• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilyn aloitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PDMF
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarttee stressata vaan ajamisen oppimista. Pianhan on pakko lähteä pyörän ostoon.
Vielä kun muistaa, että tämän kauden päätyttyä ja uuden kauden alkaessa harjoittelee samat asiat uudelleen, eli käy vähän parkkiksella kikkailemassa, niin se pyörä pysyy taas paremmin hanskassa.

Sitten ei osteta mitään kilokyykkyjä ensipyöräksi, eikö...hengen saa itseltään vaikka kevarillakin. 500-850 ccm perupyörä pariksi kaudeksi ensin alle ja sitten siitä isompaa&parempaa...
Just samaa mieltä. Itsellä ollut kokemusta aika vähän:
- Nuorena mopoillut
- Kevarilla tuli pari kertaa kokeiltua
- Sen jälkeen joskus kokeillut /vuokrannut / lainannut joitain 250 kuutioisia enduroita ja hieman isompia customeja jne.

Tänä kesänä sitten iski itsellekin oikein pyöräkuume kun ensin ostin kaverille "bulvaanina" maxi skootterin. Kävin sitten itse kokeilemassa muutamaa eri mallista pienempää pyörää ja loppujen lopuksi ostin 500 kuutioisen Kawan, halpa käytetty mutta tämä yksilö näyttäis olevan tosi hyvässä kunnossa. Todella hyvä opettelupyörä, kevyt ja matala. Kilsoja kertynyt vajaassa viikossa n. tuhat ja on ollut kivaa
smile_org.gif
Aloitin ekaksi hitaammilla vauhdeilla, mutka asfaltteja kun on riittämiin täällä Suomen maassa. Siinä saa hyvän tuntuman pyörään ja oppii käsittelyn. Taitaa (toivottavasti) vielä kertyä kilsoja reilusti ennen syyskylmiä.

Taskusta löytyy vanha AB-kortti, mutta ei ajokokemusta, edes mopolla. Tarkoitus on pysyä hengissä ja päätin ottaa muutamia tunteja.

Eka ajotunti takana. Joo-o. Pyörä vaappuu hitaassa ajossa. Kaasua silloin kun muistaa ja yleensä liikaa. Kääntyminen hankalaa, isolla kaarella menee, jos vaan luottamusta riittää eikä iske jalkoja maahan.

Usko meinaa loppua. Onko toi aloittaminen oikeasti noin hankalaa?

ps. en sentään kaatanut pyörää.
Unohda koko luttu.Yritä päästä vaikka naapurin muijan kaa sänkyn, se on paljon turvallisempaa.Tapat kuitenkin ittes. Äläkä usko näitä jotka kannustaa jatkamaan. Et opi kuitenkaan.

Tätä ketjua lukiessa tulee väkisin mieleen, että ei se taidakkaan olla pelkästää hurjan näköstä tuo lahjakortillisten moottoripyöräily, vaan se myös on sitä. Täytyy koittaa pysyä pois jaloista.
crazy.gif

Tosi hiano juttu, että olet ottanut ison A:n työn alle!
smile_org.gif

Itsekin innostuin kaksipyöräisistä vasta viime kesänä, ja ajelin syksyä vasten A-kortin. Talven yli mehustelin mielessäni millaisen pyörän ostaisin ja keväällä ostin nykyisen menopelin. Tänä kesänä onkin tullut ajettua paljon. Kyllä kannatti!

Ajotunneista jäi mieleen se, että ensimmäiset kerrat olivat tosi epävarman tuntuisia. Ekan tunnin jälkeen en osannut sanoa tykkäänkö ajamisesta vai hirvittääkö se ennemminkin. Muutaman harjoituskerran jälkeen, maantieajoharjoituksen lopuksi tuli ekaa kertaa se "JESS!" fiilis.

Hallintalaitteiden opetteluun meni tosi pitkään ennen kuin niitä alkoi osata käyttää selkärangasta, eli ajattelematta mitä tekee milloinkin. Selkärankaan meneminen edellyttää, että liikkeet toistetaan tarpeeksi monta kertaa (tuhansia?). Kun hallintalaitteiden opettelu on vielä kesken, huomiokyky kiinnittyy ajamisen tekniikkaan ja taktiikkaan liikenteen sijasta. Näin ollen kannattaa ajella aluksi liikenteessä rauhaksiin, jotta pääsee sinuiksi pyörän kanssa ja saa varmuutta ajoon.

