• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oikealta ohittamisesta vieläkin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Artsi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään iltapäivällä olin matkalla töistä kotiin ja ajoin autolla kehä kolmosta länteen päin. Hieman ennen Bembölen liittymää taustapeiliin ilmestyi jokin nakupyörä. Kaverilla oli selvästi kova hinku ajaa kovempaa, kuin mitä jono ohituskaistalla meni. Sillä hän ajoi aika lähellä minua ja kyttäili ohituspaikkaa. Ajoin koko ajan melkein kaksikymmentäkilometriä ylinopeutta mittarin mukaan. Ennen Turuntien liittymää tuli keskimmäiselle kaistalle autojen väliin pitempi rako. Ajattelin antaa tietä ja vaihtaa kaistaa oikealle. Olin jo laittanut vilkun oikealle ja meinasin siirtyä sivusuunnassa oikealle, kun huomasin pyörän olevan jo oikealla kaistalla ohittamassa minua. Pyöräilijän onneksi seurasin hänen liikkeitään koko ajan. Entä jos olisin ollutkin ns. tavallinen kotilokuski, joka ei ymmärrä pyörien suorituskykyä? Olisiko käynyt huonosti?

En yritä tuomita oikealta ohittamista, vaikka se edellä mainitulla tavalla kiellettyä olisikin. Itsekin ohitan joskus oikealta, mutta en tee sitä äkkinäisesti vaan siten, että ohitettava tajuaisi myös tilanteen missä mennään.

Jos ohittaja tunnistat itsesi tästä, niin turvallisia kilometrejä vaan jatkossakin.

Nelikaistatiellä joka ei ole moottoriliikennetie tai moottoritie ohittaminen oikealta ei ole kiellettyä. Sen sijaan turhanpäiväinen kaistanvaihto on.

Niin? Taitaa Helsingin ohikulkutie täyttää moottoriliikennetien kriteerit.
Ei täytä. Merkinnät puuttuvat. Joten en mitenkään voi tietää ajavani moottoriliikennetiellä...
wink.gif

Enpä osaa sanoa. Esimerkkinä Porista Ulvilaan tie nro 2 on 4-kaistainen tie jolla on kesät talvet 100km/h rajoitus ja vastakkaisten kaistojen välissä kaide. Se ei ole moottoriliikennetie ja siellä siis saa ohittaa oikealta. Itse ajan siellä yleensä vasenta kaistaa, kun se on yleensä likeempänä nopeuttani. En jaksa nykyään yleensä edes palata oikealle, jos näen että jossain vaiheessa täytyy kuitenkin vaihtaa takaisin vasurille ja ohittaa esim. rekka.

Niin? Taitaa Helsingin ohikulkutie täyttää moottoriliikennetien kriteerit.
Ei täytä. Merkinnät puuttuvat. Joten en mitenkään voi tietää ajavani moottoriliikennetiellä...
wink.gif
Moottoritie on aina merkein osoitettu.
Mikäli ei merkkejä ole, se ei ole motari.

Kovin yksinkertaista.

Moottoritiellä on oikealta ohittaminen kiellettyä.
(periaatteessa ja poikkeuksia tietenkin on).

Meillä on oikeanpuoleinen liikenne ja on ajettava oikealla vaikka
vasemmalla olisikin tilaa ja vaikka siitä ei sakotettaisikaan.
Motarilla jatkuva ajaminen vasemmalla ilman ohitustarkoitusta on
sakotettavaa - sanoo liikkuvan poliisin vastaus, kun kysyin.
Kehätiet ovat aivan tavallisia teitä vaikka aika monesti näkee ja
kuulee esitettävän jotain muuta.

Kuinka paljon lopulliseen ajoaikaan ihan oikeasti vaikuttaa, kun
ajaa oikealla vaikka vasen kaista joskus saattaisikin olla
aavistuksen nopeampi. Oman kokemukseni perusteella esim Kehä
I:llä Vallikallion "tukoksen" kohdilla oikeanpuoleinen kaista tuntuu
aika usein vetävän loppujen lopuksi paremmin kuin vasen
- tiedä sitten johtuuko oikealle poistuvista vai mistä, mutta
kokemus on osoittanut noin monet monituiset kerrat.

