• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli Seinäjoella 23.07 2014 risteyskolarissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tonttuj

Staattori
MotOrg ry jäsen
Betatestaaja
http://yle.fi/uutiset/moottoripyorailija_menehtyi_seinajoella/7372069

Moottoripyöräilijä menehtyi keskiviikkona iltapäivällä Seinäjoella risteysonnettomuudessa. Onnettomuus sattui Ruukintien ja Matinraitin risteyksessä. Tämän hetken tiedon mukaan pakettiauto oli ylittämässä Ruukintietä, kun tietä suoraan ajanut moottoripyörä törmäsi pakettiautoon. Poliisin tutkinta on käynnissä.

Muutama tunti aikaisemmin tapahtui Seinäjoella myös toinen moottoripyörän ja pakettiauton välinen törmäys. Myös muita liikenneonnettomuuksia on alueellamme sattunut päivän aikana. Pohjanmaan poliisin komisario Timo Välimäki ei muista vastaavanlaista onnettomuussumaa näin hyvilllä kesäkeleillä. Kahdeksan tunnin aikana tapahtui kolmen pohjalaismaakunnan alueella 12 liikenneonnettomuutta.

– Tänään on ollut oikein musta päivä liikenneonnettomuuksien suhteen, toteaa komisario Timo Välimäki.

– Liikenteessä on muistettava olla valppaana, ja kulkea rauhallisesti, hän muistuttaa.

Nyt on ollut jo kolme risteystapausta parin päivän sisällä ja pari kuollutta motoristia. Pitäiskös panna keskustelu pystyyn miten porukka oikein menettelee lähestyessään risteystä, jossa auto kääntymässä jompaan kumpaan suuntaan tai menossa yli. Vähän niinkuin kertauksen vuoksi. Jokainen tällainen tapaus on on liikaa.

jlik sanoi:
Nyt on ollut jo kolme risteystapausta parin päivän sisällä ja pari kuollutta motoristia. Pitäiskös panna keskustelu pystyyn miten porukka oikein menettelee lähestyessään risteystä, jossa auto kääntymässä jompaan kumpaan suuntaan tai menossa yli. Vähän niinkuin kertauksen vuoksi. Jokainen tällainen tapaus on on liikaa.

HYÄ idea !:thumbup: Itellä on aina jokaista risteystä lähetyttäessä, että net kotilot yrittää ajaa sun päälle!

..eikä niin, että "nyt kun mää tulen, muut oottaa -koska mullon etuajo-oikeus"....

Ja toisekseen, vaikka katseet kohtaisikin, ( kotilokuskin kanssa ), jos se pitää luuria korvallaan, niin silloin se EI näe sinua!

Itse odotan jonkinlaista katsekentaktia, samoin seuraan autoa, että tekeekö se "lähtöä".
Näistä kahdesta risteyskolarista en tiedä millainen kuski autossa on oikein ollut. Mutta monesti mopolla saa olla varuillaan, kun autossa on kuskina ikämies, tai nainen. Tätä autoilevaa sukupolvea pitäisi alkaa asennekasvattamaan, sekä opettaa teoriassa ja käytännössä.
On liian kuolettavaa, että lääkäri ainoastaan arvioi tuon ajokyvyn. Yleensä "oho-tilanteet" on tulleet, kun auto tulee jostain eteen ja kuskina vanhempi herrasmies lippalakissaa. Pisteitä ei saa myöskää kännykkää räpeltävät teinitytöt, ajaessaan auto.

en tiedä näistä tapauksista, mutta alkaa puskat ja pensaat olla niin tuuheita ettei niiden takaa näe ennenkuin auto on jo puoliksi tiellä, sama juttu talvella lumipenkkojen kanssa, mutta talvisin harvemmin on motoristeja varottavana

Risteyksissä saa tosiaan olla motoristi varuillaan. Pyrin olemaan valppaana ja henkisesti valmistaudun jarruttamaan vaikken hölläisi kaasua.

Mikäli auto sitten päättää kääntää eteen, niin siinä pitäisi tehdä oikea päätös todella nopeasti. Jarrutanko vai väistänkö ja jos väistän niin kummalle puolelle? Toistaiseksi olen päässyt kokeilemaan näitä n. 60 km/h nopeudesta, jolloin ehdin vielä jarruttaa.

Yksittäisenä kikkana, jonka luin jostain, on katsoa auton vanteita. Auton liikkumista tai liikkeelle lähtöä voi olla vaikea arvioida kun itsekin liikkuu suhteessa tarkasteltavaan kohteeseen. Katsomalla vanteita näkee helposti onko auto liikkeessä ja sen kun auto lähtee liikkeelle.

Joku viisas joskus sanoi että kannattaa kytätä auton eturengasta, koska siitä näkee ensimmäsenä ehkä ajoissa että auto on lähdössä liikkeelle ja ehtii ainakin teorias tehdä jotain, jarruttaa, vilkuttaa pitkiä tms.

