• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nopeusrajoitukset.. liian alhaisia nykypeleille??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen tilannenopeuksien kannalla.
Enpä tiedä onko itselläni järkeä tilanteiden arvioimiseen, mutta
totalitäärinen rajoitusten tiukentaminen on jotenkin älytön ajatus.

Hissukseen ajelu on asenne kysymys. Kokeilkaapa.
... ellei sitten ole muuten kiiru (.., mutta harvemmin).

tounge.gif

Ruotsissahan laskettiin muuta vuosi sitten kattonopeus 90 km/h. Ihmiset turhautuivat tähän ja kaikki liikenne rikkomukset kasvoivat, jolloin palattiin takaisin 110 km/h.
Tottakai mäkin haluun nopeempii rajoituksia, mutta kun otetaan keskiarvo mitä kaikki ihmiset kykenee ajamaan hallitusti ja rapiat päältä pois tulee tie kohtainen rajoitus,,,,
Kuulosti hyvältä toi kaista rajoitus, mut mistä rahat nopeisiin kaistoihin.

nopeusrajat ylöspäin moottoritiellä ja 80> sataan hyvillä teillä  
buttrock.gif

Ja sitten käyttökielto tavalliselle katumaalille suojateissä, ovat meinaan pirun liukkaita ja vaarallisia, karheat massat pitäis vaan olla salllittuja kuten keskieuroopassa  
nixweiss.gif

Talvi...hirvet...monet ajaa 80km/h max. joka tapauksessa, viime vkonloppuna motarilla vesisateessa mopolla, kyllä 140km/h oli ihan max. mitä uskalsi.
Muute kyllä kuulostas ihan hyvältä.

Ja sitten käyttökielto tavalliselle katumaalille suojateissä, ovat meinaan pirun liukkaita ja vaarallisia, karheat massat pitäis vaan olla salllittuja kuten keskieuroopassa  
nixweiss.gif
Täysin samaa mieltä!! Perkeleen riisipussikuski-insinöörit kehitelleet motoristinsurmamaalin. Ai miten niin arvasitte että itsekin olen liukastellut?

Ei täällä kyllä osata katsoa peileihin, eikä muutenkaan osata ajaa motarilla. Joidenkin tajuntaan kun vaan ei uppoa se että joku voi ehkä ajaa kovempaa. Peiliin saatetaan vilkaista kerran mutta ei tajuta että sehän tuleekin kovempaa kuin minä, ja sitten tungetaan se kuuttakymppiä kulkeva ympäristötuho nenän eteen nopeuseron ollessa noin 70 kilometriä tunnissa. Ja sitten takanatulevat kiroavat kun ympäristötuho yrittää kiihdyttää viimeisillä voimillaan sen toisen väsyneen perunakuormabussin ohi. Ja jono takana kasvaa ja kasvaa ja kasvaa.

Mutta kun niidenkin on jossain ajettava.

En usko että näen sitä päivää kun nopeuksia nostetaan yli 120:n. Sen ehdottaminen on poliittinen itsemurha.

onhan sellainenkin vaihtoehto, että olisi esim. kaistakohtaiset nopeusrajoitukset.  
Tuossa Turun motarilla on Hesaan päin noin Kehä II:n ja Kehä I:n välillä tommoinen systeemi. Jos ajelen satasen kaistalla noin satasta, niin monesti siellä kahdeksankympin kaistalla mennään kovempaa  
062802jumpie_prv.gif
Niin tehdään, mutta jos erot on isommat kuin 20km/h, niin tuskin siinä vaiheessa enää niin kävis. Toisekseen, et kaistojen pitäis siin tapaukses olla vähän leviämmät...
062802moto_prv.gif

