• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

No nyt on ekat lipat sitten koettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MRi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MRi

ex-YCC #149
Olin ajelemassa illalla kaverille käymään. Lahden motarilta pohjoisesta liittymästä ylös ja Järvenpäätä kohti. Mittarissa nopeusrajoitusten mukainen n. 60 kmh. Heti sillan jälkeen oikealta (kolmion takaa) välähtää auton keula ja yöntimo lähtee ripeästi ja päättäväisesti liikenteeseen, mielessä käy ei v*ttu se tulee eteen! Etunen jarrutuksella lukkoon ja etupää alta pyörä nurin, noin 20 m liukua mopolla ja itellä joku metri enemmän parilla kierimisellä muistin mukaan. Ekat ajatukset päässä että ei voi tapahtua mulle...

Hyvät asiat

Onneksi se tumma kaveri huomasi mut viime hetkellä ja löi liinat kiinni ja pääsin keulan ohi. Lento ois ollut vähän toisennäköinen siinä tapauksessa...

Aluks tuntu että ei käyny mitenkään. 118 kautta soitto ja hinuripaikalle. Reilun tunnin päästä oli mopo jo noudettu ja ite menossa lekurille. Vasemman kyynärpään alla puolikkaan appelsiinin kokoinen pallo. Lekurilta kuitenkin hyvät uutiset röntgenin jälkeen, ei luita poikki, pelkkä verenpurkaus.

Huonommat

Bläkkäristä (-05) paskana ainakin vilkku, vasemmanpuolen katteet, pleksi, etulokari, kytkinkahva, stonganpää. Koneenposki paskana ja mehut ulkona. Toivottavasti jo huomenna vahinkotarkastajalta tuomio ja toivottavasti menee lunariin. Paljonhan noissa pitää muuten olla korjausaste jotta AVK kutsuu?

Kaikki varusteet menee lunastukseen: Rukan kamat suojas ihan hyvin mutta aika reikäseksi ne jostain kohti meni. Vasemman kengänkärki ilmeisesti laahas koko matkan maassa. Araista leuka kynsi asfalttia (ei viitti edes ajatella mitä tollasessa tapauksessa käy avopotan kanssa  
confused_orig.gif
) Puku ja potta oli kuukauden vanhat.

No eikös sitä sanota että on kahdellaisia motoristeja: niitä jotka on kaatunut ja niitä jotka ei ole vielä kaatunut. 7 kesää ja 70 tkm mentiin ennen kuin osui omalle kohdalle.

Yöntimo jäi paikalla ja kyseli lontooksi oonko ok, tarttenko kyytiä jne. Jeesiä tuli paikalle pyörän siirtoon muutoinkin. Omaan piikkiinhän ja vakuutuksiinhan toi menee. Ja onneksi niin koska muutoin tarina ois ehkä toisenlainen jos ois keulaan osunut...

Edit: Siinä kuvat jos jotain kiinnostaa miten kamat kestää liukumista...

Arai.jpg

Rukka3.jpg

Rukka1.jpg

Sidi.jpg

Ja kuva moposta josta ei juuri selvää saa

xx2.jpg

Etunen jarrutuksella lukkoon ja etupää alta pyörä nurin, noin 20 m liukua mopolla ja itellä joku metri enemmän parilla kierimisellä muistin mukaan. Ekat ajatukset päässä että ei voi tapahtua mulle...
No pääasia ettei sinulle käynyt tuota pahemmin. Tietysti harmittaa että tässä vaiheessa kautta voi olla hankalaa saada uutta kalustoa nopeasti tilalle, mutta tärkeintä on että olet sitä vielä odottelemassa. Huonomminkin tuossa olisi voinut käydä.

Hyvä kuulla että Rukan puku teki sen mitä pitääkin, mulla on nimittäin ollut 4 vuotta samanlainen (tai siis varmaankin se edeltävä malli). Mihin se kyynärpää osui? menikö puvun suojien ohi jotenkin?

Tätä lukiessa käy väkisin miettimään että ehkä se oli hyvä että tuli otettua seuraavaan pyörään on ABS:it. Kunhan vaan tulis peli maahan.

Hieno juttu et kertomassa olet tarinaasi, paskempi juttu vakuutus ja muitten asioden lomassa.

Positiivisesti ajateltuna tervetuloa kaatuneiden porukkaan, meitä on jo aika paljon.

sanoi:
Hyvä kuulla että Rukan puku teki sen mitä pitääkin, mulla on nimittäin ollut 4 vuotta samanlainen (tai siis varmaankin se edeltävä malli). Mihin se kyynärpää osui? menikö puvun suojien ohi jotenkin?

