaan elättäneenä törmäsin "urani" aikana pariin tilanteeseen joissa yksinkertaisesti rampista tultiin niin lujaa rinnalle että kaikki tulee kuin puun takaa. Passeli peli kykenee ampumaan rampista rinnalle sellaisella efortilla että sitä on vaikea sellaisen käsittää joka on vaan papattanut peruskustomilla tai toyota corollalla. Mutta kun sieltä tulee rytkönen tai kilogixeri polvi maassa, kutiteltu impreza wrx sti, sx200 +400 hevosella tms niin tilanne muuttuukin tyystin. Itse en kukkaile pätkääkään vaan nautin joka kerta kun näen voiman puhuvan osaavissa käsissä. Mutta sitä ei sataprosenttisesti pysty välttämään etteikö joku ehtisi sinne mustaan aukkoon niin että et sitä ehdi havaita. Reilut yli 2 miljoonaa kilsaa selän takana antaa aika vahvan empiirisen pohjan väittämälleni.

Nyt haluan selventää tässä hieman. Tilannehan oli siis sellainen, että olimme kaikki micra, minä ja tuo paku vasta liittymässä vihdintieltä kehä1:lle. Paku kuski siis lähti ohittamaan minua kesken liityntäkaistan. Olimme näin ollen samalla kaistalla vierekkäin oikealle kaartuvassa mutkassa. Itse en ainakaan ikinä lähde liittymäkaistalla ketään ohittelee, oli siinä edessä moottoripyörä, micra tai paku :kääk: ihmettelen suuresti jos pakukuski ei minua ja tytärtäni nähnyt edessään, ennen kuin lähti ohittelemaan mielestäni täysin järjettömässä kohdassa...

Viimeksi muokattu:
GuessWho sanoi:
Ei sellaisia peilejä olekkaan jotka kattaisivat 100% oikealle puolelle liittyvän kaistan tapahtumista...

Sinä nyt kai puhut vähän eri asiasta. Tuossa yllä puhuttiin eikö peilistä näe onko joku rinnalla. Ja kyllä on sellaisia peilejä olemassa, että pelistä näkee 100% onko mopo rinnalla vai ei, jos vaan kuski katsoo peiliin silmät auki.
Se on toinen asia kuinka sinne sivulle sitten tullaan ja kuinka yllättäen yms. ja siinä motoristi itse on isossa roolissa/vastuussa. Kyllä nuo asiat on ihan hanskassa ainakin itselleni. Itse olen ottanut tavaksi hlö.autolla ensin seurata sivu- ja taustapeili, sitten kääntää pää ja katsoa kuollutkulma ja vielä lopuksi juuri ennen kaistanvaihto sivupeili ettei sieltä joku ammu kauempaa vielä rinnalle esim. mopolla.

mulle on aika sama katsooko kaistanvaihtajat peiliin tai ei. Asennoidun kuitenkin väistämään ne kaikki. enkä ajele kenenkään rinnalla tai takakulmalla.

No oli oikeasti lähellä, ehkä omaa typeryyttä :tyhmäminä:, ei ollut kiire minnekään.
Kehä I tunnelin jälkeen oli vähän ruuhkaa, ajelin oikeata kaistaa. Edessä oleva autoilija vilkutti vasemmalle todennäköisesti aikeissa vaihtaa kaistaa. Koska kaistaa oli vielä jäljellä runsaasti lähdin ohittamaan oikealta, ehkä turhan nopeasti, kuljettaja päättikin ohjata autonsa kaistan oikeaan reunaan. Väistin pientareen puolelle, nurmikko pöllyten onnistuin pysymään pystyssä. En jäänyt "tervehtimään" autoilijaa, koska mielestäni en osunut kuin kyynärpäällä auton kylkeen. Miksikö kirjoitin, no kun vituttaa oma typeryys :dunno:

918 sanoi:
No oli oikeasti lähellä, ehkä omaa typeryyttä :tyhmäminä:, ei ollut kiire minnekään.
Kehä I tunnelin jälkeen oli vähän ruuhkaa, ajelin oikeata kaistaa. Edessä oleva autoilija vilkutti vasemmalle todennäköisesti aikeissa vaihtaa kaistaa. Koska kaistaa oli vielä jäljellä runsaasti lähdin ohittamaan oikealta, ehkä turhan nopeasti, kuljettaja päättikin ohjata autonsa kaistan oikeaan reunaan. Väistin pientareen puolelle, nurmikko pöllyten onnistuin pysymään pystyssä. En jäänyt "tervehtimään" autoilijaa, koska mielestäni en osunut kuin kyynärpäällä auton kylkeen. Miksikö kirjoitin, no kun vituttaa oma typeryys :dunno:

