• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mp:n ja auton raju kolari Nokialla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä nää on nyt taas kaikki uutiset kolareista tätä että auto kääntyi eteen. Kannattaa tosiaanki niitä autoja tarkkailla ja kunnolla...

Aina jos risteyksessä on vähänkään epäilyttävän näköinen auto, niin kannattaa varautua siihen että se tulee eteen. Eli kaasua pois ja tarkkailla kotilon liikkeitä.
Tarkentaisin vielä, että jätetään pois tuosta lauseesta sanat "vähänkään epäilyttävän näköinen" ja saadaan se silloin muotoon:

Aina jos risteyksessä on auto, niin kannattaa varautua siihen että se tulee eteen.

Ainakin itse kuvittelen joka kerta niiden tekevän juuri niin.

Voi voi sentään.
shaun.gif

Niih, laiha lohtu mutt pari vuotta sitten jos olis vastaava tapahtunut, olis mopoilija lentäny suoraan Nokia paloaseman pihaan, ainakin apu olis ollu lähellä.

Toistakymmentä vuotta sitä paikkaa tuli seurattua, kuinka autot, ja miksei mopot ja prätkätkin tuli sieltä kerrostaloilta Taivalkunnantielle kuin aamusumuun. Ihme edelleen ettei useammin kolissut...

confused_orig.gif

Väärässä paikassa, väärään aikaan, liian lujaa... jälkiviisaus on sitä suurinta viisautta...
baaa.gif
baaa.gif

Taajama-alueilla ei autoilija ehkä osaa ajatella että pyörä (mopo!?) tuleekin 100 km/h tai enemmän... Vaikka näkisikin pyörän!
Juuri näin. Itse meinasin ajaa pakettiautolla suoraan MP:n eteen tässä viikko takaperin. Pyörä oli melko kaukana ja normaalisti ei olisi ollut mitään piukkaa. Pyörän vauhti vain oli luokkaa 100km/h 50 alueella ja pyörä olikin hetkessä kohdalla. Sain kyllä aika pahat mulkaisut ja varmasti taas leimattiin "kotilokuskia". Niin, vasta 19. kesä pyörän päällä vasta menossa
wink.gif

Hmm.. On ollut aerodynamiikka kohdallaan, jos lentää 30 metriä 40 km/h vauhdissa..

Vapaa pudotus 1.5 metrin korkeudelta kestää noin puoli sekuntia, eikä siinä ajassa ihan 30 metrin päähän kerkeä
omg.gif

On tietysti mahdollista, että kaveri on hypännyt kuin koripalloilija ja painopiste on käynyt 3 metrin korkeudessa, tai sitten paikalla on jyrkkä alamäki.

Tämä värssy lainattu paikallislehdestä, loppuosasta varmaan selviää kuinka asiallinen "motoristi" on kyseessä ollut...
veryangry.gif

"Moottoripyörää ajanut mies loukkantui Taivalkunnantiellä keskiviikkona sattuneessa törmäyksessä. Vuonna 1977 syntynyt nokialainen ajoi pyörällään Emäkosken suunnasta Taivalkuntaa kohti, kun hänen eteensä kääntyi Puutteenkujalta henkilöauto.

Mies ei ehtinyt väistää autoa, vaan törmäsi sen keulaan ja lensi ilmassa useita metrejä. Hän loukkasi törmäyksessä olkapäänsä ja alavatsansa. Puutteenkujalta kääntyneen kuljettajan kyydissä ollut nainen puolestaan loukkasi kolarissa päänsä.

Silminnäkijöiden mukaan mies ajoi sallittua suurempaa nopeutta. Hänellä ei ollut ajokorttia. Tapaus sattui hieman ennen kello kahta iltapäivällä."

Niin no, tänään kuulin paikalla olleelta "varmalta" taholta ett 1100cc prätkä oli kiihdyttänyt sen 400 metriä risteyksestä ylämäkeen aluksi aika lailla tuppi nurin, nopeus oli oletettavasti reilusti yli 100 km/h joten siinä selitys ilmalennolle. Tankin kyljessä ajotyyliin osuva texti BANZAI. Helvetillistä tuuria...  
nixweiss.gif

Tuolta näkee sekä prätkän että Toyotan, johtopäätökset nopeudesta tehköön kukin itse...

Linkki ei näköjään toimi, korjaan asian heti ehdittyäni...

Jotenkin se vaan on niin kumma, kun moottoripyörä on autolle kuin ilmaa.
Mun tähän asti paras tänä kesänä, tapahtui perjantaina.Olin kääntymässä ETUAJO-OIKEUTETULTA tieltä oikealla ja risteyksessä oli vasemmalla auto tulossa kärkikolmion takaa (kolmiomerkit on oikein korotettuna maalattu tiehen et autoilijat huomais) no minä käännyn ja auto jatkaa myös matkaansa....melkein minun päälleni..Koskapa tietysti käytin oman kaistani leveyttä, kun kallistin pyörää..
Ei kai se ilkeyttään...mutta miks ne ei yhtään varo?
confused_orig.gif
?

