• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt V---U oikeasti autoilijat!

lario sanoi:
Kun aktiiviset vakkarit tuli markkinoille, niin jarrut valjastettiin auton hidastamiseen.
Automaattivaihteiset autot jopa pyhähtyi vakkarilla esim. liikennevaloihin.
Liikkeelle ne ei vielä vissiin tajua lähteä...:grin:

Kyllä ne melkein tajuaa. Joissain autoissa start/stop-toiminto käynnistää moottorin, jos liikennevaloissa edessä oleva auto liikahtaa.

Ei minua sinällää haittaa, mutta ihmetyttää...50 tie, ajetaan körötellen, 40 sitten suora aukee, niin painetaan parhaimmillaan 80, sitten kun näkyy erittäin loiva kurvi, niin taas se vauhti putoaa alle 50, sama on kun tullaan risteyksestä, niin miksi se kiihdyttäminen on niin vaikeata, kun se takaa tuleva joutuu jarruttamaan, sitten mennään körötellen pitkän matkan, ennen kuin se edellä oleva herää ja alkaa polkee. Näihin tilanteisiin helpottaisi kun olisi tuo 2-pyöräinen käytössä, saisi jatkuvasti ohittaa, tietysti turvallisesti mutta sen kotilo kuskin mielestä ei olisi, koska se nuija pahottaisi mielensä. Mulla olisi niin paljon suoltamista näistä "nuijista", tuo työ matka Helsinki-Tuusula, kyllä saa nauraa, kehäIII ja Tuusulan motaria en edes harkitse alkaa käyttää..

Sitten näitä, mä ajan edellä about 5-7 yli tikkarin, koska mittari kusee sen verran, niin takana oleva auto "roikkuu" välillä lähellä, välillä vähän kauempana. Mutta kun asetus on toisinpäin, niin sitten ajetaan alinopeutta ja se nyt edelle menevä kotilo on sama kuka ajoi sun perässä eilen aamulla puskurissa kiinni. Että onko ihmiset mulkkuja vai eikö ne osaa ajaa yksin, siis tällä tarkoitan sitä, on helpompi ajaa siinä 4 metrin päässä nopeudesta riippumatta, kuin ajaa turvavälillä rauhassa, kun joutuu välillä kattomaan nopeutta, ei osata pitää tasaista nopeutta tai kun jatkuva "kiire", mutta se kiire kun tuntuu olevan vain sitä "urpoutta"..

Itse olen alkanut "kiusaa" näitä törkeimpiä puskurissa roikkujia, koska se nostaa nykyään vähän liikaa tunteita, se riskin otto, kun on niin monta tilannetta ollut, vielä ei ole kolissut.

^ Jaaha. Mikäli seuraava(kin) auto tulee olemaan uus, niin täytyypä sitte ruksia parempi vakkari kaistavahdeilla ja mediapaketti kunnon näytöllä. Voi keskittyä ajamisen sijaan Netflixiin. Sitähän noi kyrvät haluaa ku pakottaa sakkojen pelossa ajelemaan alinopeutta possujonossa...

lario sanoi:
Nykyinen vatkaus on vasta harjoittelua...
Lännen Media: Poliisi saa käyttöön jäljittävät valvontakamerat –  jarruttelu tolpan edessä ei auta
Kamerat mittaavat ajoneuvon nopeuden 150 metrin matkalta.

https://yle.fi/uutiset/3-10418689

Toihan on hyvä juttu.
Ohitusalue nysvääjien kanssa pitenee.
Autolla ajellessa, kehillä, ajan siis tasaisesti vakkari päällä ja tolppien kohdalla ohittelen muut.
Ruuhka-ajat on hankalampia ja sunnuntaikuskit valtaa usein sen vasemmankin.

Inkku sanoi:
^ Jaaha. Mikäli seuraava(kin) auto tulee olemaan uus, niin täytyypä sitte ruksia parempi vakkari kaistavahdeilla ja mediapaketti kunnon näytöllä. Voi keskittyä ajamisen sijaan Netflixiin. Sitähän noi kyrvät haluaa ku pakottaa sakkojen pelossa ajelemaan alinopeutta possujonossa...

