• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taannoin mopo ikäsenä serkun kanssa ajettiin yhteen risteyksessä. Homma alkoi siitä,kun lähettiin huoltiksen pihalta ns kilpaa ajaa kotiin päin ja siinä serkku sai soliferinsa nopeemmin liikkeelle (tai mikä nyt se sit olikaan..) no kumminki mä lähdin omalla (honda monkey) ratas viritteisellä painaa perään ja siinä lievää alamäkee ajaessa kuikuilin mittaria miten nopeutta kertyy, kohta tuun risteykseen ajaen keski linjaa ja yhtä äkkiä serkku koukkaa oikeasta reunasta ajorataa suoraa mun eteen (aikeena kääntyä vasemmalle).
Noh ei siinä mitään äkkijarrutuksia kerinny tekee vaan ajoin serkkun mopottimen kylkeen. Mä lensin stongan yli asvaltille ja serkku kippas tunturinsa kylelleen. Kumpikin meistä sai vaan henkisiä kolhuja. Mun moposta väänty etupumput ja rengas osittain koneen alle ja serkulta irtos tankki ja penkki törmäyksessä.
Vieläki hymyilyttää se näky, ku serkku luikki bensaa vuotavan tankin perässä.
Siinä risteyksen kupeessa oli grilli missä kavereita oli syömässä.
Jälkeen päin kuulin,et oli meinannu tukehtuu porilaiseen..
kaboom.gif

Nyt taas ison pyörän kanssa on kerran jäänny levyjarru lukko epähuomiossa paikalleen ja tulos on ollu arvattavissa eli ei pitkälle päässy kun etupyörä luisti alta ja vit... sanoin kuvaamaton.
Tämmösiä tälläkertaa.

---Paitsi et lähtiessä sain sählättyä koneen sammuksiin, jolloin gsx1400n kaikki kilot lähtivät kallistumaan nopein liikkein oikealle.---

Mikä siinä on et noi pyörän sammumiset tapahtuvat aina sellaisessa paikassa missä yleisöä riittää...
Käynyt itelle muutaman kerran...siinä sitten mopo alkaa kaatumaan ja yrität laittaa vastaan...ei tule mitään.Siihen vaan kyljelleen ja uusi yritys.Siinä -95 GSXR tuntuu perin painavalta kun yrität sitä kammeta ylös paikallisen marketin edessä.

Toinen nolo tapaus; kaverin kanssa norjassa,lähestytään oikealle kaartuvaa t risteystä.Pysähdytään,kaveri etummaisena,kumpikin katsoo vasemmalle takaviistoon...ei tule ketään.Kaveri nytkähtää liikkeelle, minä vielä vilkaisen vasemmalle et ei kai vaan kukaan tule ja siinä huomaamattani liikun eteenpäin.Ei tule ketään...kaasua ja katse taas eteen... ryskis...mitä v****a.Suoraan kaverin perään.Itellä pyörä nurin ja takasatulalla köytettynä ollut laukku vierii alamäkeä alas.Kaveri katsoo hölmistyneenä...kuten minäkin.MITä tapahtui!!
Jälkeen päin kysyin et lähditkö liikkeelle ollenkaan siitä risteyksestä vai kuvittelinko vain. Halusi vaan kuulemma kysyä tietä...minulla ainoa kartta tankkilaukussa.
nixweiss.gif

Pari kaatoa on jo kerennyt sattua tänä kesänä. Kummatkin tietty työpaikan pihassa pyörän ollessa sammuksissa. Kummalakin kerralla olin laittavinani seisontajalan kunnolla maahan ennenkuin hyppään pyörän selästä pois. NO kuinka ollakkaan muutama sekunti pyörän selästä pois hypättyä kuuluu epämiellyttävä rysähdys ja pyörä kyljellään. Piha on tietty täynnä isoa kivenmurikkaa ja lopputuloksena katteisiin naarmuja ja pleksi paskana
veryangry.gif
Kyllä osas ottaa pannuun. Eikä siinä vielä mitään. Olin kerennyt korjaamaan edellisen kaadon naarmut katteista ja vahaamaan pyörän kunnolla niin eikös se toinen kaato sattunu heti seuraavana päivänä....Noh pyörän saa korjattua mutta v*tutuskäyrä saavutti kyllä huippunsa melko äkkiä
sad_orig.gif
veryangry.gif

