• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräonnettomuus ja ajopelko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itseoppiminen ja kantapään kautta oppiminen on hyvin tuttua, molemmat on käytännössä kulkeneet käsi-kädessä koko elämäni ajan. Toki matkalle on tullut myös paljon opittua tietoa, kuuntelen ja luen muiden kokemuksia sekä seuraan silmä tarkkana mitä ja miten osaavammat tekee. Näitä asioita otan mukaan omaan tekemiseen ja sitä kautta kehitän osaamistani, nykyään tämän tyylinen oppiminen on paljon helpompaa, tiedonsaanti sekä tietojen vaihtaminen on globaalia eikä yhden "kylägurun totuuksia" ja/tai insinööritasoisen oppikirjan lukemista mistä ei ymmärrä mitään.

Omalla tavalla tämän tyyppinen oppiminen on lahja, mutta myös kirous, se pyörä voi lähteä pyörimään väärään suuntaan ja suunnan vaihdossa voi mennä hetki ennen kun päästää oikealle alueella. Vielä kun luonteenpiirteeseen kuuluu impulssiivisuus niin voitte kuvitella tilanteita kun päässä tulee pikainen päätös tehdä/kokeilla jotain, esimerkiksi hiekkatiellä U-käännöstä jarrulla ja heti kaasulle, ilman sen kummempaa miettimistä miten se tehdään, tai ympäristön salliessa tehdään nopea täysjarrutus miettimättä lopputulosta.

No, oppiihan siinä... usein sen miten jotain ei voi tehdä mutta onnistuessaan on saavutettu taas yksi steppi eteenpäin.

Jokainen meistä on hyvä jossain asiassa mutta kokemus on osoittanut sen, että joillain on joihinkin asioihin ja tekemisiin paremmat valmiudet kun toisilla. Toisilla itseoppiminen on luontaista, toiset taas oppii lahjakkaiksi hyvällä opetuksella, jotkut ei opi koskaan samoja asioita mutta on lahjakas jossain muussa asiassa.

Kun kelaan kelloa taaksepäin moottoripyöräilyn osalta niin heti alussa olisi ollut paljon apua kun olisi saanut osaavaa koulutusta pyörän hallinnasta. Siihen aikaan ei ollut samalla tavalla tarjolla ajokoulutusta mitä nykyään on, niitä kannattaa hyödyntää heti alussa ja lähteä kursseille mukaan että pääsee heti oikeille jäljille pyörän käsittelyssä. Nettineuvot ei aina välttämättä ole se paras lähtökohta ajoharjoitteiden tekemiseen jos käytännössä lähdetään liikkeelle nolla-kokemuksella.

Minä junnuna kevarilla (80-luvun alkua) kunnes ajoin kolarin.Olin ajamassa risteykseen ja kääntymässä vasemmalle. Siirryin keskiviivan viereen, ajonopeus ehkä 40-50km/h. Vastaaantuleva idiootti päätti ohittaa (Ladalla) edellä ajavan keskellä risteystä ja tuli nokkaan vajaa 80km/h.
Lensin 30m ja tulin alas siten että kypäräni Nolan otti eniten iskua vastaan.
Äitini oli erikoissairaanhoitaja joka olisi ottanut minut vastaan sairaalassa ellei vuoronsa ollut loppunut. Tutut soittivat paikalle ja muistan ensimmäiset sanani. "EI OLLUT MINUN VIKA!"
Vanhemmat säikähtivät aika pahasti ja sanoivat että en saa ostaa mitään mikä liikkuu tiellä. Kuuntelin ja ostin crossi RM250 :jippikaijee:
Opetus: Minulle jäi ristystraumoja siten että vaikka nykyään ajan risteyksiin niin katon tarkkaan mitä muut tekee. Älä koskaan aja risteykseen että olisit kääntänyt auton/prätkän ratin jo "menosuuntaan"!! Oppii siis varoivaiseksi koska pyörällä häviää aina,

Ajamalla oppii mutta aina kannattaa muistaa että itse väistää ei siksi että auto on "k*sipää". niin mulla on ollut jo isoja pyöriä joten olen säilynyt "hyvänä prätkäilijänä", osittain sen takia että en "haasta" vaan ajan.
Minulla (XJR1300), tyttärellä (500GPZ) ja pojalla (Z900) on kypäränä...Nolan. Ei ole mainos vaan maininta että säästi minun hengen, jota ilman ei noita kahta pyöräilijää olisi...

