• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi tien sivussa, miksei kukaan pysähdy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sam 10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tolla ajattelulla et kauaa ajele.
Fiddu mä millään ajattelulla ajelekaan vaan moottoripyörällä!
sport05.gif

(Pidetään nyt yllä tätä keskustelun tasoa ja logiikan lentoa!
033102beer_1_prv.gif
)

Mainitsen vielä tissit niin tämä ketju poistetaan
033102bebe_1_prv.gif

Yleisin mopon "sammumisen" syy on, että akulla on "tunnit täynnä"..vai olenko ihan pihalla
nixweiss.gif

Jos ja kun se sippaa, ni mitäs teet..ei virtaa, ei mitään...
Mopon akut nyt vaan on sellasia,et ne ei hirveesti anna "oireita" kun päättävät sipata (ja omakohtasia kokemuksia on tosta asiasta jonnii verran)
Jos olen TAAS ihan väärässä, ni korjatkaa ihmeessä nuoremmat ja kokeneemmat
tounge.gif
Kyllähän sää oikeessa oot akun suhteen  
bowdown.gif
Kyllä se se on tai löpön loppuminen yleisin syy mopon tielle heittämiseen  
bawling.gif

Edit "Vieläkö oppis kirijottaa"

tuolla ylempänä oli pari naista jotka kehui että aina saa apua, oli autolla tai mopolla. oliko yllätys kellekään?  
biggrin.gif

muuten aiheesta; varsinkin meille 'nuoremmille' motoristeille noi rätit ja muut merkit on vieraita, joten meikä ainakin kaipaa tien poskessa seisovalta ihan selvää käsimerkkiä jos haluaa apua. kyl sit pysähdytään, paitsi et jonkun liivijengiläisen kohdalla saattaisin harkita kahdesti
062802moto_prv.gif

(mut tässäkin kaksikyttyräistä hurjimusta taitaisin mennä auttamaan  
cool.gif

Nyt täytyy pöyhäistä muurahaispesää!
Aloitin itse MP harrastuksen vuonna n.-80.
Sen jälkeen olen kurvannut kaiken näköisillä vehkeillä.Yhteinen tekijä näille vehkeille on ollut niitten suurenmoinen hauskuus!
Toinen on toiminut,toinen ei.Se ei ole haitannut,paitsi nyt!
Mikä piru meihin on mennyt,koska nyt jos tien poskessa on MP,kukaan ei mene jeesaamaan?
Se on hel...mitä vaan,mutta mitä?
Oltaisiinko tästä lähtien pyöräilijöitä merkkiin katsomatta?

Pallo on heitetty!

Sami FJR 1300,toimii toistaiseksi
Ittellä loppui röökinveto v. 1999 aikasten loppuvuodesta...

Pikkusikari silloin, kun se maiseman ja rakon paineen helpottamisen takia tuntuu tarpeelliselta.

Sen verran paikkaa katsotaan, ettei sitä nyt ihan minne vaan stopata.

Alkuperäiseen aiheeseen:

Jos ja kun olen kusella/sikarilla/visiirinputsaustauolla tms. ja mobo on tien syrjässä, niin ei ole mitään syytä ohikulkijoiden alkaa pysäyttelemään.

Noh, kun ei niitä ajatustenlukijoita kuitenkaan ole (vaimot erikseen...), niin olen ottanut tavakseni näissä stoppi -tilanteissa olla hitusen tarkkana, mikäli ohiajava kanssamoboilija näyttää harkitsevan himmailua:

Se vapaa käsi peukku pystyssä ilmaan. Ja sille kaveriksi OK -signaali.
Oma habitus (siis se, kun itte on) relana ja paikallaan, niin aika hienolta tuntuu, kun ne ohiajavat nyökki ja nostaa lapaa.
Ja jatkavat matkaa .

Sillä informaatio epäonnistuu, paitsi sattumalta. (Murphy: Lait)  
wink.gif

Jatketaan, sillä kelejä riittää...
062802moto_prv.gif

-jami

Niin tuota ne hätävilkut kun tapaavat olla merkki siitä että ajoneuvo on pysäytetty syystä X järjettömään tai vaaralle alttiiseen tai sitä aiheuttavaan paikkaan kuten autoabahnilla stau'n perään ja niitä onkin hyvä pitää päällä kunnes varoituskylttiä kuskaava pirssi on ilmestynyt paikalle, tai joku muu taakse.

Ryssien tapauksessa hätävilkut tapaavat olla myös merkki siitä että ajopelin kuskia ei tilapäisesti huvita noudattaa liikennesääntöjä ja tämä antaa hazardien kytkemisellä itselleen luvan tehdä hetikohta ihan mitä tahansa.

