• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mp-hälytin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja adrenaliini
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
eipä ole tullu vielä yhtään turhaa hälyä tosta perimeter sensorista. oikein säädettynä toi on ihan ehdoton juttu yleisellä parkkiksella, ei kukaan roplaa pyörän katkaisijoita eikä myöskään pysty ruuvaamaan sliparia tai vilkkuja irti yön pimeimpinä tunteina.

eipä ole tullu vielä yhtään turhaa hälyä tosta perimeter sensorista. oikein säädettynä toi on ihan ehdoton juttu yleisellä parkkiksella, ei kukaan roplaa pyörän katkaisijoita eikä myöskään pysty ruuvaamaan sliparia tai vilkkuja irti yön pimeimpinä tunteina.
Mihin tuossa tarvitaan Perimeter-sensoria? Normaali liikkeen tunnistin jo reagoi pyörän räpläämiseen. Ainakin minulla...

Mihin tuossa tarvitaan Perimeter-sensoria? Normaali liikkeen tunnistin jo reagoi pyörän räpläämiseen. Ainakin minulla...
Kaikki eivät halua että pyörää edes räplätään.
nixweiss.gif

Onkos kenelläkään ollut ongelmia että varashälytin purkaisi akkua liiaksi?

Itse asentelin emännän moposkootteriin aikoinaan tuollaisen kiinan hälärin ja parin viikon välein sai ladata akkua. Ei tuntunut mopottimen laturi lataavan tarpeeksi.

Taitaa silti mopoja isommissa vehkeissä olla astetta tehokkaammat laturit.

nixweiss.gif
Uskallan väittää, että pyöräni räpläääminen laukaisee jo sen liiketunnistimen. Itse onnistun toistuvasti tekemään jo omassa tallissa vaikka pyyhkäisemällä ohi kävellessäni peiliä tai tankoa.

Kuka väittää vastaan?
Voitko jo uskoa kun itse kerran pyysit perustelemaan...
Ihan kaikki ei halua että pyörää ylipäätään räplätään. SIIS OLLENKAAN
Ei edes pikkuisen peiliä hipaisten.

nixweiss.gif
Uskallan väittää, että pyöräni räpläääminen laukaisee jo sen liiketunnistimen. Itse onnistun toistuvasti tekemään jo omassa tallissa vaikka pyyhkäisemällä ohi kävellessäni peiliä tai tankoa.
Ja varmasti on hyvä, mutta tuon lähianturin tuoma etu näkyy siinäkin, ettei sitä liiketunnistimen herkkyyttä tarvitse vetää niin kireälle että ohi ajavat autot ja ylilentävät lokitkin sen laukaisisi. Kyllä mulla hermot menis jos noin pienestä, mitä kuvailit, hälytin jo huutaisi..

Kyllä minun pyörästä voi ruuvata vaikka vilkut irti ilman, että kallistusanturi aiheuttaa hälytyksen. En halua säätää noita antureita, niin herkälle (jos edes voi), että ohi ajavan rekan ilmavirta tms. aiheuttaa hälytyksen. Sitten vasta, kun pyörää oikeesti kallistetaan, niin sitten vasta häly.

Minä säädin perimeter sensorin mahdollisimman epäherkälle, mutta kuitekin tilanne, jossa kova rankkasade + tuuli + lähellä heiluvat pensaat aiheutti hälytyksen. Se oli vähän huono juttu ja siihen loppui arkikäytössä tuon käyttö. Perimeter sensorin nykykäyttö rajoittuu matkalle. Takapenkin päälle laitettuun laukkuun kaikki ei arvokas matkatavara. Perimeter sensor takapenkin alle. Sitten, kun käy vaikka syömässä, niin hälyt päälle ja kuka tahansa joka koittaa edes lähestyä pyörää/matkatavaroita aiheuttaa hälytyksen.

Hälytin on Scorpio 300.

