Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No tuleehan siinä aika paljonkin säästöä kun säästyy niin vak.maksut kuin bensat kokonaisen VUODEN ajaltaEli onko tällainen fiksua, kaveri sanoi, että tulee paljon säästöä...
Kannattaa rekisteröidä se heti ja ottaa se liikennevakuutus sellaisesta yhtiöstä jossa on seisontavakuutus käytäntö vielä (esim. Lähivakuutus). Laitat pyörän tietysti seisontaan niin vakuutusmaksua ei tule (ehkä joku pieni pieni korvaus vain). Otat siihen kuitenkin "köyhänmiehen kaskon", jos tallisi palaa niin saat pyörästäsi korvauksen. Keväällä voit sitten kilpailuttaa yhtiöitä aivan vapaasti. Hinnaksi tulee rekisteröinti nyt n. 12€ ja pieni vakuutus palon ynnä muun varalle jotain 50- 60€ ja sitten keväällä jos vaihdat toiseen vak.yhtiöön taas rekisteröinti maksu n.12€. Jos heti valitset oikean vak.yhtiön ja et pelkää pyöräsi palavan niin kustannuksesi on vain n.12€ kun sen rekisteröit kohta kaupanteon jälkeen. Hinta on sama (n. 12€) kun jätät liikennevakuutusta ottaessasi ne paperit sinne vakuutusyhtiöön ja pyydät heitä hoitamaan sen reisteröinnin.Tämä kyssäri varmaan sopii tänne parhaiten.
Olen siis ostamassa ensimmäistä pyörääni(käytettyä sellaista) ja muutama rekisteröintiin ja vakuutusmaksuihin liittyvää kysymystä on vaivannut mieltäni. Lisätään vielä, että olen sen verran nuori kaveri, että tämä on ensimmäinen ajoneuvo jonka ostan omiin nimiini.
- Kun olen pyöräni uudelta omistajalta lunastanut niin kiikutan paperit katsastusaseman konttoriin, jotta pyörä siirtyy omiin nimiini. Miten käy pyörän vakuutuksen kanssa? "Jääkö" siihen edellisen omistajan vakuutus voimaan joka vaihtuu omiin nimiini vai pitääkö mun samaan hengenvetoon käydä vakuutusyhtiöltä sellainen hankkimassa? Entä jos jätän vakuutuksen näin talven ajaksi hankkimatta, onko keväällä odotettavissa jotkut sairaat mätkyt vakuutusyhtiöltä?
Mikäli vanhan omistajan vakuutus siirtyy nimiini, niin alkaako minulle välittömästi tulemaan kuukausittain vakuutusmaksuja(kuinka suuria? kyse 08 R1)
Ajattelin kuitenkin näin talviaikaan rakennella pyörää tallissa, joten mikä lienee järkevin vaihtoehto tähän? Voinko esim pitää tallissa rekisteröityä pyörää, jossa ei ole lainkaan vakuutuksia? Sitten ajokauden alussa käyn neuvottelemassa pyörälleni hyvän vakuutuksen.
Olen kuullut myös tästä seisontavakuutuksesta missä pystyn itse määrittämään oman ajokauteni pituuden. Ilmeisesti tällöin talven(seisonnan) vakuutusmaksut ovat huomattavasti pienemmät? Millaisista summista puhutaan?
Toivottavasti saitte edes jotenkin selvää mistä kyse.
Auttakaa aloittelevaa motoristia!
![]()
Nyt syksyllä oli kuningaskuluttaja-ohjelmassa (muistelisin..) katsoja kysellyt poikansa mopon seisottamisesta.Lyhin aika, minkä moottoripyörä voi olla pois rekisteristä on yksi vuosi.
Lainaus AKE:n sivuilta.
"L-luokan ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä
L-luokan ajoneuvolle voidaan tehdä ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta, jos ajoneuvo on vaurioitunut, anastettu, viety ulkomaille/Ahvenanmaalle, siirtynyt kunnan omistukseen ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä annetun lain nojalla taikka ajoneuvon käyttö liikenteessä tai muualla on muusta erityisestä syystä kuin vakuutukseen liittyvästä syystä estynyt.
Muuna erityisenä syynä, jonka nojalla L-luokan ajoneuvon käyttö on estynyt, voidaan pitää esim. ajoneuvon pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) käyttämättömyyttä. Asiakkaan on annettava selvitys pitkäaikaisen käyttämättömyyden kestosta sekä syystä.
Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "
Kiitos asiallisesta vastauksesta!Kannattaa rekisteröidä se heti ja ottaa se liikennevakuutus sellaisesta yhtiöstä jossa on seisontavakuutus käytäntö vielä (esim. Lähivakuutus). Laitat pyörän tietysti seisontaan niin vakuutusmaksua ei tule (ehkä joku pieni pieni korvaus vain). Otat siihen kuitenkin "köyhänmiehen kaskon", jos tallisi palaa niin saat pyörästäsi korvauksen. Keväällä voit sitten kilpailuttaa yhtiöitä aivan vapaasti. Hinnaksi tulee rekisteröinti nyt n. 12€ ja pieni vakuutus palon ynnä muun varalle jotain 50- 60€ ja sitten keväällä jos vaihdat toiseen vak.yhtiöön taas rekisteröinti maksu n.12€. Jos heti valitset oikean vak.yhtiön ja et pelkää pyöräsi palavan niin kustannuksesi on vain n.12€ kun sen rekisteröit kohta kaupanteon jälkeen. Hinta on sama (n. 12€) kun jätät liikennevakuutusta ottaessasi ne paperit sinne vakuutusyhtiöön ja pyydät heitä hoitamaan sen reisteröinnin.Tämä kyssäri varmaan sopii tänne parhaiten.
Olen siis ostamassa ensimmäistä pyörääni(käytettyä sellaista) ja muutama rekisteröintiin ja vakuutusmaksuihin liittyvää kysymystä on vaivannut mieltäni. Lisätään vielä, että olen sen verran nuori kaveri, että tämä on ensimmäinen ajoneuvo jonka ostan omiin nimiini.
- Kun olen pyöräni uudelta omistajalta lunastanut niin kiikutan paperit katsastusaseman konttoriin, jotta pyörä siirtyy omiin nimiini. Miten käy pyörän vakuutuksen kanssa? "Jääkö" siihen edellisen omistajan vakuutus voimaan joka vaihtuu omiin nimiini vai pitääkö mun samaan hengenvetoon käydä vakuutusyhtiöltä sellainen hankkimassa? Entä jos jätän vakuutuksen näin talven ajaksi hankkimatta, onko keväällä odotettavissa jotkut sairaat mätkyt vakuutusyhtiöltä?
Mikäli vanhan omistajan vakuutus siirtyy nimiini, niin alkaako minulle välittömästi tulemaan kuukausittain vakuutusmaksuja(kuinka suuria? kyse 08 R1)
Ajattelin kuitenkin näin talviaikaan rakennella pyörää tallissa, joten mikä lienee järkevin vaihtoehto tähän? Voinko esim pitää tallissa rekisteröityä pyörää, jossa ei ole lainkaan vakuutuksia? Sitten ajokauden alussa käyn neuvottelemassa pyörälleni hyvän vakuutuksen.
Olen kuullut myös tästä seisontavakuutuksesta missä pystyn itse määrittämään oman ajokauteni pituuden. Ilmeisesti tällöin talven(seisonnan) vakuutusmaksut ovat huomattavasti pienemmät? Millaisista summista puhutaan?
Toivottavasti saitte edes jotenkin selvää mistä kyse.
Auttakaa aloittelevaa motoristia!
![]()
Yksinkertaisesti: Menet sen luovareitten ynnä muiden papereiden kanssa vakuutusyhtiönkonttoriin (jossa vielä seisontavakuutus käytössä). Otat pakollisen liikennevakuutuksen pyörääsi ja laitat sen samalla seisontaan vuodeksi eteenpäin. Pyydät vakuutusyhtiötä hoitamaan sen rekisteröinnin ja jätät sinne tarvittavat paperit . Hintaa sinulle tulee hommasta n. 12€ eli rekisteröintimaksu.
Seisonta-aika kannattaa ottaa se vuosi, sen voi puhelin soitolla katkaista milloin haluaa ja ottaa pyörän ajoon. Seisonta-aika jakson pitää olla vähintään YLI 30 vrk:tta muuten menee koko ajalta maksu.
Linkkisanoi:Rekisteröintivelvollisuus koskee moottorikäyttöisen ajoneuvon tai siihen tai sen perävaunuun kytkettävän ajoneuvon omistajaa ja haltijaa. Rekisteri-ilmoituksen laiminlyöjä syyllistyy ajoneuvorikkomukseen. Laiminlyönnin johdosta poliisi voi poistaa ajoneuvon rekisterikilvet sekä antaa sakkorangaistuksen.
Varmaan ensimmäisenä sitä pyörän myynyttä potuttaa, ainakin jos ei ole tehty kunnon papereita että on myynyt sinä päivänä sille henkilölle sen ajoneuvon.Miten muuten on prätkän rekisteröinnin kanssa. Jos ostaa käytetyn, laittaa sen talliin talveksi eikä rekisteröi tai vakuuta sitä ennen kuin keväällä. Mitäs sit?
Vakuuttamisesta sanotaan esim näin, mutta en löytänyt tietoa siitä mitä tapahtuu jos ei sen 7 vuorokauden aikana rekisteröi pyörää itselleen. Soittaako joku trafi mulle että nyt poika pyörä nimiin?
