• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motissa ollaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CeeGee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ymmärrän varsin hyvin, että hitsaa kii. Meillä on vähän samaa hokkia, vaikka kadulla on vain 40 rajoitus ajaa autot tuhatta ja sataa. Oikealla puolella on naapurin puskat ( eikä oikein uskalla vetää niitäkään sileäksi), onneksi mäki on ihan aavistuksen omainen. Mutta hiekkatie, ja kustomi pitäs saada pihatieltä kääntyy tohon toiselle kapealle hiekkatielle
crazy.gif
.
Minä ainakin koen helpommaksi käyttää samaan aikaan käsijarrua & kaasua, antaa edes pienen turvallisuuden tunteen, että saa pyörän jotenkin pidettyä pystyssä. Tuossa mun customissa ainakin on tosi vaikea pelata jalkajarrulla olipa mäkilähtö tai ei.
Eipä monellekkaan kaahaajalla käy tosiaankaan mielessä, että oma toiminta voi tehdä painajaisia muille. Osa tämän päivän ihmisistä osaa nääs vaan tuijottaa sitä omaa napaa.
Hermoja vaan opetteluun ja rakenna ihmeessä se polku, eläkä kysele lupia! Kyllä se siitä vielä joku päivä helpottaa!

Joo, ei sitä "kokemattomuus" kiukkuaan kannata purkaa muihin tielläliikkujiin vaan opetella tuntemaan se oma mopo ja harjotella sellasessa paikassa, missä sen varmasti oppii ilman haaveria.
Koska sellasta "ihanne tilannetta" ei vaan ole, että kaikki muut huomioi Sut, vaan päinvastoin.
Sun on huomioitava kaikki muut, mopolla kun olet, niin ikävää kun se onkin
sad_orig.gif

Itellä oli sama juttu tänä keväänä- uusi koto ja uusi mopo (uusi mulle)
Pihalta jyrkkä hiekoitettu ylämäki suoraan tielle. Kiva oli aamulla lähtee huikka päällä kylmällä koneella ensin kiihdyttäen ja sit saman tein lossit pohjaan. Ensin varoen pyöräilijöitä/kävelijöitä ja sit autoja -joita liikkuu tollakin kadulla varsinki aamulla tosi paljon.

Siinä ei auta kun osata joka vempeleen käyttötarkoitus.
Ja se käsijarrun+kaasun yhtäaikanen käyttö toimii varsin mainiosti, kun sen osaa
tounge.gif

Ja tosta jalkajarrusta...kuin joku voipi väittää et se on ihan turha?
Kyllä ainakin mulle se on tosi tärkee äkkitilanteissa ja muutenkin vauhdin "tappaja"!
Kuka ihme käyttää pelkkää etujarruu, jos on pakko himmata nopaa? Siinähän kyl käy huonosti! Löytää tosiaan ittesä mopon edestä ja tosi äkkii...
-tosin ite "rauhallisissa" pysähdyksissä ensin himmaan konejarrulla (pienempää pesään, kytkin ylös jne), sit etusta parilla sormella jne...
Mut kyl takajarru on ainot keino, jos tulee äkkitilanne. Se pitää sen mopon vakaana, just niinkun tääl tuol aikasemmin "Busa-mimmi" kirjotti.

mun mielest nuo rekat vois kieltää,,,tai ainaski sosiaalitoimi sponsoroimaan,,kelakortilla alkosta kunnon alet jotta vois joka päivä "tinttalilla" niitä viinoja eikä pyöris haittamassa ihmisten harrastusta...

tuo homma alkaa sujumaan heti kun lakkaat olemasta kuuma kuin hellankoukku ja osittamassa muita sormella...kyllä sun on vain sopeuduttava liikenteeseen, sillä se liikenne ei taida soupeutua sun mukaan...sori taas....

mun mielest nuo rekat vois kieltää,,,tai ainaski sosiaalitoimi sponsoroimaan,,kelakortilla alkosta kunnon alet jotta vois joka päivä "tinttalilla" niitä viinoja eikä pyöris haittamassa ihmisten harrastusta...

tuo homma alkaa sujumaan heti kun lakkaat olemasta kuuma kuin hellankoukku ja osittamassa muita sormella...kyllä sun on vain sopeuduttava liikenteeseen, sillä se liikenne ei taida soupeutua sun mukaan...sori taas....
Joo, ne rekat pois HETI teiltämme, eihän ne tee muuta kun terrorisoi muita kanssaliikkujia ja kaahavatkin kaiken aikaa
tounge.gif

Oon vaan sitä ihmetelly, jotta milläs se puuro, bensa ja ylipäätänsä mikään sit enää meitille tulee... Vissiin taivaasta tupsahtaa......
033102bebe_1_prv.gif

Joo, ne rekat pois HETI teiltämme, eihän ne tee muuta kun terrorisoi muita kanssaliikkujia ja kaahavatkin kaiken aikaa
tounge.gif

Oon vaan sitä ihmetelly, jotta milläs se puuro, bensa ja ylipäätänsä mikään sit enää meitille tulee... Vissiin taivaasta tupsahtaa......
033102bebe_1_prv.gif
no kaupasta tietysti..ja kaljat saa ärrältä...turhia kapistuksia..