Tänä kesänä jossakin Viitasaaren maisemissa, korkea kannas vesistöjen välillä.
Oli sopivasti P levennys ja siihen reunaan parkkiin Transalpilla. Vettä naamariin ja maisemat oli hienoja. Kypärä oli peilissä ja takaboksi auki.
Sain kuningasajatuksen alkaa rasvaamaan ketjuja ja sitten pönkäämään mopoa keskituelle.
No niimpä niin, keskituen toinen puoli olikin jossain kolossa tms paskassa ja siitä sitten hitaasti ja varmasti härveli kenolleen luiskaan. Maallinen omaisuus pyöri iloisesti sepelirinnettä kohti kutsuvaa vesistöä.
Katselin tyrmistyneenä tapahtumaa kun kypärä prkl.kin (1kk ikäinen C2) päätti viimein liittyä vaellukseen kops - kops - kops - loiskis

Kauhun sekunnit kuluivat bensan tihkuessa asfaltille...

Viimein sain liikettä kroppaan ja vauhdilla pelastamaan uppoavaa laivaa eikun kypärää.
Loppupeleissä pyöräkin nousi mahtiriuhtaisulla pystyyn, käteen vain painoi joku terävä kulma aikamoiset naarmut.
Kaatumarauta pelasti mopon vaurioilta mutta kyllähän pulssi nousi
biggrin.gif

Lähdin tänään kioskilta tyhjäkäynnillä ja käänsin mahdollisimman jykästi (tappiin saakka) lähes tyhjäkäynnillä, jalat jakatapeilla. Kesken käännöksen moottori sammui yllättäen ja mopo liukui maahan kovasta punnerruksestani huolimatta. No, varsinaisia vaurioita ei tullut: oikeanpuoleinen peili kääntyi sivulle ja vilkun metallinen varsi vääntyi hieman. Etujarrukahvassa on pieni naarmu, mutta se ei vääntynyt. Suuremman kolauksen sai ylpeyteni. Paikalla oli aikamoinen joukko mopopikia, jotka katselivat kiinnostuneina, kun ähelsin uutuuttaan kiiltävän fillarin taas pystyyn. Tätä keskustelua selaillesani, huomaan että näin on käynyt monelle muullekin.

Toinen ikimuistoinen lippa tapahtui 1980-luvulla kun tein piikillä hallitsemattoman endon MP käsittelykokeen jarrutusosiossa. Otin vähän liikaa vauhtia ja jarrutin oikein nuoruuden innolla. Silloinkin oli yleisöä paikalla ihan tarpeeksi. Bonuksena sain vielä inssin nuhteet ja määräyksen ottaa lisäajotunteja.

Ehkäpä noloin kaatumiseni tapahtui 14-kesäisenä,istuin tosin kyydissä.Kaveri omisti raisun jolla oltiin päristelemässä pitkin poikin.päätettiin käydä venerantsussa katsomassa josko siellä olisi tuttuja paikalla.venesataman läpi vei hiekkatie jonka vierellä oli rantsububi terasseineen.terassi oli täynnä porukkaa kun vedettiin kaverin raisulla hanat kaakossa ohi.lopussa hiekkatie kaarsi oikealle rajusti.kaverilta lähti mopotin hanskasta,mutka suoraksi ja kaiken kukkuraksi suoraan nokkospuskaan. nokkospuskassa maatessani kuulin kun porukka suorastaan ulvoi terassilla.voisi sanoa että "lievästi"hävetti....
crazy.gif
biggrin.gif

tulin parkkipaikoille ja huomasin kaverini siinä pyöriensä kanssa ruudussa ja ajattelin jarrutaa emäsladissa siihen viereen mutta pyörä prkl ei luistanutkaan enään vauhdin laskiessa vaan töksähti siihen ja linkosi minut pois kyydistä  
biggrin.gif

Jokainen kaatuminen on äärettömän nolo.

Viimeisin on aina se noloin, koska se vielä muistetaan siitä yleensä vinoillaan.

Nolottaa.

Oma noloin (ja toistaiseksi ensimmäinen) kaatumiseni tapahtui tänään.

Olin lähdössä duunipaikan pihasta pitkän työpäivän jälkeen. Pyörä lämpeämässä, kypärä päähän ja hanskat käteen. Vaihde silmään, rauhallinen kytkimen nosto ja kaarros oikealle.

KLONK!

Yhtäkkiä riuhdonkin pyörää ylös oikealta kyljeltä ja konttaan maassa. Pyörä pystyyn (kyllä se tosiaan nousee nopsasti) ja katselemaan mitä hittoa tapahtui. Kone leikkasi kiinni?