En näe mitään syytä mennä kyselemään hazardit päällä seisovan ajopelin kuskilta mitään ellei a) näytä että paikalla on käynyt onnettomuus ja apua ei ole vielä paikalla tai sitä voidaan tarvita lisää b) kuski osoittaa että hänellä on asiaa huitomalla käsiä ristiin päänsä päällä tms. signaalia.
c)osoittaa mooseksen aikaisella merkillä kuten se tankoon hihastaan sidottu rotsi, että tarvitsee apua. (ja siis varoittaa muuta liikennettä hazardeilla omituisessa paikassa seisovasta moposta)

On tietysti ajatelun arvoinen asia olisiko kehällä (?) havaintorajoitteisen akan auto yliajamaksi jäänyt custom kuski pyörineen tullut havaituksi jos täällä olisi tapana panna hazardit päälle jonon viimoisena. Paha sanoa.

Muutamalla kerralla röökillä/puhelimessa ollessani mopolla parkissa on apua tultu tarjoamaan vaikka ei tarvetta ole ollut. Muutaman kerran itse on tullut pysähdyttyä kysymään tarvitaanko apua vaikka ei ole pyydetty. Kerran olikin kaverilla bensa loppu ja silloin olin autolla liikenteessä ja käytiin bensaa hakemassa. No oli sitten akkukin hyytynyt startti yrityksistä ja onneksi oli kaapelit autossa ja annoin virtaa, niin pääsi kaveri jatkamaan matkaa.
Mutta kyllä helpottaisi avun antamista, jos avun tarvitsija jollain tapaa heiluisi, että apua kaipaa. Muuten en osaa auttaa kuin kuskata bensa-asemalle tai lainaa kännykkää soittamiseen, kun en osaa pyöriä korjata  
sad_orig.gif

joo, enemmän olen saanut apuja kuin antanut. taitaa olla ne muutamat kerrat kun tienposkessa olen ollut johtuneet bensan loppumisesta yllättäen. joskus bensamittari menee rikki tai sitä ei ole tai ei trippiä kattele tjn seliseli. pikkuteilläkin aika moni menee ohi pks liepeillä. kerran olin bensapiipussa vanhan hämeenlinnantien laidassa ja ohi meni arviolta 30 prätkää. suurin osa ei edes himmannut ja ehkä puolet ei morjestellut. ensimmäinen, joka pysähtyi oli piikkisellä kustomilla ajanut poika. no halusi muuten vain jutella, kun mullakaan ei ollut liinaa peilissä ja parjan_fin tai parru oli jo ducatillaan hakemassa bensaa, jota sitten saikin tankattua tyhjään ginipulloon ja siitä kärpiön tankkiin eli tuon rottapyöräni, jossa ei siinä vaiheessa ollut mittareita tai oisko ollu sigma tjn tai ei mitään. se oli motorismia raaimmillaan. perusjuttuja.

yhdessäkään mun prätkässäni ei ole eikä ole ollut koskaan hätävilkkuja. kaikissa japanilaisvalmisteisissa niitä ei ruukaa ollakaan. miksei voisi olla joskus hyväkin varuste.

Työntelin pari vuottaa sitten Kawaa Lahdentieltä Viikin liittymästä Mäkelänkadun Essolle. Pyöriä meni ja tuli joka suunnasta. Ja huvikseenhan niitä pyöriä työnnelläänkin. Täysin rauhassa sain lykkiä kantapäät verille. Essolla oli sitten ihan kätevä tankata.

Sitten kun itse olen himmannnut pysähtyneen motoristin kohdalle niin keskimääräinen vastaus on ollu et ei täs mtn.. prkl et jatka sä vaan matkaas...

Kyllä ennen oli asiat paremmin.

Vapaalla pääsi pitkälle koskelan suuntaan, ja muutenki oli alamäkeä tai ainakin tasaisa. Sama matka kumpaankin siitä mihi bensa loppu.

Tien viereen, katse lähestyvään kollegaan/autoilijaan ja molemmat kädet ylös ynnä pienimuotoista heiluttelua. Voisi kuvitella jokaiselle tulevan selväksi että jonkinasteinen kommunikointi saattaisi kiinnostaa...
Tätä on nähty jossain itä-eurooppa suunnalla paljonkin, yllättävän paljon on minihameisten naisten kulkupeleissä vikaa sillä suunnalla
biggrin.gif

Ensinnäkin, jos akku hajoaa ajossa, niin ei se meno siihen pysähdy. Seuraava käynnistys voi olla vaikeaa..

