• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nettimotosta bongailtua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikähän se tässä on jekkuna:
http://www.nettimoto.com/victory/vegas/998183

Victoryn ajamaton Vegas 6500€:lla ;).
Todennäköisesti tullia varten ns. kusetus ilmoitus. Noita näkee paljon nettiauton puolella. Eli on tuomassa tuollaista ja laittaa tuonne alihintaisen ilmoituksen, jotta vero olisi matalampi. Ei mitään hajua voiko tuo edes toimia, mutta noita tosiaan näkee.
Tullilta tulee "selvitys" verotuksesta ja olen nähnyt omin silmin kun 3 kpl  A 4:sta on hintoja samaisista moottoripyöristä jonka verottamisesta on kyse ja ne hinnat oli myynti-ilmoituksineen/linkkeineen niissä papereissa ja.....tättädädää ne oli nettimotosta katottuna ja muutama taisi olla pörssin sivuilta tms..

Eli äkkiä ajateltuna tulli kattoo Suomen hintatasoa näiltä isoilta myyntipalstoilta ja veroa sen mukaan....joten...
Tullin hinnoittelu perustuu aina markkinahintaan josta vähennetään normaali käteisalennus. Tulli kerää tietoa hinnoista mm. nettimotosta, motopalstasta ja moto.fi nettisivuilta. Jos joku haluaa markkinahintaa manipuloida niin se on mahdollista jos kaupan ei ole montaa kymmentä vastaavaa mallia. Tullihan perustelee aina määräämänsä hinnan listaamalla markkinollla olevista ilmoituksista luettelon joista on laskettu keskihinta huomioiden vuosimalli ja ajetut kilometri. Tämä hintalista tulee muiden papereiden mukana tullista. Listan tarkoituksena on vähentää verovalitusten tekemistä, hinnathan perustuvat ilmoituksiin eivätkä ole hatusta vedettyjä.

Onhan noita "reilusti alle markkinahinnan" ilmoituksia kaiken aikaa ja jokin tarkoitus niillä on. Joku saatta yrittää vaikuttaa maksuun tulevien verojen määrään tai mahdollisesti saada käsirahan ostajalta. Niin tai näin, kannattaa jättää moiset ilmoitukset huomioimatta.
No voihan p*rk*l*!

Tuotin Ruåttista vuosi sitten VW Sharan Tdi autom, aivan kaikilla mausteilla, mitä kansan autoon on koskaan ympätty.

Kirosin veron määrää, ja tuumailin verottajan huomioineen reippaasti kaikki varusteet.

No, ko. autoahan on myynnissä aivan satunnaisia kappaleita silloin tällöin. (yhtään vastaavaa mallia ja varustelua en ole vieläkään nähnyt). Joten, olisi pitänyt tämä tietää ja pyytää auton tuonutta hyvää autokauppiasystävää ja paria muutakin painamaan "markkinahinnan" alas ennen tullausta.

Kalliita oppirahoja!
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu sillä vakuutustarkastajat käyttävät samoja ilmoituksia kun lasketaan lunastushintaa.
Vakuutustarkastajat ehdottavat hintaa. Ei siihen tarvii suostua. Tai voit sanoa että käyköön hankkimassa vastaavan tilalle jos kerran halvalla löytyy.
Kyllä siihen käytännössä täytyy yleensä suostua silloin jos on mennyt lunastuskuntoon.  Aina pienellä neuvottelulla voi saada satasen pari lisää.

Tiedän tapauksen että vakuutuksen kohteesta oli enemmän velkaa jäljellä kuin vakuutusyhtiön tarjoama korvaus.  Ei auttanut todiselut ja valitus lautakuntaan.
Ei todellakaan tarvitse tyytyä jollei ole markkinoiden mukainen hinta. Velkamäärä ja markkina-arvo ovat täysin eri asioita. Jos et ole tyytyväinen korvausmäärään voit vaatia vakuutusyhtiötä hankkimaan vastaavan ajoneuvon tai riitauttaa.

Esimerkkinä vaimoni avoauto meni lunariin reilu vuosi sitten. Vakuutusyhtiön lunastustarjous oli 5500e. Ilmoitin etten tule tyytymään korvaukseen. Neuvotteluiden jälkeen lopullinen korvaus oli 7200e.