Itse asentelen parhaillaan Suomalaisten suunnittelemaa Tramigo T22 laitetta. Vehje on pääosin GPS-paikannin, jossa GSM-Modeemi. Laitteessa on myös liiketunnistin varkaita varten, sekä mikrofoni "salakuunteluun".

Laitteen voi ohjelmoida ilmoittamaan SMS viesteillä ( tekstiviesteillä), jos sen paikka muuttuu X metriä annetusta sijainnista tai jos liiketunnistin laukeaa. Laitteen voi myös laittaa ilmoittamaan jos se kulkee liian lujaa tai annetun aluerajauksen ulkopuolella. Varkaustapauksissa laite ilmoittaa GPS-sijaintinsa, jolloin varastetun/lainatun mopon (tai muun kulkuneuvon) voi helposti paikallistaa.

Tramigoa ohjataan SMS-viestein ja se vaatii ainoastaan SIM-kortin, jolla voi lähettää/vastaanottaa SMS-viestejä.

Eli, jos mopo varastetaan ja olet osannut piilottaa Tramigon niin ettei varas huomaa sitä, niin mopon paikantaminen on helppoa. Lähetät vain SMS-viestin Tramigoon ja se palauttaa sinulle SMS-viestinä senhetkisen sijaintinsa.

Tätä eivät taida muut hälyt tehdä.

terv Tapio K

...Lähetät vain SMS-viestin Tramigoon ja se palauttaa sinulle SMS-viestinä senhetkisen sijaintinsa.

terv Tapio K
Onhan noita ollut markkinoilla jo ainakin pari vuotta.
Aijemmassa kiinan poikien linkissäkin oli joku gps häly.
Myös scorpio on lanseerannut vastaavan.

Ikävä kyllä tuosta ei ole mitään apua ammattilaisia vastaan.
Muutaman dollarin gps/gsm jammeri pakuun ja keikka-auto on valmis.

EDIT: Tuohan olikin vaan "tavallinen paikannin", käsitin ensin että on kyse gps/ hälytin yhdistelmästä.
Täydentävät varmastitoisiaan jos laitat molemmat.
Jos vain toinen noista pitäisi valita niin se olisi se saamarin kovaa parkuva häly, ja tottakai kaksisuuntaisena.

Haluan että alkaa kauhea äläkkä heti, joku voi kiinnittää huomiota.
Aina se on parempi kuin tulee tekstari että pyörä on potkittu nurin.

Itse asentelen parhaillaan Suomalaisten suunnittelemaa Tramigo T22 laitetta. Vehje on pääosin GPS-paikannin, jossa GSM-Modeemi. Laitteessa on myös liiketunnistin varkaita varten, sekä mikrofoni "salakuunteluun".

Laitteen voi ohjelmoida ilmoittamaan SMS viesteillä ( tekstiviesteillä), jos sen paikka muuttuu X metriä annetusta sijainnista tai jos liiketunnistin laukeaa. Laitteen voi myös laittaa ilmoittamaan jos se kulkee liian lujaa tai annetun aluerajauksen ulkopuolella. Varkaustapauksissa laite ilmoittaa GPS-sijaintinsa, jolloin varastetun/lainatun mopon (tai muun kulkuneuvon) voi helposti paikallistaa.

Tramigoa ohjataan SMS-viestein ja se vaatii ainoastaan SIM-kortin, jolla voi lähettää/vastaanottaa SMS-viestejä.

Eli, jos mopo varastetaan ja olet osannut piilottaa Tramigon niin ettei varas huomaa sitä, niin mopon paikantaminen on helppoa. Lähetät vain SMS-viestin Tramigoon ja se palauttaa sinulle SMS-viestinä senhetkisen sijaintinsa.

terv Tapio K
Joo. Tollanen on jo asennettu ajonestoin. On myös ratkottu Tramigon teknisen tuen avulla parit haasteet, eli jos tulee ongelmia, niin ota yhteyyttä.

