• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muistakaa moottoripyörällä ajaessanne olla mahdollisimman näkyviä edelläoleviin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anzsi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
yoohah sanoi:
Ennemminkin valojen (laillinen) parantaminen ja/tai lisääminen auttaa.

Mä pikkuisen provoan, mutta kumpi mielummin: laiton valojen parannus, vai järjettömän lain noudattaminen?

Itse vaihdoin aikoinaan K8 Gixxeriin laittoman xenon-lähivalon, jolla alkoi myös näkemään tuolla tienpäällä myös märällä asfaltilla. Kukaan ei koskaan vilkuttanut valoja, että ois häikäissyt ja valokuvio oli loistava. Oikean puolen penger oli loistavasti valaistu, eikä tarvinnut koko ajan pimeällä ajaessa "räplätä" pitkien kanssa.

Laitonta. Kyllä, mutta silti suosittelen. Alkaa mopo näkymään ja mies näkemään.

Knaku sanoi:
Mä pikkuisen provoan, mutta kumpi mielummin: laiton valojen parannus, vai järjettömän lain noudattaminen?...

ISO plussa tälle! Juu, Veijon Essolle riittää valo kuin valo, mutta sitten kun lähdetään työntämään reissua kaamokseen, saati tuiskupimiään, tai lumisateeseen, niin ei siinä pojat pykälillä näje mihinään!
:thumbup:

LED-sumaripari, Kiinan LED-miniparit, Kiinan ropelli-LED päävalo ja / tai Xenon kaveriksi sekä joku "tykki" vielä hoitamaan "porovalon virkaa" niin saapi sitten rauhassa keskittyä seuraavaan ropleemiin - tai sitten vain siihen ajohommaan!
:D

yöLiitäjä sanoi:
Laitan pitkän päälle lähestyessäni risteystä tai jos vastaan tulee autojono tai jos lähden ohittamaan. .

Kannatta olla vähän varovainen, niitten pitkien vlkuttelulla ja päälle laitolla.
Ainakin ennen oli suht yleistä, et pitkillä vilauttamalle kerrottiin vastaantulijalle/risteävältä kadulta tulijalle "et tule eteen/mene edeltä vaan, annan tilaa".
Nykyään tätä näkee enää harvemmin.

Mut pointtina, et niitten pitkien päälle laitto/vilkuttelu voi aihettaa ikäviä väärinkäsityksiä...

pupu sanoi:
Kannatta olla vähän varovainen, niitten pitkien vlkuttelulla ja päälle laitolla.
Ainakin ennen oli suht yleistä, et pitkillä vilauttamalle kerrottiin vastaantulijalle/risteävältä kadulta tulijalle "et tule eteen/mene edeltä vaan, annan tilaa".
Nykyään tätä näkee enää harvemmin.

Mut pointtina, et niitten pitkien päälle laitto/vilkuttelu voi aihettaa ikäviä väärinkäsityksiä...

Tuota "pitkillä ilmoittelua" siitä, että silvuplee täytyy kyllä hieman ihmetellä.

Jo vuonna nuija, kivi & miekka opetettiin raskaalla puolella ihan autokoulussakin, että tilaa/tietä annetaan
pudottamalla parkeille.

Pitkillä taas enemmänkin.... Fuck Off.... täältä pesee.

jaket sanoi:
muutama havainto:

-ajamalla liian lähellä edelläajavaa ei sivusta tulija voi nähdä sinua. aino keino huomata on kypärä auton päällä. JOs ei turvaväri, niin ei sitä näe.
-Jos näet oikeasta sivusta tulijan, niin siirry oikealle, että tulet edelläajavan auton takaa esille.
-Katso sivusta tulijan auton kulmaa, peittääkö pilari sinut. ei yleensä ongelma 90 asteen risteyksessä, mutta kulmassa tuleva auto katveaa kuskinsa helposti.
-motarilla tai monikaistaisilla teillä viivy mahdollisimman vähän ns kuolleissa kulmissa. Pysy taaempana tai aja heti ohi. Yleensäkään auton rinnalla ei kannata olla.
- jos vastaantuleva on auto kääntymässä vasemmalle, niin siirry sivuttain /mutkittele, että siirryt horisontissa sivuttain ja auto huomaa sinut. Samaa voi käyttää sivultatuleviin.

Tuohon alkuperäiseen havaitsemattomuuteen, mp tuli varmaan tavallista lujempaa, ja sen takia on hyvä ymmärtää, että ylinopeudella kukaan ei pysty arvioimaan liikkeitäsi, tai ilmestymisesi nopeutta. Se on omalla vastuulla.

