• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tossa perjantaina tuli liityttyä pannutusklubiin. Ihan kiva. Motoparkissa jyrkkä oikea hieman hieman hevosenkengän jälkeen, takarengas alta ja sellälleenliukua hiekalle. 70-80km/h vauhtia tilanteessa. Luultavasti keskittyminen sitten oli vähän herpaantunut, kun en oikein muista syytä tapahtuneelle. Kait siinä tuli vaan vähän liikaa avattua, mitä kyllä olen kovasti pyrkinyt välttämään..  
nixweiss.gif

Kuskille ei käyny kuinkaan
Huomasin että olit lipannut mutta en viittinyt tulla kyselemään.. Arvelin että viduttaa tarpeeksi että vielä jaksais muiden uteluihin vastata..
Itse olin paikalla harmaalla busalla.

Otan osaa

Huomasin että olit lipannut mutta en viittinyt tulla kyselemään.. Arvelin että viduttaa tarpeeksi että vielä jaksais muiden uteluihin vastata..
Itse olin paikalla harmaalla busalla.

Otan osaa
kiitos
biggrin.gif
Loppupelissä vtutus oli aika pienissä lukemissa. Säilyihän pelit sentään ajettavana, ja muutenkin kun vain naarmuilla selvittiin.. Enempi inhottaa tuo osien metsästys nyt sitten.

Taidettiin muutama sana vaihtaakin?

Keväällä sitten toki takaisin radalle.

Lahjaksi saatu iso A-kortti 80-luvulla antoi luvan ajaa moottoripyörää  
062802moto_prv.gif
, niinpä...

Tuore hulluus vei mopoilun maailmaan tämän kesän alussa, pääsin ekan kerran kunnon pyörän kyytiin  
bowdown.gif
.

Hulluus vain paheni ja kaksi kuukautta ekasta takapenkkikokemuksesta olin ekaa kertaa oman mopottimen päällä ja piukka ajatus, minä osaan varmasti ajaa , tai sitten en  
omg.gif
. Alla oli Yammun XJ Diversion 600, kehuttu hyväksi aloittelijan pyöräksi.

No tosi aloittelijalta kaatuu pyörä ennen kuin se on edes käynnissä ja metriäkään ajettu. Kokeiltu on, jalat liian lähellä runkoa ja pienikin kallistus riitti, humps sitä kupsahdettiin oikealle kyljelle. Siinä ei auttanut vaikka kuinka pisti vastaan, tosin sain jarrutettua vauhtia , vauriot jäivät vähäisiksi, vain etuvilkun lasi irtosi. Muita vammoja ei tullut, paitsi henkisiä  
crazy.gif
. En kuitenkaan antanut periksi vaan ajoharjottelu alkoi..

Olen aivan myyty moottoripyöräilyyn  
062802jumpie_prv.gif
.
Se sama hulluus tais iskeä muhunkin  
biggrin.gif

Pari viikkoa sen jälkeen kun olin saanut kesälomalla kyydityksiä kaverilta, tulin kaupasta ulos oman pyörän kanssa.

Eka harjoittelu parkkiksella, vauhtia 0, pyörä nytkähti ja niin sitä maattiin maassa ihmetellen et mitäs kävi.
Ajattelin et no, ei kun pyörä pystyyn ja jatkamaan harjoituksia. Mut enhän mä jaksanut.... täytyy varmaan alkaa puntteja nostelemaan  
omg.gif

Pyörälle ei käynyt mitään, ei naarmuakaan. Eikä mullekaan.

Niin olen myyty mäkin  
sport05.gif

<table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">

heh kivoja tarinoita;)

Itse kun olin ostamassa ekaa pyörää, niin koeajon päätyttyä, tempasin liikkeen pihaan liian isolla vaihteella, töks ja pyörä ympäri.
Liikkeen omistaja katsoi tyytyväisenä liikkeen ovelta.
Ei auttanut, kun nostaa käsi ylös ja todeta " minä otan tämän"
[/QUOTE]

kyl se elämäni kaato oli kun keuli monkeylä. karveri morjejesti ja mätyhmä irrotin toisen käden. asfetti ihottomaa tuli aikalailla. tyhmyydesrä oppi.

Pakko laittaa sunnuntai-illan ratoksi oma kaato n.31v sitten.
Olin kaverin kanssa satapiikin enduroJammulla liikkeellä perjantai-iltana. Kaveri kyydissä ja minä puikoissa. Kaverilla vähän pussikaljaa kannossa. Oikaisin tapani mukaan sieltä mistä pääsi ja tällä kertaa pamautin pimeässä puiston läpi menemään- Siinä oli pensasaitaa jonkin verran ja päästelin niiden välistä suoraan melko reippaasti hiekkalaatikkoa päin.
Lensimme tietysti molemmat kaaressa. Hiekkalaatikon reunalla istui kaksi tyttöä jotka tietysti olivat melkoisen pelästyneitä ja hämmentyneitä. Ihmeen kaupalla pari kaljaa jäi ehjäksi ja siinähän se loppuilta menikin suht rattoisasti. Oli aikamoinen sisääntulo. En ole miestä aikoihin nähnyt; onkohan edelleen saman tytön kanssa naimisissa........

