• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopon poisto rekisteristä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Doggeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on pohjolasta ympärivuorokautinen vakuutus, ......
Taitaa kaikki vakuutukset olla ympärivuorokautisia...
Minulla on omavastuu suurempi yöaikaan.
Vakuutus kuitenkin ympärivuorokautinen
tounge.gif

En jaksanut lukea joka viestiä mutta Tapiolassa talvikuukausilta (marras-maalis) peritään todella pientä perusmaksua ja pyörällä voi ajaa jos haluaa. Jos meinaa nuukailla oikein kunnolla niin sitten saattaa laittaa esim loka ja huhtikuun ns. "liikennekäytöstä poistoon niin nekin menee sillä samalla pikku maksulla mutta noina nimettyinä kuukausina ei saa ajaa.
Töissä ko. yhtiössä.

Eli eipä kannata poistaa rekisteristä sitä talveksi eikä hieman pidemmäksikään aikaa.

En jaksanut lukea joka viestiä mutta Tapiolassa talvikuukausilta (marras-maalis) peritään todella pientä perusmaksua ja  pyörällä voi ajaa jos haluaa. Jos meinaa nuukailla oikein kunnolla niin sitten saattaa laittaa esim loka ja huhtikuun ns. "liikennekäytöstä poistoon niin nekin menee sillä samalla pikku maksulla mutta noina nimettyinä kuukausina ei saa ajaa.
Töissä ko. yhtiössä.

Eli eipä kannata poistaa rekisteristä sitä talveksi eikä hieman pidemmäksikään aikaa.
Juurikin näin ja tämä on syy miksi Tapiolassa on vakuutukset pysyneet vielä kun hintakaan ei ole ollut kalliimmasta päästä. TDM joka on käyttöpyörä on vakuutuksissa kokoajan ja TRX joka taasen enempi sellainen harrastepeli on seisonnassa huhti ja lokakuun.

Autoa ei voi enää nykyään seisottaa, MP on siis poikkeus.
Ei aivan täysin voi pitää paikkaansa. Minulla on tälläkin hetkellä auto seisontavakuutuksessa, mutta ei liikennekäytöstä poistossa. Eli en maksa liikennevakuutusta, mutta maksan ajoneuvoveron. Yhtiö on Pohjola.
Olet varmaankin laittanut auton seisontaan ennenkuin tämä liikennekäytöstä poistaminen tuli mahdolliseksi.

Nykyään ei enää saa laitettua autoa seisontaan, vaan tehdään väliaikainen liikennekäytöstä poisto tai sitten pysyvä poisto

Kannattaisi varmaan laittaa väliaikaisesti liikennekäytöstä poistoon, niin säästyisit myös autoverolta.

Kyllä tilapäinen liikennekäytöstä poisto oli jo silloin mahdollinen. Ei siitä nyt sentään niin pitkään ole, kun sen seisontaan laitoin.  
biggrin.gif
Mutta ei siitä sen enempää. Ei enää palvele ketjua.

muuten.ei tarvitse perustella millään tavoin rekisteristä poistoa.vaatimus perustuu vakuutusyhtiöitten käytäntöön mikä ei taas ole sama kuin laki.

Kannattaisi varmaan laittaa väliaikaisesti liikennekäytöstä poistoon, niin säästyisit myös autoverolta.
Eiköhän tuosta autoverot ole kuitenkin kokonaisuudessaan jo maksettu
wink.gif
Vuotuinen ajoneuvovero onkin sitten jo toinen juttu.

Ajoneuvoveron perusosaankin on muuten olemassa vapautusmahdollisuus. Tuota kutsutaan inva-kortiksi. Ja paikallisesta poliisista sitten riippuu kuinka tiukassa tuo kortti missäkin on, millä perusteilla se myönnetään tahi ei. Vaan kovin hankalaa tuo ei liene jos katselee vaikka tuota romaani-väestöä, kuinka monella heistä ko. kortti tuulilasissa on ja kuitenkin porukka vaikuttaa liikkuvan autoon/autosta aika helposti, ilman apuvälineitä
lookaround_orig.gif

Tämä kyssäri varmaan sopii tänne parhaiten.

