• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli Seinäjoella 23.07 2014 risteyskolarissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
finn sanoi:
Ellen saa näkökontaktia, niin hiljennän vauhtia ja laitan pitkät päälle. Vastaava toimenpide peilikuvana kun ajoneuvo vasemmalta.

Itse en laittaisi pitkiä. Se tomppeli nimittäin saattaa luulla, että "tule vaan". Ja kyllä, olen kerran joutunut väistämään valkoisen piennarviivan päälle, kun vastaantuleva auto jatkoi ohitustaan vaikka olin tulossa vastaan, kun välkäytin pitkiä. Toiste en sitä virhettä tee, ei ollut hauskaa.

Ihan perinteisillä neuvoilla, joita tässä on jo tullut. Ennen ajoon lähtöä katsoo että valot toimii, kuski toimii ja ei ole ajovermeet mitään camoa. Tarkoitus on näkyä ja erottua, ei piiloutua. (Huvittavimpia on oikeasti ne harmaat maastokuvioiset ajovarusteet, siis oikeesti, apua...) Matkalla risteystä lähestyessä aina tsekkaa tilanteen, onko niitä muita tienliikkujia tulossa jostain. Ja jos tulee, niin alkaa skeptisesti epäilemään, että näkeeköhän tuo mut, aikooko väistää. Muutama km/h nopeudesta pois antaa jo paljon pelivaraa, ehkä juuri sen tarpeellisen verran. Tuo pieni luikertelu omalla kaistalla on hyvä vinkki, jota olen tästä keväästä käyttänyt. Ja toki tuo prätkän asemointi ajokaistalla, keskellä tai hitusen vas. reunaan päin. Ja jos pelivara menee minimiin, väistö aina perseen puolelta, jos vaan voi. Liian paljon olen nähnyt noita itänaapurin onnettomuusvideoita, missä kuljettajan reaktio on ollut väistää etupuolelta.

Toivottavasti itse näillä eväillä selviän jälleen kotiin viikonlopun pidemmästä ajoreissusta. :)

Henkar sanoi:
Joo tämä olisi monen tärkeää muistaa. Keskellä tai ehkä jopa vähän enemmän oman kaistan vasemmassa laidassa kuin oikeassa. Välillä näkee tuolla liikenteessä ilmeisesti aloittelevia kuskeja jotka ajaa 80 alueella sen tasan 80 ja kaistan oikeassa reunassa :kääk: Monella kotilokuskilla on nykyään niin paljon pissaa päässä että ne kyllä saattaa tulla ohi kylkeä hipoen vaikka samalla tulisi vastaan auto.

Muuten niin paras keino on kyllä hölläillä aina vähän kun näkee että auto risteyksessä ja seurata vain tiiviisti että hyökkääkö se sieltä eteen. Koskaan ei saisi liian varmana ajella että "minulla on etuajo-oikeus. Liikenneympyrät on kanssa semmonen paikka missä suosiolla odotan että tulee ns. "varma tapaus" mistä ottaa selvää onko kääntymässä. Paikallisesti olen huomannut että kotilokuskeilta on hävinnyt vilkun käyttö liikenneympyrässä lähes kokonaan ja ajolinjat semmoset että ei ota selvää ovatko jäämässä edellisestä vai vieläkö jatkaavat kiertämistä.

Hyviä vinkkejä on tullut. Olisikohan tuohon näkymiseen/huomaamiseen olemassa vielä lisää vinkkejä edellämainittujen lisäksi? Olisiko hyviä värikkäitä teippejä kypärään ja mopoon? Jotain huomloväriä ajovaloon, vaikka laitontakin? 98% minun ajoistani tapahtuu valoisan aikaan suomen kesässä, ja ajovalo toimii siis huomiovalona. Mikä väri näkyisi parhaiten? Entäs äänimerkin käyttö? Aina liittymän kohdalla?

Ps. Ei ollut tarkoitus lainata edell. viestiä, mutta älypuhelin otti ohjat käsiin.

hyvä video exhaustilla.