Väheneehän se yksityisautoilu kun tehdään siitä riittävä v****maista. Toinen keino olis pysäköintisakkoarpajaiset. Syitähän löytyy, esim. ajoneuvo pysäköity liian kauas reunasta, tai liian lähelle, tai osittain pientareella, tai vinoon (vaikkapa yli 2 astetta). Arpajaiset siten ettei samaa autoa sakotettaisi kuin joka toinen kuukausi kohtuullisuuden nimissä. Aika moni nimittäin maksaisi sen tiketin, valittaminen kun maksaa sen 250€ ylimääräistä. Täällä nykäskylässä tuota jo sovelletaankin.

Husky510 sanoi:
Itse olen alkanut "kiusaa" näitä törkeimpiä puskurissa roikkujia

Millä tavalla? Mä olen aika usein pyrkinyt eroon näistä ohittamalla edessä olevan auton, jolloin tää roikkuja on jäänyt sen puskuriin ja meikä saa taas vapaasti hengittää.

Nykyisin kun saa olla kaikenlaisia valoja autoissa (nähtävästi?!), niin näinpä sellaisenkin viritelmän, jossa oli vihreät sumu- tms valot, saattoivat olla päivävalot. Ja sitten näitä leditekniikalla toteutettavia valoja saa nykyisin hyvin edulllisesti - myös rgb-valoja kauko-ohjauksella... Kun kehtais, niin virittäis mopon takaosaan pari ledinauhaa esim punaiset valot, mutta kun tämä puskurinuuhkija ilmaantuu perään roikkumaan kuskin puolen renkaat kaistaviivojen päällä, niin napin painallus ja osa punaisista alkaisikin vilkkua sinisenä ja toinen osa jäisi vilkkumaan punaista... :grin: , vois alkaa kummasti löytyä haluja jättää vähän sitä turvaväliä.

Tuli vaan mieleen, kun virittelin tuommoisen moniväriledinauhan pojan huoneeseen.

Spirit sanoi:
Toihan on hyvä juttu.
Ohitusalue nysvääjien kanssa pitenee.
Autolla ajellessa, kehillä, ajan siis tasaisesti vakkari päällä ja tolppien kohdalla ohittelen muut.
Ruuhka-ajat on hankalampia ja sunnuntaikuskit valtaa usein sen vasemmankin.

Samoilla mennään, aina vakkarin kanssa kun mahdollista myös muualla kun kehillä, eipä tarvii paljoa tolppia kyttäillä ja pumppailla jarrua.

yöLiitäjä sanoi:
Millä tavalla? Mä olen aika usein pyrkinyt eroon näistä ohittamalla edessä olevan auton, jolloin tää roikkuja on jäänyt sen puskuriin ja meikä saa taas vapaasti hengittää..

Joo, pyörällä teen tuon aina, varsinkin jos se on jatkuvaa,..Mutta kotilolla pudotan pikkaisen alle rajoituksen, sitten kun käännyn niin jarrutan ensin, sitten vilkkua, hyvin hitaasti käännyn ja vielä niin että olisi peräkärry perässä, tyhmää se on ja omatunto kolkuttaa välillä, mutta teen tämän kun joku roikkuu törkeesti. Kun tuolla on niitä jotka tekee ihan kuisalla, pyörällä tein myös tuota, mutta se ajatus että nuija räplää kännykkää ja ei huomaa, täräyttää takaapäin päin, niin siinä sattuu. Joskus teen pientä edes takaista liikettä, sillain heijaan edessä ja takana tulevan, "näytän" että ei pääse kovempaa. Pyörällä on niin paljon helpompi ohittaa se edellä jos sun edessä menee joku, jos olen joukkoa vetävä, niin nostan nopeutta hetkellisesti, kun autolla kumminkin menee enemmän aikaa...

Husky510 sanoi:
Joo, pyörällä teen tuon aina, varsinkin jos se on jatkuvaa,..Mutta kotilolla pudotan pikkaisen alle rajoituksen, sitten kun käännyn niin jarrutan ensin, sitten vilkkua, hyvin hitaasti käännyn ja vielä niin että olisi peräkärry perässä, tyhmää se on ja omatunto kolkuttaa välillä, mutta teen tämän kun joku roikkuu törkeesti. Kun tuolla on niitä jotka tekee ihan kuisalla, pyörällä tein myös tuota, mutta se ajatus että nuija räplää kännykkää ja ei huomaa, täräyttää takaapäin päin, niin siinä sattuu. Joskus teen pientä edes takaista liikettä, sillain heijaan edessä ja takana tulevan, "näytän" että ei pääse kovempaa. Pyörällä on niin paljon helpompi ohittaa se edellä jos sun edessä menee joku, jos olen joukkoa vetävä, niin nostan nopeutta hetkellisesti, kun autolla kumminkin menee enemmän aikaa...