Tämäkin bussikuski kannattaa nopeusrajoituksien nostoa,mutta tietyin varauksin....
Ei kaikki tieosuudet salli nopeuksien nostoa,mutta tietty kaikki moottoritiet ja moottoriliikennetiet olisi tässä nosto-kategoriassa.
Aitaa tienvarsiin,hyvä ehdotus oli toi 'työllistävä' vaikutus noille vangeille tms.
Muutenkin tieosuuksia isosti ollaan paranneltu...miksi?...ai siksi että saataisiin laskettuu rajoituksii...hmph!...pers eellä puuhun sanon minä...
veryangry.gif

Niin. Onneksi nykyautot kumoavat fysiikan lait ja niillä voi ajaa lujaa kun niissä on sipsit ja apsit ja höpsitkin jo useammissa ihan vakiovarusteena. Oikeestaan voitas poistaa kaikki rajotukset kaupunkien ulkopuolelta. Semmonen Hollannin meininki että sallitaan kaikki ni mikään ei ole "rikollista". Jesh. Mummot ajaa kuitenkin hiljaa. Ja papat kans. Ja minä kans. Valmiissa maailmassa kun ei ole mikään kiire. Paitsi muilla. Kiitos
kaboom.gif

Heippa !

Ajan itse myös pikkuautolla n. 50 000 km vuodessa pitkin valtakuntamme teitä. Ensinnäkin kaikki nyt kommentoivat ajattelevat asiaa tyypillisesti vain omalta kannaltaan. Olen itsekin sitä mieltä että "minä" pystyisin ajamaan kovempaa turvallisuuden kärsimättä, juuri kuten eräs kirjoittaja mainitsi rajoitus +20 km niin hyvin menee.

Ongelmana on vain se että liikenne on yhteispelin summa , siellä on seassa ajokortin juuri saaneita, eläkeläisiä, naisia, miehiä, rekkoja, pakuja, mopoja ja motskareita ja meidän kaikkien pitää päästä turvallisesti liikkumaan mahdollisimman pienin vahingoin.

Omasta mielestäni rajoitukset keskimäärin ovat kohdallaan, ainoastaan moottoriteillä 130 ... 140 olisi paikallaan.

Hyvää syksynjatkoa !

1200 Bandit

Nyt kun tuolliaset lakisääteiset "pommit" (80-lätkät pääosin..) on saatu purettua, voisi harkinnan mukaan nostaa nimenomaan moottoriteiden nopeuksia.

Joillakin muilla teillä 100 voisi olla 110 jne.

On myös teitä, joilla on aika riskaabelia ajaa jo nyt rajoitusten mukaan eli jopa alaskin päin joissain tapauksissa voisi joutua säätämään.. (ööh, siis ihan totta..)

Pointti on erityisesti se, että liikenteessä pitäisi ihmisten hyvä tuuli ja mielenkiinto, sekä keskittyminen ajamiseen saada säilytettyä. Se onnistuu parhaiten, jos kuskin mielestä rajoitus sopii ko. tielle. Olosuhteet sitten huomioiden myös tietenkin.

Silloin liikenne sujuu, ohitustarve vähenee ja kaikilla on kivaa.
(ainaskin melkein..)
sport05.gif

Suomessa on kovin yleistä, että katsotaan nopeusrajoituksen olevan "viitteellinen kattonopeus".
Jos moottoritielle mennään, tulisi myös kyetä ko. nopeutta ajamaan. Sama se on Stadissa ilta- ja aamuruuhkissa vaikka kehäteillä. Ykskin nuija, joka ajaa merkittävästi alle liikennevirran yleisnopeutta aiheuttaa merkittävän ohitustarpeen ja siten poikkoulua kaistalta kaistalle. Siitä taas seuraa haitariliike.
Isossa maailmassa alinopeuksiin puututaan. Se on sen, joka ei jostain syystä lähes kattonopeutta kykene ajamaan, etsittävä pienempiä teitä. Oli syy sitten ajoneuvossa tahi kuskissa.
Yli 120 nopeuksia ehdottomasti vastustavat: menkää Saksaan ihmettelemään!

