• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

No nyt on ekat lipat sitten koettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MRi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajattele millasta jälkeä olisikaan tullut, jos olisit ajellut t-paidassa ja shortseissa.
sad_orig.gif

Hyvä ettet satuttanut itseäsi sen pahemmin.
Vie se pyöräsi Lehmarille hoitoon, niin tulee nopeasti kuntoon ja tulee hyvää jälkeä.

Ei muutta tsemppiä tulevaisuuteen ja turvallisia kilometrejä.

sanoi:
oliko sulla nopeutta todellakin se '60km/h' ? vaatteiden puhkihankautumiselle ton PITÄISI vielä olla siedettävä nopeus vaan eipä näköjään ole, edes laatumerkille. tuota juuri pelkäsin ja sen vuoksi itse hankin juuri tälle kaudelle Halvarssonin Safety Suit'in, jolla hankauskestävyyttä kovimman standardin mukaan, vaan enpä haluaisi joutua kokeilemaan millään nopeudella. samalla oon heränny ajattelemaan tukevampien hanskojen hankkimista. normi touring-saappaat voisi nekin vaihtaa sellaisiin jotka täyttää EN-standardit, niitä ei vain ole paljon tarjolla, Lindstrand mainostaa yhtä mallia joka täyttää 'level 1' vaatimukset.

Nopeutta oli todella tuo noin 60 kmh. Puvussa suojien kohdalla (eri kangasta?) ei pahemmin reikiä mutta muualla kangas osittain rikki. Tosin ei toi kangas kovin paksua näytä olevan...

sanoi:
Hyvää ja huonoa tuuria, onneksi ei ollut enempää vauhtia. Kevät vasta menossa ja hyvin aikaa hakea uusi mopotin ja kamppeet ja sitten vaan

Toivottavasti noin! Huonompi vaihtoehto on metsästää pajaa joka taikoo ton mahdollisimman nopeasti kuntoon (siis jos ei mene lunastukseen).

sanoi:
Öööö.. siis miksi menee omaan piikkiin? Se joka on väistämisvelvollinen on tieliikennelaissa velvoitettu selvästi osoittamaan, että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuutta. Jos oikein ymmärsin, niin auto oli tulossa kolmion takaa sinun eteen, mutta vasta viime tipassa pysähtyi. Jos näin, niin kyllä autoilijan vakuutus maksaa.

No itse järkeilin että kun (onneksi) en osunut sen auton keulaan ois todistelu vähintäänkin hankalaa. Todistajiakaan ei paikalla pahemmin ollut vaan jeesaajat saapu hetki sen jälkeen. Ja joka tapauksessa nyt on myöhäistä, omasta vakuutuksesta menee...

Vaimolla eka reaktio / kommentti oli että mutsille ei kerrota. Anoppi ei ole kauhean innostunut mopoilusta
tounge.gif
Eihän siinä syyllisyydestä ole epäselvyyttä,jos kerran autoa ei pystytä todistamaan edes tapahtuma-paikalle. Omaan piikkiin,kuten kaikki vaistämisvahingot muutenkin.
confused_orig.gif

Ihmeen paljon vahinkoa suojille noin vähästä vauhdista. Itse kynsin halpis tik-takeissa yli satasen vauhdissa eikä repeämiä ollut yhtään enempää. Mustelmilla jatkoin ajoa.

Vaihteeksi tällainen 'onnellinen' tapaus, parempaa lykkyä silti jatkossa.

Vaikka Rukan puvut pitäisi olla sieltä paremmasta päästä noita muovipukuja, niin aika herkän tuntuisesti niihinkin tulee repeämiä sinne tänne. Omakohtaiset kokemukset on. Eli vaikka kuinka väitetään, että materiaalin repäisylujuus jne on nahan luokkaa, niin ei varmasti ole. Noissa kilvanajoissa menee miestä nurin kovasta vauhdista vähän väliä, eikä nahkapuvusta silti päivä paista läpi mistään.

Rukan osastolla MP-näyttelyssä on välillä ollut niitä nurin ajettuja pukuja, monet täysin p-n päreinä. En tiedä mitä niillä varsinaisesti oli tarkoitus osoittaa. Itse otin ne lähinnä pelotteena.