Tässä keskustelussa tullut ilmi, että pitäisi kovasti huitoa avuntarvettaan. Ymmärrän, että näin on, jos vaikkapa se bensa on loppunut. Silloin jotakuinkin jokainen osaa auttaa.

Entäpä jos pysähtyneen pyörän kuski on teknisesti valveutunut ja ei itse ole pyörää saanut liikkeelle. Pitääkö silloinkin huitoa kokoajan kovasti? Itse olen ainakin silloin ajatellut, että ne saattavat pysähtyä, jotka kokevat, että voisivat auttaa... Ainakaan ei olisi kovin suurta hyötyä pysäytellä jokaista ohikulkijaa kovasti huitomalla, jos vaikkapa yleismittarin tarve iskisi tienpäällä.

Noh Italiattaresta en moisia ole löytänyt, joten jonkin asteinen viittoilu vois olla paikalaan in case of an emergency

Jonkun kerran olen pysähtynyt, mutta tien poskeen pysähtyneillä ei ole ollut mitään hätää.. Siksi olenkin ajatellut, että kaipa se avun tarvitsija osaa jotain merkkiä antaa - jos apua kaipaa..

Kävipä pärrällä ajellessani niin, että moraalinen omatunto heräsi koska; rekka-auto oli pysäköity levikkeelle tienvieressä, ei ollut levähdyspaikalla. Kuski oli paikallaan ja istuma-asennossa, auto käynnissä, HÄTÄVILKUT päällä nätisti niin...Noh, mikäs sillä nyt. Onko tullut sairaskohtaus, vaikka sydämmestä ottaa ikämiehellä.. Se ei kysy aikaa, ei paikkaa kun tilttaa.
Koputtamaan, katsomaan mikä on hätänä. Aijaa, anteeksi kovasti kun tulin HERÄTTÄNEEKSI raskaan työn raatajan.
Hieman nyppi asia, koska alkoi nolottamaan oma sekaantumiseni. No, hyvä ettei ollut oikee hätä. Käytetään niitä hätävilkkuja vaan jos on oikeesti tarvetta. Koska olisi siinäkin riittänyt pelkästään normaalivilkun käyttö.

biggrin.gif
APUUVA, APUVA, APUUUVA. Kyllä sieltä kohta tulee, viimeistään valkotakkiset katsomaan mikä hätänä.
omg.gif

Mutta joo. On pysähdytty ja pysähdytään vastakin, auttamaan tai ainakin bensaa hakemaan. Vaan aika harvoin noille nyky pyörille, tai autoille mitään pystyy tekemään. Ei kukaan raahaa mukanaan sellasta määrää työkaluja eikä testereitä.

Parisen kesää sitten virrat katosi Turuntietä Helsinkiin tullessa pimeällä syksyiltana. Heti pysähty ensimmäinen pyöräilijä paikalle kun pätkivällä mopolla rullailin pientareella. Antoi kyydin seuraavalle Shellille josta soittamaan hinausapuja (oma puhelinkin oli viittä vaille kaput).

Ainakin pari kertaa on itte nähnyt tarpeelliseksi pysähtyä kyselemään. Edellisen kerran pari viikko sitten porvoon motarin varrella, ilman valoja kököttänyttä mopoilijaa...oli itämaan Gregori pysähtynyt lukemaan karttaa, mutta muuten kaikki ok. Viime kesänä Kehä3:n varrella liittymän viereen hyytynyttä Yammuilijaa..varatankille kääntäminen riitti mikä selvisi hetken päästä kun paikalla pyrähti asiantunteva Bemaristi ihmettelemään.
wink.gif

Itse olen apua saanut ja sitä varmasti myös annan jos tilanne tulee eteen. Jos tienviereen pysähtynyt motoristi ei ilmaise hätäänsä mitenkään, niin en pysähdy ihmettelemään. Hätävilkut, viittelöinti tai vastaava aiheuttaa minussa jarrutusreaktion, mutta muussa tapauksessa jatkan matkaa.

Esimerkkinä Hasariin mennessä oli jonkun pyörä ilmeisesti päättänyt tehdä stopin tampereen motarille. Kuski oli kuitenkin puhelimessa, hätävilkut eivät olleet päällä ja olin ohituskaistalla ruuhka-aikaan. Näiden yhteensattumien lisäksi kuski vilkutteli iloisesti meidät huomatessaan. Eikä siis malliin kädet päänpäällä ristiinrastiin vaan ihan perus morjestus. -> Jatkoimme matkaa. Pitihän sitä ehtiä alkoon ja savusaunakin alkoi olla jo lämmin...

Back