Viimeksi muokattu:
Kähis sanoi:
Ajamalla oppii mutta aina kannattaa muistaa että itse väistää ei siksi että auto on "k*sipää". niin mulla on ollut jo isoja pyöriä joten olen säilynyt "hyvänä prätkäilijänä", osittain sen takia että en "haasta" vaan ajan.
Minulla (XJR1300), tyttärellä (500GPZ) ja pojalla (Z900) on kypäränä...Nolan. Ei ole mainos vaan maininta että säästi minun hengen, jota ilman ei noita kahta pyöräilijää olisi...

Minulla myös jo toinen Nolanin kypärä menossa kun eka sai iskua onnettomuudessa. Ja säästi mitä ilmeisemmin minunkin hengen, ei pää ilman kypärää sellaista asfalttiin kopsahdusta kestä.

Aloitin syyskuun alussa uudelleen ajotunnit ja ajopelko on kyllä helpottanut paljon. Edelleen jännitän kovempiä vauhteja ja mutkia, mutta eiköhän se helpota ajanoloon.

Kähis sanoi:
Minä junnuna kevarilla (80-luvun alkua) kunnes ajoin kolarin.Olin ajamassa risteykseen ja kääntymässä vasemmalle. Siirryin keskiviivan viereen, ajonopeus ehkä 40-50km/h. Vastaaantuleva idiootti päätti ohittaa (Ladalla) edellä ajavan keskellä risteystä ja tuli nokkaan vajaa 80km/h.
Lensin 30m ja tulin alas siten että kypäräni Nolan otti eniten iskua vastaan.

Tuokin mahdollisuus ollu monta kertaa mielessä kun työpaikan risteyksessä joutuu odottamaan keskiviivan vieressä. Usein käännyn vauhdista ja ajan vaikka väärältä puolen liikenteenajakajaa ennemmin kuin jään odottamaan osumaa edestä tai takaa. Siinä on tullu ainaki yks ruumis vuosien aikana.

Todella pelottavaa varmasti kun ei ole meinannut kääntyä! Joo tiedostan tuon että z900 on liian iso, se oli joku mielenhäiriö kun sellaisen menin ostamaan. Luin että monet pärjänneet vastaavan kokoisten pyörien kanssa ensipyörinä niin ajattelin että miksen minäkin. Eipähän tarvi olla heti vaihtamassa isompaan.. Mutta kyllä mä sillä joskus vielä tulen ajamaan. Mutta joku 500cc tähän välimallin pyöräksi. Ninja 500 ja z500 olen koeistunut ja tykännyt kun ovat olleet niin ihanan kevyitä.

Kokemus itsellä lähinnä mopoilla pellolla ajoa 7-14 ikävuosina jolloin tuli kaaduttua useamman kerran nurmikolle ja mutaan. Tiellä 15v yksi vuosi Monkeyllä ja 6200km. Eka iso pyörä Honda Magna VF750C 24 vuotiaana jolla kolme kesää. Yksi perän lipsuminen kun kiihdytin liian rivakasti märän keskiviivan päällä. 10 vuotta meni ilman pyörää ja Suzuki TL1000 -97 astetta raivokkaampi laite.

Nyt mennään BMW K1200S:llä joka on pitkä ja 250kg mutta yllättävän ketterä kääntymään vaikka takakumi 190/50. Tällä ymmärrettävä että täytyy olla lämpötila kohillaan ja tienpinta puhdas ennenku pystyy kahvaa kääntää ja kanttailemaan.