Ei, vaan (hälyttämätön) levyjarrulukko unohtui paikalleen.
lookaround_orig.gif

Saldona naarmuja oikean kahvan päässä, jalkatapeissa (takajalkatapit ottivat onneksi iskun vastaan putken puolesta) sekä todennäköisesti kaiken nähneiltä duunikavereilta kuittailua hamaan tulevaisuuteen. Ai niin, ja v-käyrä korkealla.
tounge.gif

Noh, eikös se toisaalta niin mene, että kaikki kaatuvat joskus? Onpahan sekin kokeiltu, niin ei enää tarvitse.

Ja olihan se pyöräkin (ja kortti) ehtinyt mulla jo viisi päivää ollakin. Korkea aika, sano.
smile_org.gif

Nolion ja ensimmäinen kaato tuli sitten tänään mun kohdalle...
confused_orig.gif

Tulin noin 40-50km/h suoraa tietä. Ja jarrutin sitten suht koht nopeesti risteykseen (kyllä katsoin, ei ketään ollut takana)... ja pyörä pysähty näsiti. Otin sitten jyrkän käännöksen oiekalle ja olin lähtemässä liikkeelle. Woah... punnerrettiin yht'äkkiä 220kg pyörää... ja ei perkele jaksanut.... Joten putken puolelle kellahti ja mä oikealle olkapäälleen maahan. Perk! NO pyörä pystyyn ja katsomaan vaurioita. Vähän tuli naarmua putkeen ja koneeseen "lohkoon?!?!?", ...
No suurimmasta vitutuksesta on jo päästy, mutta harmittaahan tuo, vaikka ei paljon edes "haavoja" pyörässä huomaakkaan.
nixweiss.gif
sad_orig.gif
bawling.gif

Onneksi oli pimeetä... kukaan ei nähnyt ja teidä tapahtuneesta!
lookaround_orig.gif

Koeajolla onnistuin kaatamaan pyörän paikallaan.
blush.gif
Aloin kääntämään pyörää ja lähti yhtäkkiä jalka alta. Pidä siinä sitten yhdellä jalalla 240kg pystyssä, kun vielä kivasti kallistuikin.
crazy.gif
Nostettiin sitten pyörä pystyyn (entinen omistaja nosti), todettiin, että ei ollut tullut edes naarmuja. Kävin sitten vielä ajamassa toisen lenkin ja nyt tuo ko. pyörä onkin minun.
inlove.gif

Piikkivuosina onnistuin säätämään "nasullani" seuraavaa...

Ajelin ympypää hiekkapohjaisella parkkipaikalla, kun kaverit alkoivat yllyttämään pieneen suditteluun...
Siinä sitten näyttämishalut kaakossa päätin ottaa pari kunnon vedätystä... toisen rajun kiihdytyksen jälkeen kun olin onnistunut nippanappa pysäyttämään pyörän ennen puuaitaa laskin oikean jalkani maahan ottaakseni tukea, mutta hiekkaisessa rinteessä ei pitoa kengälle paljoa herunut...
Lopputuloksenna makasin jalka piikin alla aplodien säestämänä
lookaround_orig.gif
Onneks kaverit sentään jeesas mut pois pyörän alta, eivätkä jääneet pidemmäks ajaks nauramaan
biggrin.gif

Kieltämättä hävetti se ilta...

HEH!Fum28 Offline
Italiattarien isät karkoittivat takaisin kylmään pohjolaan

Kyllä hymyilytti ku luin tän...

Muutama vuosi sitten olimme kotilolla kauniina kevät päivänä ajelemassa porvoon suunnalla ja pitihän sitä päästä merenrantaan niin kauniilla ilmalla ja mukana kun oli koira niin pakkohan sillekkin oli mukava paikka löytää
smile_org.gif

No löysimme uimarannan jonkun golfkentän takaa ja kun kevät oli niin ei todellakaan ollut ihmisiä häiritsemässä mukavaa oleskelua
062802jumpie_prv.gif

Noo...kaikki meni siihen asti erittäin hyvin kunnes sanoin muijalleni että käyn kääntämässä auton että päästään lähtemään...

Ajattelin sitten komeesti heittää auton ympäri siinä hiekkarannalla
withstupid.gif
...no arvaa vaan upposiko renkaat hiekkaan..siihen jäi ja kun yritin päästä pois niin ei kun upposi vaan syvemmälle
bawling.gif

No lopuksi onnistuin sen saamaan niin kiinni että renkaat hiekan sisällä ja koko kotilon pohja makasi tasasesti hiekan pinnalla
nixweiss.gif

Noo hirvee vitutus tottakai, mutta ei kun ihmettelemään mitäs sitten tehdään ja kaverille soittamaan....