Kyynärpää oli kai eka mikä otti vastaa asfalttiin. Sen verta kova tärsky ettei tossa suojat auta. Puvussa kangas kesti liuun polvien ja kyynärpäiden kohdilta mutta sivusta kului puhki.

sanoi:
Tätä lukiessa käy väkisin miettimään että ehkä se oli hyvä että tuli otettua seuraavaan pyörään on ABS:it. Kunhan vaan tulis peli maahan.

Mietin kanssa että tokkopa tollasessa tilanteessa mitkään kurssit tai ennakoinnit jeesais? Reaktio oli sen verran vaistomainen. Etunen piirsi viivaa arviolta 3-5 m ennen kuin lähti alta. ABS:lla ois pysynyt pystyssä.

Heti sillan jälkeen oikealta (kolmion takaa) välähtää auton keula ja yöntimo lähtee ripeästi ja päättäväisesti liikenteeseen, mielessä käy ei v*ttu se tulee eteen!
Oli todella tuuria mukana ettei käynyt pahemmin. Kiinnitin kuitenkin huomiota tuohon lainaamaani kohtaan tekstissä.

Tieliikennelaki kun määrää seuraavaa -
sanoi:
15 §
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
edit: onpa huonoa tekstiä meikäläisellä - huh
smile_org.gif

Hyvää ja huonoa tuuria, onneksi ei ollut enempää vauhtia. Kevät vasta menossa ja hyvin aikaa hakea uusi mopotin ja kamppeet ja sitten vaan
062802moto_prv.gif

Hyvä ettei käynnyt pahemmin  
thumbs-up.gif

Yöntimo jäi paikalla ja kyseli lontooksi oonko ok, tarttenko kyytiä jne. Jeesiä tuli paikalle pyörän siirtoon muutoinkin. Omaan piikkiinhän ja vakuutuksiinhan toi menee. Ja onneksi niin koska muutoin tarina ois ehkä toisenlainen jos ois keulaan osunut...

Öööö.. siis miksi menee omaan piikkiin? Se joka on väistämisvelvollinen on tieliikennelaissa velvoitettu selvästi osoittamaan, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuutta. Jos oikein ymmärsin, niin auto oli tulossa kolmion takaa sinun eteen, mutta vasta viime tipassa pysähtyi. Jos näin, niin kyllä autoilijan vakuutus maksaa.

Jep. Joillakin tiellä liikkujilla on äärimmäisen vittumainen tapa tulla täyttä vauhtia kohti risteystä ja jarruttaa viime tingassa. Siinähän sitten arvot, että aikooko se pysähtyä vai ei.

sanoi:
Hyvää ja huonoa tuuria, onneksi ei ollut enempää vauhtia. Kevät vasta menossa ja hyvin aikaa hakea uusi mopotin ja kamppeet ja sitten vaan  

Toivottavasti noin! Huonompi vaihtoehto on metsästää pajaa joka taikoo ton mahdollisimman nopeasti kuntoon (siis jos ei mene lunastukseen).

sanoi:
Öööö.. siis miksi menee omaan piikkiin? Se joka on väistämisvelvollinen on tieliikennelaissa velvoitettu selvästi osoittamaan, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuutta. Jos oikein ymmärsin, niin auto oli tulossa kolmion takaa sinun eteen, mutta vasta viime tipassa pysähtyi. Jos näin, niin kyllä autoilijan vakuutus maksaa.

No itse järkeilin että kun (onneksi) en osunut sen auton keulaan ois todistelu vähintäänkin hankalaa. Todistajiakaan ei paikalla pahemmin ollut vaan jeesaajat saapu hetki sen jälkeen. Ja joka tapauksessa nyt on myöhäistä, omasta vakuutuksesta menee...

Vaimolla eka reaktio / kommentti oli että mutsille ei kerrota. Anoppi ei ole kauhean innostunut mopoilusta  
tounge.gif

Hyvä ettei käynnyt pahemmin
thumbs-up.gif

tämmöistä tää vain on..vaikka etelän hetelmä olisi itsekkin sitä mieltä et hänessä oli vikaa niin vakuutusyhtiöllä onkin eri kanta...

näitä sattuu. tässäkin kokenut motoristi ja hiljainen vauhti silti kaikki tapahtuu niin äkkiä ettei siinä ehdi kissaa sanoa...ei sitä vain uskois.

huonoa tuuria ja kuiteskin hyvää tuuria...toivotaan nytten et pärjäät

"yhtiön" kans..

