Kyllähän ne hallintalaitteet ja sujuvan ajon oppii, kun vaan ajaa. Itsellä sama tausta, ei käytännössä mitään kokemusta mistään moottoroidusta ajoneuvosta ja suoraan A:ta suorittamaan vajaa 2kk sitten. Ei tuo nyt mitenkään ylivoimaiselta tuntunut, lähinnä ongelmia tuotti alkuun ne käsittelykoerastit ja tottakai mm. vaihteiden käsittely oli vähän töksähtelevää. Hyvin pysyi kuitenkin pyörä pystyssä, eikä mitään vaaratilanteita muutenkaan syntynyt. Mielestäni juuri ne käsittelyrastit mittaavat kuitenkin kohtuullisen hyvin pyörän hallintaa, jos vertaa esim. B-kortin vaatimuksiin.
Enemmän itse olen oikeastaan huolissaan itse opetuksesta. Teoriatunneilla ei puhuttu mitään moottoripyörän hallinnasta, eikä mistään muustakaan minusta oleellisesta tiedosta. 4h teoriat kuluivat erilaisten onnettomuustilastojen käsittelyyn, sekä moottoripyörien yleiseen huomioimiseen muun liikenteen toimesta, sekä tavoista parantaa tätä (tämä toki tärkeä asia).
Ajotunneilla sitten vaan käskettiin istua pyörän päälle ja alkaa ajamaan ja sitten hinkattiin niitä rasteja ja pyörähdettiin pari kertaa liikenteessä.
Itselle nyt oli perusasiat, kuten hallintalaitteiden sijainnit ym. hallussa, kun niistä oli ottanut selvää, mutta ei se minusta itsestäänselvää ole. Varmaan kaikilla ei ole edes selvää, kummalla puolella se kytkin nyt olikaan, saati miten vaihteet toimivat. Tunneilla ei myöskään käyty mitenkään läpi vastaohjausta, mitä se nyt neuvottiin väistörastissa, joka ei minusta ole lainkaan riittävä paneutuminen noin tärkeään asiaan. Mistään "jarrutat mutkassa ja pyörä suoristuu" asioista ei edes mainittu. Onko siis ihme, jos tieltäsuistumisia on näinkin paljon? Minkäänlaisia vaara- ja yllätystilanteita ei muistini mukaan käsitelty, vaan neuvot olivat (itsestäänselviä) ennaltaehkäiseviä keinoja.
Jälkikäteen jäi vähän se maku, että autokoulussa opetettiin, miten päästään inssi läpi ja sen jälkeen koulutusvastuu loppui siihen. Jos hengissä haluaa tuon jälkeen omalla pyörällä pysyä, täytyy sitten perusteita etsiä foorumeilta, itse oppimalla (ja keksimällä), sekä tutustumalla sopivaan kirjallisuuteen (ajo hanskassa oli kyllä hyvä opus).
Kaikenkaikkiaan A:n ajamiseen sisältyi pelottavan vähän teoria- ja ajotunteja, jos mitään kokemusta pyöristä ei aiemmin ole. Lisäksi sisältö oli hyvin yksipuolinen ja keskittyi vääriin asioihin.