Tänään iltapäivällä olin matkalla töistä kotiin ja ajoin autolla kehä kolmosta länteen päin. Hieman ennen Bembölen liittymää taustapeiliin ilmestyi jokin nakupyörä. Kaverilla oli selvästi kova hinku ajaa kovempaa, kuin mitä jono ohituskaistalla meni. Sillä hän ajoi aika lähellä minua ja kyttäili ohituspaikkaa. Ajoin koko ajan melkein kaksikymmentäkilometriä ylinopeutta mittarin mukaan. Ennen Turuntien liittymää tuli keskimmäiselle kaistalle autojen väliin pitempi rako. Ajattelin antaa tietä ja vaihtaa kaistaa oikealle. Olin jo laittanut vilkun oikealle ja meinasin siirtyä sivusuunnassa oikealle, kun huomasin pyörän olevan jo oikealla kaistalla ohittamassa minua. Pyöräilijän onneksi seurasin hänen liikkeitään koko ajan. Entä jos olisin ollutkin ns. tavallinen kotilokuski, joka ei ymmärrä pyörien suorituskykyä? Olisiko käynyt huonosti?
En yritä tuomita oikealta ohittamista, vaikka se edellä mainitulla tavalla kiellettyä olisikin. Itsekin ohitan joskus oikealta, mutta en tee sitä äkkinäisesti vaan siten, että ohitettava tajuaisi myös tilanteen missä mennään.
Jos ohittaja tunnistat itsesi tästä, niin turvallisia kilometrejä vaan jatkossakin.
En yritä tuomita oikealta ohittamista, vaikka se edellä mainitulla tavalla kiellettyä olisikin. Itsekin ohitan joskus oikealta, mutta en tee sitä äkkinäisesti vaan siten, että ohitettava tajuaisi myös tilanteen missä mennään.
Jos ohittaja tunnistat itsesi tästä, niin turvallisia kilometrejä vaan jatkossakin.