Puhuin asiasta suoraan liikenneturvallisuuskeskuksen pomon kanssa. Hän kertoi tämän, ja kyllä asiasta on myös ihan faktatietoa heillä. Kyllähän tällasia tutkimuksia tehdään, jotta saadaan syy pystyttää kameratolppia joka niemeen notkoon ja peräti saarelmaan. Siis tienaamaan rahaa köyhälle valtiolle.Paitsi että semmoista tutkimusta ei ole olemassa, jossa tämä väite on voitu todistaa.Absoluuttinen totuus:
1. Tekninen valvonta on alentanut kuolemaan, tai loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia, niillä tieosuuksilla, mihin valvonta on järjestetty, valvontaa edeltävään aikaan nähden
Koetanpa jostain selvittää kyseisen tutkimuksen, ja linkittää vaikka tänne sen.
Ja lisäksi siitä ajansäästöstä. Jos säästän kuopio-hki välillä tunnin, ajamalla koko ajan reilua ylinopeutta (josta kiinnijäämällä saan taatusti sakon), olen varmaan sen tunnin levon tarpeessa, saadakseni stressin poistettua. Luulisin, että on melko stressaavaa ajaa koko ajan pelko persuksissa, kortin menettämisen pelossa. Jo se, että en voi tietää vastaantulevista autoista, mikä niistä on poliisiauto, sakon uhka alkaa kyllä v****taa sen verran, etten viitsi sillä tavalla ajaa pitkiä matkoja.
Onneksi, isommilla teillä melko harvoin virkavaltaa kyllä tien päällä näkee. (Onko se sitten onni vai onnettomuus...)
Itse olen ajanut hki-pohjois-suomi väliä pian 25 vuotta, ja nähnyt, että melkosen harvassa ne nopeuden mittaajat siellä on.
Ja kyllä se keskinopeuden saaminen 400 km matkalla yli 100 km/h, on jo työn takana. Kaikki ne välit, jolloin en ole jonkun hitaamman perässä, saan painaa melkoista riskivauhtia, keskinopeuden pitämiseksi yli satasen.
Jokainen tietysti tyylillään, minä otan rennosti, enkä nosta omaa verenpainetta, ja ajelen rajoitus+mittari15. Tuolloinpa ei ole sakoja tupsahdellut.
Pyörällähän tilanne on sitten jo toinen...