Itse koin ajo-opettelussa saaneeni eniten hyötyä hidasajon harjoittelusta. Keilojen kiertämiset hitaasti olivat erinomaista hallintalaitteiden käytön harjoittelua. Käyn vieläkin silloin tällöin paikallisen jäähallin parkkiksella välillä kokeilemassa. Keväällä kävin pyörimässä kyseisellä parkkiksella oikein pitemmän kaavan mukaan monta kertaa, ja toistelin autokoulun harjoituksia, jotta saisin varmempaa tuntumaa ajoon. Oma ajo-opettajakin sattui kerran samaan aikaan siihen ja moikkaili
smile_org.gif

Tätä ketjua lukiessa tulee väkisin mieleen, että ei se taidakkaan olla pelkästää hurjan näköstä tuo lahjakortillisten moottoripyöräily, vaan se myös on sitä. Täytyy koittaa pysyä pois jaloista.  
crazy.gif
Suosittelen. Saatan astua kusiaisen littanaksi, kun murjasen lahjakortillani menemään.
Älä ruoki trollia, se saattaa menettää hallinnan ja painelee turvaliivi lepattaen lepikkoon.

Kyllähän ne hallintalaitteet ja sujuvan ajon oppii, kun vaan ajaa. Itsellä sama tausta, ei käytännössä mitään kokemusta mistään moottoroidusta ajoneuvosta ja suoraan A:ta suorittamaan vajaa 2kk sitten. Ei tuo nyt mitenkään ylivoimaiselta tuntunut, lähinnä ongelmia tuotti alkuun ne käsittelykoerastit ja tottakai mm. vaihteiden käsittely oli vähän töksähtelevää. Hyvin pysyi kuitenkin pyörä pystyssä, eikä mitään vaaratilanteita muutenkaan syntynyt. Mielestäni juuri ne käsittelyrastit mittaavat kuitenkin kohtuullisen hyvin pyörän hallintaa, jos vertaa esim. B-kortin vaatimuksiin.

Enemmän itse olen oikeastaan huolissaan itse opetuksesta. Teoriatunneilla ei puhuttu mitään moottoripyörän hallinnasta, eikä mistään muustakaan minusta oleellisesta tiedosta. 4h teoriat kuluivat erilaisten onnettomuustilastojen käsittelyyn, sekä moottoripyörien yleiseen huomioimiseen muun liikenteen toimesta, sekä tavoista parantaa tätä (tämä toki tärkeä asia).
Ajotunneilla sitten vaan käskettiin istua pyörän päälle ja alkaa ajamaan ja sitten hinkattiin niitä rasteja ja pyörähdettiin pari kertaa liikenteessä.

Itselle nyt oli perusasiat, kuten hallintalaitteiden sijainnit ym. hallussa, kun niistä oli ottanut selvää, mutta ei se minusta itsestäänselvää ole. Varmaan kaikilla ei ole edes selvää, kummalla puolella se kytkin nyt olikaan, saati miten vaihteet toimivat. Tunneilla ei myöskään käyty mitenkään läpi vastaohjausta, mitä se nyt neuvottiin väistörastissa, joka ei minusta ole lainkaan riittävä paneutuminen noin tärkeään asiaan. Mistään "jarrutat mutkassa ja pyörä suoristuu" asioista ei edes mainittu. Onko siis ihme, jos tieltäsuistumisia on näinkin paljon? Minkäänlaisia vaara- ja yllätystilanteita ei muistini mukaan käsitelty, vaan neuvot olivat (itsestäänselviä) ennaltaehkäiseviä keinoja.

Jälkikäteen jäi vähän se maku, että autokoulussa opetettiin, miten päästään inssi läpi ja sen jälkeen koulutusvastuu loppui siihen. Jos hengissä haluaa tuon jälkeen omalla pyörällä pysyä, täytyy sitten perusteita etsiä foorumeilta, itse oppimalla (ja keksimällä), sekä tutustumalla sopivaan kirjallisuuteen (ajo hanskassa oli kyllä hyvä opus).