Samassa sieltä metsästä tuli hirveessä jurrissa oleva kundi kyselee mitä sä tollasia tyhmyyksiä oot mennyt tekemään...

No kertoi että heitä on tossa metsässä kundeja puolijoukkueteltallinen joten kohta saadaan apua...ja lähti kävelee takaisin metsään
tounge.gif

Sanoin muijalle että nyt sitten lähdet kävelee sen koiran kanssa tonne tielle päin koska ei siitä auton irrottamisesta tule mitään jos tollanen "namu" on läsnä
wink.gif

Noo tuli sieltä metsästä sitten kuusi kaveria apuu ja ei kun ensimmäisenä kyselemään multa että missä se missi on, kun kaveri mistään autosta mitään oo puhunut vaan mainostanut todellista missiä
inlove.gif

Sanoin että mikä lie koiranulkoiluttaja ollut eli en kuulemma tuntenut ollenkaan
cool.gif
No kaverit sitoi kiipeilyliinoilla pakun perään kotiloni ja kaivettiin siinä sitä vielä puolituntia ennen kuin irtosi ja pääsin jatkaa matkaa
bowdown.gif

Ensimmäinen huoli kavereilla oli että en kai minä oo poliisi kun kaikki olivat niin hirveessä kaasussa että kun pakukuskikin oli ainakin 2 promillen humalassa
omg.gif

Ja se toinen suurin huoli oli se että eivät saaneet sitä missiä telttailee heidän kanssaan
033102bebe_1_prv.gif

No minä ei kun kiitin ja otin "missini" matkalla mukaan
blush.gif

eli tässä esimerkki tyhmyydestä eli opetus on hiekkarannalla voi tehdä kyllä paljon mukavampiakin asioita
wink.gif

-------------- minä tunnen noi jäbät, se on jokavuotinen traditio(puolijoukkuetelttallinenheebojahirveessäkaasussavaimojapiilossa) olen itekin ollu siellä parina kesänä ja ihan ku muistelisin puhuneen jostain kiinnijääneestä autosta
biggrin.gif

Tuli tosa mieleen ku vanhoja muistelin, ku kerran kaaaauan sitten, ku oli kaaunis kesälomapäivä, ni lähin tankkaa mopoo parinkilometrin päähän nesteelle ilman kypärää tietty ja tietty vähä kännissäki, ku olin nuori ja villi ja oli naisii ja kaikkee, sillon vanhoina hyvinä aikoina.
tounge.gif

Pururataa melkein koko matka, ja siin pieneshä kännishä innostuin ajamaan vähän krossia,
sport05.gif
ja siin läppäpyttypeeveessähän oli sillä hetkellä tietysti vaan yks vaihde ja se oli tääysillä. Siin hetkenaikaan kaasuteltuani ajaudui tiukassa ysikympin mutkassa vähän penkereen puolelle ja kantoon, siitä sitten parivolttia kerien todella syvälle mettähallituksen maille.
No eeihän se missään sattunu ku olin nuori jai kovaluinen ja kaikkee. (sillon oli nuppikin tehty panssariluusta)
Siin hetken aikaan keräiltyäni totesin vaan et mopolle ei käyny kuinkaa ku sammaleelle oli kieriny, ja jatkoin innoissani matkaa.
Siitä Nesteelle päästyäni kävin pyytämässä sisältä kakstahti-bensaa. On jääny niin elävästi mieleen ku se huoltamon pitäjä kattos mua suu auki niinku se olis halunnu sanoo jotain, mut ei saa sanaa suustaan. Sit se tuli antaa sitä bensaa, ja oli koko ajan ihan hiljaa, vähän mä ihmetteli jo sillon sitä hiljasuutta mut luulin tietty et se johtuu kunnioituksesta mun raaserimaisen mopon ulkonäöstä!
tounge.gif