Useampi vuosi sitten Vampulassa oli kyllä karu kolari, kun vasemmalle kääntyvä auto odotti pysähtyneenä ja joku toinen auto ajoi sen perään. No vastasuunnasta oli tulossa moottoripyörä, jonka eteen kolarin johdosta tuo edellä ollut auto lensi. pyörä kylkeen ja hiippakunnan vaihto. Ajoin paikan ohitse vähän sen jälkeen ja on jäänyt mieleen, tuollaisessa tapauksessa käytännössä ei ole mitään tehtävissä. Ehkä moottoripyöräpoliisimainen jarrutus ja hyppy lopussa yli. veikkaan kuitenkin, että pyörällä ei ollut jarrutusaikaa ollenkaan, eli myöskään mitään hyppyaikaa ei olisi.

ihan sama ongelma on jossain mutkatie kolareissa, jälkikäteen voit katsella mutkaa ja speksata jostain google mapsista, että ei paha paikka, mutta reaaliajassa korjausaikaa ei ole käytännössä ollenkaan. Pienikin linjavirhe yms voi kostaantua. Miettikääs jossain mutkan keskellä, että NYT linja olisi metrin reunenpana. Ei mitään aikaa tehdä mitään.

JT:thumbup:

Wannabe-motoristi sanoi:
Tuoltahan voi tilailla vilkkuvaa valoa joka lähtöön, sitten vaan katkaisimella laukasee valo-shown päälle aina kun tulee risteysalueelle jos haluaa näkyä.
Ja ei montaa ekua maksakaaan.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f....A0.H1.Xstrob&_nkw=car+strobe+lights&_sacat=0

Ja vaikka saman napin taakse ääntäkin, linkin tokan tuotteen voi vaikka integroida kypärään.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_o...13.TR10.TRC0.A0.H1.Xhorn+&_nkw=horn+&_sacat=0

Asiaa! Noissa onkin virittelyä talveksi, jos päätän jatkaa harrastusta.

Wilhelm sanoi:
Yksittäisenä kikkana, jonka luin jostain, on katsoa auton vanteita. Auton liikkumista tai liikkeelle lähtöä voi olla vaikea arvioida kun itsekin liikkuu suhteessa tarkasteltavaan kohteeseen. Katsomalla vanteita näkee helposti onko auto liikkeessä ja sen kun auto lähtee liikkeelle.

Tuota kanssa tullut harrastettu ehdottomasti saa ensimmäisen havainnon...
Pitkiäkin olen vilautellut jos tilanne tuntuu epävarmalta.

Muuten, keväällä minulta paloi ajovalo. Onneksi käynnistyksen yhteydessä hämärässä parkkihallissa, niin tajusin heti, että nyt meni ajovalo pimeäksi. Kun ostin uutta, ostin sellaisen jossa valmistaja lupasi enemmän kirkkautta perinteisiin verrattuna. Käyttöikä on toki lyhyempi, ja hinta kalliimpi. Mutta koen, että rahansa väärtti, oli nimittäin selvästi kirkkaampi kuin aiempi.

mchuurre sanoi:
Hmmm... tuo mutkittelu ennen risteystä? Mielestäni on vähän 2-putkinen juttu.
Nimittäin, itselleni tulisi kotilon ratissa kyllä mieleen, että tuo meinaa kääntyä, koska muuttaa ajolinjaansa, hiljentääkin jo,....:blink:
Miten niin tuo meinaa kääntyä, jos tuo tekee ässämutkaa omalla kaistallaan.
Jos tuo taas on humalassa, niin sitä pitää varoa ehdottomasti. :kääk:
Se kotilokuski ainakin NÄKEE sut. Motion camouflage juttu.

Katselin pari päivää sitten kun joku patu ajeli customilla tosi varovasti. Ajeli vaan niin reunassa, että sivusta meinasi auto ajaa eteen. Autoilija katsoo tielle että tuleeko. Ei se mitään penkkoja katsele.

Wilhelm sanoi:
Täällä on ollut hyviä pointteja turvallisuudesta.

Kuskin varusteiden värillä on myös erittäin suuri merkitys siihen miten tulee nähdyksi. Musta on cool, mutta näkyy huonosti.

Tässä vähän Liikenneturvan propagandaa aiheesta:
Hyviä linkkejä, ei siinä mitään. Kiitos.
Mutta ei noi värit paljon pelasta, kun Motion camouflage iskee siihen kotilokuskiin.
Siinähän on kysymys siitä, että ihmisen silmä ei erota liikettä, jos se tulee suoraan kohti.
Ei pysty arvioimaan nopeutta eikä etäisyyttä.

Sama koskee myös moottoripyöräilijää.
Sitä käyttävät hyväksi niin sudenkorennot kuin hävittäjälentäjätkin.
Moottoripyöräilijä on vaan sen sudenkorennon uhri.