Toinen seikka on se, että jos itse ajat autolla ja vilkaiset sekunnin, niin aivot eivät näe niin nopeasti. Aivot näyttävät sinulle tyhjän tien. Suuntaan pitää katsoa tietoisesti pari sekunttia, että oikeasti näkee mitä siellä on tulossa.

ajovalot kannattaa tietysti olla päällä, mutta nykyvalojen ongelma on se, että ledivalot on pieniä pinta-alaltaan. Ja näkyvyyden kannalta valopinnan suuruus on se merkittävä, ei valon voima.

Tää on paras, et kuitenkaan voi vaikuttaa kuin omaan käytökseen joten kaikki pikkuideat käyttöön ja :orgmp:

Osram "Nightbreaker" on ratkaisu siihen että rätkän perus-halogeeni on paska. Eroa on kuin yöllä ja päivällä (heh heh), näkyy kauemmas, värilämpötila on lähempänä Xenonia, ja koko modin hinta on parikymppiä ja korkeintaan sama määrä työaikaa.

Ja sitä pitkää ei kannata pitää päällä jos tosiaan haluaa että omat vilkut näkyy.

PoS sanoi:
Loud pipes save lives perustuu siihen, että jos ajat auton kuolleessa kulmassa, kuulee kuski sinut, vaikkei näkisi. Itse todennut tämän autoillessa useamman kerran: "vaihdanpa kaistaa, peilistä katsoen tyhjää, mutta mikäs tuo ääni on?" -> tarkempi vilkaisu olan yli -> "jaa siinä takarenkaan kohdallahan ajaa prätkä".

Näin se muuten toimii vaikka hautoisi muniaan ihanan kalliissa premium autossakin :thumbup:

Kun nyt oli katteetkin jo irti, niin pääsin vähän tarkastelemaan valojani lähemmin. Kun polttimot ovat poissa sieltä umpiosta, kumpikin palaa yhtä kirkkaasti. Kun ne laittaa paikalleen, lähivalolamppu on ihan himmeä. Se linssi, jonka läpi valon pitäisi tulla, lienee likainen tai jotain muuta? Pitää kokeilla miten sen putsaaminen vaikuttaa tilanteeseen.

Kohta pitäisi taas tien päälle joutua ja olematonta lähivaloa ihmetellä. Mulla on kolmas osuus Jukolan viestissä.

Bone sanoi:
Tuota "pitkillä ilmoittelua" siitä, että silvuplee täytyy kyllä hieman ihmetellä.

Jo vuonna nuija, kivi & miekka opetettiin raskaalla puolella ihan autokoulussakin, että tilaa/tietä annetaan
pudottamalla parkeille.

Pitkillä taas enemmänkin.... Fuck Off.... täältä pesee.

Niin kun 60.. 70 luvulla ei oikein voinut parkeille pudottaa, kun ilman valoja päiväsaikaan ajoimme. Kyllä silloin valojen vilkautusta olehyvä-merkkinä käytettiin.

Aarra sanoi:
Tää on paras, et kuitenkaan voi vaikuttaa kuin omaan käytökseen joten kaikki pikkuideat käyttöön ja :orgmp:

Joo nimenomaan näin. Mitkään valot tai "loud pipes" eivät auta, jos olet minkä tahansa auton takana paikassa josta sivutieltä tulija ei sinua näe. Muistaakseni kauan sitten jossain vitostiellä lapinlahden(?) korvilla ajeli kaveri motskarilla ja kyttäsi rekasta ohituspaikaa. Ajoi pahimmilleen sen rekan takana vasemman takakulman kohdilla ja etäisyys rekkaankin oli sitten lopputuloksen kannalta katastrofi. Oikealta pyrki samaan aikaan tielle toinen moottoripyörä ja lähti rekan jälkeen liittymään tielle. Ei nähnyt rekan perässä ajavaa motskaria ja siinä taisi kuolla useampikin. Löytyisiköhän vielä onnettomuustutkintakeskuksen weppisivuilta.

Elikäs lyhyesti. Varsinkin kaupunkialueella kannattaa kiinnittää huomiota siihen että itse on edes näkyvissä. Matka-ajossakin tuo kannattaa huomioida, kuten tuo yo. keissi osoitti. Kaupunkinopeuksissa kuitenkin näkee ne sivulta liikennevirtaan pyrkijät helposti varsinkin henkilöautojen yli. Tällöin kannattaa se oma paikka sijoittaa edellemenevään nähden niin että on varmasti edes näkyvissä. Jos on oikealta auto liittymässä mukaan, ottaa itsekin se oikea reuna ja päinvastoin.

Urpox sanoi:
Niin kun 60.. 70 luvulla ei oikein voinut parkeille pudottaa, kun ilman valoja päiväsaikaan ajoimme. Kyllä silloin valojen vilkautusta olehyvä-merkkinä käytettiin.

Kikkelis-kokkelis... mitäs ajoitte ilman valoja :D.