No löytyy multakin se Rukan puku kaapista, kun se on kuitenkin kelvollinen kompromissi. Kotikulmilla poutakelissä silti nahkat päällä.

sanoi:
oliko sulla nopeutta todellakin se '60km/h' ? vaatteiden puhkihankautumiselle ton PITÄISI vielä olla siedettävä nopeus vaan eipä näköjään ole, edes laatumerkille. tuota juuri pelkäsin ja sen vuoksi itse hankin juuri tälle kaudelle Halvarssonin Safety Suit'in, jolla hankauskestävyyttä kovimman standardin mukaan, vaan enpä haluaisi joutua kokeilemaan millään nopeudella. samalla oon heränny ajattelemaan tukevampien hanskojen hankkimista. normi touring-saappaat voisi nekin vaihtaa sellaisiin jotka täyttää EN-standardit, niitä ei vain ole paljon tarjolla, Lindstrand mainostaa yhtä mallia joka täyttää 'level 1' vaatimukset.

Nopeutta oli todella tuo noin 60 kmh. Puvussa suojien kohdalla (eri kangasta?) ei pahemmin reikiä mutta muualla kangas osittain rikki. Tosin ei toi kangas kovin paksua näytä olevan...
Se että puku meni noinkin huonoksi, johtunee pitkälti siitä, että asfaltin pinta on erittäin karkeaa aina talven jäljiltä. Nastarenkaat rouhivat pinnan. Siitä syystä ne renkaatkin, etenkin takarengas, kuluu huomattavasti nopeammin keväällä ennen kuin tien pinta tasoittuu.

sanoi:
Ihmeen paljon vahinkoa suojille noin vähästä vauhdista. Itse kynsin halpis tik-takeissa yli satasen vauhdissa eikä repeämiä ollut yhtään enempää. Mustelmilla jatkoin ajoa.

No joo. Tarkemmin kun pukua / kuvia kattelee niin noi reiät on tavallaan hassuissa paikoissa: vasemman käden sisäpuolella (nappi revennyt / repinyt pukua?) ja lahkeen alaosassa (monossa kohouma josta aiheutunut pisterasitus?).

Kriittiset paikat joihin kaiken järjen mukaan rasitus on kohdistunut (olkapää, polvet, kyynärpäät, lonkka jne) ehjinä.

Niin ja kädessä oli nahkahanskat. Niissäpä ei näytä olevan juuri mitään vaikka varmasti ovat ottaneet kontaktia asfalttiin...

Oliko tuo 20m liuku ennen autoa vai auton ohi..? Mietin vaan että olisko pyörä ehtinyt pysähtyä ennen törmäystä jos etunen ei olisi mennyt alta lukkojarrutuksessa..?

Onneksi ei sattunut vakavampia.

Tuo kypärän kuva pitäisi näyttää kaikille, jotka suristelee avopotassa
omg.gif

No hyvä ettei pahemmin käynyt.Toivottavasti tulee nopee vakuutus päätös.

Vaimolla eka reaktio / kommentti oli että mutsille ei kerrota. Anoppi ei ole kauhean innostunut mopoilusta  
biggrin.gif
kenen anoppi sitten on  
tounge.gif

En koko viestiä jaksanut lukea läpi...... kuitenkin

Onneksi et satuttanut itseäsi pahemmin...... muovia ja metallia saa rahalla.

sanoi:
Oliko tuo 20m liuku ennen autoa vai auton ohi..? Mietin vaan että olisko pyörä ehtinyt pysähtyä ennen törmäystä jos etunen ei olisi mennyt alta lukkojarrutuksessa..?

Auton jälkeen. Mitään ei ois tapahtunut jos ei ois jarruttanut ollenkaan. Siis tässä tapauksessa nyt kun kotilokuski sai autonsa pysähtymään eikä mopo ja auto kohdanneet.

Tarkennukseksi siis vielä: auto lähti paikoiltaan liikenteeseen liikenteeseen, kuski havaitsi mut viime hetkellä ja löi itekkin jarrut päälle. Mulla paniikkijarrutus reaktiona siihen että auto tulossa eteen ja etunen kun meni lukkoon niin sitä muuttu matkustajaksi hetkessä...

Kotilokuski ei ilmeisesti nähnyt mua siinä vaiheessa kun lähti liikenteeseen. Musta pyörä ja mustat ajokamat ei tän takia se paras vaihtoehto...

sanoi:
Vaimolla eka reaktio / kommentti oli että mutsille ei kerrota. Anoppi ei ole kauhean innostunut mopoilusta   kenen anoppi sitten on  

Vaimon mutsi eli mun anoppi  
tounge.gif
. Oma mutsi on jo rauhottunut tän harrastuksen suhteen. Vaimon pikkubroidi on aikanaan vetänyt mopon lunastukseen ja siitä kai pelkotila.

Oliskohan ABS:eista ollu apua? En tiedä. Ei kun uutta alle ja liikkeelle. Varo Timoja.  
biggrin.gif
 Paranemisia.