Kannattaa muistaa ettei se vakuutustarkastaja ole mikään hyväntekijä vaan tietysti yrittää päästä mahdollisimman pienellä korvauksella. Se on sen työtä. Ei tarkastaja sanele korvausta. Tosin ei vakuutusyhtiön kuulu maksaa tunnearvostakaan vaan päivän reaalihinta. Se on sitten neuvottelukysymys.
Kortiton taparikollinen ajoi vaimoni Civicin perään sillä seurauksella että lunariinhan se meni. Vakuutusyhtiön eka "tarjous" oli 4500 € ja kun en ollut ko. summaan tyytyväinen ilmoitti tarkastaja haluavansa käyttää tavarantarkastajan arvioimassa auton arvon. No tavarantarkastaja sanoi arvoksi 6300 € jonka myös vakuutusyhtiö maksoi. En vain tiedä kannattiko tuo koska kysyttäessä ilmoitin että 6000 € on se mihin tyydyn ja nyt tarkastaja omilla toimillaan poltti yhtiön rahaa 800 € ylimääräistä (500 € oli tavarantarkastajan palkkio + tuo ylimääräinen 300 €). Kyseessä oli siis perus Honda ei mikään erikoismalli.

Aika härski peli! Kehtaisin ajella!  
062802moto_prv.gif

GSX-R
Tuossa osittain twintenoxin kriteerit täyttävä härpäke. Uutta väriä pintaan ja bomberikypärä päähän ja eikun menoksi. Luulisi ainakin kulkuakin olevan riittävästi, ja varmaan reilulla 5000:lla lähtevänkin jos rahat lyö tiskiin kun kerran uusi mopotinkin on jo tallissa odottelemassa.

CB900 "BolDor"
Tää on kanssa omalla tavallaan ihan tosi siisti laitos. Ei ole hinnalla pilattu ja samanlaisia ei tule vastaan joka päivä. "Kone naputtaa yläkierroksilla" joten lisäkustannuksia on tiedossa.

Älä ole noin vaatimaton. Onko kukaan koskaan tälläkään foorumilla valittanut että olisi liikaa tehoja  
biggrin.gif
No niin no.
tounge.gif
Mä olen ilmeisesti se ainoa. Ei hävetä sanoa, että Millen 143 italialaista orhia oli jo aavistuksen liikaa. Suomeen. Etenkin vakiovälitysten kanssa. Kaikki kiva tapahtui laittomissa olosuhteissa.
biggrin.gif

Pitkällisten (2006-2010) kenttätestien jälkeen olen tehnyt seuraavanlaisia havaintoja. Liittyen siis pyörien tehoon, kiihtyvyyteen ja ajettavuuteen suht liki nopeusrajoitusten suomia mahdollisuuksia.

Kustomit: 44hv + kardaani on aivan liian vähän. 125hv + kardaani on kutakuinkin juuri sopivasti. Shadow oli muuten OK, mutta sen kanssa ei saanut mitään elämyksiä kiihtyvyyteen liittyen sen paremmin mutkista lähdettäessä kuin missään muutenkaan. M1800R taas oli liki täydellinen. Tuppinurin kiihdytykset onnistuivat ongelmitta, koska painon ja pituuden, sekä kardaanin takia pitoa oli tarpeeksi aina ja keula pysyi maassa. Kiihtyvyys oli myös riittävää.

Katu/kyykkypyörät: Lähimmäs optimaalista on ollut TRX (dynolapun mukaan n. 90hv/90nm), kun taas RSV oli vakiona sellainen, että nosti nokkaa helposti ja äkkinäisesti kun tuli sopivalle kierrosalueelle ja välitysten muutoksen jälkeen sellainen, ettei laskenut sitä lainkaan kakkosella.

Noiden ja muiden ajossa olleiden pyörien perusteella olen tullut siihen tulokseen, että:

Optimaalinen paino: n. 200kg
Optimaalinen koneteho: ketjuvedolla n. 110hv kardaanilla n. 120hv.