Olin Munkkiniemessä muutaman kymmenen vuotta töissä ja
kotimatkalla itään päin Kätilöopistolta Pasilaan oikeanpuoleisin
kaista veti melkein ilman poikkeusta paremmin ruuhka-aikoihin.
Tukossahan ne kaikki kaistat olivat tietenkin, mutta aika jännä
ilmiö sinänsä.

En ole ymmärtänyt vielä tähän päivään mennessä, että
miksi Itäväylälle Herttoniemen risteysksestä keskustaan päin
tulevat aika ihmeellisen usein vaihtavat heti keskikaistalle vaikka
kuitenkin ajavat alas Sörnäisten rantatielle. Itse vaihdan aina
"mielenosoituksellisesti" oikeanpuoleiselle kaistalle, joka on tyhjin
ja joka vetää parhaiten muutenkin. Ne oikeanpuoleiset kaistat
olivat joskus bussikaistoja, kun metroa ei vielä ollut, mutta
bussikaistat poistettiin n. 30v sitten, kun metro alkoi liikenteensä.
Osa nykyisistä autoilijoista ei ollut edes syntynyt vielä 30v sitten,
joten miksi ihmeessä ne silti vaihtavat keskikaistalle vaikka eivät
ole Kallioon (Vallilaan) menossakaan?

Nelikaistatiellä joka ei ole moottoriliikennetie tai moottoritie ohittaminen oikealta ei ole kiellettyä. Sen sijaan turhanpäiväinen kaistanvaihto on.
Oli se sitten kiellettyä tai ei, niin se ei ollut pointtini. Vaan se, että yllättäen tehty kaistanvaihto ja ohitus ei ole turvallista. Mutta turvallisuushan on nuorille monesti aika vieras käsite.

Oli se sitten kiellettyä tai ei, niin se ei ollut pointtini. Vaan se, että yllättäen tehty kaistanvaihto ja ohitus ei ole turvallista. Mutta turvallisuushan on nuorille monesti aika vieras käsite.
Onko se turvallista että junnaa ruuhkassa autojen välissä? Jos oikea kaista on tyhjä ja vasen on tukossa,kun ääliöt haluaa ajaa ns.ohituskaistaa kun on niiiiin hieno ja kallis auto,niin minä ohitan ainakin oikealta.Turvallisempaa se on kuin ajella volvojen välissä.

Aina välillä kannattaa muistaa että olkoot joku asia laillista tai ei sitä ei välttämättä kannata tehdä vaikka tuntuisi hyvältäkin. Tai jos tekee kannattaa etukäteen tiedostaa riski(t).
En minäkään nuorempana pistänyt kaverin tyttöystävää vaikka se ilman housuja yritti tunkea vieren jossain bileissä. Pelkona tuossa oli se että kaveri oli hieman isompi ja tunnetusti kiivas päissään. Laillista olisi toki homma ollut ja taatusti tuntunut hyvältä - kuten varmaan oikealta ohittaminenkin. Tjaa ehkä jopa paremmaltakin.
Tunnustan että en ainakaan autoa ajaessani osaa huomioida oikeastaan mitenkään oikealta reippaasti nopeammin vasemman kaistan liikennettä ohittavia --> joskus aina joku sieltä vilahtaa mutta toisaalta en juuri kaistasurrfailekaan. Varmasti siihen oppii kehä1:llä mutta tarkoitukseni ei ole siellä paljoa liikuskellakaan. Esim. Tampereella motoristille on ihan oikeasti surmanloukku ohitella oikealta, vaikkapa siinä rautatieasemalta sairaalan kautta kangasalle menevällä pätkällä.
Tilannetaju kunniaan

En ole ymmärtänyt vielä tähän päivään mennessä, että
miksi Itäväylälle Herttoniemen risteysksestä keskustaan päin
tulevat aika ihmeellisen usein vaihtavat heti keskikaistalle vaikka
kuitenkin ajavat alas Sörnäisten rantatielle. Itse vaihdan aina
"mielenosoituksellisesti" oikeanpuoleiselle kaistalle, joka on tyhjin
ja joka vetää parhaiten muutenkin. Ne oikeanpuoleiset kaistat
olivat joskus bussikaistoja, kun metroa ei vielä ollut, mutta
bussikaistat poistettiin n. 30v sitten, kun metro alkoi liikenteensä.
Osa nykyisistä autoilijoista ei ollut edes syntynyt vielä 30v sitten,
joten miksi ihmeessä ne silti vaihtavat keskikaistalle vaikka eivät
ole Kallioon (Vallilaan) menossakaan?

