• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräoppilas kuoli Lahden Jokimaalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä koulun pyörässä nimenomaan pitää tuolle ihan nyypälle harjoittelijalle laittaa säädöt paikalleen. Niin tehtiin minullekin, kun Fasun kahvat olivat kerta kaikkiaan niin kaukana, että niihin ei yltänyt.

IMO

Itse olen vähän reilut kaksi viikkoa sitten suoritellut A1 kortin käsittelytunteja samaisella parkkipaikalla, ja ensimmäisen 2 tunnin tunnin jälkeen seuraavana aamuna opettaja laittoi ajamaan koululta parkkipaikalle. Olisin voinut halutessani sanoa vastaan, mutta ajoin kuitenkin kun niin halusin. Hyvin on mennyt tähän asti. opettaja on saattanut ehdottaa liikenteeseen lähtöä, ja oppilas ei ole kehdannut vastaan sanoa... Kamala juttu silti... voimia omaisille ja opettajalle...

Just näin tuli mieleen itellekin, että yli neljäkymppinen voi kuvitella että kun tähän ikään on kerennyt, niin  hallitsee homman kuin homman, eikä asennoidu oikein. Vanha on vaikea opetettava toisinaan.
EAK-kursseilla saadun kokemuksen mukaan nelikymppiset ovat pikemminkin ylivarovaisia. Ei oikein uskalleta käyttää voimaa jarruissa eikä ohjauksessa, joten edistyminen on hidasta. On jotenkin helppo kuvitella, miten nopeasti autokoulun tunnit ja rahat kuluu suhteessa edistymiseen.

Toisaalta ne täysin taidoistaan vakuuttuneet tapaukset ei tule kursseille tuhlaamaan kallista aikaansa, joten kurssilaisista tehdyistä tilastosta tuppaa tulemaan vähän toispuoleisia.

Itse ajoin toukokuussa A-kortin ja ensimmäisten käsittelytuntien jälkeen pääsin jo ajamaan liikenteeseen. Se on opettajan vastuulla päästääkö oppilasta vielä liikenteeseen ensimmäisten käsittelytuntien jälkeen. Itselläni meni käsittelyt hyvin ja B-kortti ollut vuodesta -03 lähtien joten ainakin liikennesäännöt oli hallinnassa.

Kyllä nyt luulisi, että opettaja on katsonut oppilaan käsittelytaidot tarpeeksi hyviksi ennen liikenteeseen lähtöä, eli luultavasti paniikki iskenyt oppilaalle päälle. Valitettava tapaus.

Ja onhan se totaalinen rahastuspolitiikka mikä korttikorotukseen liittyy "vähän" katkeruutta aiheuttavaa.
Tarkoittaa siis mitä??
nixweiss.gif
Jotkut eivät maksaneet A:sta mitään, minä maksoin 700e. Big money.

Olisiko ollut Platon, joka aikoinaan totesi; että kaiken oppimisen alku on ihmettely.
Olisi varmaan opettajan ollut syytä ihmetellä, miksi henkilö, jolla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta moottorikäyttöisistä kulkupeleistä, yleensä haluaa moottoripyörän ajoon oikeuttavan kortin?
Enempää tuskin kannattaa sanoa, ettei loukkaa ketään.
Mutta niin kuin aina, rahalla saa vaikka mitä. Se muutama sata euroa on tärkeämpää kuin uskaltaa sanoa; että sori vaan, vaikutatte sellaiselta jota en osaa opettaa, niin että unohdetaan koko juttu.
Toisaalta, kun näitä liikenneopettajia tarkastelee, niin aika moni heistä vaan syöttää sitä samaa oksennustaan jonka itse aikoinaan ovat joutuneet syömään.
Sillä kortilla ei ajeta. Se kortti on vaan laillinen lupa sille että saat yleisillä teillä liikkua moottorikäyttöisellä laitteella. Ei ole iästä kiinni, mihin kukakin kykenee. Se taito löytynee korvien välistä.

Kommenttina näihin muutamiin ihmettelyihin: moottoripyöräilyä harrastetaan moottoripyörällä, ei autolla, mopolla tai polkupyörällä. Jos ihminen kiinnostuu moottoripyöräilystä ja aloittaa projektin ajamalla moottoripyöräkortin, niin ei sitä päätöstä oikein voi arvostella sillä perusteella, että ei ole ajanut ennen esimerkiksi autolla. Moottoripyöräily on eri laji, ja siihen liittyy riskejä kuten kaikkeen muuhunkin toimintaan elämässä. Riskit alkavat syntymästä ja päättyvät kuolemaan. Näiden välinen aika on riskienhallintaa, joka voi epäonnistua. Tässä tapauksessa valitettavasti kävi niin.

Onneksi tällaista sattuu erittäin harvoin, en ole kuullut aiemmin kenenkään kuolleen ajo-opetuksessa sen enempää autolla kuin moottoripyörällä.

Tuntuu aika jännältä toi kohta uutisesta: Hän kerkesi saada jalat maahan. Tarkoittaako että ollut jo niin hiljaisessa vauhdissa että ollut jo ottamassa vauhtia pois? Mikäli paniikki olisi tullut ja kaasu "hirttänyt" niin tuskin siinä samalla jalkoja vetää maahan?