Radalla en ole koskaan käynyt. Pelko on pitänyt pystyssä. Mopoilla opittiin että kaatuminen on vältettävä viimeiseen asti. Yhden lukkojarrutuksen olen tehnyt kevytmoottoripyöräkortin ajoharjoituksissa, mutta en kaatanut koska päästin jarrusta ajoissa.
Autolla sattui heinäkuussa ensimmäinen pahempi onnettomuus kun bussi tuli kylkeen kolmion takaa. Kaksi viikkoa olin ajamatta prätkällä mutta kyllä se siitä taas lähti.

TeijaMM sanoi:
Aloitin syyskuun alussa uudelleen ajotunnit ja ajopelko on kyllä helpottanut paljon. Edelleen jännitän kovempiä vauhteja ja mutkia, mutta eiköhän se helpota ajanoloon.

Hyvä että olet päässyt takaisin satulaan ja että pelot ovat hellittäneet. Ja tuossa ole aivan oikeassa, jännittäminenkin vähenee kilometrien myötä kun sitä huomaa ettei tässä kuinkaan käy ja taidot karttuvat. Ajelet vaan rauhassa ja omaan tahtiin. :orgmp:

Hammurab sanoi:
Hyvä että olet päässyt takaisin satulaan ja että pelot ovat hellittäneet. Ja tuossa ole aivan oikeassa, jännittäminenkin vähenee kilometrien myötä kun sitä huomaa ettei tässä kuinkaan käy ja taidot karttuvat. Ajelet vaan rauhassa ja omaan tahtiin. :orgmp:

Juu kyllä on jo paljon varmempi olo pyörän päällä. Päädyin nyt ajamaan A2 kortin ja korotan sitten parin vuoden päästä. Käsittelykoe ja inssi on 16.10. Että on tässä edetty huimasti vaikka vielä opeteltavaa käsittelykokeeseen. Liikenteessä viimeksi opettaja sanoi että voisit ajaa kovempaa kun köröttelin 80 alueella 65-70km/h. Mutta vielä ei oikein uskalla ajaa kovempaa.

No alinoeushan ei ole virhe sinänsä. Ei voi hylätä esim. sillä perusteella, että ajat 80 rajoituksella 70, se oli varmasti vain huomautus tai jokin vinkki

Jos ihan tarkkoja ollaan niin alinopeus on virhe, jos tielle on määritelty alin sallittu nopeus (sininen pyöreä nopeusrajoitus). Tämä on niitä uudistetun tieliikennelain tuliaisia. En tosin ole missään näitä sinisiä nopeusrajoitusmerkkejä nähnyt.

speedheadshot sanoi:
Hyvä kuulla! Pelkäsin jo, että tuo inssi oli yrittänyt vitsailla, keventää tunnelmaa tjms. joka olisi aivan täysin maan tapojen vastaista... Kuitenkin yleisessä perimätiedossa, että ihmisillä on vaihtoehtoisesti oikeus sekä mahdollisuus olla surullisia ja vakavia, niin minkä takia joku haluaisi olla iloinen tai positiivinen? Sehän olisi vastoin geneettistä perimää eli sääntöjen rikkomista, henkistä ylinopeutta.

Autobaanalla niitä on sisemmillä kaistoilla. Viikko sitten autolla opetin paremmalle puoliskolle noita "uusia" merkkejä kun ei ollut nniitä ennen tajunnut :-) Kuten rekan/kuorma-auton ohituskiellot yms. Myös märän kelin rajoitukset on erikseen "bei Nässe". Polttoaineet on saksassa ja ranskassa melkein suomen hintaisia, epsanjassa diesel 1.199 ja 95 noin 1.254, tiippuen tankkauspaikasta.

itl sanoi:
Jos ihan tarkkoja ollaan niin alinopeus on virhe, jos tielle on määritelty alin sallittu nopeus (sininen pyöreä nopeusrajoitus). Tämä on niitä uudistetun tieliikennelain tuliaisia. En tosin ole missään näitä sinisiä nopeusrajoitusmerkkejä nähnyt.

Juu on se virhe. Alinopeus kertoo epävarmuudesta. Mitä itselläkin juuri on.

TeijaMM sanoi:
Juu on se virhe. Alinopeus kertoo epävarmuudesta. Mitä itselläkin juuri on.