Niin tai näin.... -76 ainakin koulussa opetettiin näin... PK-seudulla.... ja ajettiin valot päällä :D.

Joku laulu taisi kertoa.... että joskus joku.... mikä se nyt oli... saapui Ähtäriin vasta 1982 :;):.

Hyvät ajovalot antavat jo havaittavuutta kummasti ja itse kun ajelen tuolla 600cc maxi-skodella, niin näkyvät ajovermeet lisäksi auttavat erottamaan sen mopo-skodesta kun aika harvalla mopoilijalla kuitenkaan noita tipikeltaisia on niskassaan :grin:

SilverWing600Front.jpg Challenger Evo.jpg

Bone sanoi:
Niin tai näin.... -76 ainakin koulussa opetettiin näin... PK-seudulla.... ja ajettiin valot päällä :D.

Luulis, et sullekki ois jo valjennu, et koulun opeissa ja todellisessa elämässä on eroja... :right:

Miten on mahdollista, että mun lähivaloumpio oli täynnä pölyä?!?! Kaukovalopuolella ei hitustakaan.

Mun näkyvyys paranee paljon, kun toi ajovalo kirkastuu ja lykkään ne 3w huomioledit alas keulalle - oisko noin 30cm maanpinnasta.

yöLiitäjä sanoi:
Mun näkyvyys paranee paljon, kun toi ajovalo kirkastuu ja lykkään ne 3w huomioledit alas keulalle - oisko noin 30cm maanpinnasta.
Tämä ei nyt mitenkään henk.koht. tätä koskien, mutta näinpähän tuossa eilen illalla taas yhden tälläisen "päivävalo-motoristin" kun oli ajovalon alle liimattu pätkä jotain kiina-ledinauhaa ja arvaas vaan kuinka "hyvin" se sieltä näkyi yhtään mihinkään, moiset kalman keltaiset, himmeät ledit :no:

Olisi olleet eds puhtaan valkoiset, niin sekin olisi ollut jo paljon parempi, huomattavasti kirkkauden lisästä nyt puhumattakaan. Vieläpä kun prätkä itse ja kuski olivat molemmat täysin mattamustissaan eikä pyörässä edes parkkeja päällä = pelkän tuon "päivävalon" varassa siis mentiin :paikallatuulee:

jaket sanoi:
Toinen seikka on se, että jos itse ajat autolla ja vilkaiset sekunnin, niin aivot eivät näe niin nopeasti. Aivot näyttävät sinulle tyhjän tien. Suuntaan pitää katsoa tietoisesti pari sekunttia, että oikeasti näkee mitä siellä on tulossa.
Ai, no mulla on varmaan sit jotkin poikkeukselliset aivot, kun nään ihan pelkällä vilkaisulla, että tuleeko sieltä ketään :p
Toki nopeuden arvioiminen vaatii hieman enemmän aikaa, kun pelkän vilkaisun.

En tiedä johtuuko siitä, että ajan itse paljon pyörällä, mutta koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta, etten havaitsisi moottoripyörää. Oli sitten prätkällä tai autolla liikenteessä.

Täytyy kyllä olla hahmotuskyvyssä pahasti jotain pielessä, jos usein käy niin, että mp jää havaitsematta, olettaen että vauhtia on rajoituksen sallimat, tai muutama kymppi päälle.

ajvaara sanoi:
Muistaakseni kauan sitten jossain vitostiellä lapinlahden(?) korvilla ajeli kaveri motskarilla ja kyttäsi rekasta ohituspaikaa. Ajoi pahimmilleen sen rekan takana vasemman takakulman kohdilla ja etäisyys rekkaankin oli sitten lopputuloksen kannalta katastrofi. Oikealta pyrki samaan aikaan tielle toinen moottoripyörä ja lähti rekan jälkeen liittymään tielle. Ei nähnyt rekan perässä ajavaa motskaria ja siinä taisi kuolla useampikin.
Kuulostaa kummalliselta tarinalta. Mikäli todella se rekan perässä ajanut moottoripyörä ajoi lähellä rekkaa, niin aika äkäisesti sai se päätielle tullut mopoilija tykittää rekan perään, jottei olisi huomannut rekan takana ajavaa kaveria.

Mäkine sanoi:
Kuulostaa kummalliselta tarinalta. Mikäli todella se rekan perässä ajanut moottoripyörä ajoi lähellä rekkaa, niin aika äkäisesti sai se päätielle tullut mopoilija tykittää rekan perään, jottei olisi huomannut rekan takana ajavaa kaveria.

En kyllä kirjoittanut että lähellä, vaan juuri pahimmalla etäisyydellä että sitä ei sivutielle näkynyt, mutta sen eteen kuitenkin kerkesi.