Vähän OT, mutta selityksenä MattiR:lle. Itsekin monia vuosia säännöllisesti Itäväylää tahkonneena syy voisi olla:
- keskikaista yleensä OK kunnossa
- oikealla kaistalla kuoppia yms vaurioita n. 70 % vuodesta
- vasemmalla kaistalla sikana kaivonkansia koholla tai kuopassa

Oma johtopäätös: ajan keskikaistaa.

Tämä "tieto" on tosin noin 10 vuoden takaa, mutta em. kokemus on mennyt aikanaan selkärankaan, eli vaihdan aina keskikaistalle vieläkin.

Kuinka paljon lopulliseen ajoaikaan ihan oikeasti vaikuttaa, kun
ajaa oikealla vaikka vasen kaista joskus saattaisikin olla
aavistuksen nopeampi. Oman kokemukseni perusteella esim Kehä
I:llä Vallikallion "tukoksen" kohdilla oikeanpuoleinen kaista tuntuu
aika usein vetävän loppujen lopuksi paremmin kuin vasen...
Valitettavasti joudun ajamaan Kehä Ykköstä ruuhka-aikaan toisinaan, ja silloin ajan aina vasenta kaistaa, veti se hyvin tai ei. Ja jos vetää hyvin, niin täsmälleen liikennevirran mukaista nopeutta, tuli sakot tai ei.

Itselleni olen perustellut tämän turvallisuudella: vasemmalla kaistalla tarvitsee varoa vain yhdestä suunnasta tulevia kaistanvaihtoja.

Edit: niin, en siis koskaan splittaa.

sanoi:
Itselleni olen perustellut tämän turvallisuudella: vasemmalla kaistalla tarvitsee varoa vain yhdestä suunnasta tulevia kaistanvaihtoja.

Tämäkin on vähän OT, mutta prätkällä ajaessani Kehä I:stä ajan myös aina vasenta kaistaa. Ja juuri em. syystä. Alkukesällä vastakuoriutuneena untuvikkopyöräilijänä ajelin pari ekaa päivää oikealla. Ja jumankauta sitä väisteltävien autojen määrää! Koko ajan sai päätä pyöritellä joka suuntaan kun autoja tuli oikealta ja vasemmalta, osa ihan siististikin ja mut huomoiden, mutta osa myös aivan peiliin/kuolleeseen kulmaan katsomatta aiheuttaen minulle suunnattomia sydämentykytyksiä ja jarrutteluja. Siksi vedän pyörällä useimmiten vasemmalla kun kehäteitä ajelen, ja vauhti on muun liikennevirran mukaista.

Harrastan kyllä myös oikealta ohittamista, mutta sen teen hyvin rauhallisin liikkein ja kohtuullisella nopeudella. Ensin vaihdan kaistaa oikealle ja kyttäilen ohitettavan touhua hetken. Mikäli saan sen käsityksen että kotilo pysyy edellisellä kaistalla, vedän ohi. Olen huomannut nimittäin, että pyörällä ajaessa saa tilaa aika usein kun ajaa auton takana, vaikka nopeudet on samat. Jotenkin tuntuu autoilijat ajattelevan että pyörällä on aina kiire ja ne siirtyy edestä pois
biggrin.gif
Mutta se tästä, turvallista matkaa kaikille ja ajellaan varovaisesti. Oma henki siinä kuitenkin on aina pelissä
confused_orig.gif

