• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kevarilla kerran nurin liukasta jäätä alla ja lipatha nsiitä tuli ja komeat.

Huvittava tapaus sinänsä oli myös, kun yksi setä ajoi pakulla oman pärrän perään risteyksessä. Siihen jäi peli kiinnin Nissanin maskiin puskuri renkaan ja takarungon väliin puristuksiin.
062802jumpie_prv.gif

Ei lähtenyt kuin riuhtomalla miehissä pyörää irti maskista. Setä meinas vielä lähteä ajelemaan karkuun koko keissistä, mutta onneksi sain napattua avaimet taskuun ja viereisen huoltoaseman pitäjä soitti virkavallan paikalle.
Kaikenlaisia....
nixweiss.gif

nixweiss.gif

Kaverilla (siis ihan oikeasti, mun kaverilla!) tytär oli reippaana leikkaamassa nurmikkoa ja iskän 1200 Banderas sattui katteineen sidestandille istutettuna olemaan vähän jotenkin tiellä... No, tomera tyttönen tietysti nosti vieressä seisoen reippaasti Banderasin ylös sarvista ja tottakai se kippasi vastakkaiselle puolelle
sad_orig.gif
Tuloksena vilkun persoonallinen asento ja naarmuja katteeseen ja kaatumarautoihin (jotka onneksi oli olemassa...). Noiden kanssa voi onneksi elää helposti.

PPK

Sain kortin pari viikkoa sitten ja ostin pyörän saman tien - pyörä kaksi päivää ollut niin kaadoin sen parkkipaikalla  
confused_orig.gif
Jännitin aika lailla, laitoin käyntiin ja sitten vaan kuukahti kun piti lähteä (joo tein varmaan sata asiaa väärin
nixweiss.gif
). Jalat oli jo tapeilla niin en siinä ehtinyt tehdä yhtään mitään kuin hypätä pois ja antaa kaatua. Hiukan sain otettua vastaan niin naarmuja ei tullut, kytkin pikkasen vääntyi. Nolotti aika lailla (paaaljon ihmisiä ympärillä, oikein näköalapaikka), tunsin itseni kärpäseksi (164cm) joka yrittää ihan liikaa isolla pyörällä... No, nyt sujuu jo paremmin mutta pitäisi varmaan mennä jonnekin parkkipaikalle harjoittelemaan lähtöjä ja pysähdyksiä useammin....

Tämä tapahtui kaverin mökillä joskus viime syksynä. Mentiin möksälle purkamaan kaveriporukalla niitten laituria. Laituri purettua, saunan jälkeen hieman olutta ottaneena
033102beer_1_prv.gif
löydettiin jostain liiterin takaa kaverin pikkuserkun tms. skootteri. Mikä oli tietenkin tuotu möksälle talvisäilöön. Itse mopoilla ja pyörillä ajaneena tiesin skootterin variaattorivedon olevan hieman yllättävä käännöksissä, mäissä ym. mutta kaveripa ei sitä sitten tajunnut.

Isohkolla nurmikentällä, mikä vietti hieman, kaveri ajoi kahva pohjassa mäkeä ylös. Eihän se skootteri siihen ylämäkeen mitään kiihtynyt, mutta kun kaveri kääntyi mäen päällä tulosuuntaansa alamäkeen (kahva tietenkin edelleen pohjassa
idea3.gif
) niin johan lähti mopo kiihtymään. Kaveri meni paniikkiin eikä tajunnut löysätä kaasua saati sitten jarruttaa. Siinä katseltiin porukalla kun kaveri kirkuen ajaa noin 20 metrin matkan skootterilla hana pohjassa suoraan nurmikentän reunassa ollutta mäntyä päin.

Kaverille ei käynyt kuinkaan mutta pikkuserkkutytön skootterin etuhaarukka aivan kierossa ja kaverilla elämää suurempi vit*tus päällä (tietenkin tuli mainittua asiasta kaverille muutamaan kertaan
033102bebe_1_prv.gif
)

On vain kahdenlaisia moottoripyöräilijöitä:
niitä jotka ovat kaatuneet ja niiä jotka eivät vielä ole kaatuneet..

minä kuulun niihin jotka eivät vielä ole kaatuneet..