Mäkine sanoi:
Ai, no mulla on varmaan sit jotkin poikkeukselliset aivot, kun nään ihan pelkällä vilkaisulla, että tuleeko sieltä ketään :p
Toki nopeuden arvioiminen vaatii hieman enemmän aikaa, kun pelkän vilkaisun.

En tiedä johtuuko siitä, että ajan itse paljon pyörällä, mutta koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta, etten havaitsisi moottoripyörää. Oli sitten prätkällä tai autolla liikenteessä.

Täytyy kyllä olla hahmotuskyvyssä pahasti jotain pielessä, jos usein käy niin, että mp jää havaitsematta, olettaen että vauhtia on rajoituksen sallimat, tai muutama kymppi päälle.

On harni ettei tuo pidä paikkansa. Aivot ei toimi näkemisessä noin että tuo olisi mahdollista, vaan näkeminen perustuu isolta osin aivojen luomaan näkemisen illuusioon. On tärkeää ymmärtää että et itse huomaa tätä ihmisen näkemisen ominaisuutta. Siinä on monenlaista "oveluutta", erittäin tärkeää on liikuttaa silmiä kun havannoi vaikkaliikennettä. Tarkan näkemisen alue on hyvin kapea noin 0,005 astetta, esim tekstiä lukiessa ehkä yhden sanan kokoinen alue, ympärillä olevan tekstin aivot huijaa näyttämään tarkalta vaikka silmänpohjalle se on yhtä suttua. Sivusilmä erottaa liikettä, keskinäkö muotoja. Ylemmäpänä olevat asiat aivot kertoo olevan lähempänä verrattuna alapuolella oleviin asioihin. Ihmisen evoluutio aivojen osalta on kehittynyt nimen omaan saamaan ihmisen luulemaan näkökentän olevan virheetön jolloin keskittymistä omituiseen näkökokemukseen ei tarvita vaan voi nauttia keskimääräisestä näkemisen yleiskokemuksesta. näkeminen on kaikkea muuta kuin tasainen ja virheetön näkymä todellisuudesta.

shyhander sanoi:
On harni ettei tuo pidä paikkansa. Aivot ei toimi näkemisessä noin että tuo olisi mahdollista, vaan näkeminen perustuu isolta osin aivojen luomaan näkemisen illuusioon. On tärkeää ymmärtää että et itse huomaa tätä ihmisen näkemisen ominaisuutta. Siinä on monenlaista "oveluutta", erittäin tärkeää on liikuttaa silmiä kun havannoi vaikkaliikennettä. Tarkan näkemisen alue on hyvin kapea noin 0,005 astetta, esim tekstiä lukiessa ehkä yhden sanan kokoinen alue, ympärillä olevan tekstin aivot huijaa näyttämään tarkalta vaikka silmänpohjalle se on yhtä suttua. Sivusilmä erottaa liikettä, keskinäkö muotoja. Ylemmäpänä olevat asiat aivot kertoo olevan lähempänä verrattuna alapuolella oleviin asioihin. Ihmisen evoluutio aivojen osalta on kehittynyt nimen omaan saamaan ihmisen luulemaan näkökentän olevan virheetön jolloin keskittymistä omituiseen näkökokemukseen ei tarvita vaan voi nauttia keskimääräisestä näkemisen yleiskokemuksesta. näkeminen on kaikkea muuta kuin tasainen ja virheetön näkymä todellisuudesta.

Tässä on hyvää asiaa, mutta unohdat yhden tärkeän faktan. Ihmisen näköelimet ovat kehittyneet niin, että kuvaa muodostuu vain, kun silmät ovat paikallaan silmäkuopassa. Tähän on syynsä, mutta niihin menemättä tämä on hyvä huomioida, koska se vaikuttaa olennaisesti siihen, miten liikenteessä pitää havainnoida ympäristöä. Kaikkein olennaisinta on kääntää päätä, ei sillmiä päässä. Pään kääntäminen on ainoa tapa havainnoida ympäristöä niin, että näet sen edes joten kuten koko ajan. Tämä kuvan muodostumattomuus silmien liikkumisen aikana on helppo testata, menee vain peilin eteen ja tuijottaa itseään vuorotellen oikeaan ja vasempaan silmään ja yrittää nähdä silmiensä liikkuvan. Jos väität näkeväsi, olet patologinen valehtelija, tai luonnonoikku.

Shyhander:

Meinaatko, että aivot eivät voi oppia näkemään tiettyjä asioita? Vai sekö siinä on syynä, että autoilijat ovat tottuneet yleensä näkemään auton, mutta eivät moottoripyörää ja sen takia sitä eivät havaitse.
Pitää vain oppia katsomaan oikein?

Kovin utopistiselta kuulostaa olla havaitsematta risteyksessä liikettä pelkällä vilkaisulla. Ei ole ainakaan itselle tälläistä sattunut.

Back