Mut kyl takajarru on ainot keino, jos tulee äkkitilanne. Se pitää sen mopon vakaana, just niinkun tääl tuol aikasemmin "Busa-mimmi" kirjotti.
Onnea valitsemallasi tiellä.

Aihetta on käsitelty jo useasti tällä sivustolla. Voisit henkesi pitimiksi kerrata. "Busa-mimmi" taisi tarkoittaa hidasajoa. Perusteema on kai se, että molemmilla jarruilla aloitetaan jarrutus, mutta loppupelissä se on etunen, joka pyörän pysäyttää. Tuo ohjaustangon yli lentäminen oli vitsi, eikö?

Jos tulee äkkitilanne, takajarrulla ei saa vauhtia pois. Takajarrulla saa korkeintaa takapyörän lukkoon ja pahimmillaan sivuluisuun. Älä kokeile mutkassa.

edit: tässä lienee olennaisin aiheesta alkaen sivulta 38:

http://motoristisurvival.fi/vanhat....-45.pdf

Joko meni juu sen vanhuuden tai ton omistamansa mopon merkin piikkiin...
Sori vaan!
Kumma vaan kun on mopo pysyny pystyssä viimoset 24 vuotta, vaikka jarrutan päin persettä!
Noh, tuurillahan ne laivatkin seilaa
tounge.gif

Miks ihmiset jaksaa repiä stressiä näiden aiheiden kans?
Alkuasetelma oli että risteys on vaarallinen, huonossa paikassa ja vähemmän kokenutta ihmistä pelottaa.
Minua ainakin nauratti aloittajan kiukku ja suorat sanat...ja huviksi se varmaan oli tarkoitettukin, että sit helpotti kun sai raivostua.
Mut äkkiä ketju menee siihen, ett ihmiset alkoi pulustelemaan toisten sanamuotojen kanssa.Sinä sanoit sitä ja minä tätä.
Eikö tarkoitus ollut hakea ratkaisu aloittajan kirjoitukseen, eikä alkaa mätkimään toisiaan hiekkapusseilla?

Onnea valitsemallasi tiellä.
*huoh*

Tartuit pariin sanaa lukematta koko postausta, Vai etkö ymmärtänyt, vanha ihminen?
Niin tartuinkin.

Minusta on melkein edesvastuutonta kirjoittaa ihmiselle, joka lienee vasta-alkaja, että "Mut kyl takajarru on ainot keino, jos tulee äkkitilanne". Niin asiayhteydessä kuin siitä irroitettunakin.

Voi olla, että meni osittain myös omistamani pyörän piikkiin, koska GSA:n etupään tuenta on omanlaisensa ja pyörä on korkea, lyhyehkö ja jonkin verran etupainoinen. Mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että takapää nousee helposti eikä takajarrulla oikeastaan tee tehojarrutuksessa mitään. Se kun on tukevasti ilmassa.

Mulla on pyörä pysynyt pystyssä 21 vuotta yhtä mukkua lukuunottamatta. Selvästi huonompi saavutus kuin Cebarimimmillä. Kai se on sitten niin, että ei pysy tällä fillari lapasessa eikä pitäisi lähteä toisia neuvomaan. Muikenen kuin vaari.

Käykää nyt kuitenkin, jos mitenkään jaksatte - varsinkin aloittelijat - lukasemassa tuo "Ajo Hanskassa", mihin laitoin linkin tuohon ylemmäs.

Käsijarrulta lähtö mielestäni vaatii enemmän kokemusta ja pyörän hyvää tuntemista. Muuten valahtelee helposti taaksepäin tai jotain menee väärässä järjestyksessä tms. Pitää olla ns. hanskassa.

Jalkajarrulta lähteminen on helpompaa ja jotenkin selkeämpää. Toki pitää ensin käydä toisella puolella survomassa ykkönen sisään ja sitten laittaa jalka maahan jne.
Kannattaa panostaa kytkimen säätöihin, niin ei tarvitse mäkilähdössä olla ihan pelkästään jarrujen varassa ja renkaitakin kuluu vähemmän?
biggrin.gif

Toisissa mopoissa jarrukahvan puristaminen kahdella sormella ja kaasun käyttö samaan aikaan on ihan helppo juttu. Toisissa taas ei.

Itselle on helpompaa hoitaa mäkilähdöt jarrukahvalla ja kytkimellä kuin takajarrulla. Kukin taaplaa tyylillään, mikä itselle tuntuu parhaalta ja varmimmalta, niin sillä menköön.

