• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikeesti ei pitkiä valoja!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?! Silloin kun aurinko paistaa takaa niin aina ajan pitkillä, muutoin saavat jäädä pimeä aikaan!

Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?! Silloin kun aurinko paistaa takaa niin aina ajan pitkillä, muutoin saavat jäädä pimeä aikaan!
Jos ei tuijota sitä vastaantulevaa, niin pitääkö vaan toivoa että se ei oo kääntymässä sun kaistan yli.. vilkku näkyy huonosti pitkien ollessa päällä ja vielä huonommin jos ei edes koita katsoa..

Jos ei tuijota sitä vastaantulevaa, niin pitääkö vaan toivoa että se ei oo kääntymässä sun kaistan yli.. vilkku näkyy huonosti pitkien ollessa päällä ja vielä huonommin jos ei edes koita katsoa..
Kaistan yli kääntyvä on väistämisvelvollinen...

Ja olen yleensäkin sellaisella asenteella liikkeellä että kaikki haluaa ajaa mun päälle.

Kaistan yli kääntyvä on väistämisvelvollinen...

Ja olen yleensäkin sellaisella asenteella liikkeellä että kaikki haluaa ajaa mun päälle.
Juu aivan, niin on..(ois pitän miettii taas toisenki kerran ennenku alkaa kirjottaan mitää..)
Parempi mennä vaa nukkumaan..

Kait tämä on jokin jäänne tuolta vanhemmalta ajalta jolloin valot olivat huonotehoisia ja silloin noi pitkät ei häikäissyt yhtä paljoa, mutta nykyajan valotekniikalla ne jo häikäisee liikaakin. Jopa korkealle kuorma-autoon näyttävät liian kirkkaalta.

PSmo:lla samanlaisia havaintoja käytännöstä kuin minullakin.
Tämä on ollut iänikuinen "väännön" aihe ..
tounge.gif

kuten ...
- kaikki autoilijat ovat syyllisiä
- tuoreet ilmat renkaissa antavat kovemman huippunopeuden kuin viimevuotiset ilmat
- pensa väljähtyy talven aikana ja aiheuttaa käynnistysvaikeuksia keväällä
- sopivalla tavalla kolistelemalla tampuriinia lähtee päänsärky (tai lisääntyy)
- jne jne jne ...

MP-poliisilla tuntuu olevan kanta (kysyin itse jo vuosia sitten),
että mp:n ajovaloja koskee samat valojenkäyttösäännöt kuin
ketä tahansa (autoilijoita). On se niin hirmu helppoa .. eikä
tarvitse keksiä omia sääntöjä lisää.

Välillä on ihmetyttänyt pitkien valojen turvallisuutta lisäävä keskustelu
siksi, <span style='color:blue'>jos</span> niillä on väitetyn suuruinen positiivinen vaikutus, niin miksi
ihmeessä ei sitten käytetä esim. vilkkua riittävän ajoissa, <span style='color:blue'>kun</span>
sillä on mielestäni vielä suurempi merkitys omaan turvallisuuteen.
Samoin on laita väistämisvelvollisuuden osoittamisenkin kanssa ja
itse asiassa aika monen muunkin asian kanssa .. mutku ei ..
Nämä koskevat tietenkin kaikkia .. autoilijoitakin ...

Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?!
No ei tarvitse tuijottaa vastaantulijan valoja, mutta takana tulevan tarvitsee. Juuri viime viikolla oli henkirikos lähellä kun joku "ei ne mopon pitkät ketään häiritse"-motoristi ajoi Kehä III:lla pitkät päällä takaluukussa kiinni tuliterällä FJR:llä. Näkyvyys eteenpäin oli niiden valonheitinten takia melko heikkoa ja muutaman kilometrin jälkeen alkoi vituttaa siinä määrin, että harkitsin hyvin vakavasti hätäjarrutuksen tekemistä eteeni hyppäävän mielikuvitusjäniksen takia.

Jälleen kerran voisi esittää pitkien käyttäjille kysymyksen, että voisitteko perustella miksi ne mopon pitkät eivät häiritse ketään, mutta kotiloiden pitkät häiritsevät?

Ymmärrän kyllä tuon pitkien käytön vastustuksen, mutta tarviiko sitä p**kele tuijottaa juuri niitä vastaan tulevan valoja?!
No ei tarvitse tuijottaa vastaantulijan valoja, mutta takana tulevan tarvitsee. Juuri viime viikolla oli henkirikos lähellä kun joku "ei ne mopon pitkät ketään häiritse"-motoristi ajoi Kehä III:lla pitkät päällä takaluukussa kiinni tuliterällä FJR:llä. Näkyvyys eteenpäin oli niiden valonheitinten takia melko heikkoa ja muutaman kilometrin jälkeen alkoi vituttaa siinä määrin, että harkitsin hyvin vakavasti hätäjarrutuksen tekemistä eteeni hyppäävän mielikuvitusjäniksen takia.