Pistetään nyt se omakin kaato tänne.
Elettiin -80 lukua. Alla Tuutti vuosimallia -72.
Jalassa risaset farkut. Pysähdys risteyksessä
elikkäs piti saada jalkaa maahan. No, tietenniin
farkkujen risanen lahje tarttui jalkatappiin.
Siinä sitten kipattiin kuin keila. Kaverit ihmeissään,
että mitä tapahtui. Saiko se jonkun kohtauksen?!?
Kyllä siitä saikin sitten kuulla.
lookaround_orig.gif

Meikäläinen päätti hoitaa tuon kaadon heti alta pois. Ensimmäinen pyörä oli ollut noin 24 h omistuksessa kun kämpän hiekkapihalla peruuttaessa saapas luisti alta. Ei siinä paljon enää pystynyt tekemään. Muutama pieni naarmu pyörään ja armoton v***tus.

Mä pistän paremmaksi; eka kaato tapahtui noin minuutti ja 100m  
omg.gif
sen jälkeen kun olin ostanut ekan oman moponi. Tankki oli tietysti tyhjä kauppiaan jäljiltä, joten eka tehtävä oli ajaa tien toisella puolella olevalle huoltsikalle. Mittarin edessä oli yllättäen voimakkaat kallistukset, jolloin pysäyttäessä jalka hapuili tyhjää kunnes tavoitti maan. Tuossa vaihessa mopo oli 45 asteen kulmassa matkalla kyljelleen. Lupaava alku motoristin uralle.

Vaurioina oli vain pari pientä naarmua mopon kyljessä. Oppina ikuinen varovaisuus huoltoaseman mittarinkenttien kallistuksia kohtaan ja se miten raskasta mopoa ei nosteta pystyyn.  
smile_org.gif

Kevariaikoina parkkiksella väänsin hienoa customikevaria käyntiin ja isäpuoli ruuvaili siinä sitten autossa vieressä jotain.

Ykkönen silmään ja kytkintä ylös vähän varomattomasti, sammahti siihen eikä kerennä enää laittaan jalkoja tapeilta maahan, suoraan pyörän kanssa kyljelteen.

Naurettiin kaksin kerroin hetken aikaa ja uudella yrityksellä matkaan...

Seuraavalla kerralla meinasi hymy hyytyä, motarin rampilta tulossa alas, täällä sellasta hienoa betonilaattaa asvaltin sijaan, ja sateella.

Alla oli sillon ZX-6R ettei todellakaan mikään kovin tykki pyörä ja silti alkos lyömään aivan yllättäen tyhjää pienen pienestä kaasun käännöstä, rupes komiasti vispaan perä ja siitä hurauttis rekka sitten aivan vierestä juur samaan aikaan ohite.

Ei betonilaatoille sateella  
kynttila.gif
Hullun liukkaita, märkä asvalttikin pitää enempi mitä tuollainen 600cc parhaillaan tuottaa, ja tuo betonilaatta alkoi lipsumaan pintakaasulla ihan alhaalta
nixweiss.gif

Onhan niitä kaatoja sattunut mopo ja kevariaikoinakin joskus reilu 25 vuotta sitten, mutta viime kesänä kävi toistaiseksi noloin kaato.

Tulin pyörällä pihaan ja aloin punnertamaan pyörää keskiseisontatuelle. Jalka tallalle, toisella kädellä kiinni tuesta takaa ja toisella stongasta, ponnistus ja jostain kuului PAM! Tasapaino oli kohti pyörää, joten pyörä kaatui oikealle kyljelleen ja äijä melkein rähmälleen päälle. Naapurit tietty omalla pihallaan ihmetteli että mitä se nyt meinaa.

Hetken siinä ihmettelin että mitä tapahui, sitten alkoi jalassa tuntua pakotusta ja pientä kipua. Koitin nostaa pyörää ylöskin, mutta ei onnistunut. Tytär oli onneksi kotona, kahdestaan saatiin pyörä ylös.

Hetken vielä ihmettelin jalkaa, tytär heitti mut arvauskeskukseen ja siellä varmistui diagnoosi jonka jo itsekin tiesin: Akillesjänne poikki. Parin päivän päästä leikkaukseen, kipsi jalkaan ja 3kk sairauslomaa. Meni loppukesä mukavasti ajohommista unelmoidessa...