Kommenteista päätellen aika monelle on "kauhistus" joutua
ajamaan esim. kaupungilla (vaikkapa Hki) keskustassa, kun siellä
on muuta liikennettä. Eerikinkatua alas ja Uudenmaankatua ylös ja
Erottajalla ja Albertinkadulla .. Runeberginkaduista ja Arkadiankaduista
puhumattakaan. Itse en koe sitä minään erityisenä haasteena
taikka itse asiassa se on ihan hauskaa ja suhteellisen nopeaakin mp:llä.
Mukulakivikadut eivät tietenkään ole erityisen miellyttäviä, mutta
sellaisia ei ole loppujen lopuksi kovinkaan paljon, mutta kyllä nekin
menettelevät. Tietenkin ihmisille, joiden on pakko pästä ziljoonaa
joka paikassa, tuo kaupunkiajaminen saattaa olla jonkinlainen haaste.
Tuli vaan mieleen, kun kehäteillä muiden väistely ja varominen on
joillekin jo jonkinlainen haaste, niin mitä se mahtaakan olla tuo
keskustassa ajaminen kaikkine poukkelehtivine jalankulkijoinen
päivineen .. tuli mieleen Fredrikinkatu, Annankatu, Yrjönkatu,
Kalevankatu, Lönnrotinkatu esimerkiksi ja miksei koko Töölö
myöskin ja muita alueita vaikka Kallio tai Kruununhaka.
Stadi on ihan jeeeeees ...
062802moto_prv.gif

keskustassa ajaminen kaikkine poukkelehtivine jalankulkijoinen
päivineen .. tuli mieleen Fredrikinkatu, Annankatu, Yrjönkatu,
Kalevankatu, Lönnrotinkatu esimerkiksi ja miksei koko Töölö
myöskin ja muita alueita vaikka Kallio tai Kruununhaka.
Stadi on ihan jeeeeees ...  
062802moto_prv.gif

Ensin tämä OT-osasto: joo, mitä mainiointa hidasajo-, pysähtely-, tarkkaavaisuus- ym. käsittelyharjoitusta tuo keskusta-ajo liikennevaloineen, ruuhkineen ja puujalka- tai puusilmäjalankulkijoineen
wink.gif

Ei mitään syytä vältellä, rohkeasti sekaan vaan, ja jonotellessa on mukava ihailla peilikuvaansa näyteikkunoista
cool.gif

Muuten, useat autoilevat(kin) henkilöt ovat kuulteni kauhistelleet Helsingin keskustassa ajamista ja jopa ilmoittaneet, etteivät sinne autolla mene. No sinänsä tietysti järkevä ratkaisu jos perusteluna liikennetilanne, päästöt, toimivat julkiset ym. mutta kun tuo pelkokerroin on ainoa selitys (naaman) viherrykselle. Kun sellaista kuulen, alkaa puolestaan itseä pelottaa: jos liikenteessä on noin ajotaidottomia, mitä ne sitten tekevät tuolla kovemmissa nopeuksissa "vaarallisen" keskustan ulkopuolella... Tekisi mieli suositella vapaaehtoista luopumista ajokortista, jos Helsingin keskustassa hirvittää liiaksi (ottaen huomioon maailman mittakaavassa suurkaupungit, joissa niissäkin ajellaan...). Ja sitten hymistelen vastaukseksi että juuh onhan aikamoista tuo keskustan meininki
nixweiss.gif

Sitten itse topikkiin: yleensähän niitä ongelmia tulee, kun vasemmalla kaistalla jumitetaan alinopeutta ja jollain käämi kärähtää. Mutta oli tien nimike mikä vain, niin jos samaan suuntaan useampi kaista, pidän periaatteessa typeränä ja provokatiivisena vedellä oikealta ohi. Ainahan se aiheuttaa tilanteen, jossa pitäisi tähyillä peileistä epätavalliseen suuntaan, eikä ikinä tiedä mitä tapahtuu.
Mutta annas kun vasenta kaistaa köröttelee kilometritolkulla joku mittarinopeuden vartija... niin muutun joskus (harvoin)typeräksi ja provokatiiviseksi. Häpeän sitten kyllä myöhemmin, olis tietysti pitänyt vain vilkutella valoja kunnes käpy väistää...
confused_orig.gif

Aina välillä kannattaa muistaa että olkoot joku asia laillista tai ei sitä ei välttämättä kannata tehdä vaikka tuntuisi hyvältäkin. Tai jos tekee kannattaa etukäteen tiedostaa riski(t).
En minäkään nuorempana pistänyt kaverin tyttöystävää vaikka se ilman housuja yritti tunkea vieren jossain bileissä. Pelkona tuossa oli se että kaveri oli hieman isompi ja tunnetusti kiivas päissään. Laillista olisi toki homma ollut ja taatusti tuntunut hyvältä - kuten varmaan oikealta ohittaminenkin. Tjaa ehkä jopa paremmaltakin.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Hih! Näinhän se menee.

