• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noniin tänään se sitten tuli
062802jumpie_prv.gif
piti lähteä kotia päin ja tulin risteykseen. vauhtia oli hieman alle 40km/h. sieltäpä tuli sitten mäen takaa paloauto vilkut päällä ja paniikissahan siinä sitten tuli vedettyä jarrut lukkoon. hieman hiekkaa risteyksessä ja humps
crazy.gif
peukku vaan pystyyn palokunnan miehille, että kunnossa ollaan ja pyörän kanssa lähtöpaikkaan katselemaan vahinkoja. vilkku ja vaihdepoljin meni rytäkässä ja kuskille pikku naarmu kyynärpäähän. eli suht pienillä vahingoilla selvittiin mutta v-käyrä on kyllä aika korkealla. kai se on taas  
033102beer_1_prv.gif
paikka.

Noloin mikä itelle on käyny on varmaanki se ku olin töihin menossa terassille viime kesänä... Hiljensin siihe terassin pihaan ja just ku piti kääntää pyörä seinän viereen ni nurkan takaa pukkas väärään suuntaan Volvo. Siitä sit pyörä vinossa etujarru pohjaan... Ja maa märkä ja työkengät jalassa... Siinä kaikki ainekset sille ettei jalka pystyny pitämään pyörää pystyssä... Siitä paikallaan pyörä nurin... Ei siitä onnex tullu ku pintanaarmu peilin kulmaan... Mutta Volvo-kuski kyllä kuuli kunniansa.

eilen se tuli se pelottavan kuuluisa eka kerta...

melkein pysähdyksissä ja hetken mielijohteesta tanko vinoon ja sormet jarrulla ja humps kohti maata lähti pyörän tie..

onnionnettomuudessa oli se että sain rauhallisesti laskettua pyörän maahan ilma pahempia rytinöitä ja ähkintää.

lopputuloksena naarmuuntunut ego,jarrukahvan pää ja putki
thumbs-up.gif

Noloin/eka (tuskin se viimeinen)...

Eilinen oli komee ilta. Ajelin kusiaisärrällä Päijänteen rantoja seuraillen. Jkl-sysmä-...-Jkl. Kaikki meni hienosti, ilma oli loistava ja mieli hyvä. Ajoinpa sitten kotiin parkkipaikalle, kone sammuksiin, seisontatuki alas, hanskat pois kädestä ja painoa vasemmalle odotellen tukea tuen ja maan avulla (omatkin koivet oli vielä maata kohti). Sekuntia myöhemmin maassa kyljellään, osuin vielä kropalla naapurin autoon (omat koivet toinen maatavasten, toinen taivasta kohti). Katteet naarmuilla, vaihdepoljin ja kytkinkahva kaipaa kunnostamista, samoin moottorin kopasta lähti vähän tavaraa irti komeiden naarmujen kera. Tankissakin kivat jäljet. Herkisti. Kypäräkin tais pamahtaa jonnekin, varmaan siihen autoon.

Jätin autokuskille lapunkin ikkunaan (yhteystiedot & mitä tapahtui), ja aamulla sitten heräsin parin huonosti nukutun tunnin jälkeen, kun tämä ruosteisen passatin omistaja keuhkoaa tuolla pihalla... Pitänee mennä keskustelemaan sen kanssa jossain vaiheessa, kunhan oon ensin itse siinä mielentilassa, etten vedä sitä ensin pataan ja kysele myöhemmin, jos se alkaa huutamaan naamatusten. Onneksi otin siitä auton ovestakin kuvan (ei havaittavaa jälkeä), että jos siihen on nyt ilmestynyt perkeleellinen vekki, tulee sanomista.

Vähällähän tuosta pääsee, vakuutus korvannee. Vaan omavastuu sattuu, kun ei oo ylimääräistä rahaa. Eipä tartte lomalla olla menossa minnekään... kele.

Vois ostaa jonkun lunastukseen menneen muoviluodin ja opetella parkkeeraamaan sitä, kun ei näköjään vaan osaa
sad_orig.gif

Edit: kävi jo mielessä vetää ittensä jojoon vanhoihin ketjuihin. Mut mun tuurilla en ois osannu sitäkään.
Edit2: Ei auta yhtään parkkeeraamista tuo, että joku neropatti on päättänyt tehdä parkkipaikan helvetin kaltevaksi & mulla on koko taloyhtiön paskin paikka.

Kortti siis kaksi päivää ja pyörä nurin.
mad.gif
Ajelin hiekkatietä ylämäkeen risteykseen ja olin kääntymässä vasemmalle. Siinä sitten piti pysähtyä. Jotain epätasaisuutta siinä oli, ja kun laitoin jalkaa maahan, pyörä rupesi kaatumaan. Ja kaatuihan se. Kerkesin sitä hetken repiä itekseni mutta ei se suostunut paljon hievahtamaan. Paikalle hönkäisi kaksi skootteripoikaa.
blush.gif
Kiitoksia vaan nostoavusta.

