• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nykiminen tasakaasulla. R1150RS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilmart
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JarmoB sanoi:
Olen pahoillani jos olen loukannut epäilemällä että bemarin boxerissa voisi olla jotain vikaa. Pidän jatkossa kokeiluni pelkästään omana tietonani.

Älä pienistä suutu. Täällä on moni joka kiinnostuneena seuraa asiallista keskustelua. :thumbup:

Mulla on kanssa R1100S, toisin ei singletulppakannella. Saman tapaisia oireita on siinäkin, sitä on vaikea saada täydelliseen säätöön. Joskus 30tkm sitten säätö oli helpompi. Kyselin ja ihmettelin aikoinaan asiaa erään moottori&ruisku spesialistin kanssa ja hän totesi, että yksi syy on että moottorit ja ruisku viritetään toimimaan uutena, jolloin kone on kireä, paikat jämptit ja toleranssit pienemmät. Ajankanssa kone norjistuu, jolloin säätäminen menee vaikeammaksi, etenkin kapeakaista lambda-ohjatuissa. Kuulemma nykyaikaisemmissa ruiskuissa koneen kuluminen/norjistumien osataan ottaa huomioon, mutta tämän generaation puimurit ovat vielä 'tyhmiä' ruiskuja.

Mene ja tiedä pitääkö 'gurun' puheet paikkansa? Mutta joka tapauksessa pientä nypytystä tuossa mun mopossa on enemmän kuin nuorena, mutta kaikkeen tottuu.

Kesää odottaessa.:cruising:

Yleisenä huomiona. Jokaisen hanuri on tietty eri tavoin herkkä ja kokemukset aiemmista pyöristäkin vaikuttanevat herkkyyteen reagoida "rosoihin" tai nykimiseen. Mutta eihän nää bokserit, isot kaksimukiset moottorit mitään singereitä tai muita turpiineja ole. Ainakin tuosta turpiinista menee se kuuluisa pelikaani ajoittain läpi :) Isossa vajaamukisiessa kuuluukin olla hieman kulmikkuutta ja särmää.

Omassa R1150RT:ssä sain tuolla "Accelerator-modulilla" nykimistä hillittyä siedettäväksi. Sisällähän siinä on vain pari vastusta mutta hintakaan ei ole paha. Kaasarin synkka täytyy tietty säätää tarkkaan balanssiin ja tps kohalleen. Tuo tps jos on rikki, niin ongelmia syntyy. Mitään katkoksia/epäjatkuvuuksia potikassa ei luonnollisesti saa olla. Itellä ei ole enää ko pyörää, jotta voisin mitata arvoja. Pekkavee:llä on paras tuntemus asiasta.
Linkki: http://www.sol2.be/Performance/ENG/Home/page.html
:orgmp:

JarmoB sanoi:
Eli edelleen toivoisin, että joku ottaisi läppäpotikalta liittimen irti ja mittaisi miten resistanssi muuttuu läpän asennon muuttuessa. Muuttuuko resistanssi lineaarisesti läpän liikematkalla vai pysähtyykö jomman kumman arvo ennen kuin läppä on kokonaan auki tai kiinni. Pin 4 on maa ja pinneistä 1 ja 3 löytyy liu- ut. Potikat näkyis olevan samoja suurin piirtein kaikissa 1992 lähtien olevissa boxereissa ja hyvin pitkälti K- sarjassakin jonnekin -05 vuoteen saakka. Uutena tuosta läppäpotikasta pyydetään luokkaa 250e joten en sitä viitsisi ihan turhan takiakaan vaihtaa.

Moro,
Tein viikonlopun moponi (R1100S, 2001) 80.000km:n huollon ja mittasin läppäasentoanturin ohmeja erilaisilla kaasun asennoilla. Anturin Bosch numero on 0 280 122 201.

Navat 1-4: kiinni = 3k, olemattoman vähän raollaan = 1,0k, puolillaan = 1,6k, täyskaasu = 1,6k
Navat 3-4: kiinni = 1k, olemattoman vähän raollaan = 1,2k, vähän auki = 1k, täyskaasu = 1,9k

Napojen vastukset käyttäytyvät siis erilailla. Napa 1:n vastus saavuttaa maksimi arvonsa noin puolivälissä. Napa 3:ssa on sen sijaan mielenkiintoinen 200 ohmin hyppäys heti kun läppää avaa hieman, jonka jälkeen vastusarvo palautuu takaisin yhteen kilo ohmiin. Tästä eteenpäin vastus kasvaa tasaisesti täyskaasuasentoon asti.

Navassa 3 oleva 'nökö' vaikutti omituiselle, joten lieneeköhän mun mopossa liuku kulunut 'puhki' tyhjäkäyntikohdasta? Muistelen, että tällaista hyppäystä ei ollut kun vastuksia mittailin joku vuosi sitten.

Toivottavasti näistä on apua JarmoB:lle. Onko sulla tuollaista 'nököä'?

woke sanoi:
kertoisitko tästä lisää? Ilmeisesti tuo jotenkin huijaa imuilman lämpötilaa kylmemmäksi eli näinollen rikastaa seosta?
Itsehän sen juuri kerroit mitä se tekee.
Se vaan kytketään siihen ilmanputsarin päällä olevaan ilman lämpöanturiin parilla johdolla ja se on siinä.

Pekkavee sanoi:
Itsehän sen juuri kerroit mitä se tekee.
Se vaan kytketään siihen ilmanputsarin päällä olevaan ilman lämpöanturiin parilla johdolla ja se on siinä.

Juu juu... Mutta jos jollain olisi ihan käytännön kokemuksia. No kohta niitä on mulla ku laitoin palikan tilaukseen :)

Itse käytin sitä yximukisessa G650XCountryssä,se poisti stumppaamistaipumuksen osittain ja tuntui vähän virkeämmältä kiihdytettäessä.

woke sanoi:
Juu juu... Mutta jos jollain olisi ihan käytännön kokemuksia. No kohta niitä on mulla ku laitoin palikan tilaukseen :)

Maanantaina illalla tilasin ja nyt tuli piuha postissa. Joutuu vaan vielä n. kuukauden odotteleen että pääsee testaamaan :orgmp:

XX-xenon sanoi:
kemikin on täällä hieman ylempänä..:D ite olisin eilen saattanut käydä kokeilemassa pitkästä aikaa, mutta kun tallin piha niin prkleen jäässä..

Eikös Gessulla mennä vaikka puuhun?

JuliusK sanoi:
Ääni accelerator modulille...tekee koneesta kivemman.

No niin. Talvella tilasin tuon modulin ja nyt pääsin testaamaan. Ainakin ensituntuman perusteella vaikuttas että vetää paremmin ja se tasakaasulla nyhtäminen mikä on joskus hieman häirinnyt niin eipä häirinnyt enään.

Back