Hmm... yritin itte etsiä kyseistä pätkää, mutta näyttäs koko aihe kadonneen jonnekkin.Toimittaja kävi sensijaan katsastuskonttorilla kyselemässä asiaa ja lopputulos oli, että poiston voi (pitää) ilmottaa yli vuodeksi, (eikä sen säädöksen perustelukohdalla niin väliä ollut) MUTTA MUTTA , mikään lakipykälä ei siltikään estä mopon käyttöönottoa kevään koittaessa (eli alle vuoden kuluttua).
Nyt herääpi ajatus, koskeeko sama käytäntö moottoripyöriä.![]()
Tuo 7vrk luovarin kirjoittamisestahan pyörä on aina automaattisesti liikennevakuutuksessa..Varmaan ensimmäisenä sitä pyörän myynyttä potuttaa, ainakin jos ei ole tehty kunnon papereita että on myynyt sinä päivänä sille henkilölle sen ajoneuvon.Miten muuten on prätkän rekisteröinnin kanssa. Jos ostaa käytetyn, laittaa sen talliin talveksi eikä rekisteröi tai vakuuta sitä ennen kuin keväällä. Mitäs sit?
Vakuuttamisesta sanotaan esim näin, mutta en löytänyt tietoa siitä mitä tapahtuu jos ei sen 7 vuorokauden aikana rekisteröi pyörää itselleen. Soittaako joku trafi mulle että nyt poika pyörä nimiin?
Liikennevakuutus on oltava rekisteröidyssä moottoripyörässä eli voisi tulla vakuutusmaksua jollekin.
Ajoneuvo onrekisteröitävä 7 vrk:n sisällä kaupanteko päivästä, voisi poistua rekisteristä ja mennä katsastukseen.
AINA kun myyt ajoneuvosi, kannattaa täyttää tämä. Tällä voit todistaa myyneesi ajoneuvon ja vaikka uusi omistaja jättäisikin rekisteröinnin suorittamatta ja mahdolliset maksut suorittamatta niin sinun ei niitä tarvitse maksaa.
http://www.ake.fi/NR....rja.pdf
Kysymyshän ei olekaan siitä voiko sitä käyttöönottaa aikaisemmin, vaan siitä paljonko se maksaaToimittaja kävi sensijaan katsastuskonttorilla kyselemässä asiaa ja lopputulos oli, että poiston voi (pitää) ilmottaa yli vuodeksi, (eikä sen säädöksen perustelukohdalla niin väliä ollut) MUTTA MUTTA , mikään lakipykälä ei siltikään estä mopon käyttöönottoa kevään koittaessa (eli alle vuoden kuluttua).
Sitten siinä ei ole ainakaan mahdollinen kaskovakuutus ollenkaan voimassa (AL:n taulukko viittaa liikennevakuutukseen). Eli jos on vähänkään arvokkaampi kampe kyseessä, ja käy niin kylmät, että mopedia ei vaikka löydykään enää keväällä sieltä, mistä pitäisi, taikka talli ja mopedi palaa poroksi, niin se on sitten harmillisempi juttu.Miten muuten on prätkän rekisteröinnin kanssa. Jos ostaa käytetyn, laittaa sen talliin talveksi eikä rekisteröi tai vakuuta sitä ennen kuin keväällä. Mitäs sit?
Tästä piti sanomani että itse tein näin tuon ensi-pyöräni kanssa. Tosin kyseessä oli Saksa-tuliainen, jonka hommasin loppukaudesta, vein kärryllä radalle "koeajolle" ja talven aikana kävin perusteellisen huollon läpi. Vasta seuraavana keväänä rek.katsastus, verollepano, vakuutukset ja kilvitysMiten muuten on prätkän rekisteröinnin kanssa. Jos ostaa käytetyn, laittaa sen talliin talveksi eikä rekisteröi tai vakuuta sitä ennen kuin keväällä. Mitäs sit?
Mulla on pohjolasta ympärivuorokautinen vakuutus, ainakin mulla tulee samankokoisia laskuja ympäri vuoden, mikä on kyllä sinällänsä hyvä että kesällä kun palaa bensaa ja menee rahaa turhiin tarvikkeisiin, ei sitten ole järkyttävät vakuutusmaksut kiusaamassa...Mites se sitten toimii jos ottaa ympärivuotisen vakuutuksen?
Kaikki kuukaudethan on eri hintaisia. Talvikuukausina maksu on muutamia euroja tjsp ja kesäkuukaudet on kalliita. Maksut voi sopia lähestulkoon miten haluaa, tasakuukausia, muuttuvahintaisia kuukausia, kerran vuodessa...
Jotenkin tuntuu että nämä halvat talvikuukaudet vie seisokista hyödyn mutta en ole kauhean tarkaan asiaa selvittänyt, olisko joku muu tehnyt ton?