Niin ja pyörään tuli pari naarmua lisää. Edellinen omistaja oli jo kaatanut sen sille kyljelleen, joten ei mitään vakavaa vahinkoa. Mitä nyt henkisiä naarmuja.

Kevariaikaan menee noloimmat (ja ainoot... kopkop - koputti päätään) kaatamiset. Eka kerta oli kaverilta lähtiessä, pieni soratien pätkä. Oli CB125:lla koitettava perän heittoo - ja lähtihän se. Pyörä ylös ja menoks. Parin kilsan jälkeen ihmettelyä, että miks jalassa tuntuu niin oudolta. Farkuista lahje jossain ja veri valuu virtanaan... eiku velipojan luo putsaamaan.

Toinen olis voinu olla pahempikin, mutta nolotti. Keskellä kylää, torin nakkikioskin edessä, pikkuveli kyydissä. Yhtäkkiä mäen takaa oikealta tulee matala jenkkikärry - kahvat pohjaan ja tietty rengas linkkuun... Melkein hallittu kaato lähes nollavauhdista. Toisaalta parempi vaihtoehto kuin se, että olis keräilly kappaleitaan syyläristä.

withstupid.gif

Kummallakaan kerralla pyörään ei tullu ku muutama naarmu kaatumarautoihin.

Inssissä nututin viikon vanhan cbf600 hondan.
Kiire liikkeellelähtö(suorittaan jarrutusta) rengas linkussa, kone stumppas ja hoblaa. Oli muuten raskas nostaa. Noh inssi meni kuiten läpi ja painelin kotia talliin  
baaa.gif
ja oikasin pihdeillä jarrupedaalin-> autokoululle..

Kuukausi taaksepäin Kauhavan torin grilliltä Rocketilla lähdin poistumaan ja vieraspaikkakuntalaisena huomasin olevani kääntymässä vasemmalle kiellettyyn ajosuuntaan. Äkkiä kääntö oikeaan ja nopea kaasunlisäys jottei kallellaan oleva pyörä kaadu sisäkurviin, mutta kun moottori oli tyhjäkäyntikierroksilla ja 2-vaihde päällä, tuli jokin syöttövirhe ruiskulle ja kone yskäs, sammui, takapyörä lukkoon, naama sarviin ja pyörä kyljelleen. Kaikki tapahtui sekunnin osissa. Itse jäin pystyyn ja hyppelemään oikean jalan varaan kun jokin vaisto älysi että turha edes yrittää pitää pystyssä. Noin 2 saatananperkelettä myöhemmin oli pyörä taas pystyssä, vaikka painaa 350kg, eli kyllä se adrenaliini jotain tekee! Pikainen vilkaisu ettei mitään vuoda, peili suoraan ja menoks. Tuli sitten kokeiltua sekin että Rocketti vetää pitkään kakkosella kaasusta viivaa asfalttiin.
Etuvilkun lasi halki ja pari naarmua peiliin ja jarrukahvaan.
Eniten vitutti se että 25v tullut ajettua pyörillä ilman kaatumisia ja sitten kun ostaa pkleen kalliin laitteen, pitää sillä kokeilla miltä se tuntuu. Pitänee ostaa seuraavaksi sellainen pyörä jossa on vääntöä, 216Nm ei näköjään riitä mun ajotyylille!
Ps. torille tyypillisesti näkijöitäkin oli, mutta vitutus peitti kaiken nolouden alkuunsa.

Mulla tuossa viikko sitten meni inssi myttyyn ku kaadoin CB500 liikennevaloissa, kans kiirelähtö ja vielä mäkilähtö. Siihenhän se sitten sammui ja kun oikealle olin kääntymässä niin tietenkin pyörä nurin. Noh, tällanen 160 cm tappijalkainen neitonen siinä sitten väkertää pyörää pystyyn, ja inssin ilmeestä päätellen mulla ei ollut kauheesti mahkuja saada sitä pystyasentoon. Inssin ja autokoulumaikan ihmeeks mä löysin jostain supervoimia ja sain sen CB:n nostettua ja inssi jatkui. Inssin lopuksi tää inssin vastaanottaja ilmoittaa, et inssi ei mennyt läpi, ja jos en olis saanu sitä pyörää pystyyn, ei olis tarvinnut enää mennä edes isolla pyörällä inssiä kokeilemaan!

J.V.: Onkohan noissa inssin läpäisy periaatteissa paljonki eroja, kun mulla periaatteessa ihan sama tilanne kuin sulla mut mun inssi ei mennyt läpi ja sun meni? :dunno:Oliko tuo sun kaato käsittelykokeessa vai itse inssissä?

Tuo oli käsittelykokeessa, eikä itse tehtävässä vaan niitten välissä. Empä tiennyt tuota "nostokyky-testiä", karmeessa vitutuksessa vaan väänsin tuon reilun 200kg pyörän ylös.
Jos liikenteessä kaataa niin taitaa pompata.