Mulla on toi T22 ja vanha perus-Spy. Suojan katson olevan kohtuullisen kattava. Ja Tramigo ei muuten ole pelkästään "perus-paikannin" vaan siinä on myös liiketunnistin. Itse olen kytkenyt vielä hälärit ristiin, joten kumman hyvänsä hälytys tulee tiedoksi kännyyn saman tien. Sen jälkeen voin avata puheyhteyden mopoon ja kuunnella mitä sen ympäristössä tapahtuu.

Kuka väittää vastaan?
Voitko jo uskoa kun itse kerran pyysit perustelemaan...
Ihan kaikki ei halua että pyörää ylipäätään räplätään.  SIIS OLLENKAAN
Ei edes pikkuisen peiliä hipaisten.
Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan ja €uroillaan. Kunhan yritin ymmärtää, josko tuossa olisi joku sellainen etu, jota en ole tullut ajatelleeksi. Ei ole.

Mulla on toi T22 ja vanha perus-Spy. Suojan katson olevan kohtuullisen kattava. Ja Tramigo ei muuten ole pelkästään "perus-paikannin" vaan siinä on myös liiketunnistin. Itse olen kytkenyt vielä hälärit ristiin, joten kumman hyvänsä hälytys tulee tiedoksi kännyyn saman tien. Sen jälkeen voin avata puheyhteyden mopoon ja kuunnella mitä sen ympäristössä tapahtuu.
Tarvitseeko tuo Tramigo näkymän taivaalle, jotta toimii? Eli tarvitseeko tuo paketissa mukana tuleva antenni asentaa pyörän ulkopuolelle, jos itse laite on vaikka penkin alla? Kiljuuko tuo laite mitenkään, vai onko täysin silent-alarm juttu?

Tarvitseeko tuo Tramigo näkymän taivaalle, jotta toimii? Eli tarvitseeko tuo paketissa mukana tuleva antenni asentaa pyörän ulkopuolelle, jos itse laite on vaikka penkin alla? Kiljuuko tuo laite mitenkään, vai onko täysin silent-alarm juttu?
Tramigo (tai sen antenni) tarvitsee saman näkymän taivaalle kuin mikä hyvänsä navigaattori. Näkymän ei tarvitse olla suora vaan gaattori tai antenni voi olla kohtuullisessa piilossa. Navigaatoorilla ei sinänsä ole tekemistä liiketunnistimen tai virtatunnistimen kanssa. Eli riippuen asetuksista hälyttää myös noista. Navigaattori vaan tarjoaa keinon kysyä "missä moponi on". Tramigo itsessään ei kilju, eikä karkoita mahdollista varasta. Se tekee "hiljaisen hälyn" kännyysi ja mahdollistaa esimerkiksi mopon "kuuntelun".

Itse juuri etsiskelen sopivaa paikkaa Tramigolle. Jos meinaa mennä pahasti piiloon niin sitten pitää käyttää mukana tulevaa lisäantennia jonka voikin sijoittaa sitten muovien alle sellaiseen paikkaan että saapi GPS-signaalin hyvin.

Aimopamaukselle kommentti

Jos varkailla on mainitsemasi
"Muutaman dollarin gps/gsm jammeri pakuun ja keikka-auto" niin ne kyllä vievät minkä tahansa huutavan tai hiljaisen vehkeen tai vaikka olisi pultattu kiinteästi 10 tonnin ankkuripainoon.

Eli ei mikään häly, hiljainen tai huutava estä oikeita rosvoja. Mutta näin Suomessa vielä yleisin "rosvo" on hupiajelija. Suuressa maailmassa asia on ehkä toisin.

Monissa pyörissä kun ei ole välttämättä ylenpalttisia tiloja tuolle T22:lle, niin kannattaa suosiolla keskittyä piilottamaan / sijoittamaan se keskusyksikkö mahdollisimman hyvään paikkaan, jossa sitä voi tarvittaessa joskus operoidakin. Se mukana tuleva GPS-antenni on sitten helppo liimata vaikka minne. Satulan takaosaan, sisäpuolelle, katteiden yläosaan sisäpuolelle tai muuhun kohtuullisen esteettömän näkymän taivaalle tarjoavaan kohtaan. Keskusyksikön sijoitukseen vaikuttaa myös se, asennatko ajoneston ja sen vaatiman johdotuksen.