Ilmeisesti itään päin olit menossa? Oon ite hölmöilly autolla samassa paikassa kun ajoin sitä oikeanpuoleista päättyvää kaistaa ja ajattelin että kiihdyttämällä ehdin vielä vieressä ajavan rekan eteen. Noh, niin ehdinkin, mutta rekan edessä olikin piilossa vielä auto jonka perseessä kiinni tämä rekka ajoi ja sitä tilaa siellä ei ollutkaan niin paljoa kun ajattelin. Ei nyt mikään sydäntä pysäyttävä tilanne mutta ei ollut kovin viisas olo sen tilanteen jälkeen. :doh:

tonttuj sanoi:
Vihdintien ramppi ykköskehälle, kolme ajoneuvoa rinnakkain yhdellä ajokaistalla?

http://goo.gl/maps/1lbbP

Eikö siinä ollu vaan paku ja pyörä vierekkäin...

jaket sanoi:
mulle on aika sama katsooko kaistanvaihtajat peiliin tai ei. Asennoidun kuitenkin väistämään ne kaikki. enkä ajele kenenkään rinnalla tai takakulmalla.

Liian järkevää. Kunnon kukkahatun pitää saada kun on kerta oikeus.

W-P sanoi:
MUTTA...se vain on niin, että mopoja ei aina vaan yksinkertaisesti näe perästä/ kuolleesta kulmasta/ kovaa sivulle tullutta ymsyms.

Älkää,huom! älkää missään tilanteessa ajako käytännössä minkään auton sivulla; varsinkaan pakun ja isompien.

Eikä myöskään pakun ja pienempien.

Viime vuonna ajoin henkilöautolla Mäkelänkadulla vasenta kaistaa ja oikealla oli mopo, mutta en sitä tiennyt. Kuului jotain pärinää, mutta en nähnyt mitään. Katsoin taustapeiliin, kuikuilin oikeaan peiliin ja kääntelin päätä monta kertaa ihan kunnolla sivulla ja taakse, mutta mitään ei näy ja pärinä vaan kuuluu jostain. Vähän myöhemmin kiihdytin lisää vauhtia ja huomasin, että siellä tosiaan oli pärrä.

Pärrä oli varsin mainiosti kokonaan piilossa C-pilarin takana ja ilmeisesti sijoittunut jonnekin takarenkaan taakse ja lisäksi riittävän kauas oikealle, että oli lisäksi myös kuolleessa kulmassa. Mistään ikkunasta sitä ei nähnyt. Olisin nähnyt sivupeilistä, jos pärrä olisi ollut tarpeeksi lähellä auton kylkeä. Onneksi en ollut vaihtamassa kaistaa. Hyvällä tuurilla mopoilija olisi hoitanut tilanteen pienellä jarrukahvan painalluksella. Huonolla tuurilla olisin saattanut luulla, että vieressä on tyhjä tie ja jarruttanut kevyesti samaan aikaan kaistaa vaihtaessani (ryhmittyäkseni toiselle kaistalle risteykseen tms.) ja ajautunut kiilaamaan mopon eteen tietämättä autuaasti yhtään, mitä olin tekemässä.

Muistan ton tilanteen erittäin elävästi, vaikka mitään ei tapahtunut. Ja muistan sen vielä elävämmin, kun olen itse pärrän päällä.

W-P sanoi:
Anywaysson; olen täysin samaa mieltä jo edellämainitun seikan kanssa, jotta: älkää ängetkö itseänne tukalaan paikkaan. Se on se "olet näkymätön" älyttömän osuva sananlasku....

Juu, allekirjoitan. Tää on nähty jo meikäläisen ajouran ensimmäisten 10tkm aikana. Viereisiä ajoneuvoja silmällä pitäen kaasun hölläystä tai kireä kiihdytys ohi, mutta autojen vieressä ei ajeta. Ei koskaan.

Ja jos jossain ruuhkajonossa ei yksinkertaisesti voi olla ajamatta vähintään yhden auton vieressä, niin sitten joko etukulman kieppeillä (josta puusilmänkin pitäisi nähdä mut) tai sitten takana lähellä auton kylkeä (jotta näyn peilistä, jos kuski katsoo) ja siten, että jos auto vaihtaa kaistaa, niin se ei jyrää kylkeen vaan mahtuu optimaalisesti juuri ja juuri etunakin eteen. Ja niin äkkiä pois tuollaisesta kuolemanloukusta ja takaisin vapaaseen tilaan kuin mahdollista!