Kannatan nopeusrajoitusten nostoa motarilla, esim arvoon 140 kmh. Sen sijaan en kannata kaikkien 80-teiden nostamista arvoon 100. Meillä on Suomessa nytkin teitä, joita on oikeasti hengenvaarallista ajaa rajoituksen sallimaa nopeutta. Ihmetyttää, että Klaukkalan peräkylässä pannaan kärrypolulle jolla max. näkyvyys 70 m rajoitus 80 kmh, kun se viereisellä moottoritiellä jolla min. näkyvyys 700 m on 120 kmh. Eikö näissä oo aika iso ristiriita?
nixweiss.gif

Paras tulos saavutettaisiin, kun mopoille säädettäisi omat kattonopeudet ainakin valta- ja moottoriteille, esim tuo +20 kmh. Muutosta voisi perustella ajoneuvon ominaisuuksilla, liike-energialla ja pysähtymismatkalla.
bowdown.gif

Miksi, tuota, pitäis ajella moottoritiellä?
nixweiss.gif

Ainakin itse koen ne kovinkin tylsiksi. Mopotilla ei kovaa pääse muttei nuo yhtään sen mielenkiintoisimmiksi muutu kun kotilolla kokeilee vähän kovempaa vauhtia.
baaa.gif

Tarpeeksi mutkainen tie niin 80:kin rupeaa riittämään.

Joo, ja miekipide oli siis että jos nyt jotain pitää nostaa niin sit niitä motarinopeuksia. Voinhan aina pysyä poissa jaloista
wink.gif

Nämä nopeammat kaistat
confused_orig.gif
Mitä jos samantien omat väylät kokonaan nopeasti ajaville moottoripyörille? Semmonen tuubi johon ei hirvet pääse, ei tuuli tuiverra ja jossa voi sit vetää niin paljon kun sielu sietää tai mopo kulkee.
baaa.gif
baaa.gif

No joo. Läks vähän käpälästä.

Mua vaan ihan oikeesti ihmetyttää muutamien käsitys teistä jonkinlaisina leikkikenttinä, joilta pitää pysyä poissa, jos ei suurinta sallittua nopeutta (tai siis sitä +20 itse asiassa)syystä tai toisesta koko tai osan matkaa halua tai voi ajaa. Haloo hei, meillä on jokamiehen oikeus kulkea metsissä, niin on myös maanteillä! Tiet on tehty siirtymistä varten paikasta a paikkaan b vaikkapa 20 km/h etenevällä traktorilla. Se, että niillä voi ajella myös nautinnoksi ja vähän vauhdikkaammin, on luksusta, ei mikään luovuttamaton oikeus.

nimimerkillä "juuri palaillut ihan turhalta nautintoajelulta"

Välillä saattoi nauttia vauhdin hurmasta, välillä ei, mutta en mä menisi vaatimaan ketään itseäni hitaampaa pois noilta teiltä, joilla huvikseni kurvailin.

Motareilla 120 km/h. No joo. Paras olisi tietenkin tilanteen mukaan muuttuva rajoituskyltti, mutta käytännössä ne taitavat tulla liian kalliiksi.

Mutta miksei nopeutta voisi ohjata säännöillä? Käytännössähän homma voisi toimia vähän bussikaistojen tapaisilla lisäkylteillä vaikkapa niin, että rajoitus olisi kesäisin 18-06 tai jotain sellaista 140 km/h?

Joku tietävä varmaan osaa tarkemmin kertoa Italian tilanteesta, mutta eikö sielä käynyt niin, että motarien rajoituksen noustua lukuun 150 km/h, onnettomuudet vähenivät???

Nojoo...tähän minun mielipiteeni.

Ennen kun suomessa voitais nostaa nopeusrajoitukset, niin suomalaisten käyttäytyminen ja asenne liikenteessä pitäis muuttaa. Mä en TODELLAKAAN uskaltais lähteä moottoripyörällä motarille tällä hetkellä, kun ajattelee mikä asenne ihmisillä tuntuu olevan. Täytyy oppia huomioimaan muita, eikä ajatella omaa etua koko ajan, silloin korkeammat nopeudet voisivat olla jopa mahdollisia.

