• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motion camouflage, olet näkymätön

Vaikkei tää liitykkään mopoiluun millään lailla niin aiheeseen jollain lailla kyllä. Ajoin nimittäin eilen Fordini suoraan erään Nissanin kylkeen. Mulla oli kolmio, eli täysin mun vika. Auton näin vasta suoraan mun edessä kun kolahti...Pysähdyin risteykseen, katsoin vasempaan ja oikeaan, mutta mitään en nähnyt. Noh, autoni sivuikkunat olivat kyllä huurussa(olis pitänyt kuivata, mutta...
withstupid.gif
), ja aurinko paistoi matalalta vastapuolen auton tulosuunnasta. Suuri onni onnettomuudessa oli, että tuon nuoren kaverin ei käynyt kuinkaan. Mun töytäisyn johdosta kaverin auto lähti vielä lapasesta ja luisui ojaan. Paska homma. Mun auto kärsi vain vähäisiä peltivaurioita, kiitos aika korkealla olevan tukevan teräspuskurin, mutta Nissanin kylki sai ikävästi siipeensä...

Mutta kuten sanottua tulikin: Helvetin hyvä, että vain pellin vääntymisellä selvittiin! Vastapuolen (auton omistajan ja kuskin) suhtautuminen mälliin oli asiallinen! Ei marinaa, eikä suun soittoa. Vaan mitäpä tuosta narisemaankaan kun syy oli täysin minun ja sen heti myös sanoin.

Emmä nyt sit tiiä sopiiko tää aiheeseen, mutta tulipa avauduttua. Muistutti myös mua itseäni siitä, että kenelle tahansa voi sattua ja tapahtua. Olen aina pitänyt itseäni huolellisena kuskina, mutta tää opetti taas, että liian tarkkana ei voi olla tuolla ajellessa. On se ajopeli sitten mp taikka auto tai mikä vaan.

Katteettomalla pyörällä ajelijoilla:
Miten olisi sellaiset ajohanskat, joiden yläosa olisi vaikka rystysten etu-/takapuolelta keltaista heijastinta, tai oikeastaan jtn. fluorisoivaa, saattaisi jopa aavistuksen hämärässa paremmin näkyä?

Käsisuojissa vois tietty kokeilla jotain heijastavaa teippiä hieman. Pitääpä miettiä tätä asiaa... Kyllähän huomion herättäminen aina olisi tuossa mielessä plussaa. Toisaalta taas auttaako joku heijastin kovinkaan paljon, kun varsin lähellä loistaa ajovalot jo.

Purjekoneissa on sama ongelma. Koneet on usein valkoisia tai ainakin hyvin vaaleita, sitten niissä on minimoitu otsapintaa ja ei olekaan kovin tavatonta että kaksi matkaa taittavaa konetta suhahtaa toisistaan ohi vain muutaman metrin päästä... Se on melko pelottavaa kun vauhtia voi olla melkeinpä mitä vaan väliltä 100-300km. Monissa koneissa onkin ns.Kebne teippaus, eli siipien kärjissä ja nokassa heijastavat oranssit teipit. Näkyy koneen asento vähän kauemmaskin.

Suosituksena on lentää vähän vaaputtaen jolloin tuo taustaan sekoittuminen vähenee. Ehkäpä oranssi huomioteippi pyörännenässä ei olisi mahdoton ajatus. Ruma kylläkin.

naamioituminen perustuu hahmon rikkomiseen ja taustan väriin/tummuuteen sopimiseen. ja liikkumattomuuteen.

mitä enemmän hahmo on täynnä sekamelskaa, sitä enemmän ihmisen ja moottoripyörän hahmo on rikki ja sen näkeminen on vaikeampaa. itse asiassa silmä näkisi sen, mutta katsojan aivot eivät rekisteröi sitä kohteeksi.

välillä olen huomannut, että kokovärinen pyörä näkyy hyvin. monissa vain eteenpäin ei ole juuri mitään pintaa joka olisi näkyvissä. mitä kyykympi pyörä sitä pienempi otsapinta-ala ja sitä matalampana kuski makaa. nakupyörässä taas kuski on lähes pystyssä, kypärä korkealla, näkyy yli autoista paremmin.

valoissa on se ihme piirre, että edes valon teho ei juuri vaikuta, vaan se valoa antavan lampun/lamppujen pinta-ala. esim speed triplen kaksi isoa pyöreää valoa, jotka kummatkin palaa. pyörä näkyy todella hyvin ja kauaksi. olen noita vertaillut perässä ajavista kavereista. blade ei näy, triple näkyy loistavana seinänä. veikkaisin valoa antavan pinnan olevan ehkä 3 kertainen triplessä.

joskus tätä mietiskelin ja ainoa keino lisätä tehollista näkyvää pinta-alaa olisi valaista se, eli pyörän tankissa/mittarissa pitäisi olla spot valo joka ei häikäisisi kuljettajaa, mutta kuitenkin valaisisi kuljettajan etumuksen. näin hän erottuisi taustasta selvästi.