Paljon väsynyttä repeilyä, kun lueskelen näitä
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Muutamaan otteeseen tuo 500-kuutioinen CB on tullut kumottua. Ensimmäisen kerran kaatui, kun poikkiksen luona yritin kääntää pyörää. Ei sitten tullut väännettyä tarpeeksi kaasukahvaa, vääntövoima loppui, pyörä kylelleen. Poikkis sitten juoksi nostamaan pyörän. Eipä tullut onneksi muuta kuin jarru- ja kaasukahvaan vähän naarmua. Säären kolautin jalkatappiin, jonka takia isukin piti hakea kuski ja pyörä
confused_orig.gif

Toisella kerralla olin kaverin kanssa ajelemassa, kun tankkaamisen jälkeen kaveri hyppäsi vähän turhan vauhdikkaasti takapenkille, vasen jalka petti ja nurin siinä SEOn pihalla kaiken kansan nähtävillä. Mahtoi näyttää hauskalta, kun kaksi 160-senttistä naisenalkua kiskoo pyörää pystyyn
wink.gif
Saldona sitten ekan kaatumiskerran kanssa symmetriset jäljet vasemmalla puolella.

Viimeksi kaaduin pienessä vauhdissa, alamäessä. Olin ajanut jonnekin hevon***vettiin ja etsiskelin kääntymispaikkaa (40km/h), kun yhtäkkiä olin pyörän kanssa kyljelläni keskellä tietä, kaiken lisäksi poikittain. Tuli vähän perkulan kiire saaha pyörä ylös asfaltista, kun olin mäen alla, viiden metrin näkyvyys toiseen suuntaan ja taisi olla 60km/h rajoitus. Adrenaliinilla sekin sitten nousi.

Viimeisen jälkeen istuin tienpenkalle itkemään etten pärjää omalle pyörälleni. Siinä 25-minuuttisen istuskelin, jonka jälkeen kokosin itseni ja lähdin ajelemaan kotia kohti. Kyllä vaan vitutti, vaikkei pyörässä kovin näkyviä jälkiä olekaan.

Tuli vähän perkulan kiire saaha pyörä ylös asfaltista, kun olin mäen alla, viiden metrin näkyvyys toiseen suuntaan ja taisi olla 60km/h rajoitus. Adrenaliinilla sekin sitten nousi.
tähän vaan kommentiksi että kannattaa tuo kääntymispaikka kattoa muutenkin aika huolella. oltiin viikonloppuna sulkavan maisemissa mutkapätkiä ajelemassa kaverin kanssa kun ajettiin yhdestä risteyksestä ohi ja käännyttiin ympäri aika hölmössä paikkaa ihan huomaamatta.. tuli sitten yks auto aika haipakkaa ylinopeutta sen kukkulan takaa ja väisti vastaantulijoiden kaistan kautta ohi...

*puusilmä... motoristit*
biggrin.gif

Eilen alkoi työelämä loistavasti pitkän ja hyvän kesäloman jälkeen. Kävin ruokatunnilla kotosalla kääntymässä ja viivyin sisällä n. 10 minuuttia. Tulin ulos ja siellä odottaa pyörä kyljellään. Ensin mietin, että kaatunut jalalta mutta sitten tajusin sen olevan oikealla kyljellään. Sen jälkeen paikalla olevan työmaan kuorma-auton kuski tulee sanomaan, että hieman pökkäsi peruuttaessaan pyörää.

Keula ihan tohjona ja jostain solmussa, kun ei oikein työntämällä jaksanut liikuttaa. Eihän tuohon rahaa joudu itte laittamaan kun ei ollut oma vika, mutta varmaan kuukauden kestää korjailu. ***** sanon minä...

Edittiä:
Niin no, eihän tää kyllä tavallaan kaato ole...

Väsymyksessä unohtui kertoa piikkitörttöilyni. Treenasin isosiskon vanhalla Yamaha SR:llä kahdeksikkoajoa käsittelykoetta varten omalla pihalla (kuttumaista hiekkaa) ja eikös yhdessä käännöksessä sitten etupyörä lähtenyt alta. Jäin tyhmänä kiskomaan sarvista pyörää pystyyn, vaikka iskä muutaman metrin päästä totesi että antaa kaatua vaan, raudat suojaa moottoria eikä muovikatetta ollut nimeksikään. Yritin vain kiskoa Yammua pystyyn, kunnes solisluussa vihlaisi sen verran pahasti, että päästin pyörän maahan.

Eikä tuo kustominnäköinen Yammu tosiaan paina kuin himpun verran päälle 100kg :P

Viimeksi kaaduin pienessä vauhdissa, alamäessä. Olin ajanut jonnekin hevon***vettiin ja etsiskelin kääntymispaikkaa (40km/h), kun yhtäkkiä olin pyörän kanssa kyljelläni keskellä tietä, kaiken lisäksi poikittain. Tuli vähän perkulan kiire saaha pyörä ylös asfaltista, kun olin mäen alla, viiden metrin näkyvyys toiseen suuntaan ja taisi olla 60km/h rajoitus. Adrenaliinilla sekin sitten nousi.