Inssin lopuksi tää inssin vastaanottaja ilmoittaa, et inssi ei mennyt läpi, ja jos en olis saanu sitä pyörää pystyyn, ei olis tarvinnut enää mennä edes isolla pyörällä inssiä kokeilemaan!
No voi vittu mikä snobi ollu inssinä. Voin sanoo iha kokemuksesta ettei kovin moni äijäkään nosta kaatunutta 200+ kiloista pyörää pystyyn jos lippaa. Tai jos nostaa, ni kovin monelta se ei helposti onnistu.

Itellä sen verran onnex voimaa että sain kerran nostettua lähes 300-kilosen pyörän pystyyn (1600cc) ku kaveri oli kipannu liikennevaloihin. Mutta ei se mitenkää helppoa/mukavaa ole. Sain mä avusta onnex pullakahvit lähimmällä huoltsikalla.
smile_org.gif

Joo teki vähän mieli  
033102ass_1_prv.gif
sille inssille.

No mutta, huomenna olis tuo inssin uusinta edessä. Kaameesti jännittää, että keppaan sen CB:n taas mäkilähtöön, ku se inssi varmasti ajattaa taas jostain mäestä niin et joutuu pysähtyy ja lähtee taas liikkeelle.

Tää kysymys on varmaan vähän väärässä paikassa, mutta oliskos kellään viisaammalla jotain hyvää peruskikkaa tuohon mäkilähtöön tappijalkaiselle ja lyhytsormiselle tyttöselle?
Tuo sormien lyhyys vaikuttaa aika ikävästi siihen ettei oikein pysty antaa peruskaasua samalla ku pitää etujarrulla pyörää seis ja nostaa kytkintä tuntumalle. (peruskaasu, jotta vehje ei sammu vahingossa, olen ymmärtänyt)

Pääasia tietysti on että huomenna pääsee taas  
062802moto_prv.gif

Joo teki vähän mieli
033102ass_1_prv.gif
sille inssille.

No mutta, huomenna olis tuo inssin uusinta edessä. Kaameesti jännittää, että keppaan sen CB:n taas mäkilähtöön, ku se inssi varmasti ajattaa taas jostain mäestä niin et joutuu pysähtyy ja lähtee taas liikkeelle.

Tää kysymys on varmaan vähän väärässä paikassa, mutta oliskos kellään viisaammalla jotain hyvää peruskikkaa tuohon mäkilähtöön tappijalkaiselle ja lyhytsormiselle tyttöselle?
Tuo sormien lyhyys vaikuttaa aika ikävästi siihen ettei oikein pysty antaa peruskaasua samalla ku pitää etujarrulla pyörää seis ja nostaa kytkintä tuntumalle. (peruskaasu, jotta vehje ei sammu vahingossa, olen ymmärtänyt)

Pääasia tietysti on että huomenna pääsee taas
062802moto_prv.gif
Eikös sitä saa inssissä pitää jalkajarrulla paikoillaan?
withstupid.gif

"nimim. lahjakorttilainen"

No siis yks hyvä keino on pitää pyörä paikallaan takajarrun avulla. Ei varmasti liiku pyörä yhtään taaksepäin ku paino on takapyörällä enemmän. Siitä on sit helppo homma ku ei tartte etujarrua pitää ni kaasun vääntäminen on helppo homma...

Toinen yhtä hyvä kikka on sellanen, että ennenku ees mietit kaasukättä, niin nosta kytkin "tuntumaan" eli niin ylös että tunnet että veto alkaa mennä päälle (kierrosluku laskee hiukan kun se kytkin ottaa kiinni). Siinä vaiheessa ei tartte muuta ku päästää se etujarru ja pyörä pysyy paikallaan. Sit vaan kaasua ja kytkin kokonaan ylös...

Ihan miten ite tykkää... Ite käytän molempia, riippuen iha tilanteesta.

Kiitoksia kaikille neuvoista!

Meni muuten inssi just eilen sitten läpi!
buttrock.gif
Ilman mokia vielä! Olin hieman kyllä yllättynyt
eek.gif

Ennen inssiä pääsin onneks harjottelemaan tota mäkilähtöä, ja se rupeskin sujumaan ongelmitta, joten ei ollut ylimääräistä ressiä inssissäkään, oli oikeastaan mukava ajella.

Oli muuten eri tutkinnon vastaanottaja... eli en päässyt
033102ass_1_prv.gif
sille
tounge.gif

Nyt vaan vielä ku madaltaa avokin ja mun yhteisen Ninjan niin pääsee vihdoinki ihan itse yksin
062802moto_prv.gif

ONNITTELUT! Varovasti kun maltat
062802moto_prv.gif
ainakin alkuun niin
thumbs-up.gif
!

voin kuvitella että näytät tältä
sport05.gif
kun pääset selkään. minä ainakin kun vajaa vuosi sitten pääsin oman pyörän sarviin.

Back