Lakiteknisesti alinopeutta ei ole olemassakaan, mikäli erityisellä liikennemerkillä miniminopeutta ei ole määritetty.

Tiekohtainen liikennemerkillä osoitettu suurin sallittu ajonopeus ei ole suositusnopeus tai alin sallittu, vaan todellakin suurin sallittu. Oikea tilannenopeus on olosuhteista riippuva.

Valitettavasti Trafi monitoroi ajoinssien toimintaa erityisesti hylkyprosenttien kautta ja mikäli on ollut liian hyviä ajokokelaita, niin oikeaan hylkäysprosenttiin päästäkseen inssin pitää keksiä hylkäysperusteita ja "alinopeudesta" jota siis lakiteknisesti Suomessa ei pääsääntöisesti ole, on tullut epävarmuuden mittari ja hylkyperuste.

vstrom sanoi:
Lakiteknisesti alinopeutta ei ole olemassakaan, mikäli erityisellä liikennemerkillä miniminopeutta ei ole määritetty.

Tiekohtainen liikennemerkillä osoitettu suurin sallittu ajonopeus ei ole suositusnopeus tai alin sallittu, vaan todellakin suurin sallittu. Oikea tilannenopeus on olosuhteista riippuva.

Valitettavasti Trafi monitoroi ajoinssien toimintaa erityisesti hylkyprosenttien kautta ja mikäli on ollut liian hyviä ajokokelaita, niin oikeaan hylkäysprosenttiin päästäkseen inssin pitää keksiä hylkäysperusteita ja "alinopeudesta" jota siis lakiteknisesti Suomessa ei pääsääntöisesti ole, on tullut epävarmuuden mittari ja hylkyperuste.

Joo, ei ole, ei. Muttamutta, kuka haluaa ajaa alle rajoituksen kun perässä on turistibussit ja tukkirekat kärkkymässä ohi...:rant:

jr66 sanoi:

Ah, täydennetään lausetta :grin:. Kuka haluaa ajaa moottoripyörällä alle rajoituksen, kun perässä on turistibussit ja tukkirekat kärkkymässä ohi.

Niin, ja on mulla sähköautokin, mutta en ole sillä tientukkona sen enempää kuin muillakaan kulkuneuvoilla. Matkavauhtina autoilla pidän vakkarissa tikkari+5kmh todellista nopeutta.

ajvaara sanoi:
Ah, täydennetään lausetta :grin:. Kuka haluaa ajaa moottoripyörällä alle rajoituksen, kun perässä on turistibussit ja tukkirekat kärkkymässä ohi.

Niin, ja on mulla sähköautokin, mutta en ole sillä tientukkona sen enempää kuin muillakaan kulkuneuvoilla. Matkavauhtina autoilla pidän vakkarissa tikkari+5kmh todellista nopeutta.

Tikkari +9-10, niin ei kamerat vielä välky. Motarilla +10-14.

Et ole sitten tiellä.

JMH sanoi:
Tikkari +9-10, niin ei kamerat vielä välky. Motarilla +10-14.

Et ole sitten tiellä.

Saman liikennevirhemaksun saa siitä 9km/h ylityksestä kuin 19km/h ylityksestäkin, mikseipä sitten nauttisi koko rahalla....
(Poliisin linjaus ylityksistä: 1-8km, huomautus, 9-19km/h, liikennevirhemaksu, 20km/h- , päiväsakko.)

XJ 900 sanoi:
Saman liikennevirhemaksun saa siitä 9km/h ylityksestä kuin 19km/h ylityksestäkin, mikseipä sitten nauttisi koko rahalla....
(Poliisin linjaus ylityksistä: 1-8km, huomautus, 9-19km/h, liikennevirhemaksu, 20km/h- , päiväsakko.)

Kas kun täräytän 89 mittarin mukaan kameraan, ja oletetaan, että mittari on täysin oikeassa. Minulle lasketaan 3 km/h mittausetua, eli kameran ”mittaama” nopeus on 86.

Mä ajan vakkarilla esmes kehät noin, ja muutenkin pitkin Suomea tähtikuviossa ympäri vuoden.

Back