Viime kesänä gsxr1100 juuri maalautetulla kawasaki zx10r perällä yms fighter varustuksella...
Menin avovaimon työpaikalle syömään, vauhdissa jalkatappi maahan ja ukko pois pyörän selästä. Juuri kun käännyin pyörä kaatui päälleni
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
vieressä oli rakennusmiehiä terassin teossa, pikkasen kato hävetti ihan omasta puolesta.
kytkin kahva poikki ei muuta+ häpeä. En käynyt enää syömässä kun terassia tehtiin..

Jösses!
sport05.gif

Harvemminhansitätänne.....mutta menköön nyt sitten kun tänään aamusella:

-paikka: Harsdtad (Lofootit)
-kellonaika: 07:12
-temperature: -6´C
-lumi: tuoretta yöllä satanutta 2cm
-vauriot: henkistä sorttia....
sad_orig.gif

-tilanne: pärrä parkissa pensionaatin takapihalla josta se piti ajaa mäkeen ylös valtakadulle. Matkaa ei ollut kuin semmoset 35 m.

Totesin että turha lähteä edes yrittämään vaan vauhtia on otettava reilusti. No pikkukatua edelleen alemmas about 100m jossa u-käännös. 1 sisään veätys ja nopea 2:nen. Lipee mut tuntuu et siitä se lähtee kiihtymään. Ei ollut tasainen katutaso vaan talojen takia lykitty pihoja auki joten perä pääse jonkun portin kohalla pomppaseen nii eihän se muuta tarvinu. Ei ollu vauhtia kun jokunen 20km/h mutta siinä huilattiin molemmat.
Onneksi kohta tuli joku Bertil joka auliisti punnersi pärrän pyörilleen....aamuvoimistelu samalla
biggrin.gif

Kaatumarautaa oikaisemaan sitten kun kotia pääsee.....
sport05.gif

ps. ei ollut takusessa nastoi....joo-joo.-ois auttanut, mut mää menin sit sen saman mäen kuiteski ilman vauhtia ylös!

Jovvain..
sport05.gif

Tää on siis uskomatonta, mullon joku k-tauti tai epidemia....tästähän tulee jo ihan tapa:

-paikka: Tornion keskustan liikennevalot
-aika: 20:12
-temperature: -14´C
-lumi: tuoretta tunnin sisällä satanutta ~1cm
-vauriot: henkistä sorttia....
-tilanne: pärrä parkissa hotellin edessä josta lähden kaveria tapaamaan n 1 km:n päähän ensin siis valtakadulle ja siitä v a r o v a s t i liikennevaloihin. Matkaa ei ollut ajettu kuin semmoset 65 m, niin siihen vihreään aaltoon mun yrittäessä mun pärrä alkaa sitten huilaamaan.....(rysäys kuului varmaan ruotsin puolelle asti
bawling.gif

Jää sivulaukun & kaatumaraudan varaan, äkkiä pystyyn ja semmonen "vakiintunut" ilme päälle että ei tässä mitään uutta tai ihmeellistä tapahtunut, ja sälkäisy viereen pysähtyneen Fordin suuntaan...

Päivän saldona aiemmin 12 h jutaamista nastattomalla + kovakumisella takarenkaalla.
Abisko-Kiirunatietä todella lumisessa & jääpolanteisella tiellä 460km väliin kytkintä luistattamalla ja jaloilla ylämäkeen auttaen kun ei 3-/2- vaihteella päässyt vedon loppuessa etenemään...seka sairaan röykkyisessä (paakkuuntuneessa) Överkalix-Ylitornio välisellä tiellä pimeällä, jossa perä karkasi ainaskin kuudesti niin että ohjaustanko melkein rajoittimessa asti..
crazy.gif
hätäoikaisut + hallitut kaasunvähennykset tehos...

Että aina ne ensimmäiset ja viimeiset kilometrit on niitä vaarallisimpia!

Tuo allekirjoituksen viimoinen peli vasta käyny hiekkatiellä ojassa ilman kaatumista, muita sitten tullut heiteltyä nurin sekalaissa tilanteissa yleisöllä tai ilman, periaatteella "pokka pitää" tapahtuipa mitä tahansa, paitsi ympäri en keuli.

Muutama vuosi sitten palasin TDM-jammulla Norjan reissusta ja piti käydä apteekissa. Ajattelin että käväisen tolla Supermotolla. Palatessa yhdessä T-risteyksessä jossa on mutka vasemmalle, norkoili edessäni volkkari joka yht'äkkiä laittoi vilkun oikealle, ryhmittyi vasemmalle ja jarrutti. Olin jo siinä vaiheessa aloittanut kallistuksen koska volkulla ei ollut mitään esteitä poistua risteyksestä, ei edes jalankulkijoita missään. Liekö jarruttanut tahallaan.