Siit sit maksettuani kaasuttelin komeesti sillä yhdellä vaihteella (täysillä) takasin kavereiden luo.
Kaverit alko sit heti ihmettelee et kui sun pää on ihan veres, no mä aloin ittekki ihmettelee et on vai?
Et ilmankos se huoltamon pitäjä kattos vähän pitkään!
tounge.gif

edit. niin ja piti viel sanoo et rikoksenahan tää on jo vanhentuunu, niinku mieski. Eli on vähän tullu älliä päähän.
033102bebe_1_prv.gif

iltasella päristelin uuella katulaivallani kohti keskustaa tupakan puutteessa aurinko paisto ja oli lämmintä..mukava ajokeli ja kaikki suju niinku piti ja eihän se myyjä sitte myynykkää r-kiskalla sitä tupakka tuotetta..sanoi vaan että vielä 1vuosi ni sitten
veryangry.gif
noh ei auttanu ku lähtee kotia kohto matkalla huomasin muutaman blinbling(tuning)auton siwan pihassa ja ajattelin että ne vois hakee..siinä sitte laitoin jarruja päälle ja just just hiljeni vauhti risteykseen..sitten joku reipas nuori täti(n.70v) päätti kurvata siwan pihasta pois käyttäen molempia kaistoja niin ei auttanu ku tehä taktinen väistöliike ja ohoh..siinä oli hiekkaa..nurin menin pyörä liukui kaatumaraudan varassa kohti ojaa ja kauhee kirkuminen lähti metallin osuessa kilometri tehtaan tuotteeseen..onneks pysähty ennen ojaa..sittem tuli 2 vanhempaa motoristia jotka näki tilanteen toinen juoksi auttamaan minut ylös ja toinen meni hakemaan katulaivaa..siinä aikansa putsailtuaan minua huomasivat että ajotakissa oli pari reikää jo kypärä rikki
mad.gif
tämä täti kysyi että soittaako poliisin..sanoin että ei tarvii(5min aikasemmin ottanu lasillisen.eihän se nouse päähän mutta alko mittari näyttää sen silti,hengitys höyryt)pyörästä meni oik.vas.puolen etu vilkku rikki,plexiin ja kaatuma rautaan naarmuja..onneks ei muuta..sikku katoin ni ei enää blingbling miehet ollukkaa siellä..kyllä otti päähä..

PS. unohin kertoa äskeisessä että olen SUURESTI KIITOLLINEN NIILLE KAHDELLE MOTORISTILLE JOTKA TULIVAT AUTTAMAAN!!
bowdown.gif

Pari viikkoa sitten tulin kotipihaan. Mulla on konetoimiset takorautaportit ja kaukosäädin pyörässä. Painoin portit auki ja ajoin niiden väliin avatakseni autotallin oven toisella painikkeella. Ajohanskan peukalo tietysti osui portin komennusnappulaan ja portit alkoivat sulkeutua. En saanut hädissäni painetuksi sitä uudestaan (jotta ne avautuisivat), joten oikeanpuoleinen portti tavoitti pyöräni (Bemu K 1200 LT)etukulman ja nurinhan se 400 kiloa väkisin meni.

Siinä sitten punnertamaan mopoa pystyyn samalla pälyillen kuinka moni naapuri näki.
Vahingot olivat onneksi aika minimaaliset. Sivulaukun kromilista rypistyi, mutta nehän näissä pyörissä ovat kulutustavaraa jokaisen kaadon yhteydessä...

Oppia ikä kaikki...

t. pozo

062802moto_prv.gif

Sillon kun oli vielä hieno piikki customi...niin eka reissuhan se oli kun ajoin pankin pihaan ja laitoin jalan alle ja nousin pyörän selästä...niin, siinä oli mukava mäki sivusuuntaan ja jalka ei pysynytkään alla kun siinä oli se hemmetin jousi... Siihen se sitten kellahti ja peili rikki
confused_orig.gif
Onneks ei muuta! Kiltit poitsut tuli sit jelppaa mua, ihan ilman pyyntöä
062802jumpie_prv.gif

Mutta oli noloa ja se peili harmitti ihan älyttömästi!
biggrin.gif

Tänään tuli ekat lipat, hatuttaa kun mopo ei ollut edes käynnissä
mad.gif
. Kävi perinteiset eli hyppäsin mopon päältä ja sehän lähti kallistumaan. Noh, kerkesin ajatella että ei hätää kun se kaatui itseeni päin. Mutta sorahan on tunnetusti semmosta kuulalaakeria että jalka lipesi -> kyljelleen mentiin. Jarrukahva poikki ja pari naarmua katteeseen
nixweiss.gif
. Toivottavasti isäukko oli ainut joka näki
tounge.gif

Niinpä taas.. mitähän muut nyt ajattelee..
033102ass_1_prv.gif

Voi mikä kansantauti, olisikohan aika keksiä lääke joka auttaa.
Sehän on lähempänä kuin uskoisikaan, juuri niin.. se punavihreälila pilleri jossa on omakuva.
wink.gif
033102bebe_1_prv.gif

Back