Mun tähän asti paras tänä kesänä, tapahtui perjantaina.Olin kääntymässä ETUAJO-OIKEUTETULTA tieltä oikealla ja risteyksessä oli vasemmalla auto tulossa kärkikolmion takaa (kolmiomerkit on oikein korotettuna maalattu tiehen et autoilijat huomais) no minä käännyn ja auto jatkaa myös matkaansa....melkein minun päälleni..Koskapa tietysti käytin oman kaistani leveyttä, kun kallistin pyörää..
confused_orig.gif
?
Osasyy näkemisen puutteeseen on varmaan se, että autolla ajava etsii silmillään alitajuisesti isompaa kohdetta eli auton kokoista. Silloin voi prutku jäädä huomaamatta. Samalla tavalla polkupyöräilijöitä jää näkemättä.

Ajokortiton autoilija! Ajokortiton motoristi! Näistä lukee lähes päivittäin sanomalehdistä.
Mitä ne on?
Henkilöitä, jopa "epäinhimillisiä olentoja", joilla ei ole lain edellyttämää ajolupaa ajoneuvon kuljettamiseksi yleisessä liikenteessä.
Jos on ajokortti, ovat ainakin inhimillisiä olentoja. Eivät Oravia, Marakatteja ta avaruusolentoja.
Muuten ne voi olla mitä vaan.
Lehdistö kirjoittaa lähes aina "raflaavasti", IS ja Iltalehti menee vieläkin enemmän overiksi, saadaksen irtonumero-ostajan koukkuun l. ostamaan lehden.
Mopokuskille erityinen kiinnostuksen kohde on sana motoristi, varsinkin lööpissä.
Onhan meitä motoristeja (ajokortillisia) yli 100 000, joten kiinnostaa markkinointikohderyhmänä.
Ei kannata aina ottaa kantaa niin hirmuisen tulisieluisesti.
Ei provosoiduta lööpeistä, eikä tsempata ainakaan keskenämme.
Tässä lisäksi muutamia yleistys-termejä eri aloilta
Purkkapoppi = huonoa musaa (70-luku)
Discomusa = huonoa musaa ( 70-luvun loppu ja 80-luku osin)
Tekno = huonoa musaa (80-luku osin ja koko 90-luku aina tähän päivään asti
Prätkäkuski = Motoristi
Motoristi = ( voisiko olla ihmisten mielikuvana bomberi)
Pikkuisen provosoin.

confused_orig.gif
?
Osasyy näkemisen puutteeseen on varmaan se, että autolla ajava etsii silmillään alitajuisesti isompaa kohdetta eli auton kokoista. Silloin voi prutku jäädä huomaamatta. Samalla tavalla polkupyöräilijöitä jää näkemättä.
multa jäi kerran huomaamatta rekka
crazy.gif

Juuri näin. Itse meinasin ajaa pakettiautolla suoraan MP:n eteen tässä viikko takaperin. Pyörä oli melko kaukana ja normaalisti ei olisi ollut mitään piukkaa. Pyörän vauhti vain oli luokkaa 100km/h 50 alueella ja pyörä olikin hetkessä kohdalla. Sain kyllä aika pahat mulkaisut ja varmasti taas leimattiin "kotilokuskia". Niin, vasta 19. kesä pyörän päällä vasta menossa  
wink.gif
Rauhoittikos kokemus omaa ajotyyliäsi 2-pyöräisellä
biggrin.gif

Mikäli oikein muistan, mieluusti mentiin takapyörällä ja kowaa
buttrock.gif

Näin Aamulehdestä tänään napattua:

Moottoripyörä ja auto kolaroivat rajusti Koskenmäessä  

AAMULEHTI Henkilöauto ja moottoripyörä kolaroivat rajusti keskiviikkoiltapäivällä Nokian Koskenmäessä. Moottoripyöräilijä oli ajamassa Taivalkunnantietä Taivalkunnan suuntaan, kun tielle kääntyi kerrostalon pihasta henkilöauto.

Moottoripyörä osui auton etuosaan. Moottoripyöräilijä teki liki 30 metrin ilmalennon, mutta oli tajuissaan, kun hänet vietiin sairaalahoitoon. Myös henkilöauton apukuljettaja vietiin sairaalaan. Sekä moottoripyörä että auto vahingoittuivat lunastuskuntoon. Nopeusrajoitus onnettomuuspaikan kohdalla on 40 kilometriä tunnissa.

sad_orig.gif

Näitä saa nyt jatkuvasti lukea.
Olkaa varovaisia.Ei tiedä kuka tulee mistä eteen.
Toivottavasti kuski jotenkin ehjänä.
Aika yllättävää sinänsä, sillä mopon kuin mopon saa pysähtymään parkkiruudun matkalla 40 nopeudesta...

Vaan aina sattuu ja tapahtuu. Turhia kommentoimatta, ja asiasta mitään tietämättä...

Hmm.. On ollut aerodynamiikka kohdallaan, jos lentää 30 metriä 40 km/h vauhdissa..

Vapaa pudotus 1.5 metrin korkeudelta kestää noin puoli sekuntia, eikä siinä ajassa ihan 30 metrin päähän kerkeä  
omg.gif

On tietysti mahdollista, että kaveri on hypännyt kuin koripalloilija ja painopiste on käynyt 3 metrin korkeudessa, tai sitten paikalla on jyrkkä alamäki.
*heh*

Auttaa tosiaan kun vähän ymmärtää fysiikan lakeja. Osaa suhteuttaa asioita ihan eri tavalla
tounge.gif

Back