Jälleen kerran voisi esittää pitkien käyttäjille kysymyksen, että voisitteko perustella miksi ne mopon pitkät eivät häiritse ketään, mutta kotiloiden pitkät häiritsevät?
Pimeällä käytän ja joskus kovassa vesisateessa/sumussa.

Jotkut kotilokuskit polttavat pitkiä, kun heidät ohittaa ja jotkut eivät tajua sammuttaa pitkiä pimeällä, kun mopotin tulee vastaan, mutta eipä toi suuremmin ole haitannut.

Jatketaan vaan
sport05.gif

Kyllä ne pitkät häikäisee varsinkin kotilossa kun alempana istut, ajelen kotilolla tommoset 45000 km/vuosi ja täytyy sanoa että jos ei mopotin tule tuhatta ja sataa niin kyllä sen ehtii huomata, se meidän on vain muistettava että edelleenkin suurin syy noihin "näkymättömien" mopojen ja kotiloiden törmäyksiin on suuret nopeuserot. Itse käytän valoisan aikaan mopottimessa pitkiä ajellessani iltaisin Kuopiosta Joensuun suuntaan kun aurinko paistaa takaa alhaalta ja suoraan tien suuntaisesti, näkyy edes jotakin.

Kun yrität huomioida kanssakulkijan etäisyyttä, nopeutta ja mahdollisia aikeita, on oikein huono vaihtoehto tehdä niitä, jos näkökentässä havaitset vaan tulipallon, joka peittää vilkkuvalot, ajoneuvon, mahdollisuuden etäisyyden ja nopeuden arviointiin. Mitenkäs sitä muutoin voi havainnoida kanssaliikkuja, kun katsomalla tätä? Tietty jos pa..kat välittää kanssakulkijoista, turhaan sitä silloin itteensä sokaisee, mut meille motoristeille se on huono vaihtoehto, saattaa sattua omaan ottaan
sad_orig.gif

Jos kotilotkin alkais ajella pitkät päällä, esim. aina kun motoristi tulee vastaan (jotta motoristit paremmin huomais) vois täälläkin aikamoinen älämölö alkaa
tounge.gif

Ajelin kotilolla Espoosta Kuopioon tänään ja vastaan tuli motoristi pitkät päällä. OK, havaitsin motoristin, mutta mutta.. välimatkan arviointi oli oikeesti hakusessa ja vasta aivan muutama kymmenen metriä ennen huomasin, et vilkku sillä oli vasempaan ja kääntymässä just mun eteen...
Mun mielestä motoristin kyllä huomaa, kun sillä on ajovalot päällä, mutta jos on pitkät, jää kyllä paljon arvauksen varaan..
nimimerkki: just kokenut..
aivan pakko vain kysyä: Eikö Espoo ole paska paikka

smile_org.gif
Samaa pa..kaa kuin muutkin paikat.
Mut silti sitämieltä, et motoristien ajovalokäytäntö = muidenkin tielläliikkujien ajovalokäytäntö.
Kuten MattiR totesi, ei tartte alkaa omia sääntöjä laatimaan, ei ainakaan sellaisia, joista muut tielläliikkujat ei tiedä.  
wink.gif
sekin voi sattua omaan ottaan.  
tounge.gif

Eipä voi muuta sonoa: "On se vaikee!"

Ja "mikä meihin fiksuihin ihmisiin siellä liikenteessä menee..."

lyhyillä ajellessa olen välillä vilautellut sivusta tuleville pitkiä. eivät ole pahakseen ottaneet.
Moniko on tullut tämän jälkeen eteen? Ainakin muualla maailmassa tätä pidetään merkkinä, et olen huomannut ja varautunut päästämään sinut ensin. Ja näyttääpi bussikuskit välillä tällä merkillä päästelevän takseja Helsingissä kääntymään edestään vasemmalle.

lyhyillä ajellessa olen välillä vilautellut sivusta tuleville pitkiä. eivät ole pahakseen ottaneet.
Moniko on tullut tämän jälkeen eteen? Ainakin muualla maailmassa tätä pidetään merkkinä, et olen huomannut ja varautunut päästämään sinut ensin. Ja näyttääpi bussikuskit välillä tällä merkillä päästelevän takseja Helsingissä kääntymään edestään vasemmalle.
Näinpä .. tästäkin on keskusteltu aiemmin ... itse en ymmärrä miksi
pitää edes yrittää keksiä uusia merkkejä vanhojen tilalle ja
sekoittaa pakkaa ihan totaalisesti. Jossain on vissiinkin joku
essonbaari, jossa näitä älynvälähdyksiä kehitellään.