No, servot kiinni, etupyörä alta ja olkapää edellä ketoon. Joku raahasi mut jalkakäytävälle. Seuraavassa hetkessä tuli Gestapo paikalle ja alkoi kysellä että onkos tullut maistettua ja tunki pilliä suuhun, puhalla kunnolla. Nollaa näytti. Sitten ankara puhuttelu että mitä sitä tuolla tavalla ajetaan, sakko tästä pitäisi kirjoittaa. Yritin lähinnä pysyä tajuissani, vastasin vain että kai sitä oman pyöränsä saa kaataa (no ei tullut sakkoa).

Sitten tulikin jo ambulanssi. Saldo: 7 kylkiluuta poikki ja lapaluu halki. Ilmankos ei meinannut irrota sitä puhallusta.
Pyörään tuli vain pieni naarmu etulokkariin.

Melkoinen suoritus kolmenkympin vauhdista. Tarvitsinkin hakemani buranat itse. Kehtaan tämän nyt kuitenkin tässä kertoa kun pidetään pienen sisäpiirin juttuna.

Mitä tästä opimme:
-kalibroi jarrutuntuma testijarruttamalla kunnolla joka kerta kun lähdet ajamaan (jäipä tekemättä tällä kertaa, ja Smoton jarru puree ihan erilailla kuin TDM:n)
-kunnon ajokamat lyhyellekin matkalle
-hidas vauhti voi olla vaarallisempi kuin kova
-gestapon tehtäviin kuuluu vain ja ainoastaan syyllisen selvittäminen

Turhaapa minä tällaista kertomaan, mutta kerrotaan nyt kun muutkin on mopoiänmenopelien jutuillaan avautunut...

Eli poikasena kaverin kanssa käytiin hiukan metsässä talsimassa, hänellä polkupyörä ja mulla manki menopelinä. Pitkävartiset saappaat jalassa (kyllä, tämä liittyy tarinaan). Sieltä kotiinpäin tultaessa sitten päätin avustaa kaverin polkupyöräilyä työntämällä oikealla jalalla polkupyörän takatelineestä, eli sillälailla oikea jalka suoraan sojjottaen... Sittenpä kävi niin, että mankin ohjaustangon kaasukahvanpuoleinen pää meni sinne saappaanvarteen! Ohjattavuushan siin hiukan kärsii ja mopo alkaa kallistua vasemmalle kun "ratti" ei käänny sen ollessa siellä saappaan varressa!

Siitä sitten hitaasti mutta varmasti mopo vauhdista kyljelleen öljysoralle tuloksena että mopo solmussa ja päreinä, poika käsistä, vatsasta ja polvista auki. Teki kipeetä. Tapaus oli ihan oikeasti "henkisesti aika paha", ts. mopon nilkutin suoraan talliin missä se oli pari kuukautta, enkä halunnut ajaa metriäkään enkä halunnut nähdäkään koko vehjettä. Sivukoppa, mittari+etulamppu päreiksi, kytkinkahva, ohjaustanko vinossa yms. En heti uskaltanut edes ajella kuin suunilleen ykkösellä. Jäi semmonen kammo.

Itellä menee mopoaikoihin mut kerrotaan nyt kummiski.. Oli tapana ajella Honda Monkeylla sillee yhellä kädellä niin että toinen lepää takana tarakalla. Tuli sitte kantapään kautta opittuu sen vaarallisuus, pomppu tulee vastaa tiessä ja pieni mopo otti vähä ilmaa ja eturengas laskeutuu 90 asteen kulmassa asvalttii. Vauhtia oli 40km/h ja siinä sitte keräilin mopon osia ja lähin ajelee kotiipäin kädet veressä ja paita revenneenä.

Ajelin semmosta pientä pururataa kotiin ja kyllä kummasti lenkkeilijät ihmetteli ku tulin vastaa.

Olipa kerran, vuosia sitten......

Hieno keli, 1000cc Varadero hyrrää alla ja mökki lähestyy.
Hyrrää se jokin muukin, puhelin prkl, surisee taskussa jo ties kuinka monetta kertaa.

Ajattelin että soitan sitten perillepäästyäni takaisin, mutta kun se vaan soi ja soi niin pitihän siihen lopulta pysähtyä vastaamaan.

Kapealla asfalttitiellä pyörä aivan tien laitaan, ja jotta puhelimen saa pois syvästä ajohousun taskusta, tukijalan vaihto oikealle. Olinpa vaan näppärästi pysähtynyt niin liki tien reunaa ettei oikea jalka tavannut muuta kuin tyhjää. Siitä pyörä ja kuski ryminällä metriä syvän ojan pohjalle  
withstupid.gif

Soitin paikalle hinurin ja polliisit, puhallettuani nollan korkkasin koskisen seriffin edessä ja kulautin semmoisen puolipulloa alku vi****n, olihan ukolla ilme  
omg.gif

Back