• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motissa ollaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CeeGee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On kyllä viihdyttävää lukemista, tämä ketju ;)
Mut ei tästä paljon ollut apua aloittajalle, saipahan itsensä haukutuks ja neuvoja joilla ei ollu mitään tekemistä itse asian kans.
Tsemppiä aloittajalle.
Joskus vain on ihan hyvä potkia pikkasen persuksille, jotta silmät aukeaa ja alkaa oppikin maistumaan.

Mielestäni ihan hyviä vastauksia täältä on ainakin itse saanut, tosin suoraan suhteessa siihen millä asenteella kysyy.

Uskoisin, että vastaukset olisi ollut ihan toistaluokkaa jos oltas keskitetty vain itse ongelmaan eli hankala paikka ja uusi epävarma kuljettaja.
Mutta olihan siinä ketjun aloittajallakin paljon sellaista mikä ei asiaan kuulunut..

Tsemmpiä tosiaankin ja niinkuin joku sanoikin...ekax korjataan asenne sitte keskitytään perustaitojen ja motoriikan hallintaan
biggrin.gif

Tuosta vanhasta videosta rullaamaan kohdat 2:50 eteenpäin.. Tosin tuo sora ei ole aivan tasaista.
Omin silmin näin perjantaina Tampereen motarilla miten kyykyllä tullaan vauhdilla yli ojan ja lähdetään motaria takaisin toiseen suuntaan siniset valot välähdellen. Mahtoi provoilua yrittänyt Volvon kuski olla huuli pyöreänä...
wink.gif

Miten ihmeessä lasket oikealla kädellä hiljaa etujarrun pois samalla, kun rauhallisesti samalla oikealla kädellä samaan aikaan lisäät kaasua? Ei taitu minulta. Liian vaikea rasti. Toisaalta voi olla myös niin, että en ole asiaa koskaan edes kokeillut/tutkinut.
/* Provo ON (boxer keskustelua muistellen) */

Jos liikkuvia osia tuntuu olevan liikaa (tai moottorissa liian vähän) niin voihan sitä lähteä tyhjäkäynnillä ja avata vasta potkittuaan isoimman vaihteen kasettiin.

/* Provo OFF (ei nyt aleta tästä vääntää) */

Etu- ja takajarrun käytön tietysti kukin valitsee tilanteen mukaan. Minä käytän etujarrua etenkin matkustajan kanssa, jolloin paikallaanolo vain yksi saapas maassa tuntuu huteralta.

Sekä etu- että takajarruavusteista mäkilähtöä helpottaa aika paljon kun nostaa kytkintä valmiiksi niin paljon että veto on selvästi päällä ja kierroksia liikkeellelähtöön tarpeellinen määrä. Sitten vain jarru pois tekemättä yhtään mitään muuta.

oho.
Lähtikö jo vähän mopo käsistä.
Kumpi oli ensin, muna vai kana?
Voittaako teräsmies batmanin?

crazy.gif
Kahdesta muusta en tiedä, mutta muna on selvä juttu.

Mistä dinosaurukset tulivat?

Aivan.

Silloin ei ollut kanoja.

M.O.T.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei liikenneympäristöön tarvita tahallisia ansoja, tämä on riittävän vaikeaa jo muutenkin.

On kyllä viihdyttävää lukemista, tämä ketju ;)
Mut ei tästä paljon ollut apua aloittajalle, saipahan itsensä haukutuks ja neuvoja joilla ei ollu mitään tekemistä itse asian kans.
Tsemppiä aloittajalle.

Mielestäni ihan hyviä vastauksia täältä on ainakin itse saanut, tosin suoraan suhteessa siihen millä asenteella kysyy.

Uskoisin, että vastaukset olisi ollut ihan toistaluokkaa jos oltas keskitetty vain itse ongelmaan eli hankala paikka ja uusi epävarma kuljettaja.
Hmm. No jos tuosta kyseisestä risteyksestä on selvitty ilmeisesti jo jonkin aikaa autolla liikenteeseen, niin miksi tilanne olisi nyt jotekin eri pyörän kanssa?

No esimerikiksi siksi että isompi haaste tällä hetkellä saattaa olla vielä ne pyöränkäsittelytaidot, koska kun ne ovat hallussa ei pyörällä lähteminen juuri autosta poikkea.

Ainakin tuossa ensimmäisessä kirjoituksessa oltiin niin hermona, että ehkä oli kaikille parasta ettei päässyt pihasta liikenteeseen. Noin hermostuneena sattuu helposti vahinko.

Elikkä lisää harjoittelua ja malttia. Ei ainakaan sellaista yritystä että yrittäisi katsomatta ajaa pensasaidan takaa tuurilla siksi ettei MP:n mäkilähtö ole hallussa.

Varmasti pelottaa jos tuollaista yrittää, sillähän oi hyvinkin päästä hengestään vaikka siinä risteävällä tiellä kaikki ajaisivat 40 km/h.

Voihan sitä tietysti näkemäsesteitä poistaa, jos siltä tuntuu, mutta kun on täysin mahdotonta poistaa suomen katu- ja tieverkolta kaikkia niitä mäkipaikkoja joissa ei ole riittävää näkyväisyyttä kääntymistä varten. On siis pakko opetella se ajaminen kuitekin. Se ei auta että posket punaisena vaatii kotiristeyksen korjausta kun niitä on tuhansia ja tuhansia edessä.

Sanoisn että nyt kannattaisi

1) ottaa rauhallisesti ja vähentää kirosanojen määrää

2) opetella se lähteminen jossain muualla kuin kotipihalla, niin että se sujuu kuin autolla

3) lähteä vasta sitten kotipihalta ja tarvittaessa näyttäjä avustamaan kunnes sujuu kuin autolla

Paniikki pois ja taitoja tilalle. Harjoitus tekee mestarin, eikä kukaan ole moottoripyöräilijä syntyjään.

Back