vedenhenki
MotOrg ry jäsen
finn sanoi:Ellen saa näkökontaktia, niin hiljennän vauhtia ja laitan pitkät päälle. Vastaava toimenpide peilikuvana kun ajoneuvo vasemmalta.
Itse en laittaisi pitkiä. Se tomppeli nimittäin saattaa luulla, että "tule vaan". Ja kyllä, olen kerran joutunut väistämään valkoisen piennarviivan päälle, kun vastaantuleva auto jatkoi ohitustaan vaikka olin tulossa vastaan, kun välkäytin pitkiä. Toiste en sitä virhettä tee, ei ollut hauskaa.
Ihan perinteisillä neuvoilla, joita tässä on jo tullut. Ennen ajoon lähtöä katsoo että valot toimii, kuski toimii ja ei ole ajovermeet mitään camoa. Tarkoitus on näkyä ja erottua, ei piiloutua. (Huvittavimpia on oikeasti ne harmaat maastokuvioiset ajovarusteet, siis oikeesti, apua...) Matkalla risteystä lähestyessä aina tsekkaa tilanteen, onko niitä muita tienliikkujia tulossa jostain. Ja jos tulee, niin alkaa skeptisesti epäilemään, että näkeeköhän tuo mut, aikooko väistää. Muutama km/h nopeudesta pois antaa jo paljon pelivaraa, ehkä juuri sen tarpeellisen verran. Tuo pieni luikertelu omalla kaistalla on hyvä vinkki, jota olen tästä keväästä käyttänyt. Ja toki tuo prätkän asemointi ajokaistalla, keskellä tai hitusen vas. reunaan päin. Ja jos pelivara menee minimiin, väistö aina perseen puolelta, jos vaan voi. Liian paljon olen nähnyt noita itänaapurin onnettomuusvideoita, missä kuljettajan reaktio on ollut väistää etupuolelta.
Toivottavasti itse näillä eväillä selviän jälleen kotiin viikonlopun pidemmästä ajoreissusta.
Monella kotilokuskilla on nykyään niin paljon pissaa päässä että ne kyllä saattaa tulla ohi kylkeä hipoen vaikka samalla tulisi vastaan auto.