Viimeisen jälkeen istuin tienpenkalle itkemään etten pärjää omalle pyörälleni. Siinä 25-minuuttisen istuskelin, jonka jälkeen kokosin itseni ja lähdin ajelemaan kotia kohti. Kyllä vaan vitutti, vaikkei pyörässä kovin näkyviä jälkiä olekaan.
Mielenkiintoista...

Kyllähän Hilkassa on komea jäljet molemmilla puolilla tankkia kuskin takia. Paikallaan toki kaadettu.

Oon aina sanonu, että mopo on hyvä, kuski vaa pitäs vaihtaa
smile_org.gif

Kyllähän sitä piti aikoinaan Arto Nygvistiä matkia eli ajettiin piikillä satulasta ja sitten seisomaan satulalle, ja kuinka ollakkaan tielle tuli pääte liiaan äkkiä että olis sarviin kerinny ja siitä nurin. Pudottauduin alas mutta oja oli jo liian lähellä, kaatohan siitä tuli ja lommoja pyörään ja itsetunnolle kun oli katsojiakin kymmenkunta. Onneksi vauhti ei ollut kuin ehkä 40km/h. Mutta crossi hommissa on sitten tullutkin huomattavasti hienonpia "lentoja" mutta ei niistä sen enempää.

Noloin ja eka kaato:

Olin äsken ajelemassa ja otaniemessä pysähdyin risteykseen. Päätin sittenkin mennä toiseen suuntaan joten lähdin tekemään uukkaria todella ahtaassa pakassa. Paikka oli liian ahdas ja vauhti liian pieni omalle taitotasolle, joten tasapaino lähti ja pyörä meni kyljelleen. Vauhtia oli tosiaan alle kävelyvauhdin. Nyt on niin typerä olo, kun vaan olla ja voi.

Vahingot:

- Oikea vilkku paskaks
- Oikea jalkatapin ja jarrupolkimen yhdistelmä murtui
- Jäähdytin puhki
- Naarmuja moottorin kylkeen ja takajalkatappeihin.
- Etujarrukahva vääntyi

Kallis remppa siis tulossa ja vieläpä tollasen aivopierun seurauksena. Huomenna pyörä korjaamoon. Saa nähdä tuleeko enää tänä kesänä kuntoon
crazy.gif

Sainhan minäkin Banditin kyljelleen, elikkä olin kotiintullessa kääntänyt liikaa avainta, jolloin sen lisäksi että ohjaustanko meni lukkoon, meni valot päälle, aamulla yritin käynnistää töihin lähtiessä...akku tyhjä ja ajattelin että riskinä miehenä työnnän 1200 banditin käyntiin. Ensin työnsin alamäkeen ei käynnistynyt, ei kun ylös punnertaminen, sama uudestaan, ja juuri kun olin kääntämässä kolmannen kerran alamäkeen, ankarasti puuskuttaen, pyörän painopiste siirtyi minusta poispäin, ja eikun parkkipaikalle kyljelleen, vilkku tuusaksi, naarmuja moottoriin, ihme ettei muuta.
veryangry.gif

Noloahan se kaatuilu aina on, ei siitä pääse mihinkään.

Oma ainokaiseni sattui kun levyjarrulukko jäi "päälle"
shaun.gif
, onneksi lähdin hitaasti ja pyörä kaatui mielettömän siististi muovipäällysteisen kaatumarauhan päälle, joka jo edellisen omistajan toimesta oli piirun viiruuntunut. Oikeastaaan ei mitään damagea
talktohand.gif
.

Mutta pyörä meni kyljelleen ja huomasi että 230kg on melko painava kuorma nostaa, mutta adrenaliinilla sitä selvittiin nopeasti liikkeelle eikä naapuritkaan kai huomanneet.

Noh... tulipa hoidettua tuoki homma pois päiväjärjestyksestä. Eilen tuli kaadettua paikoilleen pyörää kääntäessä kaks päällä. Ei vaan jaksanu pitää pyörää pystyssä täydessä lastissa hiekan karatessa renkaan alta (ja renkaan sitä mukaan).

On sitten tämänkin uusiomotoristin ja mopon neitsyys menettetty - ehkä sillä noloimalla mahdollisella tavalla?

