Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, itsekkin olen siihen aikoinani sortunut, onneksi siitä eroon päässyt.IlluH sanoi:Ei tämä opettelu tosiaan XX iässä aloitettuna ihan helppoa ole
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, itsekkin olen siihen aikoinani sortunut, onneksi siitä eroon päässyt.IlluH sanoi:Ei tämä opettelu tosiaan XX iässä aloitettuna ihan helppoa ole
scuuba sanoi:Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, itsekkin olen siihen aikoinani sortunut, onneksi siitä eroon päässyt.
IlluH sanoi:Ei tämä opettelu tosiaan yli neljänkympin iässä aloitettuna ihan helppoa ole
Takapainoinen Taapertaja sanoi:http://www.valmennustaito.info/taito/teoriaosuus/
Tuolta voi lukea tiivistetysti taidon valmentamisesta ja oppimisesta. Scuuba puhuu asiaa.
cSnake sanoi:Nuorena oot sitte alottanu meikäläiseen verrattunaKyllähän se vanha koiraki oppii niitä uusia temppuja mutta luulen että nuorempi hiukan nopiammin... Toki se voi olla hyvinki henkilöstä riippuvaista mutta itellä tuntuu asioitten sisäistämisen kanssa olevan ongelmia, nuorempana tuntu asiat iskostuvan paremmin tuonne selkäytimeen, tai mihin se nyt sitte millonki menikää
![]()

scuuba sanoi:Tyypillinen ratapäivä Alastarolla
Aamulla varikolle ja leiri pystyyn. Kaikkea pientä ruuvattavaa löytyy loputtomiin, ja ajajakokouksessakin pitää ehtiä käydä.
Kamojen päälle vetämistä, ja edelleen löytyy ruuvattavaa, laitettavaa ja säädettävää. Tankatakkin pitäis muistaa.
Vihdoin oman nopeusryhmän ensimmäinen setti. Sit pääsee radalle vetämään ihan eniten. Kaasua ja ja ja jarrua ja ja ja Fiilis tapissa!
Varikolle päästyä sit mopoa pukeille ja lämppäriä, ja kamat pois päältä, ja kierrosaikojen ihmettelyä reiskronosta. "Jaa, taas se meni tolleen. No se oli aamun eka setti."
Epämääräistä haahuilua omalla tai toisten teltalla, ja paskanjauhantaa aiheesta kuin aiheesta.
Seuraava setin aika tulee vastaan yllättävän nopeasti.
Ja taas vetämään ihan eniten.
Ja tankatakkin pitäis taas muistaa jossain välissä. Renkaitakin ehkä vaihdella jossain välissä päivää.
Varikolla on välillä myöskin kiva ihan vaan istuskella, ja katsella muiden touhuja ja Fiilistellä, varsinkin jos on leppoisa ja lämmin aurinkoinen päivä.
Välillä voi käydä vetämässä grilliauton makkispekkikset, ettei nälkä kurni masussa liikaa. Masu täynä on kiva kammeta itsensä esim katsomoon istuskelemaan ja katselemaan kuinka älytöntä vauhtia nopeassa ryhmässä ajetaan.
Ja yrittää muistaa ajoissa vetää kamppeet päälle ettei kallisarvoisista seteistä jää aikaa käyttämättä. Varsinkaan jos joku kippaa, ja sen takia joku setti jää kokonaan ajamatta.
Jossain vaiheessa iltapäivää/ iltaa on edessä leirin sulkeminen siltä päivältä, tai kamojen pakkaaminen ja kotiin ajelu.
Mutta olipas taas kiva ratapäivä! Ja huomenna/ seuravalla kerralla lisää! Kyllä kyllä!
Paljonko oli oppimiseen käytetty aika? Nolla.
Paljonko oli oppimistulokset päivän aikana? Nolla.
Ja sitten voi tyytyväisin mielin mennä orgin foorumille ja todeta että:"Kun mä olen näin vanha, niin en mä enää opi, ja nuorena kaikki oli helpompaa."
En mä nyt väittäis että toi "fiktiivinen" tarina kovin kaukana ois todellisuudesta. Jokainenhan on oman elämänsä subjektiivinen elämänkokemusasijantuntija.
Avainsana: Prioriteetit.
No ei se nyt noin yksinkertaistakaan ole. Itse pelasin aktiivisesti sulkapalloa yli 20 vuotta. Lyöntitekniikka ei koskaan kehittynyt täydelliseksi vaikka tieto oli olemassa ja osaavia henkilöitä ohjaamassakin. Kyllä se vain niin on, että kaikki eivät opi koskaan tai nouse jollekin tietylle tasolle vaikka lajiharjoittelua olisi kuinka paljon ja fyysiset sekä henkiset ominaisuudet olisivat kunnossa.Bone sanoi:Mutta soitto lähtee sujumaan kuitenkin vain soittamalla, soittamalla ja taas soittamalla.
On hyvä olla "tietoinen" miten ei "soiteta väärin", mutta se ei ilman loputonta konkretiaa muutu soittotaidoksi.

