• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edelliset lipat (toivottavasti myös vikat) sattu about 11-12 vuotta sitten piikillä... Sunnuntai-aamuna ajelin Lohjan keskustassa, menossa pankkiautomaatille... Epähuomiossa kattelin johonkin sivulle ja kuinkas ollakkaan jalkakäytävän reuna hyökkäsi kimppuun  
withstupid.gif
, noh TZR seljälleen ja mä samaan nippuun, vaurioita ei juuri tullut, paitsi henkisiä kun paikalle köpsytteli mummeli joka rupes kyselee et kuin kävi jne. kun olin jo lähdössä niin se mummo totes kovaan ääneen että "pitäis opetella ajamaan kun tommosilla hirveillä moottorivehkeillä ajellaan!" Poistuin nolona paikalta, onneksi juuri muita ei tainnut olla siihen aikaan liikenteessä, joten ei muita silminnäkijöitä!

Mutta ehkäpä olen oppinut mumeksin sanomasta jotain kun en sen jälkeen oo kontannut...  
biggrin.gif

bowdown.gif

Mäntymäen kenttä, syyskesä 1977. Kentällä oli pystyssä
helluntailaisten teltta ja tuli inspiraatio kiihdyttää
pimeällä teltan läheltä. Outoja hidastusvoimia yllätäen, pingotettu köysi sattui rinnan kohdalle ja mentiin lopulta
nurin hitaasti mutta varmasti. Ei käynyt kuinkaan, ylpeyttä
lukuun ottamatta. Onneksi ei sattunut kurkun kohdalle.
Siis, kunniotuksen puutteesta heti sakotettiin.

Muinoin mopoiässä olin menossa liikkatunnille ja edellisenä yönä oli satanut ensilumet maahan. Nooh, PV:ssä ei tietty mitään nastarenkaita ja tietysti piti vähän leikkiä kun eka kertaa liukkaalla kelillä mopolla liikenteessä. Urheiluhallin parkkipaikalle vievän tien mutkassa sitten kahva edellä ja mopo sitten kääntyikin hieman liikaa ja tuli tehtyy 180 asteen käännös. Siitä sitten liu'uin vielä muutaman metrin takaperin kunnes lopulta meni tasapaino ja kaaduin kyljelleni todella hiljaisesta vauhdista
mad.gif
Onneksi kukaan ei ilmeisesti nähnyt tätä esitystä.

Mopon vauriot tarkastettuani (eihän sille mitään tietty ollut käynyt), lähdin sitten ajelemaan vielä takaisinpäin katsomaan missä muut luokkalaiset on tulossa. Tulin sitten vähän ajan päästä takaisin ja tasan samassa paikassa aivan samanlainen manööveri, eli 180 astetta
withstupid.gif
, mutta tällä kertaa pysyin sentään pystyssä
tounge.gif

Sen jälkeen sentään älysin jättää mopon rauhaan ja menin odottelemaan tunnin alkua sisään. Jonkin ajan päästä alkoi olkapäähän koskea jonkin verran. Siitä sitten opettajan kyydillä terveyskeskukseen -> röntgeniin -> tuloksena murtunut solisluu ja lekuri määräsi käden kuukaudeksi kantositeeseen
sad_orig.gif
Menohalut mopolla oli kumminkin sen verran suuret, että kantoside lensi parin viikon päästä roskiin ja takaisin mopon puikkoihin
062802moto_prv.gif

Piikkiaikaan tai hieman alle (15v) otin naapurikylältä tytön kyytiin. Siinä sitä sitten ajeltiin kavereiden perässä pitkää hiekkatiesuoraa aika kovasti. Aurinko paistoi vastaan, joten en huomannut kun kaverit laittoivat vilkun päälle keskellä suoraa. Siinä vaiheessa kun huomasin, jarruttelin molemmat renkaat lukossa kymmeniä metrejä, jonka jälkeen kaverin pyörän perään ja siitä pelto-ojaan. Siinä vaiheessa ei paljon naurattanut, mutta jälkeenpäin kyllä, kun ajattelen pelto-ojaa, jossa näkyy vähän Jammun kahvaa ja litimärkänä ojassa istuva tyttö. Ei lähtenyt kyytiin toiste...miksiköhän  
nixweiss.gif