Toinen ongelma, suomen tiet ovat PEESTÄ! Jos ajelet esim hesan ja porvoon välillä 140, ainakin yhdessä kohdassa kulloon jälkeen(?) auto nousee ilmaan, koska siiinä on sen verran iso kuhmu tiellä. Sanotaan sitten että joku ajaa siihe, ja auto lähtee ilmaan. Moniko osaa rehellisesti sanoa että tietää miten tehdä kun ajoneuvo irtoaa tienpinnasta? Luulen että aika moni ei osaa. Ja nyt tarkoitan autoja, rätkä kun jostain syystä ei niiin helposti irtoa..en minä ainakaan ole onnistunut.

Se olisi suomessa niin hemmetin kallis toimenpide nostaa nopeusrajoja, että ei taida olla mahdollista. 80 > 100 ei ole niinkään mahdotonta, mutta motarien nopeudet vaatis aikamoista satsaamista paikoittain, ja jostain niitäkin rahoja olisi pakko vetää.

Olen kyllä sitä mieltä että nopeudet voisi nostaa, mutta em seikat vaikuttaa myöskin mielipiteeni. ...eli en usko että ne tulee nousemaan MONEEN vuoteen...ehkä paikoittain...
Tää ei tainnu tulla selväksi
tounge.gif

Faraway kirjoitti asiaa (tuolla aikaisemmin ketjussa).

Mitään kategorista tarvetta nostaa nopeusrajoituksia ei ole olemassa, on vain yksittäisiä paikkoja joissa on liian alhainen nopeusrajoitus - ja vastaavasti löytyy mutkapaikkoja joissa joutuu riskeeraamaan jos meinaa ajaa 80:ia.

Jos tie ois aina suora ja kelit aina hyvät ja mitään yllättävää ei sattuis ja jos ja jos ja jos... silloinhan sitä voisi ajaa minkä kerkiää. mutta lähdepä 80:n metsätaipaleella ohittamaan jotakuta hitaampaa jos mutkan takaa on tulossa vastaan suurajaja joka katsoo voivansa ajaa 80:n alueella aina 110:aa koska alla on iso turvallinen auto ja "rajoitukset on aina liian alhaisia".
crazy.gif

Ihmettelen sitäkin usein esitettyä väitettä, että "moni ajaa alle rajoitusten". Pikemminkin tuntuu että yhtä alle rajoitusten ajavaa kohden löytyy kymmeniä yli rajoitusten ajavia... "hitailla" taidetaankin tarkoittaa niitä jotka ajavat rajoitusten mukaan tai korkeintaan rajoitus +10 kmh vauhtia...
koskahan siitä muuten aletaan sakottaa...
smile_org.gif

Jo armeijassa marssiessa opittu totuus: haitariliikettä aiheuttavat jonossa ne lujinta vauhtia pitävät... niin että malttia vaan matkaan ja olosuhteiden (ja useimmiten myös rajoitusten...) mukaan ajonopeudet...
wink.gif

Kyllä täällä Oulun korkeudella tuo 4-tie on paikoin sen verran hyvä ja leveä että nopeudet vois olla n. 120-140 ihan huoletta. Kannattaisin nopeusrajoitusten poistamista kokonaan moottoripyörillä vaikka se ei kyllä koskaan tule tapahtumaan...

Kannattaisin nopeusrajoitusten poistamista kokonaan moottoripyörillä vaikka se ei kyllä koskaan tule tapahtumaan...
höpöhöpö, kaikille samat rajoitukset. Vai pistetäänkö vielä busseille, takseille, rekkakuskeille yms. erikseen rajoitukset..? .. hiphiphurrei mikä liikennekaaos.

Back