Olen siis ostamassa ensimmäistä pyörääni(käytettyä sellaista) ja muutama rekisteröintiin ja vakuutusmaksuihin liittyvää kysymystä on vaivannut mieltäni. Lisätään vielä, että olen sen verran nuori kaveri, että tämä on ensimmäinen ajoneuvo jonka ostan omiin nimiini.

- Kun olen pyöräni uudelta omistajalta lunastanut niin kiikutan paperit katsastusaseman konttoriin, jotta pyörä siirtyy omiin nimiini. Miten käy pyörän vakuutuksen kanssa? "Jääkö" siihen edellisen omistajan vakuutus voimaan joka vaihtuu omiin nimiini vai pitääkö mun samaan hengenvetoon käydä vakuutusyhtiöltä sellainen hankkimassa? Entä jos jätän vakuutuksen näin talven ajaksi hankkimatta, onko keväällä odotettavissa jotkut sairaat mätkyt vakuutusyhtiöltä?

Mikäli vanhan omistajan vakuutus siirtyy nimiini, niin alkaako minulle välittömästi tulemaan kuukausittain vakuutusmaksuja(kuinka suuria? kyse 08 R1)

Ajattelin kuitenkin näin talviaikaan rakennella pyörää tallissa, joten mikä lienee järkevin vaihtoehto tähän? Voinko esim pitää tallissa rekisteröityä pyörää, jossa ei ole lainkaan vakuutuksia? Sitten ajokauden alussa käyn neuvottelemassa pyörälleni hyvän vakuutuksen.

Olen kuullut myös tästä seisontavakuutuksesta missä pystyn itse määrittämään oman ajokauteni pituuden. Ilmeisesti tällöin talven(seisonnan) vakuutusmaksut ovat huomattavasti pienemmät? Millaisista summista puhutaan?

Toivottavasti saitte edes jotenkin selvää mistä kyse.

Auttakaa aloittelevaa motoristia!

bowdown.gif
Kannattaa rekisteröidä se heti ja ottaa se liikennevakuutus sellaisesta yhtiöstä jossa on seisontavakuutus käytäntö vielä (esim. Lähivakuutus). Laitat pyörän tietysti seisontaan niin vakuutusmaksua ei tule (ehkä joku pieni pieni korvaus vain). Otat siihen kuitenkin "köyhänmiehen kaskon", jos tallisi palaa niin saat pyörästäsi korvauksen. Keväällä voit sitten kilpailuttaa yhtiöitä aivan vapaasti. Hinnaksi tulee rekisteröinti nyt n. 12€ ja pieni vakuutus palon ynnä muun varalle jotain 50- 60€ ja sitten keväällä jos vaihdat toiseen vak.yhtiöön taas rekisteröinti maksu n.12€. Jos heti valitset oikean vak.yhtiön ja et pelkää pyöräsi palavan niin kustannuksesi on vain n.12€ kun sen rekisteröit kohta kaupanteon jälkeen. Hinta on sama (n. 12€) kun jätät liikennevakuutusta ottaessasi ne paperit sinne vakuutusyhtiöön ja pyydät heitä hoitamaan sen reisteröinnin.

Yksinkertaisesti: Menet sen luovareitten ynnä muiden papereiden kanssa vakuutusyhtiönkonttoriin (jossa vielä seisontavakuutus käytössä). Otat pakollisen liikennevakuutuksen pyörääsi ja laitat sen samalla seisontaan vuodeksi eteenpäin. Pyydät vakuutusyhtiötä hoitamaan sen rekisteröinnin ja jätät sinne tarvittavat paperit . Hintaa sinulle tulee hommasta n. 12€ eli rekisteröintimaksu.
Seisonta-aika kannattaa ottaa se vuosi, sen voi puhelin soitolla katkaista milloin haluaa ja ottaa pyörän ajoon. Seisonta-aika jakson pitää olla vähintään YLI 30 vrk:tta muuten menee koko ajalta maksu.
Kiitos asiallisesta vastauksesta!  
smile_org.gif
myös fenniassa on halpa vakuutus seisonta ajalle. ite otin 10R:lle talveksi pelkän palo/varkaus (ei mene liikennettä kun merkattiin seisomaan koko vuodeksi).
ja keväällä sitten kilpailutan vakuutukset, ja katon rauhassa mihin firmaan laitan.