Toivottavasti tuo oli sarkasmia!!!!

Husky510 sanoi:

Jos perässä roikkuminen on typerää käytöstä niin ei tuo sinun pelleilysi ainakaan yhtää fiksumpaa ole.

No Helsingissä alkaa liikennesuunnittelun toivomaa tulosta syntyä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...i-huoli--etta-menetamme-tyollistajia/G3hcRkxk

Niinkuin aiemmin oon todennut niin tää suomi on kyllä ainutlaatuinen puupäiden valtakunta niin liiikennesuunnittelun kuin - kultuurin osalta. Pari lööppiä paskalehtiin niin puol suomee alkaa ajaan kässäri päällä. Nyt kun melkeen 40 vuotta on tässä tsadissa pörräillyt niin on huomannut tämän kehityksen suunnan; toki liikennemäärät kasvaneet huomattavasti. Sitä paremmalla syyllä olisi kehitettävä eikä päinvastoin.

Nitrous sanoi:
Jos perässä roikkuminen on typerää käytöstä niin ei tuo sinun pelleilysi ainakaan yhtää fiksumpaa ole.

No jaa - nyt on puolustettava sitä, joka hidastaa vauhtia puskurissaroikkujan takia.

Jos toinen ajaa perässä aivan liian lähellä eikä tee elettäkään ohittaakseen, niin edellä ajavan täytyy suoda takanaolijalle mahdollisuus turvalliseen ohitukseen. Näin opetetaan myös käsittääkseni autokoulussa. Jos joku ajaa liian lähellä, jätä edelläolijaan pidempi väli (tapahtuu muuten hidastamalla), jotta takanaolijalla on mahdollisuus ohitukseen ja paluuseen omalle kaistalle. Liian tiiviissä jonossa ohittaminen on vaikeaa, vaarallista ja pelottaa useimpia kuskeja.

Peräkärriä vetäessäni kasikympin alueella perään ilmaantuu auto roikkumaan keskiviivan tuntumassa siitä huolimatta, että nopeuteni on mittarin mukaan 85 ja tod vauhti 80. Roikkuja ei mene ohi, vaikka tilaa olisi. No meitsi ajaa vaan tyynesti tasaisella vauhdilla etiäpäin, mutta satasen alueella alkaa jo säälittää perässähiihtäjää. Teen palveluksen ja laitan vilkun päälle ja alan hidastaa vauhtia ja ajan tien laitaa. Aika usein nämä perskärpäset eivät ole ihan järjen jättiläisiä - tai sitten ovat uteliaita - koska eivät mene ohi ennenkuin vauhti on lähempänä kahtakymmentä kilsaa tunnissa. Ja tilaa olisi. Tästä päätellen meillä on liikenteessä joukko kuskeja, jotka eivät osaa ohittaa, mutta jotka eivät myöskään ymmärrä tilannenopeudesta ja siihen liittyvästä turvavälistä höykkäsen pöläystä. Jotenkin ne ovat inssin läpäisseet. Jos kanttia riittäisi, niin ne pitäisi pysäyttää ja kertoa, että tuntuu ikävältä, kun poloinen ajaa persiissä kiinni eikä ohita. Ja lyödä joku esite turvallisesta ajosta kouraan. Ja joku kannatusmaksulappu, vaikka orgin tilinumeron kera. Voihan olla, että luulevat sitä sakoksi ja liittyvät vahingossa orgin kannatusjäseneksi? :blink:

Saman kun teen moottoripyörällä, niin pukeutumisesta riippuen takanaolijat menevät minusta ohi paljon helpommin. Paitsi silloin, kun on päällä se sininen puku...