On nyt tullut pari kuukautta leikittyä ja testailtua tuota Tramigo T22'ta ja sitä voi kyllä vilpittömästi suositella. Täysin ongelmaton tuokaan ei ole. Lähinnä ongelmat ovat kuitenkin liittyneet laitteen laajaan toiminnallisuuteen ja sen vaatimaan parametrointiin. Tramigon suomalainen tuki toimii kuitenkin erittäin hyvin ja lähetettyyn sähköpostiin vastaavat yleensä puhelulla arkisin muutamassa tunnissa. Hieno Suomalainen tuote, jota mielellään hieman promoaa...

On nyt tullut pari kuukautta leikittyä ja testailtua tuota Tramigo T22'ta ja sitä voi kyllä vilpittömästi suositella. Täysin ongelmaton tuokaan ei ole. Lähinnä ongelmat ovat kuitenkin liittyneet laitteen laajaan toiminnallisuuteen ja sen vaatimaan parametrointiin. Tramigon suomalainen tuki toimii kuitenkin erittäin hyvin ja lähetettyyn sähköpostiin vastaavat yleensä puhelulla arkisin muutamassa tunnissa. Hieno Suomalainen tuote, jota mielellään hieman promoaa...
Varmaan menee johonkin FJR:ään ihan nätisti, kun muovia on mihin sovitella, mutta S-Dukessa mahtuu penkin alle about se sen oma työkalupussukka ja lisäksi yksi banaani, jos sen survoo kuution muotoon. Tramigon sinne saa varmaan mahtumaan, mutta mihis laitat tuon antennin. Näkymättömiin sitä ei saa kyllä juuri mitenkään tuossa. Sepä kiinnostaakin, että jaksaako tuo ottaa signaalin penkin lävitse?

Se antenni on sellainen sentin paksuinen 3 * 3cm ohut kuutio. Välttämättä kukaan tuota ei antenniksi edes tajua. Pyörästä riippuen sen voi tietty liimata pyrstöön tai satulan alle.

Kuten sanoin, niin fiksusti sijoitettuna tietämätön ei edes tajua kysymyksessä olevan antennin. Itse mietin antennin paikkaa aika pitkään ja keksin mielestäni hyvän.
wink.gif

Joo.. Spy/Beret/Voyager what ever tuli ja tuli asennettua.. ainakin osittain.

Tein niin että laitoin nyt aluksi vain vehkeelle virrat ja tein vilkku kytkennät.

Tuntu toimivan on, mutta.. räpläilin kakea ja sitten vehje meni sellaiseen tilaan että kun otan hälyn pois päältä, niin jonkun ajan päästä häly menee uudelleen päälle.

Ymmärsin ohjekirjaa (joka on kyllä..noh, aikas huono) lukemalla että kyseessä on luultavasti joku false-unarm toiminto, eli häly ajattelee että on vahingossa otettu pois ja hälyttää kun virtoja ei laita päälle. En välttis jaksaisi kytkeä tuota virtoja tunnistavaa johtoa, ajattelin että ihan kakesta saa itse päättää onko se päällä vai ei. Ja lisäksi aluksi tuntu että se toimi näin kunnes meni tähän moodiin. Saako tuon jotenkin pois? Tuosta virta johdon kytkennästä tulee vielä miinuksena se että hälytin rupeaa muistuttelemaan että se pitäisi laittaa päälle kun virrat katkaisee..

Ja miten sitä shock tunnistimen herkkyytä säädetään kakessa.. ohjekirja puhuu jostain kaukosäätimen värinän voimakkuudesta jolla on monta tasoa.. ehkä se on se.
biggrin.gif

Back