Kotilokuski ei ilmeisesti nähnyt mua siinä vaiheessa kun lähti liikenteeseen. Musta pyörä ja mustat ajokamat ei tän takia se paras vaihtoehto...
Meinasin just kommentoida tätä kamojen väriä... Eihän se välttämättä pelasta vaikka missä pellepuvussa ajaa, mutta kyllä pistää miettimään kannattaako ehdoin tahdoin pukeutua niin näkymättömäksi kuin mahdollista? Jotkut rohkeat ajaa jopa keltaiset turvaliivit päällä, ja kyllä ne vaan erottuu todella paljon paremmin. Esmes. Englannissa noita käytetään paljon yleisemmin kuin täällä.

Itselläkin on musta kypärä, mutta ajattelin vetäistä sen kylmästi valkoiseksi, se kuitenkin on korkein kohta joka näkyy. Pyörä vielä samalla värillä niin johan tulee rispektiä...

Onneksi sulla oli kohtuu vauhti ja laatukamat päällä. Niissä ei kannata pihistellä, raha on niin toisarvoista tollasissa jutuissa.

minkämerkkinen eturengas? mikä malli?

olen vaan huomannut, että touring kumit on hengenvaarallisia. menevät lukkoon aivan mitättömästä jarrutuksesta verrattuna pitävimpiin seoksiin.

onneksi ei käynyt pahemmin. ABSit olisivat taas auttaneet.

Tuosta korvausasiasta vielä:

Itselleni sattui toissa vuonna liikenneympyrässä seuraava tapaus: Olin Koivuhaan Nesteen liikenneympyrässä kostealla ilmalla, kun seuraavaan liittymään lähestyi auto hidastaen. Lähdin vaihtamaan ympyrässä ulommalle kaistalle, kun huomasin auton lähtevän sittenkin eteeni ympyrään. Jarrutin (varmaankin valkoisen viivan päällä?) ja seuraavaksi huomasin olevani rähmälläni.  
omg.gif
Nousin siitä puiden nyrkkiä autoilijalle, joka sitten pysähtyi bussipysäkille. Nostin ja talutin pyöräni sinne ja vaihdoimme tietojamme. Nainen sanoi, ettei ollut huomannut minua.

Asia eteni vakuutusyhtiöiden taholla ja pyöräni korjattiin autoilijan vakuutuksen piikkiin, vaikkei mitään kosketusta tapahtunut. Tietenkin asiaa auttoi vastapuolen syyllisyyden myöntäminen. Eivätpähän bonukset pudonneet!
smile_org.gif

Edellä postitettujen lakitekstilainausten perusteella sinullakin olisi ollut mahdollisuus rokottaa vastapuolen vakuutusta. yrittänyttä ei laiteta! Ei minullakaan ollut todistajia.

Toinen muistettava homma on, että kannattaa kirjata pieninkin vamma vakuutuspapereihin, sillä niistä saattaa yllättäen jälkikäteen kehittyä isompaa. Minulla kyynärtaive oireili yli vuoden, en tosin ole hierontaa kummempaa tarvinnut.

No joo. Tarkemmin kun pukua / kuvia kattelee niin noi reiät on tavallaan hassuissa paikoissa: vasemman käden sisäpuolella (nappi revennyt / repinyt pukua?) ja lahkeen alaosassa (monossa kohouma josta aiheutunut pisterasitus?).

Kriittiset paikat joihin kaiken järjen mukaan rasitus on kohdistunut (olkapää, polvet, kyynärpäät, lonkka jne) ehjinä.

Niin ja kädessä oli nahkahanskat. Niissäpä ei näytä olevan juuri mitään vaikka varmasti ovat ottaneet kontaktia asfalttiin...
Se onkin niin, että ne paikat missä suojat ovat saavat yleensä vain iskun. Sen jälkeen kangas siirtyy suojineen liukumisen alettua. Eli kyynärpään kangas ei kulu, koska hiha on pyörähtänyt sen verran mitä pystyy, ja hiha kuluukin sisäpuolelta. Sama sitten housujen osalta. Loppupelissä se hankaus kohdistuukin niihin kohtiin, joissa siihen ei ole niin paljon varauduttu, ja repeämisiä tapahtuu. Liukusuunnatkin tietysti vaikuttavat vahvasti lopputulemaan.

Gorepuvun hihat ja vyötärö pitäisi pystyä 'lukitsemaan' puvun kiristysnyöreillä ja vöillä mahdollisimman vartalonmyötäiseen asentoon, jolloin tuo kankaan siirtyminen minimoituu. Housuissa näitä kiristyksiä ei edes ole. Nahkapuvussa tätäkään ongelmaa ei ole, koska puku on yleensä tiukempi ja lisäksi esim hihan pyörähtäminen ei altista heikompaa kohtaa, koska samaa nahkaa se on ympäriinsä.

Back