Tuntuu aika jännältä toi kohta uutisesta: Hän kerkesi saada jalat maahan. Tarkoittaako että ollut jo niin hiljaisessa vauhdissa että ollut jo ottamassa vauhtia pois? Mikäli paniikki olisi tullut ja kaasu "hirttänyt" niin tuskin siinä samalla jalkoja vetää maahan?
Tai sitten on yrittänyt epätoivoisesti hiljentää vauhtiaan jaloilla, kun ei ole löytänyt jarrua motoriikan pettämisen takia.

Tai sitten on yrittänyt epätoivoisesti hiljentää vauhtiaan jaloilla, kun ei ole löytänyt jarrua motoriikan pettämisen takia.
Tuokin mahdollista.. Turha niitä syitä on silleen miettiä.. Surullista joka tapauksessa..

Osanottoni osallisille ja omaisille. Surullista että uutta hienoa harrastusta hankkiessa käy näin
bawling.gif

Järkyttävä onnettomuus. Oli onnettomuuden aiheuttaja sitten mikä tahansa.
EMPY:n jäsenistössä väki vähenee...

Sellasta tää on, kun moottoripyöräilystä tehtiin harrastus.
shaun.gif

Toivottavasti kaikki tulevat autoilijat ei ota autoilua harrastuksena.
Että ottaa pattiin. Paikasta A paikkaan B on harrastus.

Muutama vuosikymmen sitten, suomessakin oli moottoripyöriä enemmän kuin autoja. Mutta mihin helvettiin jäi äly kaikesta?
Siihenkö, että saatiin väritelevisiot ja leivänpaahtimet ja porealtaat?
Koko ihmiselo on nykyään....sanonko mitä?

Paha nakki. Käviköhän target fixation ja hartialukko? Vaikka oppilas rauhallisessa tilanteessa isolla parkkipaikalla olisikin osoittanut saavansa pyörän pysähtymään, on opettajan mahdotonta päästä oppilaan pään sisälle kokemaan sitä, kuinka haastavalta outojen hallintalaitteiden käsittely tuntuu?

2007 kevariopetusta tilaillessani soitin pariin autokouluun ja ainakin minulle kerrottiin aivan rehellisesti, että MP-kouluttaja on yksi ainoa heillä asiaan perehtynyt ja silloin tällöin ajaa moottoripyörää, vaikkei aktiivimotoristina itseään pitänytkään.

Hinta ei ollut halvin, mutta ote oli äärimmäisen ammattimainen. Satuin näkemään hommaa enemmänkin, koska kuskasin poikaani ajokamppeissa moottoripyörällä ajotunneille. Kokeneempi oppilas ajoi Varaderon käsittelyradalle muutaman kerran kunnes koskaan mopoakaan ajamaton opettelija sai korttikokeen temppuradalla opettajan vakuutetuksi siitä, että uskalletaan lähteä parkkikselta pois.

Itse olin vähän yllättynyt siitä kuinka nopea oppimiskäyrä pyörän käsittelyssä voi nuorella olla kun opettaja osaa asiansa. Ei mitään "aja nyt tässä parkkipaikalla varovasti" vaan muutaman liikkellelähtö- ja jarrutusharjoituksen jälkeen väistökokeeseen vain. Koulupyörässä on suojaraudat sitä varten ettei rautaa tarvi sääliä.

No sehän menee tietysti pitkäksi, ei edes keiloja kaadu, kun menee väärältä puolelta, kuten opettaja varmaan halusi demonstroidakin.

Sen jälkeen parin minuutin rauhallinen juttutuokio oppilaan kanssa ja uudella yrityksellä selkeällä vastaohjauksella hyväksyttävä suoritus - WAU!

Tuon nähtyäni karisivat loputkin kuvitelmat oman opettamisen tasosta ja pikkuveli saa seurata samaa tietä ensi keväänä.

Ja nimenomaan fillarilla jäätymisen kokeneena totean edelleen, että jos paniikki pääsee syntymään, peli on menetetty ja ajoneuvo pysähtyy vasta seuraavaan esteeseen. Tähän ei auta mikään muu kuin paniikin syntymisen vaikeuttaminen, eli runsas harjoittelu. Tämän hetken A-käsittelykokeessa vaikeinta ja reputetuinta on ryömintävauhdin U-käännös, joten käsittelykokeen läpäisy ei välttämättä takaa mitään.
Ja juuri itse kertomastasi syystä myöskään pitkäkään ajokokemus ei pelasta jäätymiseltä, jota myös hartialukoksi kutsutaan.

Kyse ei ole nimittäin siitä, mitä osaa, vaan siitä, antaako yllättää itsensä. Jos yllättyessään säikähtää pahasti, niin opitut mallit unohtuvat saman tien.

Runsas harjoittelu lykkää säikähtämisen rajaa kauemmaksi ja lisää kokemusta siitä mikä on mahdollista, mutta ei aivan vähällä poista paniikkireaktiota.