mopo ikäisenä tuli pari kertaa haettua tuntumaa ajoradasta turhankin läheltä, mummon pellolla tuli rällätty pappatunturilla, vauhtia hiekkatieltä ja siitä pellolle loivaan alamäkeen, löytyi aika moinen kivi johon motti otti kiinni ja tangon yli turpeeseen. saman päivän aika korjasi takajarrun joka ei ollut aiemmin ottanut kiinni kunnolla. no setä lainasi pappista , satoi, tuli lehden hakureissulta ja polkaisi tottuneesti märällä nurmikolla takajarrua, liukui aika hienosti pitkin nurmea marjapuskaan
biggrin.gif
lehtikin meni hieman heikkoon happeen. setä tuli puskasta lehden riekaleet haalarin taskusta repsottaen ja totesi asiallisesti että olet näemmä korjannut tuon jarrun. noloin lippa tapahtui samalla rakkineella, lähistöllä oli motocross rata jonne piti mennä kokeilemaan, taas totutusti vauhtia hiekkatieltä ja kaarsin radalle, alkuun oli kunnon hyppyri. no eihän se minnekään mennyt upposi vain hiekkaan ja minä tangon kautta nousurinteeseen.. hieman harmitti temuta 13v:n voimilla hiekasta pappista kun motocrossi heput nauroi 20m päässä joita en huomannut aiemmin.
blush.gif

kolme vuotta sitten päräytin huollosta takasin. olin aikasta aikasin keväällä liikkeellä. oli sitten liikenneympyrä sopivan varjoisessa paikassa ja siihen valuttanu sulavia lumia. hymy huulilla vetäisin siihen ja kunnolla mentiin päin asvalttia. pienillä halkeamilla katteisiin ja goretex-puvun pinta vähän kärsi. noloahan se oli suoraan super onnellisesta tilasta lentää päin asvalttia ja ruveta nostelemaan hevosta pystyyn autojen odottaessa
confused_orig.gif

Ei ehkä noloin kaatumiseni mutta se joka tuntui eniten.

Tapahtuma sijoittuu hamaan mopopoika ikääni.

Oltiin kahden ystäväni kanssa tulossa kotia kohti, ja toisen kaverini upouusi Derbi kärsi ikävistä kostean ilmanalan käyntihäiriöistä ja sammui. No toinen ystäväni joka oli vannoutunut pappatunturimies alkoi työntämään Derbimiestä Derbin matkustajan jalkatapista jalallaan. Ja matka taittui taas.
Vain kilometri ennen kotiani on aika messevä alamäki ja sen perään heti pienempi nousu. Olin jättäytynyt ystävistäni hieman jälkeen ja päähäni pamahti kuningas ajatus (ohitan ne tosi läheltä ja kovaa) se tuntui hyvältä ajatukselta silloin.
No liimauduin mäen päällä PV:eeni tankkiin ja väänsin tupin nurin tunsin kuinka kuinka voima välittyi renkaalta kuumaan tienpintaan, aiemmin tekemäni airboxin torven kääntö modaus ei ollut turhaa. Nelosvaihde silmässä 55 kilometriä tunnissa kierrosten hakatessa rajoittajaan minä ja yönmusta ohjukseni ryntäsimme alamäkeen.
Ystäväni olivat hyytyneet ylämäkeen ja juuri kun olin tulossa heidän kohdalleen potkaisi pappamopoa käskyttänyt ystäväni Derbiä oikein kunnolla jalkatappiin samalla itse voimakkaasti vasemmalle heilahtaen. No itse en ehtinyt kissaa sanoa kun pappamopon sarvi pamahti olkapäähäni elämä rullasi filminä silmissäni rysähtäessäni asfalttiin moponi vielä jatkaessa matkaa. Hölmistyneet kaverini juoksivat auttamaan ylös ei omin avuin päässyt.
Onneksi ei pahemmin käynyt peukalo murtui ja itsetunto sai pienen kolauksen mutta maine kasvoi.

JOVAIN ON...
sport05.gif

....menny jo sen verran aikaa et kehtaa kertoo, mut ei ihan ou unohtunu. Nimittäin Oulan kanssa aikoinaan jutattiin Jyykeäss huhtikuus pitki ja poiki merenrantoo et sitte huippuna ol se ko tultii Narvikihista Kirunaan ja pikkusen tul lunta nii että semmonen yks puolipäivää sitä väliä ohjasteltii! Sai pittää ajosaappahii väyläs kii väliinsä ihan tosissaa. No hyvihän se lenkki men. Tommoset parituhatta kilometriiä josta kolmas osa luikkaalla.

No sittehä kotona mie aattelin jotta kun on tuossa RT:ssä palasäätöset venttiilit nii että vienpäs Kuvalle säädettäväksi. Ihan sulathan noi väylät täällä ol jo tietysti ja siihen Kuvan huoltamon eteen kun kurvaan vain, niin eikö se huoltomies oo pihalla kahtomass ja kun mie kurvaan siihen hänen etteen ja käännän oikialle niin että rajoitin ottaa vastaan eikäs vauhtia ennää ollutkaan riittävästi niin siihen mie sen RT:n sit asetin makkuulle huilaamaan ! Kahto huoltomies että mikähän on toi pelle kun ei saa piettyä mutterpyörääsä pystyss...?
biggrin.gif

Mie vaan jotta "Huoltoon toin tän"