Tämä Shantcho Pantcha pätti mätkähtäen aasinsa päältä suoraan vasemmalle kyljelleen! Aivan paikaltaa, käyvän koneen päältä, vaihde vapaalla, kytkin pohjassa, sormi jarrulla, istualtaan, oikea jalka maassa, parkkipaikkalla, keskellä yötä. Kävi kuten entiselle isännälle - puujalka jäi puimuriin kiinni.

Nyt tiedän miksi Rossi tekee ne maagiset liikkeensä ja tsekkaa ajokamansa aina ennen pyörän päälle nousua. Mäkin kokeilin, enkä ainakaan aivan heti uudelleen mennyt turvalleen leuka edellä. Nyt on sitten mullekin ajoonlähtörutiineihin lisätty kyykky-jumppa-taittoliike venytykset ehkäisemaan vastaavat kommellukset, varsinkin jos kuski on ikinä tulevaisuudessa satojen kilometrien kyykytyksen ja ajokamppeiden vähänkään jäykistämä. Jos jumppa ei auta niin täytyy tilata vintturi ja lähtötelineet vastaisuudessa joka taukopaikalle.

Saldo: vakavia henkisiä vaurioita ja kärsimystä (liikennedepressiopsygologilleko tässä on mentävä), katteessa pari koloa, moottorikopassa raapaisu, peilin kuoressa jälki, vaihdepoljin aavistuksen takaviistossa.

/z

edit:: tämä meni näköjään ensin vähän väärään thrediin, siirsin tänne..
edit:.. Pudotinpa sitten kypäränkin peilistä asfalttiin .. sekin asia on nyt sitten järjestyksessä.. - mitähän vielä.

Mulle on lyhyen motoristiurani aikana sattunu kaks noloa kellahdusta, joista eka viime kesänä Helsingissä pohjoisespalla ruuhka-aikaan. Vauhtia ei tietysti ollu ku ehkä just 20 km/h ku jono oli älytön. Minä siinä sitte ihmettelemään jonon liikkuessa vierellä ajanutta pyörää, oisko ollu bandit tai jotain...
withstupid.gif
No edessä paku vetäs liinat kiinni ykskaks ja silmäkulmasta ennätin huomaamaan lähestyvän metalliseinän. Refleksijarrutus etujarrulla ja kun kädet ei ollu jännitettyinä niin nurinhan siinä mentiin. Itse en kaatunu kun sain toisen jalan maahan, mutta pyörää ei pitäny pystyssä sitten millään (cb1300, paino about 250...). Jono seiso siinä sitten sen aikaa, että ähkin ja puhkin pärrän pystyyn ja vasta sen jälkeen joku isäntä tuli kysymään, että kävikö kuinkaan...
Pyörässä tietenki naarmut jarrukahvassa, pakoputkessa ja kampikammion kannessa ja vitutus pahemmanlainen
shaun.gif

Toinen tuli sit tänä kesänä lomareissulla kun olin just tankannu pyörän ja siirsin sen parkkiin. Pysähdyin, laskin molemmat jalat maahan, sammutin moottorin ja nostin molemmat kädet irti kahvoilta ja levähdin siinä hetken miettien syntyjä syviä (en enää edes muista mitä...). Jalkoja käyttäen laskin pyörän sitten sivuseisontatuelle, mutta hups, eihän se ollutkaan siellä ja pyörä nurin. Vielä just toiselle kyljelle ku edellisellä kerralla  
mad.gif
Aikani erinäisiä gynekologisia termejä huudeltuani vänkäsin pyörän pystyyn ja totesin kytkinkahvan katkenneen ja vaihdelaatikon kannen saaneen asfaltti-ihottumaa. Oli mukavaa ajella Oulusta Helsinkiin puolikkaalla kytkinkahvalla ku kyseisen pyörän kahvoja ei löytyny ei sitten mistään.
shaun.gif

Oppia ikä kaikki, sanovat...
nixweiss.gif

Moni vois kuvitella että mun noloin kaatuminen oli 18.8 Ahveniston varikolla mut ehei.

Noloin oli se kun olin just ton nykyisen mopon ostanut. Siinä kun toi ohjauslukko on erillisenä eikä virtalukon yhteydessä niin kuin edellisessä vehkeessä. Arvaahan sen mitä käy kun lähtee reippaasti liikkeelle pyörä ohjauslukossa.. Onneks ei tarvinnut ihan omaksi ilokseen silloin(kaan) kaatua vaan yleisöä oli enemmän kuin kiitettävästi.

Back