Niinhän sitä luulisi, että "yksin hetkellisesti kahtasataa" on vain oman itsensä vaarantamista ja siten ei kuuluisi muille. Olen sairaalassa työssä ja tiedän ettei ne jää pelkästään "omaksi asiaksi". Tiedättekö kuinka paljon yhden vaikkapa 5v koomassa olleen reikäpään hoito meille kaikille maksaa?
---CLIPS---
Minusta yksikin törkeällä ylinopeudella ajettu kolari on tahallinen enkä ainakaan minä haluaisi olla sellaista maksamassa. Tahalliseksi sen voi määritellä montakin kautta mutta ...
---CLIPS---
...200:ssa...
Vaikka pidänkin nykyisiä rajoituksiamme osin perusteettoman alhaisina, silti noudatan niitä suhteellisen tarkkaan. Minulla ei ole mitään syytä puolustella selkeästi tahallisia törkeitä ylinopeuksia.
Ei se tosiaankaan ole aivan "oma asia" miten ajaa. Mutta tämän hyväksyttyänikin olen miettinyt asiaa myös pelkän ylinopeuden ulkopuolelta ja sitten törmään oikeustajuni rajoihin.
Törkeää ylinopeutta pidetään rikollisena sen *tilastollisen* riskin vuoksi. OK, sovitaan niin.
Sinä et sanonut niin, mutta jotkut muut ovat ehdottaneet ylinopeudella tai humalassa aiheutetun, s.o. tahallisen kolarin vahinkojen korvausten epäämistä aiheuttajalta.
Tilastollisen vaarantamisen periaatteessa epäilyttävää on, että sen johdonmukainen soveltaminen tuo piiriinsä myös heidät, joiden keittiössä ei ole riittävän tehokasta ja riittävän vasta katsastettua sammutinta, heidät jotka syövät itsensä diabeteksen ja verenpaineen riskiryhmään, tai tupakoivat itsensä keuhkosyövän riskiryhmään. Ja lisäksi sen, että todennäköisyyksiä ja keskiarvoja ei pidä soveltaa yksittäistapauksiin.
Mistä te siellä sairaalassa tiedätte olisiko aikuisiän diabetes puhjennut jos painoa olisikin ollut alle 100 kg? Tai kuinka suurelta osin puhtaasti omaa ahneuttaan Nissan Micralla ajava on syyllinen omiin vammoihinsa? Uuden pahvimallin hinnalla saisi oikean autonkin vähän käytettynä.
Huomattava ylinopeus keneenkään osumatta voi olla oikeutetustikin TLV, mutta miksi silmät kiinni väistämisvelvollisuutensa laiminlyöden kolmion takaa toisen sairaalakuntoon telova pääsee LV:lla ja pitää korttinsa vaikka toinen ei pysty edes konttaamaan viikkokausiin?
Tahallisuuden ja rikollisen huolimattomuuden tunnusmerkkejä on muitakin kuin ajonopeus ja JOS oma tuottamuksellisuus otetaan huomioon, niin otetaan sitten huomioon tasapuolisesti. Eli päin punaisia ajavat, kolmioita havaitsemattomat ja "oho, en nähnyt" -tapaukset samaan kastiin, kiitos.