Jep. Joillakin tiellä liikkujilla on äärimmäisen vittumainen tapa tulla täyttä vauhtia kohti risteystä ja jarruttaa viime tingassa. Siinähän sitten arvot, että aikooko se pysähtyä vai ei.
Joo näin on, näille tulee joskus näyteltyä merkkejä että voisi hidastaakin eikä ryntäillä siihen risteykseen.

Alkuperäiseen kirjoitukseen: tapahtuman kannalta ei varmaan ollut väliä oliko kyseessä yöntimo vai maitonaama, vai oliko.

ttu taas esimerkki siit et mopolla on pakko ajatella et kaikki tulee päälle tai darwin korjaa..
Ääh, ihan liian nöyrä asenne. Kyllä sen sitten huomaa, kun joku on isommalla ajoneuvolla kömpinyt päälle. Itse en turhaan stressaa raskaampia laitteita. Pää kyllä pyörii mulla risteyksissä ja tekee arviointeja mennäänkö, keulitaanko, ihmetellään, väistetäänkö vai näytetään keskaria
smile_org.gif

hyvä kun ei isompia tullut kuskille. jokainen kaatuu tai on jo kaatunut joskus, jotkut useamman kerrankin. siitä konttauksesta on tavallisesti suunta vain ylöspäin.

sanoi:
Alkuperäiseen kirjoitukseen: tapahtuman kannalta ei varmaan ollut väliä oliko kyseessä yöntimo vai maitonaama, vai oliko.

Ei ollut, ois voinut olla kuka tahansa kotilokuski. Ja kaveri oli aidosti pahoillaan ja huolissaan ja ootteli paikan päällä siihen asti mopo oli saatu hinurin kyytiin ja ite sain kyydin.

Jos puku näyttää siltä, että voi korjata, niin lähetä Rukalle. Itse korjautin takin ja housut ja molempien korjaus maksoi alle uusien housujen hinnan ja näyttää ihan uudelta. Tosin ehdin ostaa uuden Rukan asun, joten tuo jäi nyt vähän varalle.

Hyvä ettei käynyt pahemmin.

Olen vasta pari viikkoa ajellut isolla pyörällä, ja pannut merkille kyllä sen, että kotilokuskit tuntuvat aina koettavan että uskaltaako pyörä tulla. Katsekontakti on kuskiin. Sieltä se tulee tulee tuleee. Viime tingassa jarruttaa, kun huomaa että mä aion käyttää etuajo oikeuttani. Prkl että on rasittavaa.
Sitten ne ihmettelee kun välillä vähän vääntää kahvasta että kerkeää pois alta. Ei niille tunnu olevan mitenkäänpäin hyvin.

sanoi:
Jos puku näyttää siltä, että voi korjata, niin lähetä Rukalle. Itse korjautin takin ja housut ja molempien korjaus maksoi alle uusien housujen hinnan ja näyttää ihan uudelta. Tosin ehdin ostaa uuden Rukan asun, joten tuo jäi nyt vähän varalle.

Ei näytä ja vakuutushan noi korvaa.

oliko sulla nopeutta todellakin se '60km/h' ? vaatteiden puhkihankautumiselle ton PITÄISI vielä olla siedettävä nopeus vaan eipä näköjään ole, edes laatumerkille. tuota juuri pelkäsin ja sen vuoksi itse hankin juuri tälle kaudelle Halvarssonin Safety Suit'in, jolla hankauskestävyyttä kovimman standardin mukaan, vaan enpä haluaisi joutua kokeilemaan millään nopeudella. samalla oon heränny ajattelemaan tukevampien hanskojen hankkimista. normi touring-saappaat voisi nekin vaihtaa sellaisiin jotka täyttää EN-standardit, niitä ei vain ole paljon tarjolla, Lindstrand mainostaa yhtä mallia joka täyttää 'level 1' vaatimukset.

umpikypärä vs avokypärä - älä muuta virka. on tainut olla täälläkin jaossa linkki erääseen kuvaan Internetissä, missä kaverilta on hankautunut polvesta  koko nivel pois kun on kyntänyt maata, selvästi ajellut 'farkuilla'.

hyvä homma että selvisit noinkin vähällä, ja toivottavasti oli sulle sekä eka että myös vika kerta 'down'!

itselläni kolmas kesä alkamassa ja 30 000km takana, eikä vielä kaatumista. paitsi mopedilla talvella
biggrin.gif

(no okei, kaksi kertaa oon, en kaat_u_nut vaan kaat_a_nut pärrän parkkiksella, molemmilla kerroilla harjoittelin uukkaria hidasajona, taisin itse kuitenkin pysyä jaloillani)
mad.gif
(v..tutti niin s...sti)

Back