Ei tartte vielä pelätä että lähtee (ainakaan helposti) lapasesta esim. tilanteessa jyrkkä kurvi, suora aukeaa, kakkonen pesässä ja tuppi nurin.

Eli. Minulle riittää se max 125hv. Vaikka kyllähän K8 Hayabusan koeajo jätti haikean olon. Omistaminen jättäisi haikean olon ajokortille.

Älä ole noin vaatimaton. Onko kukaan koskaan tälläkään foorumilla valittanut että olisi liikaa tehoja  
biggrin.gif
No niin no.  
tounge.gif
Mä olen ilmeisesti se ainoa. Ei hävetä sanoa, että Millen 143 italialaista orhia oli jo aavistuksen liikaa. Suomeen. Etenkin vakiovälitysten kanssa. Kaikki kiva tapahtui laittomissa olosuhteissa.  
biggrin.gif
Niinpä, et ole ainut... tässä vähän aikaa kurvaillut tolla 200kg/160hv kilogixxerillä, ja aika turhauttava se on ajaa kaikissa laillisissa nopeuksissa. Tai ei sillä yksinkertaisesti voi edes ajaa laillisesti, ainakaan koko aikaa... mutta toisaalta sen huipputeho tulee sellasilla kierroksilla (11000) mitä en ainakaan minä hirveä edes käyttää, sehän lähtee hemmetti tälläsillä käsissä varmaan lentoon jos siitä kaikki tehot ottaa irti
tounge.gif
Ihan tuhlausta Suomen teille, tai sitten minulle... mutta on se niin kiihottavan hieno peli muuten. Ketterä, kevyt, hyvä alusta, hyvät jarrut, vääntävä ruiskukone jne.

Eikä se huipputeho muutenkaan ole autuaaksi tekevä, mutta vääntöähän ei ole koskaan liikaa, ja siksi taas pienemmät koneet kun tonniset on vähän out. Tai sitten pitää siirtyä soralle.

Ihannekone olisi minusta sellanen 120-130hv ja 150Nm vääntöä. Joku Hajabusan de-tunetettu kone kilokyykyn rungossa?

biggrin.gif
No niin no.  
tounge.gif
biggrin.gif
Niinpä, et ole ainut... tässä vähän aikaa kurvaillut tolla 200kg/160hv kilogixxerillä, ja aika turhauttava se on ajaa kaikissa laillisissa nopeuksissa. Tai ei sillä yksinkertaisesti voi edes ajaa laillisesti, ainakaan koko aikaa... mutta toisaalta sen huipputeho tulee sellasilla kierroksilla (11000) mitä en ainakaan minä hirveä edes käyttää, sehän lähtee hemmetti tälläsillä käsissä varmaan lentoon jos siitä kaikki tehot ottaa irti  
tounge.gif
 Ihan tuhlausta Suomen teille, tai sitten minulle... mutta on se niin kiihottavan hieno peli muuten. Ketterä, kevyt, hyvä alusta, hyvät jarrut, vääntävä ruiskukone jne.

Eikä se huipputeho muutenkaan ole autuaaksi tekevä, mutta vääntöähän ei ole koskaan liikaa, ja siksi taas pienemmät koneet kun tonniset on vähän out. Tai sitten pitää siirtyä soralle.

Ihannekone olisi minusta sellanen 120-130hv ja 150Nm vääntöä. Joku Hajabusan de-tunetettu kone kilokyykyn rungossa?
Taitaa olla vaan liian vanha pyörä. Eikös uusimmissa Gixereissä ole se rajoitusnappula
wink.gif

CB900 "BolDor"
Tää on kanssa omalla tavallaan ihan tosi siisti laitos. Ei ole hinnalla pilattu ja samanlaisia ei tule vastaan joka päivä. "Kone naputtaa yläkierroksilla" joten lisäkustannuksia on tiedossa.
Täh, vai "ei hinnalla pilattu". Maksaa aivan helvetisti, vanha kuin taivas ja tekniikalla ajettu ties kuinka monta sataa tonnia ja konekin ääntelee. Onhan se hienon näköinen juu mutta olisin ymmärtänyt tuon kommentin jos pyynnissä olisi ollut 20-25% vähemmän.

Back