W-P sanoi:
No Helsingissä alkaa liikennesuunnittelun toivomaa tulosta syntyä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...i-huoli--etta-menetamme-tyollistajia/G3hcRkxk

Niinkuin aiemmin oon todennut niin tää suomi on kyllä ainutlaatuinen puupäiden valtakunta niin liiikennesuunnittelun kuin - kultuurin osalta. Pari lööppiä paskalehtiin niin puol suomee alkaa ajaan kässäri päällä. Nyt kun melkeen 40 vuotta on tässä tsadissa pörräillyt niin on huomannut tämän kehityksen suunnan; toki liikennemäärät kasvaneet huomattavasti. Sitä paremmalla syyllä olisi kehitettävä eikä päinvastoin.

Oletko tietoinen että ajoneuvomäärät EIVÄT ole kasvaneet tällä vuosituhannella merkittävästi? kaikkialla puhutaan tuosta auto ja liikennemäärien kasvamisesta, niin piti oikein gööglätä ja tarkistaa. Pientä kasvua henkilöautojen osalta, muiden osalta ei juurikaan, eikä mitään sellaista kasvua jonka perusteella voisi väittää liikennemäärien kasvaneen. Ajosuoritteen osalta kilometrit per auto ovat laskeneet, eivät kasvanee.

^^
Vittu, ihan ihme tilanteita porukalla. Pauhaan sen +kuuskytonnia tien päällä vuosittain autolla, eikä paljon ole tarvinnut kenenkään takana jumia tai kenenkään minun takana. Liikennettä olen nähnyt kehä III:n sisällä ja itse kehällä aamulla ja iltapäivällä kolmostien rampin läheisyydessä.

Kerron niksin, jonka kuulin aikoinaan nyt jo eläköityneeltä entiseltä kollegalta. Ajaminen johonkin paikkaan tapahtuu siten, että laittaa oven kiinni istuttuaan kuskin paikalle, ja avaa oven noustessaan perillä.

Pitää kai jatkossa olla vähän tarkkaavaisempi ratin takana.

"Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti."

JMH sanoi:
^^
Vittu, ihan ihme tilanteita porukalla. Pauhaan sen +kuuskytonnia tien päällä vuosittain autolla, eikä paljon ole tarvinnut kenenkään takana jumia tai kenenkään minun takana. Liikennettä olen nähnyt kehä III:n sisällä ja itse kehällä aamulla ja iltapäivällä kolmostien rampin läheisyydessä.

Kerron niksin, jonka kuulin aikoinaan nyt jo eläköityneeltä entiseltä kollegalta. Ajaminen johonkin paikkaan tapahtuu siten, että laittaa oven kiinni istuttuaan kuskin paikalle, ja avaa oven noustessaan perillä.

Pitää kai jatkossa olla vähän tarkkaavaisempi ratin takana.

+1

Nyt osui ja upposi:thumbup:

Eiköhän pitäisi keskittyä ajamaan yhtä autoa kerrallaan, sitä jonka ratin takan istuu.
Sen verran seuraa muita ettei jää kenenkään alle tai aja kenenkään päälle.

Harald Hirmuinen sanoi:
Oletko tietoinen että ajoneuvomäärät EIVÄT ole kasvaneet tällä vuosituhannella merkittävästi? kaikkialla puhutaan tuosta auto ja liikennemäärien kasvamisesta, niin piti oikein gööglätä ja tarkistaa. Pientä kasvua henkilöautojen osalta, muiden osalta ei juurikaan, eikä mitään sellaista kasvua jonka perusteella voisi väittää liikennemäärien kasvaneen. Ajosuoritteen osalta kilometrit per auto ovat laskeneet, eivät kasvanee.

Joo olen..mutta vuodesta 1978 on tainnu kasvaa...vai. Tuo on muuten viime vuosuhannella...kait.

J@ck sanoi:
mkan_2016_2017-03-23_tie_001_fi_001.gif

Merkittävästä minäkään mitään tiedä, mutta nykyään näyttäisi olevan yli 100.000 henkilöautoa enemmän kuin vuosituhannen vaihteessa.

Jep ja oman 40 v tarkastelujakson aikana kolminkertaistunut...anyway...ja lentääkö nuo muut ajoneuvot.
Jos vaihtaa sanan merkittävästi sanaan hiukan niin ollaan sujut.

Viimeksi muokattu:
Back