-Janne-

Oma kokemus pari viikkoa sitten. Olen jo risteysalueella, kun kolmion takaa tulee vauhdista iso pakettiauto ja kiilaa minut vastaantulijoiden kaistalle. Onneksi vastaantulijoita ei ollut ja viime hetkellä sain vedettyä sivuun, jolloin väliä pakettiauton kylkeen jäi parikymmentä senttiä.

Trinity sanoi:
Oma kokemus pari viikkoa sitten. Olen jo risteysalueella, kun kolmion takaa tulee vauhdista iso pakettiauto ja kiilaa minut vastaantulijoiden kaistalle. Onneksi vastaantulijoita ei ollut ja viime hetkellä sain vedettyä sivuun, jolloin väliä pakettiauton kylkeen jäi parikymmentä senttiä.

Väistit, ja olet hengissä, eli turha valittaa?
Itsellä vastaava kolmenkymmenen vuoden takaa, kun ratikka (spåra på finska) kääntyi kiskoillaan vasemmalta eteen. Väliä jäi se sama parikymmentä senttiä, ja kumman syy?

,,,,joopa,joo. Muutaman kerran ns mp-kaudessa joutuu äkkitilanteisiin. Väistöilla,tuurilla,taidoilla olen selviytynyt
ko tilanteista!
Pahimmat ovat mökkiteiltä=metsistä tielle "ryntäävät" kotilokuskit!:vi**ttaa:

ts18056 sanoi:
Itsellä vastaava kolmenkymmenen vuoden takaa, kun ratikka (spåra på finska) kääntyi kiskoillaan vasemmalta eteen. Väliä jäi se sama parikymmentä senttiä, ja kumman syy?

Riippuu olitko risteyksessä...

Old motoman sanoi:
,,,,joopa,joo. Muutaman kerran ns mp-kaudessa joutuu äkkitilanteisiin. Väistöilla,tuurilla,taidoilla olen selviytynyt
ko tilanteista!
Pahimmat ovat mökkiteiltä=metsistä tielle "ryntäävät" kotilokuskit!:vi**ttaa:

Pahin tänä kesänä oli n. 60-70 vuotias nainen viininpunaisella corollalla tai sunnyllä Korpilahdella stopin takana. Oli pysähdyksissä, katsekontaktikin oli ja lähti suoraan eteen, tuurilla ja abseilla selvittiin

Tuosta Seinäjoen tapauksesta sen verran että vauhdilla oli paljon osuutta asiaan. Kuljettajaa sen kummemin moittimatta. Ikävä juttu..:kynttila:

ts18056 sanoi:

Menittekö samaan suuntaan rinnakkain ja sitten ratikka leikkasi eteen? Sillon ratikan syy. Tästä on kaksi KKO:n ennakkopäätöstä. Jos risteys, niin sitten taas toisen osapuolen (Tieliikennelaki 1. Luku, 14 artikla).

Toisaalta, ratikkaa väistää aina ihan mieluusti...

Auton kuljettajaa ja renkaita tulee katsottua että mitä ne tekee. Niistä tosiaan voi lukea paljon. Kaasun löysään usein ja jarruilla jo valmiina että JOS se sieltä tulee niin liipasen kunnolla kiinni. Kamalia tapauksia on nämä mistä tämäkin ketju sai alkunsa. Yritetään itse kukin omalla kohdallamme olla entistä valppaampia ja varovaisia.

NOx sanoi:
Menittekö samaan suuntaan rinnakkain ja sitten ratikka leikkasi eteen? Sillon ratikan syy. Tästä on kaksi KKO:n ennakkopäätöstä. Jos risteys, niin sitten taas toisen osapuolen (Tieliikennelaki 1. Luku, 14 artikla).

Toisaalta, ratikkaa väistää aina ihan mieluusti...

Juu en. Siinä Hakaniemen sillan jälkeen, itse tulossa keskustasta, ratikka tulossa sillalta päin. Väisti edellä tulevaa autoa, ja kuvittelin, että odottaa myös minua. Ei odottanut...

Ja joo, ihan mielelläni tein tietä.

Mutkittelua omalla kaistalla on tullut harrastettua jos näen kaistalleni pyrkivän kääntyvän auton.. uskoisin että siitä on hyötyä :)
Ajovalot päällä (ei pitkät) ja näkyvän värinen kypärä ja takki(hihat ja olkapäät) tai sitten se kaikkien kauhistelema huomioliivikin varmaan auttaa.
Ja sitten tietysti se sopiva tilannennopeus. Jos paahtaa aina kahtasataa niin saattaa useamminkin "sokeat kotilokuskit" kääntyillä eteen

Trinity sanoi:

Itse osuin vastaavassa tilanteessa vielä eturenkaaseen, kun olin ehtinyt väistää jo vasemman kaistan puolelle. Kaikki varovaisuus oli mukana: 50 km/h, katsekontakti myös sekä väistö. Mikään ei auttanut. Varusteet ja pyörä olivat tosin muistia ja norjalaismies vanha.Vielä viisi viikkoa olisi kepeillä jäljellä.

Back