Eilen Kehä III:lla länteen Motonettiä edeltävästä rampista tuli punainen kotilo joka välittömästi lähti ohittamaan hitaammalla kaistalla ollutta rekkaa.
Eipä siinä mitään mutta kun olin sattumalta vasemmalla kaistalla edelläni ajavan jonon kanssa ohittamassa nimenomaista rekkaa.
Tulipa kotilon keula aikas lähelle :pissed: . Onneksi henkilöauton kuski kuitenkin huomasi just viime tinkassa ettei osunut. En tiedä mikä tuli ettei nähnyt minua :paikallatuulee: .

Tänään oli kyllä lähellä, ajettiin pärrällä Passatin perässä, täysin yllättäen Passat vetää liinat kiinni, oikealla oli katukivetys, vasemmalla vastaan ajeli vastaantuleva liikenne.
Etäisyys Passattiin oli hyvä ja jarrutusmatkakin riitti hyvin ilman kovempia jarrutuksia.
Ei hajuakaan miksi pysähtyi.
Eikös tuo teiden sankaritar täräytä pakin päälle ja hana pohjaan ja kohti. Torvi pärrästä soimaan ja Passat pysähtyi alle puolen metrin päähän pyörästä peruutuksestaan. Johan loppui puhelukin Passatin kuskilta, ja eikun haneen minkä ehtii ja meinasi siinä keilata yhden pyöräilijän ja kaksi jalankulkijaa.
Mikä lie ahaa elämys Passattia kuskaavalta akalta, mutta lähellä oli.

Kun näitä juttuja seuraa ja muutenkin täällä vingutaan milloin mistäkin (välillä itsekin), herää kysymys onko nyt pojilla väriliidut mukana keskusteluissa ?
Tuntuu siltä jos joku ei näyttänyt vilkkua niin joku meinasi kuolla. Ne kaverit jotka ottaa yhteen autojen kanssa ovat täällä harvemmin kertomassa, lakkia niille jotka pystyvät ja ne kaverit eivät ole vetämässä sitä puusilmää turpaan vaan ymmärtävät että kävi huono tuuri.
Ei ne autoilijat ( = myös me) ole piruja, liikenne nyt vaan on sellaista onnenkauppaa kaksipyöräisille.
Keskittykää olennaiseen eli ennakoimiseen, teillä on tehokkaat jarrut, käsi liipasimelle ennen kolmioita/stop merkkejä sun muita, lupaan että selviätte hengissä, ehkä :orgmp:

Juu juu. Muutama viikko sitten ennakoin, kun jouduin pysähtymään parkkipaikan puomilta pokaa kyytiin ottavan taksin taakse. Jätin väliä kaksi auton mittaa eikä auttanut yhtään. Sen sijaan, että taksikuski olisi painanut napista portin auki, se pistikin pakin silmään ja tuli silmille. Muuta en ehtiny kuin ottaa sormet kahvoilta ja lyödä käsivarret vasten vartaloa siltä varalta, että tulee lentomatka tai putoan taksin alle. Myönsi, että ei edes vilkaissut peiliin kuin ohimennen eikä nähnyt takana autoja. Ei sen pahempaa tällä kertaa kuin mustelma polveen ja moposta katteet, peilit, vilkut, lokasuoja yms. tavaraa. Ja mopossahan ei ole kuin kahdet ajovalot ja huomiovalot peilien päässä, että näkyy kait tosi huonosti mopoksi.

Viime vuonna Länsiväylän letkassa ooppeli vaihtoi kaistaa hieman huolimattomasti, olin kai sitten a-pilarin takana piilossa kun sen justiinsa viisi sekuntia ennen phitin. Tööttäsi rekisterikilpeen auton keulan. Vähän heilahti, mutta ei sen kummempaa. Perin kilvestä rahat paikalla ja sitten taas mentiin.

Pari vuotta sitte leidi kiilasi jonoon "tyhjään" rakoon. Siina raossa olin minä kusiaisella ja sitten mentiin piennarta. Leidillä oli luuri korvalla ja ajatus jossain ystävättären poikaystäväprobleemassa. En kyllä yhtään osaa ennakoida kaikkien naisautoilijoiden perheongelmien keskittymisvaikeuksia liikenteeseen, en ole niihin kaikkiin osasyyllinen. Korkeintaan muutamaan. :;):

On siellä niitä puusilmiä, mutta minkäs teet. Ennakointi ei auta kaikkeen, paitsi jos ennakoi mopon talliin ja harrastaa mopoilua vaikka pleikkarilla. :p

Ymmärän kyllä niitä, joilla pinna palaa ja keskisormet heiluu toisten tötöilyjä seuratessa. Itse en jaksa suuremmin jäädä pohtimaan sattumuksia ilman seuraamuksia. Jatkan mieluummin kohti seuraavaa sattumusta mahdollisimman nopeasti. hehe.