Oh hoh, omituista vääntöä jarrutuksesta.
Mä kyllä olen tuon hra1150 kannalla, Cebarimimmi puhui että takajarru on äkkitilanteessa ratkaisu, haluaisinpa nähdä tilanteen kun tie lievästi kaartaa tai viettää esim.ojaan päin ja pistät "tehojarrut" takasella vaikka 80 vauhdista. Se perä lienee tulee aika äkkiä vierelle, jos lukkoon pääsee.(jonka se helpolla tekee)
Toki sitä takasta voi käyttää tuon etusen kanssa jos hallitsee sen käytön (reippaassa vauhdissa), hidasajossa ihan kelpo väline.

Ja mitä pyöriin tulee, niin customissa sillä on enemmän virkaa, painohan on enemmän siellä takana, elikkäs pysäyttää ilman herkkää lukkiutumista.

Kokemusta asiasta sen verran, että taannoin veljeni heitti kupin nurkkaan juuri tuon takajarrun takia, ei osannu/opetellu etujarrua kunnolla käyttämään ja pisti sitten bussin kylkeen. Pitkää mustaa löytyi tiesta muutama kymmenen metriä, kyytiläinenkin ehti hypätä kyydistä, eli aikaa olisi ollut tehdä kunnon jarrutus ilman paniikkia jos olisi vain sen hanskannut.

Eli harjotelkaas ne jarruasiat kuntoon !

Joo, ei sitä "kokemattomuus" kiukkuaan kannata purkaa muihin tielläliikkujiin vaan opetella tuntemaan se oma mopo ja harjotella sellasessa paikassa, missä sen varmasti oppii ilman haaveria.
Koska sellasta "ihanne tilannetta" ei vaan ole, että kaikki muut huomioi Sut, vaan päinvastoin.
Sun on huomioitava kaikki muut, mopolla kun olet, niin ikävää kun se onkin
sad_orig.gif
Ja kun eivät nuo kaikki hankalat paikat rajoitu vain siihen kotipihaan. Niitä voi tulla vastaan missä vain, eikä ole kohtuullista vaatia kaikkia paikkoja Suomen tieverkolla muutettaviksi 40 km/h rajoitukselle, jossa joutuu tekemään mäkilähdön hiekkatieltä rajoitetussa näkyvyydessä.

Toimivin ratkaisu voisi olla etsiä sopiva paikka jossa voi harjoitella tuota mäkilähtöä ja käännöstä, kunnes se on pala kakkua. Se on ihan opittava asia.

Eli ratkaisu ei ole vain pohtia miten pihantieltä pääsisi liikenteeseen, vaan miten päästä liikkelle kolaroimatta tuhansissa vastaavissa paikoissa joita ajellessa voi tulla vastaan.

Kotipihan korjauksia ei voi ottaa mukaan, mutta taidot voi.

Ps. Tuleeko ne tiellä ajavat yhtä kovaa, kun lähdet autolla?

Ei muuta kun mäkilähtötreeniä.
En puolustele ylinopeuksia tollasessa paikaa ajavia mutta, kumpi oli ennen tie vai talo ??
Itse törmännyt siihen, että rakennetaan talo johonkin ja sitten aletan muokkaamaan ympäristöä sopivaks ja valittamaan kaikesta.

Täälläkin foorumilla joku kiskoo herneen nokkaansa heti kun joku vähääkään vihjaa että olisi jäänyt kanssamotoristille tutkasta varoittelematta. VITTU PÄÄHÄN jos ei riitä varoitukseksi se pyöreä lätkä siinä tienvarressa jossa kissankokoisilla kirjaimilla seisoo se nopeusrajoitus!
Rasvamahainen kalunjatkeen kuljettaja ei saa siihen turhaan hartiapaiseeseensa mahtumaan, että noiden rajoitusten funktio ei ole määritellä millä nopeudella nuo tienkurvat minimissään miehekkäästi lasketellaan ja joita sitten sovitetaan ylöspäin oman (itse)arvioidun ajotaidon mukaan. Siellä tiellä kun liikkuu muitakin.
Tuossa kohtaa veit jalat suustani.

Ei se kauaa kestänyt sitten tässäkään topicissa kun eksyttiin jo aiheen sivuun ja pidemmällekin. Mutta tosiaan, tsemppiä sinulle ja toivottavasti saat turvallisen kulun sen pysäkin kautta tehtyä ilman että joudut seuraavana päivänä purkamaan polun pois...

Se on kyllä tosiaan aika fakiiri kun tuolla mutkaisilla teillä joissa näkyvyys mutkan taa on nolla, vetää sata lasissa ja sitten väittää että saa ajoneuvonsa pysähtymään tien näkyvällä osuudella. Paskat. Mutta se siitä. Tohloppi hiljenee...
baaa.gif

Yksi ratkaisu lisää: Ota yhteyttä paikalliseen sanomalehteen. Etenkin jos lehdessä on jonkinlainen liikenneosuus (monissa lehdissä on kerran viikossa moinen). Niin ehdota heille juttua ko. risteyksestä.

Kenties samalla saat päättäjiinkin kiinnostusta/vauhtia.

Back