Tuli vaan mieleen, kun kehäteillä muiden väistely ja varominen on joillekin jo jonkinlainen haaste, niin mitä se mahtaakan olla tuo keskustassa ajaminen kaikkine poukkelehtivine jalankulkijoinen päivineen ..
Kyllä mulle moottoripyöräily on haaste. Eikä edes jonkinlainen, vaan ihan 100% haaste.
Haaste päästä paikasta A (=koti) muutamien mutkien ja pysähtelyiden kautta paikkaan A ehjin nahoin.

Jokainen valitsee tavoitteensa ja riskitasonsa itse - kuten tänä kesänä keltainen Buell-kuski...
eek.gif

Kehä Ykkönen ei ole prätkäilijälle mikään erityisen turvallinen ajoympäristö, joten siellä olen erityisen varovainen. Esim. oikealta ohittamista harkitsen tarkkaan, ja oikeastaan ainoastaan siinä tapauksessa, että edessäni on ns. mittarin kyylääjä - ja takana jakelukuorma-auto viiden metrin päässä kilvestäni - saatan ajaa oikealta ohi. Muut ajakoon oikealta ohi kuinka usein vain, ei ole minulta pois.

Helsingin keskustassa ajaminen on mielestäni turvallisempaa kuin Kehä Ykkösellä ruuhka-aikaan.

Minä en voi ymmärtää että täysipäinen ihminen ei pysty ajamaan keskikaistaa kun siihen tuppaa kummaltakin puolelta autoja tai että joku ei pysty pitämään liikennettä takanaan silmällä niin paljon että antaa nopeamalle tietä ettei nopeamman sitten tarvitse ohitella oikealta. Sen joka ei liikennettä hallitse, olisi ehkä paras vaan pysytellä niissä yleisissä tai siirtyä niihin.

Tänään iltapäivällä olin matkalla töistä kotiin ja ajoin autolla kehä kolmosta länteen päin. Hieman ennen Bembölen liittymää taustapeiliin ilmestyi jokin nakupyörä. Kaverilla oli selvästi kova hinku ajaa kovempaa, kuin mitä jono ohituskaistalla meni. Sillä hän ajoi aika lähellä minua ja kyttäili ohituspaikkaa. Ajoin koko ajan melkein kaksikymmentäkilometriä ylinopeutta mittarin mukaan. Ennen Turuntien liittymää tuli keskimmäiselle kaistalle autojen väliin pitempi rako. Ajattelin antaa tietä ja vaihtaa kaistaa oikealle. Olin jo laittanut vilkun oikealle ja meinasin siirtyä sivusuunnassa oikealle, kun huomasin pyörän olevan jo oikealla kaistalla ohittamassa minua. Pyöräilijän onneksi seurasin hänen liikkeitään koko ajan. Entä jos olisin ollutkin ns. tavallinen kotilokuski, joka ei ymmärrä pyörien suorituskykyä? Olisiko käynyt huonosti?

En yritä tuomita oikealta ohittamista, vaikka se edellä mainitulla tavalla kiellettyä olisikin. Itsekin ohitan joskus oikealta, mutta en tee sitä äkkinäisesti vaan siten, että ohitettava tajuaisi myös tilanteen missä mennään.

Jos ohittaja tunnistat itsesi tästä, niin turvallisia kilometrejä vaan jatkossakin.
Ihan sama tapahtui minulle viime perjantaina Tuusulan väylän lopussa... Joku musta bläkkäri vetää kovalla ohi oikealla kun olin just vaihtamassa kaistaa. Kyytiläinen mukana vieläkin, se on jo melko tyhmä veto.

Edit: olin siis autolla liikenteessä.

Back