Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos ei tuijota sitä vastaantulevaa, niin pitääkö vaan toivoa että se ei oo kääntymässä sun kaistan yli.. vilkku näkyy huonosti pitkien ollessa päällä ja vielä huonommin jos ei edes koita katsoa..Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?! Silloin kun aurinko paistaa takaa niin aina ajan pitkillä, muutoin saavat jäädä pimeä aikaan!
Kaistan yli kääntyvä on väistämisvelvollinen...Jos ei tuijota sitä vastaantulevaa, niin pitääkö vaan toivoa että se ei oo kääntymässä sun kaistan yli.. vilkku näkyy huonosti pitkien ollessa päällä ja vielä huonommin jos ei edes koita katsoa..Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?! Silloin kun aurinko paistaa takaa niin aina ajan pitkillä, muutoin saavat jäädä pimeä aikaan!
Juu aivan, niin on..(ois pitän miettii taas toisenki kerran ennenku alkaa kirjottaan mitää..)Kaistan yli kääntyvä on väistämisvelvollinen...Jos ei tuijota sitä vastaantulevaa, niin pitääkö vaan toivoa että se ei oo kääntymässä sun kaistan yli.. vilkku näkyy huonosti pitkien ollessa päällä ja vielä huonommin jos ei edes koita katsoa..Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?! Silloin kun aurinko paistaa takaa niin aina ajan pitkillä, muutoin saavat jäädä pimeä aikaan!
Ja olen yleensäkin sellaisella asenteella liikkeellä että kaikki haluaa ajaa mun päälle.
No ei tarvitse tuijottaa vastaantulijan valoja, mutta takana tulevan tarvitsee. Juuri viime viikolla oli henkirikos lähellä kun joku "ei ne mopon pitkät ketään häiritse"-motoristi ajoi Kehä III:lla pitkät päällä takaluukussa kiinni tuliterällä FJR:llä. Näkyvyys eteenpäin oli niiden valonheitinten takia melko heikkoa ja muutaman kilometrin jälkeen alkoi vituttaa siinä määrin, että harkitsin hyvin vakavasti hätäjarrutuksen tekemistä eteeni hyppäävän mielikuvitusjäniksen takia.Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?!
Pimeällä käytän ja joskus kovassa vesisateessa/sumussa.No ei tarvitse tuijottaa vastaantulijan valoja, mutta takana tulevan tarvitsee. Juuri viime viikolla oli henkirikos lähellä kun joku "ei ne mopon pitkät ketään häiritse"-motoristi ajoi Kehä III:lla pitkät päällä takaluukussa kiinni tuliterällä FJR:llä. Näkyvyys eteenpäin oli niiden valonheitinten takia melko heikkoa ja muutaman kilometrin jälkeen alkoi vituttaa siinä määrin, että harkitsin hyvin vakavasti hätäjarrutuksen tekemistä eteeni hyppäävän mielikuvitusjäniksen takia.Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?!
Jälleen kerran voisi esittää pitkien käyttäjille kysymyksen, että voisitteko perustella miksi ne mopon pitkät eivät häiritse ketään, mutta kotiloiden pitkät häiritsevät?
Kun yrität huomioida kanssakulkijan etäisyyttä, nopeutta ja mahdollisia aikeita, on oikein huono vaihtoehto tehdä niitä, jos näkökentässä havaitset vaan tulipallon, joka peittää vilkkuvalot, ajoneuvon, mahdollisuuden etäisyyden ja nopeuden arviointiin. Mitenkäs sitä muutoin voi havainnoida kanssaliikkuja, kun katsomalla tätä? Tietty jos pa..kat välittää kanssakulkijoista, turhaan sitä silloin itteensä sokaisee, mut meille motoristeille se on huono vaihtoehto, saattaa sattua omaan ottaanYmmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?! Silloin kun aurinko paistaa takaa niin aina ajan pitkillä, muutoin saavat jäädä pimeä aikaan!
Samaa pa..kaa kuin muutkin paikat.aivan pakko vain kysyä: Eikö Espoo ole paska paikkaAjelin kotilolla Espoosta Kuopioon tänään ja vastaan tuli motoristi pitkät päällä. OK, havaitsin motoristin, mutta mutta.. välimatkan arviointi oli oikeesti hakusessa ja vasta aivan muutama kymmenen metriä ennen huomasin, et vilkku sillä oli vasempaan ja kääntymässä just mun eteen...
Mun mielestä motoristin kyllä huomaa, kun sillä on ajovalot päällä, mutta jos on pitkät, jää kyllä paljon arvauksen varaan..
nimimerkki: just kokenut..
![]()
+1 Amen.Samaa mieltä...ei pitkiä päällä...muuta kuin yöllä.
Moniko on tullut tämän jälkeen eteen? Ainakin muualla maailmassa tätä pidetään merkkinä, et olen huomannut ja varautunut päästämään sinut ensin. Ja näyttääpi bussikuskit välillä tällä merkillä päästelevän takseja Helsingissä kääntymään edestään vasemmalle.lyhyillä ajellessa olen välillä vilautellut sivusta tuleville pitkiä. eivät ole pahakseen ottaneet.
Näinpä .. tästäkin on keskusteltu aiemmin ... itse en ymmärrä miksiMoniko on tullut tämän jälkeen eteen? Ainakin muualla maailmassa tätä pidetään merkkinä, et olen huomannut ja varautunut päästämään sinut ensin. Ja näyttääpi bussikuskit välillä tällä merkillä päästelevän takseja Helsingissä kääntymään edestään vasemmalle.lyhyillä ajellessa olen välillä vilautellut sivusta tuleville pitkiä. eivät ole pahakseen ottaneet.
+1 tälle. On se vaikeeta. Tosi vaikeeta. Tosi vaikee päättää pitäisikö ajaa lyhyillä vai pitkillä. Tosi vaikee.Eipä voi muuta sonoa: "On se vaikee!"
Ja "mikä meihin fiksuihin ihmisiin siellä liikenteessä menee..."
Totta turise Matti merkkien merkityksestä ja uusien keksimisestä. Vanhoissa vara parempi ja juodaankin vain Essolla ne kahvit, ei keksitä uusia merkkejä. Tai jos keksitään, niin käytetään niitä vain kavereiden kesken silloin kun ajetaan.Näinpä .. tästäkin on keskusteltu aiemmin ... itse en ymmärrä miksiMoniko on tullut tämän jälkeen eteen? Ainakin muualla maailmassa tätä pidetään merkkinä, et olen huomannut ja varautunut päästämään sinut ensin. Ja näyttääpi bussikuskit välillä tällä merkillä päästelevän takseja Helsingissä kääntymään edestään vasemmalle.lyhyillä ajellessa olen välillä vilautellut sivusta tuleville pitkiä. eivät ole pahakseen ottaneet.
pitää edes yrittää keksiä uusia merkkejä vanhojen tilalle ja
sekoittaa pakkaa ihan totaalisesti. Jossain on vissiinkin joku
essonbaari, jossa näitä älynvälähdyksiä kehitellään.
Pääsääntö on, että mitään ylimääräisiä merkkejä ei pidä mennä
antelemaan ja keksimään ja yrittää sitten kuolla sen vuoksi, kun
kenelläkään ei ole täyttä varmuutta siitä miten niitä pitäisi tulkita.
Tuollaisia merkkejä tulkitaan ihan miten sattuu - kukin mielensä
mukaisesti.
Voi elämän kevät - älkää tappako itseänne ihan vaan vahingossa.