Pääsääntö on, että mitään ylimääräisiä merkkejä ei pidä mennä
antelemaan ja keksimään ja yrittää sitten kuolla sen vuoksi, kun
kenelläkään ei ole täyttä varmuutta siitä miten niitä pitäisi tulkita.
Tuollaisia merkkejä tulkitaan ihan miten sattuu - kukin mielensä
mukaisesti.

Voi elämän kevät - älkää tappako itseänne ihan vaan vahingossa.

Tuli muuten mieleen kun on ruodittu näit erilaisia kuskeja, että on myös niitä jotka ajavat autolla lyhyet päällä pimeässä kun tulet heidän peräänsä. Ilmeisesti syystä että et näkisi lähteä ohittamaan!

Toinen sankariryhmä on nämä autoilija jotka eivät ymmärrä kuinka sumuvaloja käytetään. Vaan ne palavat aina. Onneksi mopoissa ei näe näitä sumareita, kun ne muuten palaisivat ihan varmasti aina! Ei ne mopokuskit oo yhtään sen fiksumpia kuin autoilijatkaan.

Tiedoksi kaiken mailman mopoilijoille että vauhdin vähentäminen on se paras turvallisuuden parantamistapa: Vartti pois nopeudesta vähentää jarrutusmatkaa puolella. Plus että on sitä helpompi tehdä väistö ja on myös enempi aikaa tehdä väistö.

Lisäksi riittävä turvaväli parantaa turvallisuutta. Yleensä myös mopotin näkyy paremmin auton takaa kun se ei ole puskurissa kiinni.

Lisäksi jos ajat edellä olevan auton jomman kumman rengasrivin kohdalla, niin havaitset tiellä olevat esteet/kuopat siitä että edessä oleva auto tekee väistöliikkeen, jolloin saattaa olla että joudut itsekin tekemään sen.

Itselle kävi silleen että roikuin vähän turhan lähellä edellä ajavaa autoa ja keskellä tietä tietenkin ja kuinkas ollakaan auton alta tulikin näkyviin halko! No, onneks oltiin taajamanopeuksissa ja kerkesin väistää.

Varsinkin nykypyörien tupla-pitkät kyllä häikii ikävästi. Erilaisilla polttimoilla voi parantaa näkyvyyttä myös lyhyillä.

Itse syyllistyin pitkillä ajamiseen muutama viikko sitten, kun huomasin lähivalojen kärtsänneen ja kotiin oli vielä muutama sata kilometriä. Lähivalojen toimimattomuudesta onneksi huomautti lukuisat vastaantulleet autot vilkuttelemalla valojaan, kun itse olin tietämättäni pelkillä parkeilla liikkeellä. Ajelin sitten pitkät päällä mutta samaan tyyliin kuin pimeällä, eli heitin lähivalot (= parkit) päälle kun olin 100% varma, että vastaantulija oli havainnut minut.

Niin että joskus sitä saattaa olla ihan pakko ajella tilapäisesti pitkillä.

PPK

Näinpä .. tästäkin on keskusteltu aiemmin ... itse en ymmärrä miksi
pitää edes yrittää keksiä uusia merkkejä vanhojen tilalle ja
sekoittaa pakkaa ihan totaalisesti. Jossain on vissiinkin joku
essonbaari, jossa näitä älynvälähdyksiä kehitellään.

Pääsääntö on, että mitään ylimääräisiä merkkejä ei pidä mennä
antelemaan ja keksimään ja yrittää sitten kuolla sen vuoksi, kun
kenelläkään ei ole täyttä varmuutta siitä miten niitä pitäisi tulkita.
Tuollaisia merkkejä tulkitaan ihan miten sattuu - kukin mielensä
mukaisesti.

Voi elämän kevät - älkää tappako itseänne ihan vaan vahingossa.
Totta turise Matti merkkien merkityksestä ja uusien keksimisestä. Vanhoissa vara parempi ja juodaankin vain Essolla ne kahvit, ei keksitä uusia merkkejä. Tai jos keksitään, niin käytetään niitä vain kavereiden kesken silloin kun ajetaan.

Back