scuuba sanoi:Paljonko oli oppimiseen käytetty aika? Nolla.
scuuba sanoi:Paljonko oli oppimiseen käytetty aika? Nolla.
Nimenomaan. Ja tuossa Scuuban esimerkissäkin paistaa taas se että "ku en minä pysty itse opiskelemaan ja kokeilemaan asioita setin aikana, ni eihän siihen pysty sitte kukaan muukaan". Aivan samanlainen liikayleistys kuin se että "kuski luulee AINA tekevänsä jotain näin, mutta data kertoo aivan muuta" joka tuokin on viime kesänä todistettu vääräksi.Jonezi sanoi:Ihmiset oppii eri tavoilla.
Ei opi jos niillä ei ole halua oppia/ halua käyttää aikaansa/ kapasiteettiansa/ voimavarojansa oppimiseen.Jonezi sanoi:Ihmiset oppii eri tavoilla.
Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, itsekkin olen siihen aikoinani sortunut, onneksi siitä eroon päässyt.Pet_M sanoi:Kyllä se vain niin on, että kaikki eivät opi koskaan tai nouse jollekin tietylle tasolle vaikka lajiharjoittelua olisi kuinka paljon ja fyysiset sekä henkiset ominaisuudet olisivat kunnossa.
Tässä täytyy olla Scuuban kanssa samaa mieltä.Pet_M sanoi:Kyllä se vain niin on, että kaikki eivät opi koskaan tai nouse jollekin tietylle tasolle vaikka lajiharjoittelua olisi kuinka paljon ja fyysiset sekä henkiset ominaisuudet olisivat kunnossa.
Et ole koskaan ajatellut perustaa valmennusyritystä?scuuba sanoi:Tuo on hyvin yleinen harhaluulo, itsekkin olen siihen aikoinani sortunut, onneksi siitä eroon päässyt.
Sillä saralla kuulemma lyö rahoiksi nykyään varsinkin mentaalipuolella.Ei opi jos niillä ei ole halua oppia/ halua käyttää aikaansa/ kapasiteettiansa/ voimavarojansa oppimiseen.
Avainsana: Prioriteetit.
Henkinen puoli on hyvin suuri tekijä ihan olympialaisissa asti. Jos usko omaan tekemiseen vähänkää heiluu....

Tuossa yksi juttu minkä huomasin simulaattorikisaamisessa erittäin hyvin. Kaikilla oli siis täsmälleen sama kalusto mekaanisesti, eli rajoittavia tekijöitä oli kaksi mahdollista : 1) kuski 2) auton säädöt. Olin nopea ns. fixed sarjoissa (auton setup lukittu) mutta avoimissa sarjoissa tuskailin aina. Sanoin tiimikavereille ihan suoraan että "kyllä mä tiedän että osaan ajaa, ja tiedän mitä haluaisin sen auton tekevän toisin, mutta ku en osaa säätää sitä tekemään niitä asioita mitä haluaisin"... noh, tää sitte tuli konkreettisesti todistettua ku muutama vuosi sitten ajettiin Lotus79:llä tiimikaverin kanssa täysi kausi. Tuo auto on erityisen herkkä reagoimaan säätöihin... Tehtiin silleen että kaveri joka oli mun kanssa samassa vauhdissa mutta helvetin taitava säätäjä, sääti autoa, ja mä testasin sitä autoa ja sanoin mitä se teki väärin... Jostai kumman syystä oltiin kauden lopussa sijoilla 1 ja 2 pisteissä.IlluH sanoi:Nykyään pitää hoitaa kaikki itse, kun faija ei ole enää mukana ruuvaamassa
PrivateeR sanoi:Tuossa yksi juttu minkä huomasin simulaattorikisaamisessa erittäin hyvin. Kaikilla oli siis täsmälleen sama kalusto mekaanisesti, eli rajoittavia tekijöitä oli kaksi mahdollista : 1) kuski 2) auton säädöt. Olin nopea ns. fixed sarjoissa (auton setup lukittu) mutta avoimissa sarjoissa tuskailin aina. Sanoin tiimikavereille ihan suoraan että "kyllä mä tiedän että osaan ajaa, ja tiedän mitä haluaisin sen auton tekevän toisin, mutta ku en osaa säätää sitä tekemään niitä asioita mitä haluaisin"... noh, tää sitte tuli konkreettisesti todistettua ku muutama vuosi sitten ajettiin Lotus79:llä tiimikaverin kanssa täysi kausi. Tuo auto on erityisen herkkä reagoimaan säätöihin... Tehtiin silleen että kaveri joka oli mun kanssa samassa vauhdissa mutta helvetin taitava säätäjä, sääti autoa, ja mä testasin sitä autoa ja sanoin mitä se teki väärin... Jostai kumman syystä oltiin kauden lopussa sijoilla 1 ja 2 pisteissä.