Olisiko ollut Platon, joka aikoinaan totesi; että kaiken oppimisen alku on ihmettely.
Olisi varmaan opettajan ollut syytä ihmetellä, miksi henkilö, jolla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta moottorikäyttöisistä kulkupeleistä, yleensä haluaa moottoripyörän ajoon oikeuttavan kortin?
Enempää tuskin kannattaa sanoa, ettei loukkaa ketään.
Mutta niin kuin aina, rahalla saa vaikka mitä. Se muutama sata euroa on tärkeämpää kuin uskaltaa sanoa; että sori vaan, vaikutatte sellaiselta jota en osaa opettaa, niin että unohdetaan koko juttu.
Toisaalta, kun näitä liikenneopettajia tarkastelee, niin aika moni heistä vaan syöttää sitä samaa oksennustaan jonka itse aikoinaan ovat joutuneet syömään.
Sillä kortilla ei ajeta. Se kortti on vaan laillinen lupa sille että saat yleisillä teillä liikkua moottorikäyttöisellä laitteella. Ei ole iästä kiinni, mihin kukakin kykenee. Se taito löytynee korvien välistä.
Etköhän sä loukkaa tässä jo ihan tarpeeksi ? Myöhästyitkö Neuvostoliitosta, siellä ei lienne olisi päässyt pyörän sarviin noin vain, ois menny liian kauan paperi hommissa.
Eiköhän se ole jokaisen oikeus mennä missä iässä tahansa ajelee erillaisia kortteja, minkä takia sälyttää syy opettajan harteille ?

Aika jöötiä moni täällä pistelee, ikävä tapaus, turha siitä on ketään syyllistää.

Onko kukaan miettinyt miksi tämä yli 40-kymppinen, joka ei ole koskaan ollut mukana liikenteessä, nyt halusi ajaa moottoripyörää?
Koska vihdoinkin oli aikaa ja rahaa aloittaa harrastus, josta on haaveillut pitkää?

Miksi sinä aloitit tämän harrastuksen?
Itsekin haaveilin pikkupojasta asti laskuvarjohypystä harrastuksena ja armeijassa siihen tuli tilaisuus. Kävin kursssin ja totesin, että ei ole mun juttu, koska siinä ei ole varaa olla yhtään huolimaton. Olen aika ajoin huolimaton ja tiedän sen.

Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan?

Ja kun kerran kysyit, niin moottoripyörä harrastukseni alkoi kevarista 12 vuotta sitten, kun vanhemmilla ei ollut aikaa viedä minua harrastuksiin. Into oli kova ja kertyi pelkkiä positiivisia kokemuksia, jos sakkoja ei lasketa. Vuonna 2006 lopetin katuajon, koska koin olevani itselleni vaaraksi ja kyllästyin olemaan jatkuvasti ilman autokorttia. Eli poistin itseni liikenteestä ennen Darwinia...

Onko kukaan miettinyt miksi tämä yli 40-kymppinen, joka ei ole koskaan ollut mukana liikenteessä, nyt halusi ajaa moottoripyörää?
Koska vihdoinkin oli aikaa ja rahaa aloittaa harrastus, josta on haaveillut pitkää?

Miksi sinä aloitit tämän harrastuksen?
Itsekin haaveilin pikkupojasta asti laskuvarjohypystä harrastuksena ja armeijassa siihen tuli tilaisuus. Kävin kursssin ja totesin, että ei ole mun juttu, koska siinä ei ole varaa olla yhtään huolimaton. Olen aika ajoin huolimaton ja tiedän sen.

Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan?

Ja kun kerran kysyit, niin moottoripyörä harrastukseni alkoi kevarista 12 vuotta sitten, kun vanhemmilla ei ollut aikaa viedä minua harrastuksiin. Into oli kova ja kertyi pelkkiä positiivisia kokemuksia, jos sakkoja ei lasketa. Vuonna 2006 lopetin katuajon, koska koin olevani itselleni vaaraksi ja kyllästyin olemaan jatkuvasti ilman autokorttia. Eli poistin itseni liikenteestä ennen Darwinia...
Uskomatonta. Rehellinen ja fiksu suomalainen. Nostan hattua ja kypärää. Ja toivotan hiton pitkiä vuosia koska älyä suomi tarvitsee.
smile_org.gif

PS. yksi mun kaveri tippu aikoinaan 500 metristä, ja sekin vielä...voi hyvin. Kun sen varjo ei auennut..no, sitähän ei tiedä. Itehän sen pakkaa.
sad_orig.gif

Kommenttina näihin muutamiin ihmettelyihin: moottoripyöräilyä harrastetaan moottoripyörällä, ei autolla, mopolla tai polkupyörällä. Jos ihminen kiinnostuu moottoripyöräilystä ja aloittaa projektin ajamalla moottoripyöräkortin, niin ei sitä päätöstä oikein voi arvostella sillä perusteella, että ei ole ajanut ennen esimerkiksi autolla.
Ai jaa? Että ei polkupyörällä? Älä narraa!

Liikennettä voi oppia lukemaan muillakin laitteilla, vaikka eihän tässä olis auttanut.

Back