UTmv-kuvat.jpg

Kävi joskus mopolla pv aikoina, kun mökkitieltä poikettiin "krossipolulle" kaverin kanssa. Tie oli vanha hevoskärrytie ja kivikkoinen kuin mikä. Viritetty mopo, pienet kovat renkaat, ja huono jousitus ja kiveltä tarkoituksellinen ponnistus.... Seurauksella, että jousituksen pohjauksen jälkeen ilmalentoon, ilmassa irti moposta ja poikittain metsään. Farkut ja tennarit jalassa, onneksi kypärä päässä. Mopoon muutamia kolhuja, farkut repes, MDS kypärään kolhu. Onneksi ei sen suurempaa, järki hoi, älä jätä 14v. Nyt mennään tasaisemmin
062802moto_prv.gif

joskus mopo aikana ajettiin kaverin kaa semmosta heinittynyttä sarkapellon päätä kilpaa. no ihmettelin sit et miks kaveri yhtäkkiä jää noin paljon jälkeen ja kun taas vilkasin eteenpäin niin ojahan sieltä heinistä pilkisti.. 40 vauhdista suoraan ojaan ja äksänä ite ojan toiselle puolelle.. kaverilla oli hauskaa

Oli synkkä ja myrskyinen yö...

No tosiasssa oli viime vuoden nätti heinakuun aamu kun olin työmatkaa ajellut ehkä sellaisen kilometrin verran ja sitten välähtää että laitoinhan minä lomapakon reppun. ( heti aamusta mielessä lounas... ) No siitä sitten parkkiin ensimäiseen soveliaseen paikaan ja takalaukulle kattomaan reppua... no lompakko oli siellä ja juuri kun päästämässä käsiä repusta irti huomaan että mopo alkaa liikkua eteenpäin ja kallistua vasemmalle uhkaavasti.......... siitä noin sadasoasa sekuntissa oli siellä mopon sivulla hidastamassa kaatumista ...

Vaurioita ei onneksi tullut paria pikku naarmua lukuun ottamatta. Yllättävän äkkiä nuosi ylös ja takalaukku oli lukossa ja nokka kohti motarii pois kylältä ihmisten silmistä........

Ja toinen läheltä piti tilanne oli lossilla; sivutuki päälle ja suunitelmissa istuskella mopon päällä... ja mopo alko kallistua, mutta vieressä oli kaveri niin ei siinä mitään vähän tukea hornetista ja kumpikin pystyssä
buttrock.gif

Sen jälkeen aloin tutkia Yamahan sivutukea ja totesin sen oleva _todella_ herkkä sille että se lähtee "pois päältä". Näiden jälkeen mustin varmistaa muutamaan otteeseen, että sivutuki varmasti niin perillä kuin voi mennä, ennenkuin hyppäsin pois mopon päältä.

Ehkä ikimuistoisin kaato/lento oli kun olin noin 11-12v ja ajelin 80cc kawalla sänkipellolla. Pelto oli kolmion muotoinen ja lähdin kiihdyttään tuttua peltoa mäen päälle. Nyppylälle päästyäni olin saanut jo kelattua kaikki vaihteet, kun vauhdin hurma loppui siihen havaintoon että peltoa oli jo kynnetty ja syvä kyntöura suorastaan imaisi etupyörän.
Siitä sitten useammalla voltilla kynnospeltoon ja meni vähän aikaa kun sai itsensä keräiltyä.
confused_orig.gif

Mulle kävi viime kesänä helvetin nolo homma kun nukuin pommiin ja pomo soitti, sanoin että tulen vartissa kun työpaikalle oli vaan 10km matka siitä sitten pihatiellä jo 90km/h vauhtia kun oli kiire ja kaunis kesäpäivä.Matka loppui siihen kun väisti naapurin vapaana olevaa kissaa kun otti putki kiini tiehen, siinä sitten mentiin parit kiepit ja vitutus oli armoton
mad.gif
mad.gif
ei siinä mitään mopo takas himaan ja rikkinäiset farkut ja tuulitakki vaihtoon, kun eihän sitä kauniina kesä aamuna kiireessä viiti ajokamoja vetää niskaan.....
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Tulipa vielä yksi kaverin kaato mieleen.
Sen emäntä asui meidän naapurissa ja seurasimme keittiön ikkunasta niiden lähtöä, kun sen emäntä lainasi meiltä ajovaatteita.
Kaveri istui pyörän päällä ja odotti kun naine pääsee kyytiin...
No nainen tietysti tottuneena ratsastajanan laittoi toisen jalan tapille ja polkaisi toisen jalan pyörän yli. Joka olikin sitten jo kyljellään kun siihen istui.

Veljen CBR nurin tallissa!

Homma meni seuraavasti:

Tallissa oli kaksi pyörää: veljen CBR ja mun Suzuki 450.