Kun näitä juttuja seuraa ja muutenkin täällä vingutaan milloin mistäkin (välillä itsekin), herää kysymys onko nyt pojilla väriliidut mukana keskusteluissa ?:

No aijjaa? ;) Mäkin vähän väritän...

Mutta tulee fiilis monesta avautumisesta että matkapörrillä muovilaukkuineen turvallisuuteen tuuditautuneet paskovat housuunsa, kun perustyypillinen hoksottimet lomalla ajeleva mamma meinaa vaihtaa kaistaa päälle :)
Tuolla kun ruuhkissa suhaa ja sumplii, ei ole enää edes mainitsemisen arvoista jos välillä jää sunnuntaihesarin verran pelivaraa. Toisinaan kotilokuskin ajattelemattomuuden, toisinaan omien ratkaisujen ansiosta.
Saa tuomita, mut ei oo pakko. Vain osumat lasketaan.

Tänään oli enemmän kuin lähellä että oltaisiin puolison kanssa lähdetty yhdessä vihreimmille maille viettämään aikaa.

Ihan alkuun on myönnettävä, että iso osa oli omaa vikaa, mutta myös kotilokuski saa katsoa peiliin ja toivottavasti myös sen tekee ja ottaa opiksi.

Tilanne meni näin: Ohituskaista loppumassa, auton perä tulee pikkuhiljaa vastaan, joten päätän nostaa nopeutta että ehdin ohituskaistan aikana vielä auton ohi. Mittari näytti noin 130-140 kun laitoin vilkun päälle ja mielestäni katsoin vielä peiliin ennenkuin olin siirtymässä ohituskaistalle.

Olin juuri kaistojen välissä kun takaa tuli auto aivan jumalatonta vauhtia takaa ohi. Arvioisin, että nopeutta oli vähintään 160km/h. Meni niin läheltä, että pyörä heilahti reilusti sivulle päin.

Itse totesin heti, että nyt oli saatanan lähellä ja puoliso takapenkiltä oli todennut, että mikä vittu se oli!

Jotain sadasosia tai senttejä eri suuntaan, niin ei tarvitsisi tätä kirjoitella.

Yksi todella iso virhe tuli itse tehtyä, eli oletin ettei takaa ketään tule kun oma nopeus oli kuitenkin jo hiukan ylinopeutta ja edellisellä katseella peileissä ei näkynyt ketään.

Onneksi mitään ei käynyt.

Tapahtuman jälkeen pysähdyttiin vähän matkan päähän busssipysäkille ja totesin puolisolle että nyt oli hengenlähtö enemmän kuin lähellä.

Toivottavasti tästä ottaa itse jotain opiksi ja pystyy jatkossa keskittymään paremmin muuhun liikenteeseen ja omaan tekemiseen.

Joskus vaan asiat menee niin kuin et ajatellut niiden menevän. Latviassa Riikan eteläpuolella viime viikolla lähdin ohittamaan rekkaa, joka ei edennyt kuin jotain 70km/h. Onneksi en kääntänyt tuppea kovaa, olisko ollut 80-90 mittarissa, tietä oli pitkälti näkyvissä eikä vastaantulijoita. Yhtäkkiä kun olin rekan nupin kohdilla, jostain rekan edestä, aivan tien oikeasta reunasta minulle näkymättömistä, kääntyy paku vauhdilla eteeni 90 asteen kulmassa, vilkku päällä, aikeissa kääntyä menosuunnassa vasemmalle jollekin merkkaamattomalle pikkutielle. Rekka oli ilmeisesti ennakoinut edellä ajavan kääntymistä ja ajeli enempiä kaasuttelematta, ilman että tarvitsi jarrutella. No minä siinä liinat tiskiin tietenkin ja ennätin jopa toivoa, ettei takaa tulla päälle, mitään ei olisi ollut tehtävissä paitsi sandwich, jos olisi takana joku kontissa ollut kiinni. Paku oli todella hyvin piilossa oikeassa reunassa rekan takana ja oletukseni oli, että tää on taas yksi niitä täyteen lastattuja rekkoja, jotka ei loivaan vastamäkeen pääse tuota kovempaa.

itsellä kävi just noin ,kiihdytin rampilta 130-140 mutta ambulanssi pyyhki ohi kun en katsonut peileihin
pikkasen pelästyin :D siis näkihän se minut mutta yllätti kyllä kun en sitä nahnyt

Back