• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi keuli ympäri Pihlajistossa

Eipä niin monta vuotta, kun eri foorumeissa peräänkuulutettiin oikein kuvan kanssa tyyppiä, joka keuli pampperitapahtumassa yleisön sekaan aiheuttaen eräälle sivulliselle hengenvaaralliset vammat ja useiden leikkausten sarjan. Vaan sehän oli silkkaa huhua, niinkuin sekin, että silminnäkijät ihan näkivät sankarin pakenevan paikalta. Pelkkää kateellisten panettelua...    
tounge.gif
Voi vittu johan tuli "faktaa", oikein tyypillistä moralisti paskaa, kun ei totuus riitä niin muunnellaan sitä...

2003 Kemorassa joku vitun keijo ajoi yöllä kännissä leirintäalueella erään nurmikolle sammuneen yli, aika kaukana yleisön sekaan keulimisesta.
On kuule tasan eri tapaus. Tästä mainitsemastani kävi melkoien kuohunta niin täällä kuin monella muullakin foorumilla. Esim. Bomberfoorumilla eräs (nimimerkki jääköön mainitsematta) meuhkasi, kuinka motoristien on pidettävä yhtä ja kuinka kaveria ei saa polttaa, samaan aikaan kun yliajettu makasi teholla ja hänen omaisensa vetosivat foorumilla, että yliajaja saataisiin vastuuseen teostaan. Vilkaises nykysuomen sanakirjasta, mitä moraali itse asiassa tarkoittaa, se on aika kaukana paskasta.
Ja nyt päästään "vasikointikeskusteluun", jossa otettiin muinoin vähän mittaa bomberien moraalikäsityksistä (?). Minulla meni silloin sukset ristiin erään b-sivujen ylläpitäjän kanssa.. nykyään minä valvon keskusteluja ko. paikassa ja tämä entinen ylläpitäjä on bannattu. (ei toki minun toimestani)

Mielestäni tämän koko esimerkin mukaantuominen oli tyypillinen osoitus siitä, että b-touhua halutaan vääntää Väkisin pahemmaksi/vaarallisemmaksi/moraalittomammaksi, kuin mitä se on. Tuttua kauraa on se, että paheksumista johtavat muut motoristit...

Edelleen: Uskaltaisin väittää, että suurin osa orgilaisistakin rikkoo lakia enemmän tai vähemmän jatkuvasti. Eiköhän ORG! motoristien ajamissa liikenneonnettomuuksissakin joku viatonkin ole loukkaantunut jos kaikkien rekisteröityneiden koko liikennehistoria kaivettaisiin esiin.. Varmaan näin suureen joukkoon mahtuu huume/seksuaalirikollinenkin - olisikohan nyt inansa lapsellista vetää tälläisestä jotain johtopäätöksiä ?
Noh, ehkä herra Nalle veti tuon eteen, kun esitin niin ehdottomalta kuulostavan _ei yhtään sivullista uhria_.

Kaikki joita nyt kuitenkin epäilee b-foorumilaisten moraalikäsitykset - niin ollos hyvä ja etsimään tuo keskustelu.. Käytännössä porukka tuomitsi välittömästi ja ehdoitta muiden telomisen & karkuun lähtemisen..

Minusta aiheeseen liittyen oli mainio artikkeli aikanaan Performance Bikessä: "Being stupid makes you smart"
Uskossaan on kukin vankka! Jatka vaan samaa linjaa  
bowdown.gif
 (kyseistä aviisia itsekin riittävästi lukeneena...)

[kävin tässä välillä kusettamassa koiran, ja mietin siinä samalla, mitä tuli kirjoitettua, ja pakko oli palata tähän...ja samalla (uskoakseni) ymmärrän, mitä earthend ja kava10 tavoittelevat]

"Kuka teistä on niin synnitön, että heittää ensimmäisen kiven!?" [lainaa: Raamattu, lukua ja jaetta en muista, enkä lähde etsimään]

Ja pitäisikö sitten ollakaan?! Taidat sittenkin olla oikeassa, jos tuo PB:n juttu on yhtään sitä, mitä nyt ajattelen sen olevan (ainakin otsikossa on ihan oikeasti syvää filosofiaa). On ihan totta, että liikenteessä ne kuskit - on sitten alla mopo tai kotilo - jotka ei oo koskaan olleet tyhmiä = kokeilleet rajojaan, on vaarallisia, koska niillä ei ole tuntumaa siihen, missä omien kykyjen raja kulkee. Jos vähän lähtee luisuun, niin - UIJUIJUI!!! - paniikki iskee, ja BÄNG!

Pointti on siinä, missä ne omien taitojen ja kykyjen rajat haetaan. Itse aikoinaan hain niitä kotilolla paikallisen citymarketin tyhjällä parkkiksella, talviliukkaalla. Vedettiin "miljoonaa" ja sitten yritettiin kääntää. No, sivuluisuhan siitä tuli, ja pitkä! Ja se meinasi päätyä kylki edellä valopylvääseen, ainoaan kiinteään esteeseen koko v*tun hehtaarilla! Vielä näin about 30+ vuotta myöhemmin muistan sen avuttomuuden tunteen, kun tolppa lähestyy uhkaavasti (sivulta), mutta mikään käytettävissäni oleva hallintalaite ei enää kykene puuttumaan tilanteeseen sitä korjaavasti. Se oli sellainen "Herran haltuun!" -hetki. No noin 50 cm jäi väliä tolppaan, ja ekan oman (=omilla rahoilla maksetun) kotilon kylki jäi ehjäksi.