Piti sitten siirrellä niitä pyöriä jostain syystä parempaan järjestykseen. Olin ostanut tuon 450 kuutioisen ensimmäiseksi pyöräkseni, joten siirsin veljen pyörää siinä sivulla kulkien, en siis osannut istua pyörän päälle ja siirtää istuen pyörää...

Kun olin vasemmalla puolella, lähti prätkä kallistumaan oikealle. Kun painan kuitenkin 110 kiloa, ajattelin, että pidämpäs sen pystyssä ja olin vasemmassa kahvassa vasemmalla kädellä kiinni. Oikea käsi piti kiinni satulasta.

Kallistuminen loppui, mutta en saanut pyörää takaisin pystyyn.

Seuraavaksi koitin laske takapuolta alaspäin ja käsi irti satulasta. Eli sain painopistettä alemmas. Eipä mopo kallistunut enempää.

Mutten saanut sitä edelleenkään pystyyn takaisin. Siinä sitten miettimään, että mitä halvattua mun täytyy tehdä, jotta saan pyörän suoraan. Koitin hetken ja totesin, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin laskea mopo nätisti oikealle kyljelleen.

Se onnistuikin hienosti. Ainut ongelma oli se, että oikealla puolella oli jotain turhaa tavaraa edessä ja laskiessa hallitusti pyörää kyljelleen katteessa oleva oikeanpuoleinen vilkku osui johonkin tavaraan ja kuulin sellaisen kamalan äänen kun vilkku painuis sisään katteeseen ja hajosi kappaleiksi.

Sain pyörän pystyyn yksin ja siitä nolona soittamaan veljelle, että kuulen mulle kävi yksi hassu juttu....

Onneksi vilkku oli korjattavissa, enkä saanut pikkuveljeltäni selkään tapahtuneen takia.

Kyllä nolotti, nolottaa vieläkin.

yksi monista lipoista joita on tullut otettua, KMX Kawalla keväisessä spoorissa jurnuteltuani tulin katsoneeksi lämpömittaria joka oli jo reilusti punaisella, katsoin parhaaksi sammuttaa ja odottaa koneen jähtymistä, spoori piti piti pelin mukavasti pystyssä ja siinä istuskelin jalat tapeilla ja varroin että palutuu lämmöt normaalille. Ja jäähtymisen tehostamiseksi kurotin sivulle ja kauhoin kädellä lunta koneen päälle että, jäähtyisi nopeammin. parin kauhaisun jälkeen kellahti Kawa nurin justiisa kun oli kurkotus pisimmillään niin eikös se sarven pentele kolahti niskan takaa painaen äijän kypärineen tiukasti lumihankeen spoorin viereen, voitte kuvitella että jalat puoliksi satulassa ja pää sarven alla lumihangessa ei ole pahemmin voimaa nostaa mitään pystyyn niskan päältä painamasta.

Pikku paniikissa sitte eka miete oli että, ...kele eihän täällä oo etes ketään auttamassa kunnes sain kädellä kaivettua lunta pois kypärän alta sen verran että, sain vedettyä nupin pois sarven alta.

Huonouttako, vai mitä lie? yhtäkään mopotinta mitä on tullut omistettua en ole onnistunut olemaan kaatamatta.

lyödään nyt sitten omat korteni kekoon.

ZXR 750 alla ja menossa tampereelta turkuun siskolle kylään rouvan kanssa kakspäällä. Huilitauko huoltsikalla ja bensaa tankkiin. Ajoin tankkauspisteelle ja laitoin jalalle. No kaikki tietää että ne paikat siinä letkun vieressä on yleesä aika kaltevia. Mopo kaatusi siis vastakkaiselle kylelle seisontatukeen nähden minun sääreni päälle. AUTS!PERKELE! oli huuto ja kova sellanen. Ja viiden metrin päässä tietysti terassi jossa mummot paheksuu kielenkäyttöäni.... No siinä meni sitte vielä jalkatappi/jarrupoljin yhdistelmä poikki että olipas tosi kiva jatkaa matkaa. Kuormansidontaliinalla paketti kasaan ja menoksi
buttrock.gif

Mopolla kaatoja tuli kyllä vissiin kerran viikossa että ei jaksa luetella vaikka niissäkin olis mainitsemisen arvosia juttuja...

Noloin on varmaan se ensimmäinen, sit ko se tulee.
Toivottavasti ei vielä hetkiin....

Paikallaan olen heittänyt täyskatteellisen asvalttiin, keskiseisontatuki alas ja nosto...kivenmurikka jalan alla (pyörän). Muljahdus, tiukka taistelu minä (76kg) vs. VFR (224kg) ja pamaus.

Jätin siihen parkkikselle, kun olin nostanut pystyyn ja menis sisälle popsimaan pari diapamia. Kivaa.

Back