Valkoinen on kyllä erinomainen väri liikenteen turvallisuuden kannalta. Yhdellä kerhomme kaverilla on FJR 1300, joka on valkoinen. Kamera siinä katteessa ja muutakin elektroniikkaa ohjaamossa ja maalaukset muutenkin vähän poliisi tyyliin. Juhannusliikenteessä ei kukaan ohitellut ja kaikki ajoivat kiltisti, kun heppu oli lähellä.

Viimeksi muokattu:
Nyt kun mopossa on ajovalon lisäksi peileissä huomiovalot, niin on vähentynyt tilanteet. Ei valojen kirkkaus vaan valopisteiden etäisyys toisistaan, kts. isot customit, joissa on useammat valot keulalla. Kyllä näkyy eikä kukaan taatusti luule moposkotteriksi ja tunge eteen isomman oikeudella.

NOx sanoi:
Nyt kun mopossa on ajovalon lisäksi peileissä huomiovalot, niin on vähentynyt tilanteet. Ei valojen kirkkaus vaan valopisteiden etäisyys toisistaan, kts. isot customit, joissa on useammat valot keulalla. Kyllä näkyy eikä kukaan taatusti luule moposkotteriksi ja tunge eteen isomman oikeudella.
Tuo helpottaa sitä etäisyyden ja nopeuden arviointia. Autojen etäisyyttä ja nopeutta on myös helpompi arvioida, koska autossa on kaksi valoa, joiden keskinäinen etäisyys muuttuu nopeuden ja etäisyyden mukaan näköelimissä ja aivomme sitten kertovat paremmin mikä se nopeus ja etäisyys on.

NOx sanoi:

Mikä pyörä sulla on? Minkälainen viritys tämä huomiovalot peileissä on?

ts18056 sanoi:
Väistit, ja olet hengissä, eli turha valittaa?
Itsellä vastaava kolmenkymmenen vuoden takaa, kun ratikka (spåra på finska) kääntyi kiskoillaan vasemmalta eteen. Väliä jäi se sama parikymmentä senttiä, ja kumman syy?

Sinun. Raitovaunulla on etuajo-oikeus myös silloin, kun se tulee risteyksessä vasemmalta (opin jo autokoulukirjoista vaikka turkulainen olenkin). Jos olitte vierekkäin, niin silloin sen olisi pitänyt väistää. En tosin itse lähtisi kokeilemaan kumpi on siinä tilanteessa oikeassa.

Wilhelm sanoi:
Mikä pyörä sulla on? Minkälainen viritys tämä huomiovalot peileissä on?

Tolleen on mulla bemarissa syylärin alla huomiovalot
13050007.jpg

jlik sanoi:
....Jos olisin lähtenyt liikkeelle sekuntia aikaisemmin en oli enää tässä naputtelemassa. Joten olkaahan tarkkoina myös valoristeyksissä.

Mihinkään ei ole luottaminen. Kotilollakaan, saati sitten prätkällä.
(itse katson silti, vaikka olisi vihreät valot ennen kuin menen. Ainakin valtateillä....)

"Mutkittelusta" sen verran: Hyvä käydä "näyttäytymässä" ennen risteystä. Käyn siis ennen risteystä näyttäytymässä kaistani oikeassa laidassa. Itse en halua sekoittua mopoon (paljon alhaisempi nopeus....), enkä siis aja eniten oikeaa reunaa kaistallani. Vaan enemmän vasemmalla. Jotta ne vastaantulevatkin (mahdolliset eteenkääntyjät) havaitsee, jos ovat havaitakseen....kunnon turvaväli edessä ajavaan. Käyn siis ennen risteystä näyttäytymässä. Syystä etten jää katveeseen. Tällä on selvitty vanhaksi haisevaksi motoristiksi kevarista lähtien. Yksinkertaistaen.

vedenhenki sanoi:
Ja jos pelivara menee minimiin, väistö aina perseen puolelta, jos vaan voi. Liian paljon olen nähnyt noita itänaapurin onnettomuusvideoita, missä kuljettajan reaktio on ollut väistää etupuolelta.

Toivottavasti itse näillä eväillä selviän jälleen kotiin viikonlopun pidemmästä ajoreissusta. :)

Joku muukin totes että väistö takapuolen kautta, joten sama homma kuin hirvien kanssa. Hyvä vinkki taas.

Back