Vuosia myöhemmin muistan, kuinka saaranasin faijalle, jolle oli käynyt ikävästi, kun SAAB oli karannut äkillisessä väistöliikkeessä käsistä pellolle (tuloksena noin 53 m ilmalento, laskeutuminen katolleen - melkein jäin orvoksi, kun mutskin oli kyydissä), että miksi et ole koskaan hakenut niitä rajoja, pistänyt "haisemaan" ja yrittänyt hallita tulosta - onnistui tai ei!

Siis jokaisen liikenteessä liikkuvan pitäisi, edes joskus, ylittää ne omat (turvallisen tuntuiset) rajansa, ja kokea se avuttomuus, mikä siitä seuraa, ja sitten vähitellen uskaltaa (harjoitellen) rakentaa sen päälle tilanteen hallintaa.

Olen muuten (näin "kypsällä iällä") samaa mieltä myös elämän suhteen: jotta sen saisi edes jollain lailla hanskaan, on edes kerran pakko syyllistyä holtittomuuteen, "antaa vaan mennä", ja joutua sellaiseen tilanteeseen, että homma ei ole enää hanskassa, ja yritää sitten ryömiä siitä kuiville. Se on erittäin opettavaa ja palkitsevaa.

"Everything that will not kill you. makes you stronger" - "mikä ei tapa, se vahvistaa". Siitä löytyy se oikea nöyryys, jota tarvitaan. Ilman sitä "Your ego will go on writing checks your abilities will never be able to cash".

Pitää vaan löytää aika ja paikka hakea ne rajat ilman, että sivulliset joutuvat kärsimään. Pihlis ei ehkä ole siihen niitä parhaita mestoja... [amen]

...ja vielä tähän loppuun tämä viisaus: "Kyllä se maailma sen suurimmankin pölkyn höylää. Kun ei vaan ottais niin isoa lastua kerralla:::!"  
tounge.gif
Lukekaapa tarkkaan tämä, mitä edellä lukee
062802jumpie_prv.gif
. Kun minä sain 18-vuotiaana, vuonna 1972, autoajokortin, olin tosiaan 18. Olin arka lähtemään ajelemaan. Mun iskä sanoi, että jos poika et nyt lähde, et lähde koskaan. Sillä oli oma lehmä ojassa. Se oli luvannut, että mennään etelästä Ouluun sen siskoa kattomaan, kun se oli pojalleen ( tosin sen poikansa omilla kesätyötienesteillä ) ajokortinkin kustantanut. Ja Volvo Amazonin ostanut ( sen kyllä sen omilla rahoilla ). No lähettiin sitten. Se vuosi oli se vuosi 1972. Ajettiin valtatie 8:aa- silloin ei ollut mitään nopeusrajoituksia. Ja n. 500 km:n matkaan sieltä Raumalta silloisilla rupisilla teillä sitten käytettiin aikaa 4 tuntia. Matkalla oli tietyöalueita, kilpaa-ajajia ( yksikin mersu yritti voittaa MEIDÄN Volvon, s:n diisseli ) jne. Välillä oli aikasmoisia nyppylöitä. Iskän pää ja äidinkin, siellä takapenkillä, osui kattoon siinä Vaasan ja Kokkolan välillä, ja uh
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
, pysyttiin tiellä. Ja fiilikset oli kovat koko jengillä. Pikkuvelikin vaan huusi, että HYVÄ PERA! Ja kun perille Ouluun päästiin, oli sanoinkuvaamattoman ylpeä olo. Olin vienyt faijani, äitini, pikkuveljeni, perille. Onnellisesti. Amazon oli onnellinen, moottori oli kuuma, se kehräsi. Perhe nautti fiiliksistä. Kaikki oli mennyt hyvin. Toki toki, olisi voinut käydä muutoinkin. Onneksi olen kokenut tämän. Onneksi silloin ei tarvinnut miettiä niillä rupisilla teillä 60:n, 80:n, jopa 100:n rajoituksia. Olen saanut nähdä maailman, missä sai olla willi ja wapaa.

Mielestäni tämän koko esimerkin mukaantuominen oli tyypillinen osoitus siitä, että b-touhua halutaan vääntää Väkisin pahemmaksi/vaarallisemmaksi/moraalittomammaksi, kuin mitä se on. Tuttua kauraa on se, että paheksumista johtavat muut motoristit...

-------------------------------------------------------

Kaikki joita nyt kuitenkin epäilee b-foorumilaisten moraalikäsitykset - niin ollos hyvä ja etsimään tuo keskustelu.. Käytännössä porukka tuomitsi välittömästi ja ehdoitta muiden telomisen & karkuun lähtemisen..
Malliesimerkki täydellisestä allekirjoittaneen väärinymmärtämisestä jälleen kerran; Paljon enemmän kuolee sakkia tanssilavoilla joka Juhannus kuin bomberitouhuissa.
Toin tapahtuman esiin osoittaakseni, että näinkin on tapahtunut, liioittelu pistettäköön pienen sarkasmin piikkiin. Aika usein kun saa lukea melko paksua tekstiä paljon harmittomammistakin tapahtumista, niin ajattelin hiukan nostattaa laineita. Ilmeisesti vedessä oli herneitä ja joku veti vettä henkeen.
Moraalilla tarkoitin sanan "moraali" merkitystä, Jaffan mielestä kun joko meikäläinen on moralistipaska tai paska moralisti, tai sitten moraali on hänen mielestään paskaa, tai sanan merkitys ei ole hänelle auennut, jäi hiukan epäselväksi. Luin kyllä aikoinani topiccia bomberifoorumilla ja jengi aivan oikein tuomitsi teon paria poikkeusta lukuunottamatta.

Back