Liimasin pyörän alaosaan sivuille heijastintarrapaloja sinne tänne, sinnehän ne vastapuolen valot ensin osuu sivulta risteyksessä, ehkä auttaa kaupunkiajossa vähän ettei pimeässä sateessa joku tuuppaa nurin.

Edestä maantieajossa ainakin kate peittää suurelta osin kuskin vaikka päällä olisi millaiset rensselit, ja valot hoitaa näkymisen sekä peittää kirkkaudellaan heijastintarrat ja värit turvaetäisyydeltä. Totta on, että mopossa voisi olla useammat valot tai enemmän valopintaa edessä. Onko kellään lisävarusteista tai huomiovaloista havaintoa, jonka saisi katteeseen, peileihin tai teleskooppeihin siististi kiinni? Entä valokypärästä? Se olisi varmaan nykyiseen lediaikaan jopa mahdollinen, toki varmaan kiellettäisiin...

Ihmetyksekseni jossain TM:ssä tms väitettiin ettei mopoon saa laittaa lisää mitään heijastimia. Minä sitten otan heijastintarrat pois jos poliisisetä käskee.

(Huomasin että ihmistyypikseni tulee "newbie noviisi"... heh... kovin hassua, olen ajanut 2-pyöräisellä -72 alkaen joka vuosi, suurimman osan hyötyajoa n. 120000 km total. Mutta toki ymmärrän että tällä palstalla olen uusi tulokas...)

Entä valokypärästä? Se olisi varmaan nykyiseen lediaikaan jopa mahdollinen, toki varmaan kiellettäisiin...
Joku huomiota herättävä ledi nyt ei ois paha asia. Sinällään mielenkiintoinen idea, tuskin ketään haittaisi ja näkyvyys saattaisi parantua. Punainen led taaksepäin ja valkoinen eteen, saas nähdä ymmärtääkö/uskaltaako joku kypärävalmistaja esim. kokeilla tuota ideaa.

(Huomasin että ihmistyypikseni tulee "newbie noviisi"... heh... kovin hassua, olen ajanut 2-pyöräisellä -72 alkaen joka vuosi, suurimman osan hyötyajoa n. 120000 km total. Mutta toki ymmärrän että tällä palstalla olen uusi tulokas...)
Muutama viesti kehiin, niin pääset muuttamaan statuksen vaikka ylijumalaksi
wink.gif

Oletteko ajatelleet, että näin joulun alla saa jouluvaloja puoleen hintaan ja jopa vähän alle sen. Niitä, kun virittelee siihen pyörään sopivasti sinne tänne, niin johan näkyy. Ja askartelemaan jos haluaa, niin voi vaikka nyprätä itselleen tyylikkään liivin led-valoketjusta. Kypärään heijastinteipillä kiinni joulupukki mikä välkkyy neljällä eri ohjelmalla ja huomioarvo on taattu...

Noi jenkit ( matkamotoristit )on tätäkin ilmiötä vähän tutkinut ja siellä puhutaan ns. "kultaisesta kolmiosta " etuvaloissa. Eli, efektiä voidaan poistaa, ja omaa näkyvyyttä muille lisätä, laittamalla, reilusti ajovalojen alapuolelle suht´koht leveälle,lisäajovalot, muodostaen pääajovalon kanssa kolmion. Esim. wingissä on alakatteissa valmiit paikatkin niille ( puhuvat kyllä sumuvalojen paikoista ). Väittävät että tälläinen ajovalojen kolmio parantaisi tätä näkyvyyttä huomattavasti, ja lisäähän se valotehoa itsellekin pimeänaikaan. Jenkeissä näitä valokolmioita on melkein joka LT:ssä ja wingissä ( on tietty tilaa laittaa lisävaloja ).

Back