Kaikenkaikkiaan A:n ajamiseen sisältyi pelottavan vähän teoria- ja ajotunteja, jos mitään kokemusta pyöristä ei aiemmin ole. Lisäksi sisältö oli hyvin yksipuolinen ja keskittyi vääriin asioihin.

Itse sain viimeviikolla kortin. (tai laajensin kortin ABksi)
mopolla&krosssipyörällä ajelin junnuna paljonkin mutta onhan tämä iso A ihan eri maailmaa:)
polte kyti kuitenkin pitkään ja nyt kolmekymppisenä päätin hoitaa kortin.
Käsittelyt sujui ilman suurempia ongelmia, mutta mulle vaikeinta oli ensimmäinen ajo moottoritiellä; ilman mitään hajua moottoripyörän ominaisuuksista oli aika kylmää posotella.
Toisella kertaa sitten helpotti:)

Käsittelyharjoituksissa auttoi paljon kun muisti pitää katseen kaukana&kääntää sitä päätä ja pitää kierroksia.

Itsekin jotenkin odotin kokonaisuutena autokoulusta jotenkin laajempaa opetusta, inssinläpäisyn lisäksi keskityttiin muistuttamaan onnettomuustilanteista&tilastoista ym. mutta ymmärrettävästi tuo opetusaika on varsin rajallinen.
mutta nyt toivottavasti paljon kilsoja ja opettelua edessä
(ja toivottavasti joskus lähiaikoina se oma pyörä)
bawling.gif

Olen Ankan kanssa samoilla linjoilla. Vajaa 2kk sitten suoritin kortin itsekin. Ihan noin surkeaa ei opetus meillä ollut mutta paljon tärkeää asiaa etenkin pyörän hallinnasta jäi käsittelemättä.

Täältä sitä on paljon saanut tietoa ja ajatuksia, niitä on sitten tullut sovellettua käytäntöön hiljaisemmilla tienpätkillä missä voi rauhassa tehdä noita omatoimiharjoituksia.

Ihmettelin myös autokoulun tapaa opettaa prätkällä ajoa kun vaimo kertoi mitä teoriatunneilla oli käsitelty. Eihän prätkällä ajo rakettitiedettä ole, harjoiteltava asia, jonka oppii. Kuitenkin, sivusta seuranneena jäi sellainen fiilis että ajamisen teorian käsittelyyn olisi hyvä keskittyä enemmän. Toisaalta autokoulun moottoripyöräkirjassa on hyvin selitetty ajamisen teoriaa. Mutta eihän ohjekirjoja kukaan lue  
smile_org.gif

Pysyäkseni topiikissa, olen saanut "lahjakortin" ja ilman mitään mopoilukokemusta, opetellut itse ja kavereiden vinkkien perusteella ajamaan. Tietoa moottoripyörän hallinnasta ja ajamisesta löytyy helposti, ei muuta kuin soveltamaan teoriaa käytäntöön, eli ajamaan!

crazy.gif
Suosittelen. Saatan astua kusiaisen littanaksi, kun murjasen lahjakortillani menemään.
Älä ruoki trollia, se saattaa menettää hallinnan ja painelee turvaliivi lepattaen lepikkoon.
Ei tarvitse vetää herneitä nenuun. Ihan sitä vaan meinasin, että kuulostaa hieman hurjalta, jos joku tämän foorumin vinkeillä alkaa moottoripyöräilyä harrastamaan.

Itse henk.koht. oppisin mp-koulussa senverran paljon kaikkea, etten voisi näin jälkikäteen kuvitellakkaan aloittavani kyseistä harrastusta pelkästään lukemalla tätä foorumia ja ajelemalla ominpäin.

Sitä en kiellä, etteikö täältä voisi vähän sitä sun tätä oppia, mutta välillä löytyy sellasta tekstiä, etten ihmettele kuolintilastoja yhtään.

itse suosittelen, että lopetat jo ennenkuin jäät enemmän koukkuun. autokoulun pyörät johtaa kovempiin aineisiin.
biggrin.gif

ihan tosissani sanon.

Back