Monestihan MotoGP-varikolla on puhuttu, että luistonesto ei välttämättä auta aika-ajokierroksella paljoakaan (alkuaikoina moni ajoi aika-ajossa ilman luistonestoa, toki nyt tekniikka mennyt huimasti eteenpäin), vaan merkittävin hyöty tulee kisamatkalla, jolloin elektroniikka vähentää rengaskulutusta ja tämä sitten näkyy kilpailun loppuajassa. Ja lisäksi pitää huomioida tuo nykyinen bensasääntö ja -kulutuksen minimointi. Siihenhän tuo elektroniikka on aika hyvä.Minä en henkilökohtaisesti usko kuin muutaman kuljettajan kohdalla tuohon sekuntitolkulla järsimiseen. Mä luulen että vapaata linjaa suurin osa kärkikastista kiertää samaa vauhtia ilman elektroniikaakin. Mutta kun on kilvanajotilanne, sääolosuhde tms, siinä se taito ja pää tulisi ilman elektroniikkaa enemmän esille.Ja koska WSBK-kilpureissa on varsin kehittyneet luistonestosysteemit, jotka varmasti järsivät tänä päivänä kierrosajoista jo sekuntitolkulla pois, kuinka riisut ne vastaavat systeemit kokonaan pois MotoGP:stä? Jos silloin WSBK-pyöristä tuleekin yhtäkkiä MotoGP-pyöriä nopeampia, niin kumpi oikein on sitten se "kuninkuusluokka"? Eikö olisi kummallista, että prototyyppikilpurit on hitaampia kuin kaupasta saataviin pyöriin perustuvat kilpurit?
Vai riisutaanko ne kenties pois ihan kaikista kilpapyöristä - koko WSBK:n idea on olla tuotantopyörien kilpasarja, ja kun vastaavat systeemit alkaa löytymään jo monesta ihan tavallisesta katupyörästäkin, niin MM-tason kilpurinko kuuluisi sitten olla ilman niitä?
Onkos kukaan nyt tuuraamassa Pedrosaa? Vai annetaanko Danin pyörä (tai täysi ja uusin HRC-tuki) esim. Aoyamalle? Edwards jo saikin ajoluvan, joten Tech3:lle ei ole tuuraajan tarvetta.