Pistetään nyt vielä oma tilanne tähän, jos siitä jotain apua sattuisi olemaan. Ostin itse pyörän viime heinäkuussa ja siihen vakuutuksen IFiltä. Netistä kun otin, en mitään ympärivuotisia vaihtoehtoja nähnytkään ja ajattelinkin käyttää seisontaa, koska iso osa kesästä oli jo takana.
Allekirjoituksen pyörään liikennevakuutus hiukan yli 60e kuukaudessa, jos en aivan väärin muista. Seisontaan saa laittaa milloin haluaa, enkä ole siinä mitään muitakaan rajoituksia huomannut, mitä nyt joku minimiaika seisonnalle oli (taisi olla n viikkoa). Seisonta-ajalta ilmainen liikennevakuutus, niinkuin on jo aiemminkin ketjussa todettu. Seisonta ei vaikuta mitenkään ajokuukausien hintaan.

Tarkoitus olisi ensi kaudella käydä vähän kyselemässä, mitä tuollainen ympärivuotinen maksaisi, mutta vähän hölmöltä se kyllä tuntuisi maksaa myös niitä kuukausia, joita ei aja. Nyt kun saa vaikka netissä käydä sen seisontaruksin pistämässä ja poistamassa reaaliajassa sen mukaan, miten on hommaan aikaa.

Liikennevakuutus tosiaan on pakko ottaa rekisteröityyn ajoneuvoon ja ainakin osakasko varmasti kannattaa ottaa myös säilytyksen ajaksi, kun ei ne paljoa maksa. Itse maksan palo, vahinko ja varkauskaskoa n. 100e vuodessa.

Juu mullaki zzr ifissä seisonta-ajallinen liikennevakuutus ympärivuojen jos pitäis niin n. 1100 egua, ympärivuotinen ilman seisontaa n.370egua. Viime syksynä kuukauen ajelin , teki 95 egua seisonnallisella vakuutuksella.

Vakuutksiin ja rekisteriin vaan nykyvakuutukset on talvikaudella muutaman kympin luokkaa ja ajokaudella sit tulee maksuun noin 95% vakuutusmaksuista, taitaa olla rekisteristä poisto aika vaikeaa pitää olla jonkin sortin projekti ja myös näyttö siintä.

Tulipa tämmöinen mieleen.

Jos minä poistan syksyllä pyöräni liikenteestä/rekisteristä vuodeksi.

Ja puolenvuoden päästä keväällä myynkin vaikka äkillisessä rahan tarpeessa pyöräni.

Uusi omista ottaa pyörän liikenne käyttöön.

Joudunko maksamaan vakuutusmaksuja takautuvasti vai en?

arestes sanoi:
Tulipa tämmöinen mieleen.

Jos minä poistan syksyllä pyöräni liikenteestä/rekisteristä vuodeksi.

Ja puolenvuoden päästä keväällä myynkin vaikka äkillisessä rahan tarpeessa pyöräni.

Uusi omista ottaa pyörän liikenne käyttöön.

Joudunko maksamaan vakuutusmaksuja takautuvasti vai en?

Ihan vaan että jos et lukenut ketjua alusta lähtien niin:
"Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "

shyhander sanoi:
Ihan vaan että jos et lukenut ketjua alusta lähtien niin:
"Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tulee ottaa yhteys vakuutusyhtiöönsä seisonta-aikamahdollisuuden selvittämiseksi. "

No tuo nyt ei kyllä vastannut kysymykseeni.

Eli voisiko joku, joka oikeasti jotain asiasta tietää, kertoa miten tällaisessa tapauksessa käy/kävisi.

Pahoittelen nyt etten vastaa kysymykseen :sad:, mutta siis sä et saa sitä pyörää pois rekisteristä, jos se on ajokunnossa ja "omassa tallissa". Jos siis ymmärsin oikein mitä tuolla alussa kirjoitettiin ja että se tieto pitää paikkansa. :dunno:

Back